Anders' vannverden (side 12)

Lisbeth
[QUOTE=Anders Kaste]Jeg går om dagen og ser etter [I]algeskrapa.[/I] I dag blir det vannbyttedag også, og særlig 54-literen ser ikke ut på frontglasset. Må bare finne den...


Har du prøvd å bruke grytesvamp eller filtervatt? Funker det også

bruker bare filtervatt jeg.
Plussmedlem
Jeg bruker noen ganger noe slikt filtervatt-aktige greier også, men noen ganger har jeg noen alger som er litt vanskelige å få bort. Da bruker jeg en skrape. Men jeg mener ikke skrape, men en "grønn dings". Tynn, og effektiv etter min mening.

Men i dag fant jeg den! På det merkeligste sted..
Til storekarret har jeg jo bord, så for "moro skyld"; lyste jeg under med lommelykt. Der var den ikke.

MEN! Jeg har jo skap i bordet også, og ut mot veggen er det bare åpent i skapene. Så jeg tenkte atden kanskje kunne være der, det er litt avstand fra veggen og til akvariet/bordet. Og der var den..

Så nå har jeg tatt skraping i alle akvariene i reolen, særlig det øverste akvariet begynte å få litt alger. Men tok alle i samme slengen..

Nå venter det meg straks noen vannbytter, hvertfall i alle de akvariene som er befisket. De andre kanskje jeg tar en annen dag.

Jeg vet snart ikke hva jeg skal gjøre med det store akvariet heller, jeg.. det ser ikke ut! Gullfiskene eter alt av planter de får i munnen.. den store anubiasen ser ikke ut lenger! Men jeg ser at vallisneriaen begynner å spre seg bortover sandbunnen nå, men får vente å så. Jo, fiskene trives, men vil gjerne klare å se på det selv også! :P



Tråden min starter jammen å bli lang, også! :P 224 innlegg nå!

Plussmedlem
Planlegger mye. Planlegger også seriøst å drette corydoras..

Jeg har jo funnet min store interesse innenfor akvaristikken av fisk, corydoras. Og da må jeg jo prøve oppdrett!
Vet ikke helt om pandaene egentlig er leksklare ennå, de er veldig små. Så jeg passer på å fore dem ikke for lite, men ikke for mye heller, da jeg er litt bekymret fortsatt for bakteriekulturen.

Men skal uansett starte å fylle kjøligre vann ved vannbytter til alle coryer jeg har i hus! Hadde vært utrolig artig å hvertfall fått pandaene i lek. Men som sagt, jeg må kanskje være litt tolmodig der.

Har lagt ut ny annonse på paleatusene i dag. Er det noen som leser her nå og er interessert i en gruppe med 5 c. paleatus til 100 kroner, ta kontakt på e-post! ;P

Har tatt vannbytter i de befiskede karrene i dag, og foret med myggiser. Tappet i ved hjelp av slangen, selvsagt, går som en drøm!
Plussmedlem
Benytter anledningen her og nå til å stille dere et dumt spørsmål som jeg skulle visst svaret på.. har lest det før, men husker det ikke lenger!

Plukket en pose full med eikeløv før i høst, det har selvsagt tørket. Men jeg vil putte det i akvariene snart, men hvordan var det igjen, da..?

Var det slik at jeg skulle skylle det, og så tørke det igjen, eller? Husker rett og slett ikke, så håper noen her kan hjelpe meg litt med det

Er dekorativt, også!
Det beste er å skylle det når det er plukket, for så å tørke. Dermed kan det brukes med engang, når den tid kommer.
Men hvis de ikke har liggi lenge på bakken før du plukket de og de både ser greie ut og lukter "godt". Så burde det ikke være problem, evnt kan du koke dem, det vil også gjøre at dem synker fortere.
Spar på vannet, for det vil inneholde garvestoffer (tror jeg det er) fra bladene og er bare godt for fiskene.
Som Galemor sier, hvis de er møkkete kan de skylles. Men jeg har brukt eikeblader i lange tider nå og aldri sett behovet for å skylle. Jeg ser ikke noe problem med at det havner litt jord, gresstrå eller annet i akvariet. Jeg bruker å legge bladene i ei bøtte med vann noen dager før jeg har dem over i akvariet. Vil at de skal synke med en gang jeg har dem oppi. Jeg er redd bladene skal havne over filterinnsug hvis de ligger og bløtes i karet. Når de er truttnet av vann kan jeg legge bladhaugen der den skal være

Og jeg heller bløtevannet over i akvariet også.
Plussmedlem
Jeg plukket faktisk bladene fra treet, gule/brune. Da tenker jeg at jeg skyller de for sikkerhets skyld, og lar de trekke til seg vann.

Det er ikke sikkert det kommer mer fra min side i dag, hvertfall. Har fått en forkjølelse her, har veldig vondt i halsen, slapp osv.. borte fra skolen.

Takk for hjelpen med eikeløvet/bladene
Plussmedlem
Jeg plukket faktisk bladene fra treet, gule/brune. Da tenker jeg at jeg skyller de for sikkerhets skyld, og lar de trekke til seg vann.

Det er ikke sikkert det kommer mer fra min side i dag, hvertfall. Har fått en forkjølelse her, har veldig vondt i halsen, slapp osv.. borte fra skolen.

Takk for hjelpen med eikeløvet/bladene
Anders Kaste
Jeg plukket faktisk bladene fra treet, gule/brune.


Men jeg tror ikke det er lurt å plukke de gule altså. I denne artikkelen står det:
Uansett må det benyttes tørre blader, og da slike som er falt av treet om høsten - ellers er de fulle av næringsstoffer som bakterier vil trives på.

Jeg tar i alle fall alltid blader som har falt av treet, som er helt brune!
Plussmedlem
Okey.

Bladene er jo 100 % tørre nå, da, og de var nok brune når jeg tok de også. Tok noen fra bakken, og noen fra treet.

Jeg har sikkert mulighet for å få samlet mer, muligens. Men er det kanskje ikke så lurt å bruke det tørre, brune løvet jeg har allerede, da? Ikke ved koking, heller?
Anders Kaste
Okey. . Men er det kanskje ikke så lurt å bruke det tørre, brune løvet jeg har allerede, da? Ikke ved koking, heller?


Usikker jeg her nå. Men jeg bruker altså kun blader jeg finner på bakken
Er usikker jeg også. Jeg plukker bladene om våren, når snøen er borte. Det gjelder også orrekongler
Plussmedlem
Okey

Da får vi se hva jeg gjør. Det blir vel kanskje til at jeg prøver å plukke litt mer, fra bakken.

Forkjølelsen min starter heldigvis å bli bedre. Skoledag i dag for meg også.
Plussmedlem
Ikke det at det er så interessant for alle dere, men tenkte jeg skulle ta og legge u noen få bilder av hvordan noe avrommet mitt ser ut nå, med akvariene.

Bildene er tatt i mørket, uten blitz. De ble som vanlig dårlige.. en dag skal jeg jammen ha et bedre kamera!!

Særlig bildet av 54-literen ble dårlig.. der skal jeg komme sterkere tilbake.

Bilder av reol og storekarret er tatt i fra døren inn til rommet, ikke så langt unna der 54-literen står.

På alle bildene ser fiskene helt forvridd ut.. denne gangen ble jeg virkelig ikke fornøyd med bildene jeg hadde tatt.
Plussmedlem
Takk for det, Ssiismor

Men jeg skal kanskje prøve å ta noen bedre bilder etterhvert.. men det er ikke lett. Kameraet mitt er vel ikke av de beste, for å si det sånn :P

Det pleier å fungere veldig bra til daglig bruk, hadde det med til Tyrkia i sommer og fikk egentlig noen fine bilder. Men er litt vanskelig å ta bilder av akvarier..
Plussmedlem
Tenkte jeg bare skulle si det mens jeg fremdeles er på; i dag skal jeg få litt nye erfaringer!

Nå i 8. klasse har vi noe som kalles skyggedag på skolen, og det vil si at vi skal en dag ut i arbeidslivet, for å oppleve litt hvordan det er.
Og i dag er dagen Og man kan jo gjette seg til hvor jeg skal, da. Notodden dyrebutikk!
Jeg aner ikke hva jeg får i oppgave om å gjøre eller noe, men vi får bare små-oppgaver. Fikk et hint om at jeg kanskje kunne ta en ekstra rens på akvariene.. :P

I dag har jeg også en liten mistanke om at de får inn nye varer, og fisk! Spennende!

Så jeg skal være åpningstidene, 10-16.30 tror jeg, hvis vi blir så lenge.

Så hvis man tar en sving innom Notodden i dag, stikk innom dyrebutikken! :-P
Anders Kaste
Ikke det at det er så interessant for alle dere, men tenkte jeg skulle ta og legge u noen få bilder av hvordan noe avrommet mitt ser ut nå, med akvariene.


Blir aldri for mange bilder

Ser bra ut, og det begynner å gro seg til i karene dine
Anders Kaste
det vil si at vi skal en dag ut i arbeidslivet, for å oppleve litt hvordan det er. Og i dag er dagen :-) Og man kan jo gjette seg til hvor jeg skal, da. Notodden dyrebutikk! Jeg aner ikke hva jeg får i oppgave om å gjøre eller noe, men vi får bare små-oppgaver. Fikk et hint om at jeg kanskje kunne ta en ekstra rens på akvariene.. :P


Så spennende! Jeg ønsket meg også arbeidsdagene i dyrebutikken der jeg bodde -og fikk det. Det ble en del algeskraping og burvasking men jeg digga det likevel. Kjempemorsomt å komme innenfor "kulissene" og se hvordan det fungerer i en dyrebutikk Kos deg!
Plussmedlem
På det bildet er det ikke så lett å se veksten på plantene da, Lisbeth Er vel ikke noen kjempeforskjell.

Nå er dagen over i dyrebutikken. Jeg har hatt det kjempefint!
De vet jo at jeg har litt erfaring med akvarier, så jeg har stort sett jobbet med det hele tiden. Jeg vedder på at jeg har bytta vann på nærmere 30 akvarier.. har også skrapa alger, renset filtere, og jeg bærte inn litt av en levering med dyrefor.

Det har vært en både slitsom og veldig lærerik dag. Har hatt det veldig bra
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap