Discus planer- enda en gang
Syns det er litt stille her på discus-forumet. Og jeg har jo ikke bidratt med noe selv heller på veldig lenge. Etter 12 år med discus-hold har jeg vært på nippet til å kutte ut ferskvann til fordel for saltvann.
Men etter en del tenking har jeg altså havnet på at jeg vil ta en runde til med discus.
Har vært uten discus i et halvt år og det føles ikke riktig. Har til og med prøvd med scalarer i karet hvor jeg tidligere hadde diskus, men det blir ikke det samme.
Discus + masse planter har vært mitt varemerke i alle disse årene, men nå er jeg lei av å luke planter. Så denne gangen satser jeg på Bare Bottom Tank med så enkelt oppsett som mulig. Men for at det ikke skal bli for kjedelig har jeg fått tak i en BTN Amazonas bakgrunn og noen få planter blir det nok, men jeg skal ikke ha grus. Tenker på noen røtter med Java-bregner og kanskje en potte med en sverdplante.
Men det jeg tenkte å diskutere litt her var hva jeg skal gjøre med bunnen for at man ikke skal se alt rotet jeg har i underskapet.
Er løsningen å male bunnglasset svart?
Hvilken maling egner seg til å male glass?
Regner med at malingen skal være på utsiden (undersiden) av glasset.
Eller er det bedre å klistre på noe folie?
Er det andre farger som egner seg bedre enn svart?
Erfaringer og tips mottas med takk.
Men etter en del tenking har jeg altså havnet på at jeg vil ta en runde til med discus.
Har vært uten discus i et halvt år og det føles ikke riktig. Har til og med prøvd med scalarer i karet hvor jeg tidligere hadde diskus, men det blir ikke det samme.
Discus + masse planter har vært mitt varemerke i alle disse årene, men nå er jeg lei av å luke planter. Så denne gangen satser jeg på Bare Bottom Tank med så enkelt oppsett som mulig. Men for at det ikke skal bli for kjedelig har jeg fått tak i en BTN Amazonas bakgrunn og noen få planter blir det nok, men jeg skal ikke ha grus. Tenker på noen røtter med Java-bregner og kanskje en potte med en sverdplante.
Men det jeg tenkte å diskutere litt her var hva jeg skal gjøre med bunnen for at man ikke skal se alt rotet jeg har i underskapet.
Er løsningen å male bunnglasset svart?
Hvilken maling egner seg til å male glass?
Regner med at malingen skal være på utsiden (undersiden) av glasset.
Eller er det bedre å klistre på noe folie?
Er det andre farger som egner seg bedre enn svart?
Erfaringer og tips mottas med takk.
Postet 14.10.12 kl 21:11
Endret: 14.10.12 kl 21:12
Postet 15.10.12 kl 14:04
Postet 15.10.12 kl 14:28
Det har jeg også....for meg er det ca. 15 år siden sist. Jeg har derimot planer om et plantekar med discus++. Har kvittet meg med alt jeg har hatt av akvarieutstyr så da er det bare og begynne på nytt igjenn. Har planer om å kjøpe et Juwelkar enten 260 L med buet glass eller 350 literen med samme breddemål. Drev akvariehobbyen ganske så langt sist gang men nå ser jeg for meg kunn et kar. Jeg savner å ha Discus. Blir forøvrig engstelig når jeg leser om alle problemer på nettet. Kan ikke huske at vi hadde noe store problemer med Discusen for 15-20 år siden her på østlandet. Oppdrettet selv et par kull....interessen her nede ( les Vestfold og Østfold ) var ganske stor. Har planer om å skynte meg sakte og velge fisk med stor omhu er foreløpig som du/dere skjønner på planleggingstadiet. Etter å ha lest på nettet i et par dager begynner jeg å få betenkeligheter når en leser om så mange som sliter. Skulle gjerne hørt fra noen som holder på med Discus idag med positive erfaringer.
Postet 15.10.12 kl 21:50
Hvis du har plass så kjøp gjerne enda større kar. 350 liter er minste laget hvis du vil ha beplantet kar. Men jeg startet jo med 350 liter selv. Sjekk gjerne min gamle nettside for å se hvordan det gikk. Alt ble lettere da jeg avanserte til 720-liter.
Jeg har stort sett har positiv erfaring med discus. Forrige runde endte imidlertid med en krasj pga av en varmeperiode mens jeg var på ferie. Det ble for varmt i karet og 16 fullvoksne discus kreperte sammen med halvparten av alle de andre fiskene mine. Min discus-interesse fikk dermed en knekk, men tiden leger alle sår og nå er det jo gått over et år siden denne tragedien.
Jeg hadde Stenker discus sist gang og satser på det denne gangen også. Discus er en grei fisk å holde hvis man bare tar hensyn til dens krav. Discus i plantekar går helt fint, men er ikke helt optimalt. I hvert fall ikke hvis man kjøper ungfisk. Min anbefaling er at discusene ikke bør settes i beplantet kar før de er fullvoksne. Og man bør enten ha en stor stim eller bare et par fullvoksne eksemplarer.
Jeg har stort sett har positiv erfaring med discus. Forrige runde endte imidlertid med en krasj pga av en varmeperiode mens jeg var på ferie. Det ble for varmt i karet og 16 fullvoksne discus kreperte sammen med halvparten av alle de andre fiskene mine. Min discus-interesse fikk dermed en knekk, men tiden leger alle sår og nå er det jo gått over et år siden denne tragedien.
Jeg hadde Stenker discus sist gang og satser på det denne gangen også. Discus er en grei fisk å holde hvis man bare tar hensyn til dens krav. Discus i plantekar går helt fint, men er ikke helt optimalt. I hvert fall ikke hvis man kjøper ungfisk. Min anbefaling er at discusene ikke bør settes i beplantet kar før de er fullvoksne. Og man bør enten ha en stor stim eller bare et par fullvoksne eksemplarer.
Postet 16.10.12 kl 08:48
Endret: 16.10.12 kl 08:50
Geir RolfsnesEr løsningen å male bunnglasset svart? Hvilken maling egner seg til å male glass? Regner med at malingen skal være på utsiden (undersiden) av glasset. Eller er det bedre å klistre på noe folie? Er det andre farger som egner seg bedre enn svart? Erfaringer og tips mottas med takk.
Vanlig sort matt akrylmaling i to strøk dekker på glass. Likevel kan det bli lysreflekser inn i karet i bunnglasset som kan forstyrre Discus.
Som du ser av blide har jeg sort dekke på bunnen i BB kar. Jeg prøvde ut dette første gang i 1993 og fikk etter hvert mange leker og oppdrett i en 560 liter jeg den gang hadde. Dette er sort silicon som jeg har smurt ut over glassbunnen med en sparkel til et tynt lag. For å få nok dekkning benytter jeg en tube på en bunnflate 150x60. Min erfaring med BB kar er at bunn, bak og sideruter må kles med mørk papp eller males sort eller mørke blå. Av erfaring har jeg sett at Discus blir mer rolig og tilpasset i et BB akvarium med sort bunn.Man ser også slam lett ved rengjøring.
Postet 16.10.12 kl 11:09
Endret: 16.10.12 kl 11:14
Hehe
Tittelen ga meg et mentalt bilde av en diskus som svømmer sidelengs bortover vannflaten med bare halen nedi vannet. Hehe. Ok, beklager distraksjonen, ignorer meg og carry on. B)
Postet 16.10.12 kl 11:19
Postet 16.10.12 kl 12:57
Geir RolfsnesTakk til Bjørnik for nyttig svar. Tror jeg går for maling under glasset i steden for silikon på innsiden. Greit å kunne bruke algeskrapa på bunnglasset og det er vel ikke så lett på en silkonert flate.
Det går fint med ei grov børste. Jeg benytter ikke så sterk belysning i Discus akvarium som gir mye algevekst og er til irritasjon for Discusen, spesielt VF Discus som liker dunkel belysning.
Postet 16.10.12 kl 13:04
Ja ....jeg har med stor glede studert dine akvarier og lest det du har skrevet. Er meget imponert, det vitner om en kar med stor interesse og kunnskap... Jeg blei veldig glad da jeg så at du fortsatt er på banen.
Kansje ennå mer da jeg oppdaget at du nå også skal igang igjenn.
Selv har jeg som jeg nevnte i mittt forrige inlegg, vært ganske så ivrig.
Har hatt et helt rom i kjelleren som var innredet kunn med akvarier og utstyr, tilsammen 16-1700 liter. Hadde forskjellige amerikanske ciklider og Tanganika hovedsaklig Tropheus. Jeg hadde i tillegg et selvlaget møbelakvarie på i underkant av 500 liter som gjennom en periode på 10-15 år huset forskjellige typer biotoper og fisk. Hadde også store planer og begynte og realisere et kar på 1500 liter som skulle stå i veggen mellom akvarierommet og kjellerstuen.... Så dabbet hobbyen av og jeg har derfor til nå greid meg med en hagedam og koi....
Jeg er derfor ikke akkurat nybegynner hva gjelder hobbyen.
Et planteakvarie i ordets rette forstand, har jeg derimot aldri hatt, men har alltid hatt sansen for det.
Jeg ser som du antyder problemet med å kombinere det med discus i et "lite" kar, spesielt om discusen ikke er fullvoksen. Det er discusen jeg/vi savner (det var faktisk kona som satte meg på tanken igjenn) så det er nok den som vil bli prioritert. Akvariet skal være dekorativt og stå i en kjellerstue/bibliotek vi ønsker det ikke alt for stort, jeg får nok ikke velsignelse for mer en overnevnte størrelse. Får nok derfor heller nedprioritere mine ønsker hva angår planter. Din tidligere 350 liter er ganske så midt i blinken for hva jeg ser for meg.....
Når det gjelder dine planer ville jeg anbefale deg å heller velge mørk grønn farge istedenfor sort. Skulle tro at det holder å legge en grønn filt eller noe lignende under karet istedenfor å male. Mye enklere å bytte farge om du ikke skulle være fornøyd med hvordan det fungerer...
Kansje ennå mer da jeg oppdaget at du nå også skal igang igjenn.
Selv har jeg som jeg nevnte i mittt forrige inlegg, vært ganske så ivrig.
Har hatt et helt rom i kjelleren som var innredet kunn med akvarier og utstyr, tilsammen 16-1700 liter. Hadde forskjellige amerikanske ciklider og Tanganika hovedsaklig Tropheus. Jeg hadde i tillegg et selvlaget møbelakvarie på i underkant av 500 liter som gjennom en periode på 10-15 år huset forskjellige typer biotoper og fisk. Hadde også store planer og begynte og realisere et kar på 1500 liter som skulle stå i veggen mellom akvarierommet og kjellerstuen.... Så dabbet hobbyen av og jeg har derfor til nå greid meg med en hagedam og koi....
Jeg er derfor ikke akkurat nybegynner hva gjelder hobbyen.
Et planteakvarie i ordets rette forstand, har jeg derimot aldri hatt, men har alltid hatt sansen for det.
Jeg ser som du antyder problemet med å kombinere det med discus i et "lite" kar, spesielt om discusen ikke er fullvoksen. Det er discusen jeg/vi savner (det var faktisk kona som satte meg på tanken igjenn) så det er nok den som vil bli prioritert. Akvariet skal være dekorativt og stå i en kjellerstue/bibliotek vi ønsker det ikke alt for stort, jeg får nok ikke velsignelse for mer en overnevnte størrelse. Får nok derfor heller nedprioritere mine ønsker hva angår planter. Din tidligere 350 liter er ganske så midt i blinken for hva jeg ser for meg.....
Når det gjelder dine planer ville jeg anbefale deg å heller velge mørk grønn farge istedenfor sort. Skulle tro at det holder å legge en grønn filt eller noe lignende under karet istedenfor å male. Mye enklere å bytte farge om du ikke skulle være fornøyd med hvordan det fungerer...
Postet 16.10.12 kl 18:26
Du skriver at du har investert i en BTN bakgrunn og har tenkt deg noen planter for at det ikke skal bli så kjedelig. Jeg forstår deg dithen, at du primert skal ha et dekorativt og lettstelt kar. Det er ikke oppdrett du er ute etter?
Om det er slik, vil jeg anbefale deg å bekle bunn med rustskifer eller steinplater av mer rølig farge. Bruk flere mindre steinplater så de er enkle å tas opp for reingjøring.
Fint om det blir liggende minst 10-15 cm. høyere i bakkant
( Dette kan du selvfølgelig alt om)
Innsug til filter kan også plaseres under steinene. Om du skal gjøre en jobb av det bygger du det opp i terasser med "lemmer" til å åpne.... Dette vil se ut som en glattskurt steinbunn og det vil etter min mening bare være dekorativt om det fester seg et og annet til steinene etterhvert.....
Om det er slik, vil jeg anbefale deg å bekle bunn med rustskifer eller steinplater av mer rølig farge. Bruk flere mindre steinplater så de er enkle å tas opp for reingjøring.
Fint om det blir liggende minst 10-15 cm. høyere i bakkant
( Dette kan du selvfølgelig alt om)
Innsug til filter kan også plaseres under steinene. Om du skal gjøre en jobb av det bygger du det opp i terasser med "lemmer" til å åpne.... Dette vil se ut som en glattskurt steinbunn og det vil etter min mening bare være dekorativt om det fester seg et og annet til steinene etterhvert.....
Postet 16.10.12 kl 18:54
Ser du som du Finn Erik har hatt endel liter mer enn meg
Så du får det nok til med planter også.
Kunsten i denne hobbyen er å lære å begrense seg slik at man ikke går lei eller at man bruker for mye tid og penger (slik at kona må sette ned foten). Jeg har aldri hatt mer enn 3 akvarier i drift på en gang. Nå har jeg denne 720-literen som jeg egentlig drømmer om å erstatte med et 500 liters saltvannskar. Men jeg tør ikke enda for jeg kan for lite om saltvann. Har derfor anskaffet et 130 liters saltvannskar for å øve meg og lære mer. Viktig å være tålmodig og ta små skritt.
Når det gjelder discus-karet mitt så har jeg ingen planer om oppdrett. Dette skal være en show-tank med minimalt vedlikehold. Lurer også på å heve karet 30 cm slik at det kommer mer i ansiktshøyde når man sitter ved spisebordet. Tror det vil ta seg flott ut.
Når det gjelder filtrering så kommer jeg til å kjøre med utvendig filter, men vurderer å bygge litt ekstra filter bak BNT-bakgrunnen. Har et par sandfilter som jeg muligens også vil prøve å få plass til bakom der. Vil ha så mye filtrering som mulig slik at jeg kan ha ca 20 voksne discus. Dette skal bli kjekt ja
Så du får det nok til med planter også.
Kunsten i denne hobbyen er å lære å begrense seg slik at man ikke går lei eller at man bruker for mye tid og penger (slik at kona må sette ned foten). Jeg har aldri hatt mer enn 3 akvarier i drift på en gang. Nå har jeg denne 720-literen som jeg egentlig drømmer om å erstatte med et 500 liters saltvannskar. Men jeg tør ikke enda for jeg kan for lite om saltvann. Har derfor anskaffet et 130 liters saltvannskar for å øve meg og lære mer. Viktig å være tålmodig og ta små skritt.
Når det gjelder discus-karet mitt så har jeg ingen planer om oppdrett. Dette skal være en show-tank med minimalt vedlikehold. Lurer også på å heve karet 30 cm slik at det kommer mer i ansiktshøyde når man sitter ved spisebordet. Tror det vil ta seg flott ut.
Når det gjelder filtrering så kommer jeg til å kjøre med utvendig filter, men vurderer å bygge litt ekstra filter bak BNT-bakgrunnen. Har et par sandfilter som jeg muligens også vil prøve å få plass til bakom der. Vil ha så mye filtrering som mulig slik at jeg kan ha ca 20 voksne discus. Dette skal bli kjekt ja
Postet 16.10.12 kl 19:21
Postet 16.10.12 kl 19:38
Når det gjelder saltvann så er det som du selv sier en helt annen skål. Jeg lurte også en gang og sette igang med det. Var sågar med i en saltvannsklubb og fikk en del kjente som var oppslukt av hobbyen. Var en stund inne på at den planlagte 1500 literen ikjelleren skulle være saltvann. Når det gjelder utstyr til saltvann kan du gange investering i kroner og øre med minst fem til ti .....Du må bestemme deg for om du skal gå for fisk eller korallrev som du sikkert vet går det ikke greit i sammen......så godt som all fisk har begrenset levetid. Etter en del om og menn valgte jeg å legge det på hylla da jeg etterhvert fant ut at det minst ville utgjøre en investering på 100 - 150.000.- om jeg skulle få det nogenlunde sånn jeg ville ha det. Dette er i tillegg ca. 20 år tilbake i tid, så mitt råd er tenk deg godt om, meld deg inn i en klubb og se hva de holder på med. Jeg har ikke sett mange saltvannakvarier som slår et virkelig lekkert plantekar.....Om du likevel skal igang er det steikoraller som er tingen......
Postet 16.10.12 kl 20:48
Finn Erik HelbergJeg har ikke sett mange saltvannakvarier som slår et virkelig lekkert plantekar.....Om du likevel skal igang er det steikoraller som er tingen......
Tja. Myk-koraller er ganske fint det også. Og litt enklere og billigere enn steinkoraller. Syns den lille 130-literen min er ganske mye mer spennende enn alle plantekar som jeg har hatt. Have a look.
Postet 16.10.12 kl 21:00
Jorda, men jeg vet hvordan der er etterhvert som interessen tar tak. Du er liksom ikke skikkelig saltvannsakvarist før du får steikoraller til å vokse.....tidevann, månefaser osv. Alt for mange kar er kirkegårder med døde steikoraller som er fulle av alger. Men det er klart alt som er nytt er spennende og som du sier selv, drømmer du nå om 500 liter. Tviler på at du vil fylle den med mykkoraller og anemoner. Da er det stor skummer, UV lys,kalkpåfylling, automatisk vannpåfylling, osmose, metalhalogen datastyring osv.osv. Som du sikkert vet er det vanskelig å begrense seg. En trenger nesten et rom på baksiden av akvariet til alt utstyr sånn var det i alle fall for 20 år siden. Det kan godt hende at det idag finnes utstyr jeg ikke kjenner til som hverken støyer eller tar slik plass som en trengte før. Men som du selv sa det er viktig å kunne begrense seg, noe jeg har store problemer med om jeg først setter igang...
Syntes forøvrig det karet du har ser fint ut. Helt klart at du har sansen
Syntes forøvrig det karet du har ser fint ut. Helt klart at du har sansen
Postet 16.10.12 kl 21:46
Har det skjedd noe mer med discusplanene Geir? For min har jeg sluttet å lete etter et brukt Juwel Vision 450 til fornuftig pris og innenfor geografisk nærhet. Blir nok å kjøpe nytt isteden. For å unngå litersyken så ser det ut som valget faller på en sort Akvastabil Mark II 530L med en gang. Jeg har plass til det og kjenner meg selv så godt at jeg ville nok angret i ettertid om jeg ikke hadde tatt den helt ut med en gang. Da blir det topp med demping og sunraiser men jeg er fortsatt usikker på om jeg skal bygge bakveggen selv eller om jeg skal gå for en ferdigprodusert . Er åpen for tips og forslag.
Postet 03.12.12 kl 20:16
Endret: 03.12.12 kl 20:17
Jo jeg er i gang,
Men jeg har valgt å skrive om det i en gammel tråd som du finner her.
Mine 20 nye discus spiser og trives som bare det.
Men jeg har valgt å skrive om det i en gammel tråd som du finner her.
Mine 20 nye discus spiser og trives som bare det.
Postet 03.12.12 kl 22:57