Vannverdier/ valg av fisk

Hei,

Jeg har et Juwel rio 125 kar som har stått og gått nå i tolv dager, med en god del planter i, ei rot og biltemasand.
Har disse vannverdiene:
pH: 7,5
GH: 3
KH: 4-5
NO2: 0,05 mg/l
NO3: 10 mg/l

Hva syntes dere om disse?
Har satt inn noen Endlers, vet det er litt for tidlig, men kunne ikke la en sjanse gå fra meg...

Så var det valg av fisk videre! Jeg har planlagt å sette inn ancistrus, men er usikker på andre, hvilke fisk anbefaler dere til meg?

Takk for svar!
Inaktiv bruker
Du har hatt fiskene i for tidlig i tillegg har de feil vannverdi.
Guppy liker Hardt og Alkalsk vann, Så ph er Ok men GH må opp.
Poecilia wingei
Du burde teste for amonium/amoniakk, det kan hende at NO2 stiger nå frammover så da bør du passe på.

Med det bløte vannet ville jeg valgt Cory, uten tvil
Okei, det ser ut som de trives godt altså
Har også tenkt på cory, men vet ikke hvilken jeg skal velge...

Har ikke utstyr til å teste for amoniakk, så får vel ta med en vannprøve bort til nærmeste dyrebutikk Hvilken amoniakk verdi er normal?
Følger godt med på nitritt! Mater med to flak JBL tørrfor hver dag, ett om morgenen og ett om ettermiddagen, så det ville nok ikke være grunnen til nitritt utslag..

Det blir ikke sånn at coryen og ancistrusen vil kjempe om plassen på bunnen?

PS: Visste at det var for tidlig, men ble anbefalt av en akvarieklubb å sette inn fisk. (Lillestrøm og Omegn akvarieklubb)
Håper endlersen vil trives som den allerede gjør videre!
Inaktiv bruker
Det er for tidlig å si om de trives, du må nok vente noen uker på å fast slå det, med feil vannverdi så dør dem sakte men sikkert.

Lurt, få den til å skrive ned hvilke vannverdier du har så du kan gå tilbake på det.
Så jeg burde fjerne endlersen? Hvordan?
Eller, hvordan får jeg opp gh på mest effektiv og kontrollert måte?
Inaktiv bruker
Hinnes mange måter å få opp GH, Du kan ha kalksteiner i filteret. Engelsk elvegrus øker gh, Du kan kjøpe Gh/Th+
Om du legger noen store kalksteiner i akvariet og har noen små i filteret så er du godt på vei.
Kalksteiner i filteret er jo en av de mest effektive måtene.
Har allerede noen som vi fant på ei strand på den greske øya Kos, tror i alle fall det er kalkstein, for GH gikk opp med to grader.
Hvor får jeg tak i de til å ha i filteret? Hvor i filteret burde jeg ha dem? Hvilken størrelse skal de ha?

Kommer endlersen til å overleve hvis jeg øker GH til 7?
Blir kanskje litt mange spørsmål... sorry
Jeg har googlet litt om Endlers og fant dette:

pH temp Hardhet (GH)
Akvarius.no 6,0-8,5 22-28 ikke oppgitt
Seriously fish 7,0-8,5 24-30 10-30
fishprofiles.com 6,4-7,8 24-30 5-25
Wikipedia 7,0-8,5 24-30 15-35
Fikebasen AF (?) 7,0-8,0 18-28 (?) 9-19

Som du ser er ikke verdiene helt overenstemmende på de forskjellige nettstedene.
Jeg har vanlig guppy i GH ca 4-6 og pH 7,5 og de trives bra. De fleste blir mer enn 1 år gamle. Det er viktig med stabile vannverdier og godt vedlikehold. (Det ser hos meg ut til at guppy er mer ømfintlige for nitratverdier som går over 25 og nærmer seg 50 enn for lav GH. Regelmessige vannbytter er viktig.)

Endlers guppy er vel ikke så veldig mye annerledes enn vanlig guppy i krav til vannverdier vil jeg tro.

Jeg tilsetter GH/TH + for å øke GH i det lille akvariet der jeg har bare guppy og sandbunn. I selskapsakvariet har jeg kalkholdig grus og der holder GH seg stabil på 4-5, med 30% vannbytte ukentlig og ingen tilsetning av GH-pulver. Jeg har veldig bløtt vann i krana.

EDIT: jeg prøvde å skrive vannverdiene i tabellform, men det ser helt annerledes ut i det ferdige innlegget. Håper allikevel det er mulig å tyde det.
Jeg prøver på nytt, og retter samtidig noen skrivefeil. Se bort fra "tabellen" i forrige innlegg.

Akvarius.no
pH: 6,0-8,5
temp: 22-28
GH,(hardhet): ikke oppgitt

Seriously fish
pH: 7,0-8,5
temp:24-30
GH:15-35 (NB! rettet, feil i mitt forrige innlegg)

fishprofiles.com
pH: 6,4-7,8
temp: 24-30
GH: 5-25

Wikipedia
pH: 7.5-8,5
temp:18-29
GH: ikke oppgitt
NB! (rettet, feil i mitt forrige innlegg)

Fiskebasen AF
(?)pH:7.0-8,0
temp 18-28
(?)GH:9-19
Takk for svar!

Har også voldsomt bløtt vann i krana, 0-1 GH... men har noen mellomstore kalkstein oppi som skrevet over. Vurderer å skaffe noen til å ha i filteret, men vet da ikke hvor i filteret de skal være eller størrelse på disse.
Har nitrat på litt over 10 for tida, så tror ikke det vil skade dem, har tross alt planter som forbruker det meste av nitratet!
Skal nok øke den til litt over 5 GH-grader, så jeg kan holde corydoras sammen med dem.
Skal få lagt ut bilder av karet på profilen innen helga

Følte meg litt tryggere på vannverdiene nå, har dem veldig stabile for øyeblikket.
Yngel!
Da var det yngel i karet! 4 stk smårollinger+ en høygravid hunfisk til
Vannverdiene fra dyrebutikken kommer i kveld
Amoniakk
Null amoniakk, så det er ikke noe problem
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap