Fiskene svømmer rett under overflaten

Hei.
Vi har hatt akvarium no i et par dager, målte nitrittnivået høyt i går, men har fått orden på det og det er fint i dag. Men først i dag har fiskene begynt å svømme høyt oppe for å få oksygen. Hva kan dette skyldes? Hva bør vi gjøre?
Det er garantert nitritt! Bytt minst 50% av vannet med en gang, så går det nok bra! Husk å bruk vann med ca samme temperatur.
Takk, Bytter med en gang
Hvor lenge har dette karet vært i drift?
Innkjøring?
Hvis det ikke er skikkelig innkjørt må en belage seg på vannbytter, ville tatt litt over en tredel daglig, til det er under kontroll.
Og gi fiskene så lite mat som mulig.
Hei!
Dersom du har fått noen mindre gode råd fra butikken, så kan du spørre om de kan ta tilbake fiskene (for en periode eller permanent).

Det er synd at du opplever en situasjon der noe er skikkelig galt med akvariet og kanskje opplever at fiskene dine dør.

Innkjøring er noe som mange ikke er klar over når de skal starte opp. Det betyr at akvariet må gå en stund uten fisk for at det skal bli klart. For fisk. Det som må skje før fiskene kommer oppi er at det må bli nok av snille bakterier i akvariet. Det som disse bakteriene gjør er, for å si det enkelt, spise opp de farlige stoffene som fisken tisser ut. Uten at disse bakteriene er i akvariet vil det etterhvert bli dårlig vann for fiskene, ettersom fiskene forurenser vannet sitt. Disse bakteriene bor i filteret - og det tar litt tid før det blir nok av disse.

Hvor stort akvarie har du? Hvor lenge har du hatt det? Hvor lang tid sto akvariet med vann før du hadde fisk oppi? Hvilke fisker har du?
Jeg ser at du har startet en ny tråd om dette. Det er bedre om du fortsetter i denne tråden, siden du allerede har fått en del svar her, og det er lettere for de som skal hjelpe deg når de ser hva andre har svart før.

Du skriver i den andre tråden at vannet er uklart, at det lukter vondt og at 5 neon har dødd. Du skriver også at du har skiftet 50% av vannet og at nitritt er bra.

Er filteret i akvariet ditt "innkjørt" slik at det kan ta seg av avfallstoffene som fiskene skiller ut. Første trinn i innkjøringsprossen er nemlig at det dannes ammoniakk, som også er giftig. Ammoniakktoppen kommer etter ca 2 uker når man kjører inn et akvariefilter. Nitritt er andre trinn, og Nitrittoppen kommer etter 3 uker. Sluttproduktet er nitrat som er gjødsel for planter og alger. Her har du en link som forklarer kjemisk hva som skjer i denne prosessn.

Nitrogensirkelen

Du skriver at du har skiftet halvparten av vannet. Det må du nok fortsette med hver dag et godt stykke utover dersom du skal klare å holde liv i fiskene, for jeg mistenker at bakteriekoloniene i filteret ikke er i stand til å ta unna giftstoffene etterhvert som de dannes. Innkjøring av et filter går nemlig ut på å dyrke nitrifikasjonsbakterier, altså det som populært kalles "gode bakterier". Et fungerende filter vil jeg si er det viktigste i et akvarium.

Hvis du ikke alt har gjort det, vil jeg anbefale deg å lese artiklene i akvarieskolen.

Jeg synes det er synd at du har fått en så dårlig start på er fin hobby, og håper du ikke gir opp.
Mange planter fra starten gjør også at belastningen blir lettere. Jeg tror forreste at ts overfôrer noe voldsomt, for selv om filterbakteriene ikke er det skal det ikke lukte vondt.
Ja, det med vond lukt reagerte jeg også på, siden akvariet bare har vært i drift noen dager. Det lukter GODT av akvarievann. Mange nybegynnere har lett for å putte oppi noen flak for å se om fiskene reagerer med å spise hvis de ser syke ut, og det skal man i hvert fall ikke gjøre.

Det beste du kan gjøre for fiskene dine er å bytte vann hver dag. Pass på at vannet har samme temperatur som det du tar ut. Det er ikke sikkert at du behøver å bruke Aquasafe, men det skader vel ikke. Hvis vannet i krana er av god kvalitet og ikke inneholder klor eller tungmetaller, er det en unødvendig utgift.
Bytter vann daglig no, den vonde lukten er ikkje like sterk, men er der fortsatt. Kan det være plantene? Det er veldig mange planterester som flyter rundt hver gang eg skifter vann, har det noe å si?

Alle neontetraene er død, og mener vi har klart å få alle ut av akvariet, ser ingen fler i vert fall. Har og en salt og pepper coridoras som prøver å svømme nedover men hele tiden flyter opp igjen mot overflaten...

Eller har vi 2 egyptiske munrugere, 2 gule ancistrus og 3 andre salt og pepper coridoras...

matet de ikke i går. Kor lenge bør vi la vær å mate de?

Takk for gode svar!
Ja, Akvariet sto uten fisk i en uke før vi kjøpte fisk, då "juksa" vi litt og fekk med vatn fra butikken som allerede var god bakterieflora i. Men vi fikk og beskjed om å skifte pumpe, for den vi hadde var for liten og hadde vert brukt i et annet akvarie tidligere, så det kom ny pumpe og fisk i akvariet samme dagen... Det kan jo være en årsak.
Butikken har ikke gitt deg riktig informasjon. Akvarievannet inneholder ikke tilstrekkelig antall bakterier, de fester seg derimot til ulike overflater, som bl.a i filteret, i sand/grus på bunnen av karet og på røtter.

Innkjøring, dvs. etablering av den nødvendige bakteriekolonien tar ca 5 uker, litt avhengig av hvordan du gjør det og hvor mange fisk du setter inn.

Du bør lese om innkjøring i artikkelsamlingen. Søk på Innkjøring så får du opp masse info.

Når du nå har fisk i akvariet, er daglige vannbytter det eneste som hjelper, bortsett fra om du kan få litt filtergrums fra et godt etablert akvarium.

Innkjøring med daglige vannbytter tar noe lenger tid fordi du hele tiden må tynne ut det som er giftstoffer for fisk, men næringsstoffer for bakteriene. Disse har dermed mindre næring til vekst enn om du kjører inn akvariet uten fisk.

Du har chansen att lära dig mer på mötet i bergen ak ikväll
Hej Anniz!
Du har chansen att lära dig mer på mötet i Bergen AK nu ikväll.
Se mer info på hjemmesiden.

Välkommen på möte och välkommen till en kul hobby (förutsatt att man inte gör för många fel i början)!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap