- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Elins lille hjørne (side 107)
Elins lille hjørne (side 107)
Postet 23.03.09 kl 20:08
Postet 23.03.09 kl 20:25
Endret: 23.03.09 kl 20:26
Det er offisielt - det er c140!
Nå kan jeg endelig si at det er offisielt - jeg har C140 yngel
De er 2 dager gamle nå, knøttsmå, men de tegningene er ikke til å ta feil av
Lot bilde vise luftslangen bare for å vise hvor SMÅ de er. Luftslangen ser jo ut som et eller annet megadigert rør i forhold.
Ikke rart mitt "ikke-makro-linse" kamera sliter med å fokusere på disse. Det hadde nesten vært enklere å ta bilde av støvkorn :p
Det er forresten 21 yngel der. Jeg må ha telt feil når jeg trodde det var 22 hehe. Syntes det var rart også, det var jo 21 egg.
Sliter med Ph forresten. Den vil ikke holde seg nede, men sniker seg oppover, tiendedel for tiendedel. Redd for at dette skal ta livet av yngelen, og det frister å la de gå i mitt 7,6 PH rett fra krana vann fremfor å måtte forholde seg til disse endringene.
Er jeg virkelig den eneste som opplever at det er vanskelig å holde stabil, lav PH? Sukk
De er 2 dager gamle nå, knøttsmå, men de tegningene er ikke til å ta feil av
Lot bilde vise luftslangen bare for å vise hvor SMÅ de er. Luftslangen ser jo ut som et eller annet megadigert rør i forhold.
Ikke rart mitt "ikke-makro-linse" kamera sliter med å fokusere på disse. Det hadde nesten vært enklere å ta bilde av støvkorn :p
Det er forresten 21 yngel der. Jeg må ha telt feil når jeg trodde det var 22 hehe. Syntes det var rart også, det var jo 21 egg.
Sliter med Ph forresten. Den vil ikke holde seg nede, men sniker seg oppover, tiendedel for tiendedel. Redd for at dette skal ta livet av yngelen, og det frister å la de gå i mitt 7,6 PH rett fra krana vann fremfor å måtte forholde seg til disse endringene.
Er jeg virkelig den eneste som opplever at det er vanskelig å holde stabil, lav PH? Sukk
Postet 23.03.09 kl 20:30
Endret: 23.03.09 kl 20:32
Postet 23.03.09 kl 21:15
Postet 23.03.09 kl 21:23
Postet 23.03.09 kl 21:24
Postet 23.03.09 kl 21:38
LisbethÅ guri. jeg har jo aldri hatt yngel på cory så det og se dem ved siden av luftslangen -det var smått ja.. ...jøss
Nå er disse ekstremt små, da F. eks weitzmani var adskillig større enn disse når de klekte. Likevel, all coryyngel er ganske så små, ja. Syntes det var en gylden mulighet til å vise akkurat hvor utrolig knøttsmå disse er.
Veldig synd jeg ikke får tatt et klart bilde av de. Mønsteret de er i ferd med å utvikle er så fint, og finere skal det bli. Håper det skal bli enklere å feste de til film når de har vokst seg litt større
Bare håper de overlever. Denne PHen bekymrer meg voldsomt.
Det jeg har funnet ut så langt er:
- Gjennomlufting av vannet mitt endrer ikke PH
- Jeg må senke PH i vannet to ganger, med et døgns mellomrom. Da er den sånn ca stabil. Senker jeg bare en gang, er den tilbake til utgangspunktet i løpet av et døgn.
Så, da må vel slagplanen bli å senke PH med en gang jeg tapper vann i bøtta. Deretter senke igjen dagen etter før jeg bytter vann. Da øker bare PH med rundt 0,2 i løpet av det neste døgnet, istedet for å øke med 1,5 grad.
Ooooh, 100 små atroer sitter ved frontglasset og gumler discusgranulat. Synd de forsvinner om jeg løfter armen for å ta tak i kameraet :p
Og, en annen rar ting. Mygglarver ligger leeenge før pulcherne spiser. Og de spiser i hvert fall ikke om jeg er i nærheten. Men, nå fikk de discusgranulat, og da begynte de å spise selv når jeg sto ved karet for å dosere plantegjødsel! Jeg lurer virkelig på hva Tetra putter i discusmaten sin...
Postet 23.03.09 kl 21:46
Nå puster jeg lettet ut. Artemiaklekkingen lykkes. Masse oransje, hoppende godbiter i klekkeriet nå. Puh.
36 timer tok det, men det er helt greit. Det er bare å starte klekkingen til riktig tid det, slik at alt er timet og tilrettelagt hehe. Da blir det god mat på både stjerner og corybarn de neste ukene.
36 timer tok det, men det er helt greit. Det er bare å starte klekkingen til riktig tid det, slik at alt er timet og tilrettelagt hehe. Da blir det god mat på både stjerner og corybarn de neste ukene.
Postet 24.03.09 kl 09:13
La meg presentere.... smil og freia!
Nå er jeg fornøyd altså. Har vært på sykehuset med eldstejenta i dag for oppfølging, og benyttet sjansen til å besøke to dyrebutikker jeg sjeldent er i.
Begredelig utvalg corydoras desverre. Noen knøttsmå aeneus var alt som fantes.
Men! Jeg falt pladask, og to fisk ble med meg hjem.
Førstemann ut er Smil.
Er han ikke nydelig? De står til akklimatisering nå, i en ripete plasttank, så kvaliteten er så som så. Regner med at dette ikke er siste bildet av Smil
Begredelig utvalg corydoras desverre. Noen knøttsmå aeneus var alt som fantes.
Men! Jeg falt pladask, og to fisk ble med meg hjem.
Førstemann ut er Smil.
Er han ikke nydelig? De står til akklimatisering nå, i en ripete plasttank, så kvaliteten er så som så. Regner med at dette ikke er siste bildet av Smil
Postet 24.03.09 kl 14:15
Endret: 24.03.09 kl 14:17
Postet 24.03.09 kl 14:18
Og her er Freia. Med stressfarger. Hun hadde altså den nydeligste skimrende blå fargen i butikken, og jeg håper at den kommer tilbake raskt
Litt om navnene... datteren min var jo med på butikken, og mens jeg kjøpte Smil (og senere Freia, på den andre butikken), fortalte jeg om Monas nydelige kampfisk som har så og si samme fargen, og at den het Karamell.
Da bestemte jenta at sjokoladen Smil har flytende karamell inni, så derfor skulle han hete Smil. Og da måtte jo damen hete Freia, siden det er Freia som lager Smil...
De akklimatiseres i samme tank, og så langt er det bare nysgjerrighet mellom dem. Jeg står klar til å dele de om det skulle behøves.
Skal prøve å ha de i 110 literen som nå går under navnet "Min lille klode", hvor Sør-Amerika herjer på bunn, og Asia herjer på toppen. Det går 9 T. micagemmae i karet, så jeg kommer til å følge nøye med fremover. Går det ikke, må de evakueres. Jeg håper det skal gå bra
Litt om navnene... datteren min var jo med på butikken, og mens jeg kjøpte Smil (og senere Freia, på den andre butikken), fortalte jeg om Monas nydelige kampfisk som har så og si samme fargen, og at den het Karamell.
Da bestemte jenta at sjokoladen Smil har flytende karamell inni, så derfor skulle han hete Smil. Og da måtte jo damen hete Freia, siden det er Freia som lager Smil...
De akklimatiseres i samme tank, og så langt er det bare nysgjerrighet mellom dem. Jeg står klar til å dele de om det skulle behøves.
Skal prøve å ha de i 110 literen som nå går under navnet "Min lille klode", hvor Sør-Amerika herjer på bunn, og Asia herjer på toppen. Det går 9 T. micagemmae i karet, så jeg kommer til å følge nøye med fremover. Går det ikke, må de evakueres. Jeg håper det skal gå bra
Postet 24.03.09 kl 14:22
Endret: 24.03.09 kl 14:23
Postet 24.03.09 kl 14:24
Han var altså bare så nydelig at jeg bare MÅTTE ha. Det stod Elin over hele fisken. I en bitteliten 2 liters firkant.
Sukk, han er nydelig. Og det er lille Freia også, bare fargene hennes kommer tilbake. Jeg hadde Leopold og Clotilde i minne når jeg så henne på den andre butikken. Da tenkte jeg at jeg bare måtte ha en dame til flotte Smil. Det fortjener han.
Får bare håpe de går like godt overens som Leopold og Clotilde gjorde. Hvis ikke har jeg nok av kar her til å kunne skille de (ellers hadde jeg ikke tatt sjansen). Jeg tror og håper at 110 liter er nok til dem begge.
Litt mer spent på micagemmae. De er fredlige fisk, så jeg krysser fingrene, men skal følge nøye med. Jeg skulle jo egentlig ha Asia i den 54 literen som stjernene går i, men jeg vet ikke om stjernedanio og kampfisk går så bra sammen i en 54 liter.
Sukk, han er nydelig. Og det er lille Freia også, bare fargene hennes kommer tilbake. Jeg hadde Leopold og Clotilde i minne når jeg så henne på den andre butikken. Da tenkte jeg at jeg bare måtte ha en dame til flotte Smil. Det fortjener han.
Får bare håpe de går like godt overens som Leopold og Clotilde gjorde. Hvis ikke har jeg nok av kar her til å kunne skille de (ellers hadde jeg ikke tatt sjansen). Jeg tror og håper at 110 liter er nok til dem begge.
Litt mer spent på micagemmae. De er fredlige fisk, så jeg krysser fingrene, men skal følge nøye med. Jeg skulle jo egentlig ha Asia i den 54 literen som stjernene går i, men jeg vet ikke om stjernedanio og kampfisk går så bra sammen i en 54 liter.
Postet 24.03.09 kl 14:34
Postet 24.03.09 kl 14:34
Postet 24.03.09 kl 14:35
Postet 24.03.09 kl 14:42
Postet 24.03.09 kl 14:45
Takk Sølvi Jeg vet ikke hva som er med kampfisk, men det er noe spesielt med de. Dersom de får plass til å utfolde seg på, altså. Ellers er det bare nitrist synes jeg
Hadde jo en som døde mens vi var på ferie i sommer. Jeg tar meg i å sjekke alle fødekassene med kampfisk når jeg er inne på en butikk, men har ikke sett noen som har grepet meg om hjerterota før i dag. Og da var jeg solgt
Hadde jo en som døde mens vi var på ferie i sommer. Jeg tar meg i å sjekke alle fødekassene med kampfisk når jeg er inne på en butikk, men har ikke sett noen som har grepet meg om hjerterota før i dag. Og da var jeg solgt
Postet 24.03.09 kl 14:50
Postet 24.03.09 kl 15:06