Ny,dum lei!!!

Jepp det er den kjappe å letteste beskrivelsen av mitt prosjekt akvariet...
Begynte for ca 2 år siden, da jeg fikk et ca 60 l ukjent akvarie pluss noen fisker...
Jeg klarte å få lagt et smykke under,så det sprakk... Da fikk jeg tak i et 112 l wromak som var blitt brukt til saltvanns akvarie, å problemene startet..
Planter å fisk døde, å jeg har sikkert brukt flere tusen på unødig dritt som dyrebutikkene har solgt meg, for hver gang det er en ny butikk, eller en ny ansatt jeg snakker med, så er ikke det jeg har gjort riktig, pluss at jeg ikke har hatt de riktige utstyrene til akvariet mitt, for har alltid gått derfra med en haugevis med greier... Jeg trodde at siden dette var blitt brukt som saltvanns akvariet, hadde jeg ikke klart å rense det nok, så jeg var UTROLIG LEI DETTE AKVARIET.
For mindre enn 2 månder siden, fikk jeg tak i et 350 l juwel trigon til slikk å ingenting, så tenkte at no skulle jeg få dette til...
Vel... plantene dør ennå,(har hatt oppi sånne kuler som skulle ligges inntil røttene, har hatt i flytende gjøtsel, salt m.m) pluss at no for første gang (som jeg vet) fått sykdom... Noen av fiskene fikk masse hvite prikker å døde, pluss at de skalarene jeg hadde (som har tålt myyye), virket som de plutselig ble spist opp... har mistet en haug med fisk for å si det sånn...Jeg har hatt i salt, varmen har lagt på ca 26- 27,5....
Jeg må også være ærlig å si at jeg ikke forstår meg en dritt på nitritt,nitrat,ph,co2 å alt det der, det er derfor jeg har tatt med vannprøver til dyrebutikke jeg går til. (Midtunn zoo åsane)... men har fått høre at alt er bra, ingenting er bra å svarene varierer fra hver enkelte jeg snakker med.. (ikke bare på den butikken)...
Pluss at for tre dager siden røk pumpen min.... Klikker snart...
Sorry for at dette ble et sutre innlegg, men trenger litt gode råd for å finne gleden igjen å hva jeg skal gjøre... Som sagt, ny å dum i gamet, så jeg forstår faktisk ikke alt det der natur vitenskap greiene som blir skrevet, derfor velger jeg å drite meg rett og slett ut ved å fortelle hver minste lille idiotiske ting jeg har gjort :P

HJELP!!!!!!!
Inaktiv bruker
Huff, så trasi. :/
Du har virkelig vært uheldig.

Det er veldig lurt å sette seg inn i hva vann verdi er: NO2 (Nitrirr) No3 (Nitrat) PH (Jo mindre jo surere, Høyere ph er mer basisk, PH 7,5 er nøytral) GH (Hardhet på vannet) Du kan lese mer om ord og utrykk HER
Ikke vær lei deg!
Planter som flyttes kan miste blader / se ut til å visne, men
har de næring og lys så kommer de seg etter en stund.

Hvordan står det til med vannverdiene dine??
Har du mye klor må du kanskje benytte et vann forbedrings middel.
Inaktiv bruker
Teksten forsvinner!
Det kan høres ut som du har feil vannverdier til fiskene dine. Det er ikke alle fiskene som tåler Salt. Så det lureste når fiskene blir syke er å bruke medisin.
Plantene er vell heller ikke så glad i salt.

Filteret burde du kjøpe nytt, men bruk Filtersvampene og guffen fra gammel filteret.

Akvarieskolen
Har hatt i salt, har ikke hatt i salt, verdiene har vist vært som de skal (sånn som jeg har forstått de) , plantene har ikke blitt flyttet noe særlig, utenom når jeg har erstattet de eller byttet akvarie... har nye filter i, fått filtervann hos en vennine, pluss jeg har brukt det gamle filtervannet...
Spock
Huff, så trasi. :/ Du har virkelig vært uheldig. Det er veldig lurt å sette seg inn i hva vann verdi er: NO2 (Nitrirr) No3 (Nitrat) PH (Jo mindre jo surere, Høyere ph er mer basisk, PH 7,5 er nøytral) GH (Hardhet på vannet) :) Du kan lese mer om ord og utrykk [URLBLOCK1]

pH er ikke nøytral på 7,5.

7 er "nøytralt".
Høres ut som en lang og tøff start!

Hvis du går inn på artikler oppe til venstre på siden her, så finner du en del lesestoff. Akvarieskolen, f.eks, med ganske greie forklaringer.

Det er nok slik at for å få til et akvarium, så MÅ en sette seg litt inn i kjemien.
I vannet kaster vi mat til fiskene, og også fiskene må etter å ha spist, kvitte seg med den. I lengden forurenser dette. Det er syklusen du kanskje har hørt nevnt, med amoniakk, nitrat, nitritt. Derfor har vi filtere som renser vannet for disse stoffene. I løpet av noen uker dannes det bakterier i filtrene som gjør denne helt nødvendige rense-jobben.

Hvis du tar deg litt tid, så finer du masse lesestoff her inne, som nok kan gjøre din akvarieopplevelse langt rikere. Søk f.eks på oppstart, innkjøring, vannverdier....

Masse lykke til!!
Inaktiv bruker
Aasgaard
[QUOTE=Spock]Huff, så trasi. :/ Du har virkelig vært uheldig. Det er veldig lurt å sette seg inn i hva vann verdi er: NO2 (Nitrirr) No3 (Nitrat) PH (Jo mindre jo surere, Høyere ph er mer basisk, PH 7,5 er nøytral) GH (Hardhet på vannet) :) Du kan lese mer om ord og utrykk [URLBLOCK1]

pH er ikke nøytral på 7,5.

7 er "nøytralt".
Det var jo også noe å pirke på... -.- En enkel liten skrive feil... Er det mulig?
Var vell det eneste du klarte å tilføye?
Hvis jeg var ute etter å pirke på skrivefeil hadde jeg protestert på mer av det du skrev, men hvis man først skal lære bort noe bør det være riktig.
Det er ikke bare en bagatell Spock, særlig ikke i et svar til nybegynnere som trenger riktig info.
Nøytral pH, altså 7 gir balanse mellom ammonium, som ikke er giftig for fisk og ammoniakk som er giftig. Når pH øker, øker også andelen ammoniakk og gehalten av gift øker altså, selv om det ikke tilsettes mer ammonium/ammonakk. De testene vi bruker til akvarier skiller ikke mellom ammonium og ammoniakk, men måler det totale innholdet.

Elisabeth, fint at du søker bistand på AF. Som du allerede har fått info om, er det masse godt stoff i Artiklene her. Du får lese litt om gangen hvis du synes det er vanskelig å ta inn alt. Det er kanskje ikke nødvendig at du forstår alt med en gang. Hvis du bare klarer å følge "oppskriftene" er det ikke så viktig at du forstår hvorfor med en gang. Det tror jeg vil komme senere.

Et godt råd kan være å melde seg inn i en akvarieklubb. Fortell med en gang at du er nybegynner med problemer, så er jeg sikker på at de andre vil stå i kø for å hjepe deg.

Lykke til.

Tusen takk
til dere alle sammen setter utrolig stor pris på det
Skal bli flinkere til å bruke dette forumet, enn å høre for mye av de på butikkene, (jeg har på følelsen at de bare vil selge,hverfall flesteparten.) så tuuuusen tusen takk
Inaktiv bruker
Jammen det var jo ikke meningen å komme borti 5 tasten, Det skulle stå 7, og tilfeldigvis traff jeg 5 tallet. Og jeg vet at 7,5 og 7 er stor forskjell, men man kan da formulere seg på en fornuftig måte når noen skriver feil en å leke besserwisser!
Spock, det er nok ikke lett for trådstarter å vite at dette var en skrivefeil og at det egentlig skulle stått 7. Du kunne jo for eksempel ha rettet opp innlegget ditt, det er mulig innen 15 minutter etter at det er postet.

OK.... jeg fortår nå at det skulle stå 7 å ikke 7,5
Hver greie å ikke heng dere for mye opp i det, han ville jo bare hjelp
Å takk til alle dere andre også som vil hjelpe
Kanon plass for nybegynnere som meg :P
Inaktiv bruker
530
Spock, det er nok ikke lett for trådstarter å vite at dette var en skrivefeil og at det egentlig skulle stått 7. Du kunne jo for eksempel ha rettet opp innlegget ditt, det er mulig innen 15 minutter etter at det er postet.

Vet jeg burde rettet det opp, men så ikke det før etterpå at det var for sent.
Var litt opptatt med å se på eggleggingen til pygme coryene.
Når en har dysleksi så er det ikke så lett å se sånt med en gang.

Elisabeth1985
OK.... jeg fortår nå at det skulle stå 7 å ikke 7,5 :D Hver greie å ikke heng dere for mye opp i det, han ville jo bare hjelp :) Å takk til alle dere andre også som vil hjelpe :) Kanon plass for nybegynnere som meg :P


Så bra du ble hjulpen. Er mye og lese å sette seg inn i. Er interessen høy nok så går det veldig greit og fort å sette seg inn i det grunnleggende. Til man blir sulten på utfordringer og da er det fint å kan spørre de som kan det som man vil prøve.
Noen her kan være litt kvass i skrivemåten, men vi er jo bare mennesker.
Lykke til, og ikke vær redd for å stille spørsmål. De er ALDRI for dumme til å få et fornuftig svar, på en fornuftig måte.
Sant nok
Er jo helt fantastik flott å ha et akvariet stående i stuen, men blir litt demotivert når jeg ikke får det til, å spesielt når jeg prøver å søke hjelp på lokale butikker, å får forskjellige svar hele tiden... men nå er jeg på det stadiet at jeg nesten ikke gidder å se på det en gang, pga at jeg er redd for hva mer som går gale... nå ser det bare idiotisk ut siden jeg må ha en utvendig pumpe stående oppå akvariet, siden rørene ikke er lange nok når de er på gulvet, å ikke får jeg lagt på lokkene heller pga rørene.... åe, hvorfor skal det være så forbaksa vanskelig???
Får ikke kjøpt ny innvendig pumpe heller før til helgen pga jobb, men skal skumlese alt jeg finner så jeg har de riktige spm å stille når jeg skal inn på dyrebutikken igjen...
Så igjen, setter utrolig stor pris på all hjelpen dere har gitt meg, og at ikke minst dere har giddet å lese sutre innlegget mitt
Utvendige filtere er generelt bedre enn innvendige. Eventuelt kan en kombinasjon være greit hvis du ønsker litt backup og mer bevegelse i vannet. Men du kan jo kjøpe nye slanger (som er lange nok). Det koster ikke mange kronene.
Den er ikke kraftig nok, det var den jeg hadde til 112 l wromaket mitt... Det er så vidt bevegelse i vannet nå, å den som hører til har myyye mer bevegelse... den heter juwel 1000 D( tror jeg :P) den utvendige husker jeg ikke hva heter :P
Når jeg ringte dyrebutikken for å høre hva den som ble ødelagt kostet, sa han at den lå på 700 kr. syns ikke det var gale,eller???
Elisabeth1985
Sant nok :) Er jo helt fantastik flott å ha et akvariet stående i stuen, men blir litt demotivert når jeg ikke får det til, å spesielt når jeg prøver å søke hjelp på lokale butikker, å får forskjellige svar hele tiden... men nå er jeg på det stadiet at jeg nesten ikke gidder å se på det en gang, pga at jeg er redd for hva mer som går gale... nå ser det bare idiotisk ut siden jeg må ha en utvendig pumpe stående oppå akvariet, siden rørene ikke er lange nok når de er på gulvet, å ikke får jeg lagt på lokkene heller pga rørene.... åe, hvorfor skal det være så forbaksa vanskelig??? Får ikke kjøpt ny innvendig pumpe heller før til helgen pga jobb, men skal skumlese alt jeg finner så jeg har de riktige spm å stille når jeg skal inn på dyrebutikken igjen... Så igjen, setter utrolig stor pris på all hjelpen dere har gitt meg, og at ikke minst dere har giddet å lese sutre innlegget mitt :)


Har vært der selv, og er der til dels enda. Det føltes overveldende i starten med så mye sprikende opplysniger. I starten så var dette forumet løsningen for meg. Her kunne jeg sitte og lese i ro og mak, og etter hvert få en slags oversikt. En lærer seg hvem som snakker av lang erfaring bl.a, og ut fra å lese artikler og i tråder, finner en etter hvert en måte som fungerer for en selv.

Ang pumpen så kan du sikkert kjøpe bare slanger. Både eheim og fluval har i hvert fall denne muligheten. Greit hvis du allerede har et godt og innkjørt filter
Tilfeldig bekjentskap
© Tor E. Simonsen
Reklame for plussmedlemskap