Sissis våte drømmer (side 125)

Ok ,putt en til eller flere oppi da
Håper det kan hjelpe.
Burde vel det, men vannverdiene oppi der er definitivt ikke egnet for epler...
Nei det var det og ,har du ikke en mineralstein du kan putte oppi hvis gh er for lav?
He, he, har nettopp gjordt det også. En av Lindas mirakelsteiner

Skal se om jeg finner et par snegler til å flytte over i morra, og virkelig krysse fingrene for at de kan gjøre underverker
Morsomt ,ser ut til at vi tenker likt
Linda sine mineralsteiner er fine de ,oi ,må visst høre om hun har flere for salg igjen ,minker kraftig på de .
Uff så kjipt med BGA, håper sneglene tar knekken på det.
Har enda ikke opplevd dette i mine kar, og håper jeg aldri får det heller! Takk for gode ord inne i min tråd, setter veldig pris på det :0)
Plages også med BGA av og til, Sissimor! Og heller ikke av den grunn det står oppgitt i basen. Det er to ting jeg merker som går igjen. Mating med noen typer flakfor (noen rester faller oppi plantene) eller at saktevoksende planter kommer for nært lyset.

jeg fikk BGA hele tiden når jeg hadde mose øverst mot vannskorpa! Og i generelt høyden..slamsuging av bare algen fungerte ikke, matstopp, dønn mørkt, osv osv. Jeg måtte tilslutt kaste den utsatte mosen, og da forsvant problemet. (litt bga kom på avveie men det forsvant etterhvert selv)

Nå i det siste har jeg fått det i litt mose igjen men heldigvis bare littegrann. Jeg tror det forsvant av seg selv denne gangen også. Og det kom enten av flakfor som ble liggende, eller så var det en forsinket reaksjon av bytting av lysrør.

Vanligvis har jeg ikke så mye imot alger, syns jo det er litt fint og naturlig men BGA er schtøggt og lukter helt grusomt!
Det er i mose opp mot overflata problemet ligger ja, men det er jo så fint med mosetrær!

Har ikke lyst til å gi opp idéen, for det har jo fungert fint sånn lenge. Prøver nå med et par eplesnegler, og har skygga for lyset rett over der det er værst...
Leser i tråden til Sølvi om cory-yngel med orange artemiamager...

Skulle virkelig ønske at jeg hadde kapasitet til å prøve meg på artemia-klekking, for jeg sliter veldig med å få bilineatusynglene til å spise (tror jeg har to som klarer seg). Prøver med avskallede artemiaegg, men det funker dessverre dårlig. Grindalsormene er jo for store, så kanskje jeg skulle prøve å få tak i mocroorm? Ikke mye arbeid med de vel?

Ah, håper jeg blir frisk snart...
Micro-orm er veldig enkelt, de klarer seg selv leeeenge om det skulle være sånn, ikke forurenser de i karet heller slik som artemia kan gjøre. Eneste ulempen jeg kan komme på må være lukten, den er litt som gammel melk og ekstra sure sokker, men det er jo bare å la være å snuse på de
Og selvfølgelig, bor man på et lite sted og handler i en liten nærbutikk hvor alle kjenner alle, så må man forberede seg på å forklare hvorfor man har begynt å kjøpe inn babygrøt...

Håper du får løst BGA-problemet, det høres ikke ålreit ut, også håper jeg formen din bedrer seg snart sånn at du har masse energi til kreative akvariesaker
Lengter virkelig etter energi ja, men med ME er det bare å smøre seg med tolmodighet. Det kan ta år, men jeg satser på at det er bedre i morra, for jeg har så mye jeg har lyst til!
Argh! Jeg hadde skrevet et lengre svar, og så droppet den ustabile nettleseren min ut igjen. Det er så typisk! Jeg får forsøke på nytt.

Microorm er utrolig lettvint å fôre med. Men jeg testet forskjellen i vekst hos yngel som fikk nyklekt artemia i forhold til microorm. Det viste seg at yngelen vokste mye fortere på nyklekt artemia, så jeg ble nødt til å avslutte eksperimentet etter en ganske kort tid. Men yngelen spiste like ivrig av begge deler, så det ut som. Jeg tror det frister uansett, når det er noe som beveger på seg.

Når det gjelder BGA, så er erfaringen min at hva man fôrer med har innvirknig på BGA. Jeg har nemlig slitt veldig med BGA i enkelte kulefiskakvarier, og det er jo karene jeg har hyppigst med vannbytter i. Kulefiskene får frossen sjømat, og jeg er temmelig sikker på at det er det som gir BGA her. Jeg hadde et kulefiskakvarie der jeg hadde BGA-en fra helvete. Det vokste opp etter glasset og dekket planter, og det tok bare noen få dager etter fjerning av BGA, før det var like ille igjen. Det dekket frontglasset og urk! Så mistet jeg kulefisken i vinter. Det tok ikke lenge etter at fisken var borte, til BGA-en døde i hele karet. Det var en helt utrolig forskjell. I dag bor det kampfisker i karet, og all BGA er forsvunnet.

Jeg vil anbefale denne tråden ang. emnet BGA. Jeg ble litt overrasket over å lese det jeg selv hadde skrevet - det har rent mye vann i havet siden den tid. Jeg har i hvert fall fått mye mer erfaring og kunnskap på dette emnet siden jeg skrev den tråden. Særlig vil jeg anbefale at du titter innom siden det er linket til i innlegg 20 - det er det som virkelig er lærerikt i den tråden. Når det gjelder testing av fosfat, er det litt tråklete, har jeg finnet ut. At man ikke får utslag på fosfat når man tester, betyr ikke at man ikke har endel fosfat i det karet - den blir bare spist opp av BGA-en, slik at man ikke får utslag på testen. Det betyr at man godt kan ha fosfatproblemer i et kar, uten å kunne finne noe når man tester. Man trenger igrunnen ikke mye fosfat i karet, for å få BGA. Kluet ser ut til å være forholdet mellom mengden fosfat og nitrat.
Skrekkblandet fryd! :d
I går kveld flyttet jeg et par med sp. Black over fra Rio'n til "nygjengen" i Lekegrinda, og i dag kryr det av egg på de merkeligste plasser!

Tok noen av de eggene som var klistret på planter opp ei flytende fødekasse oppi karet, slik at de kan svømme ut etterhvert som de klekker. Bare sånn i tilfelle de voksne finner ut at de har lyst på eggerøre. Har jo veldig dårlige statistikk når det gjelder overlevelse på corybarn, så da prøver jeg å la de vokse opp i artskar denne gangen...

Og tusen takk for alle gode råd når det kommer til BGA...
Ja, schultzeier (som de svarte jo egentlig er) er noen veldige eggleggingsmaskiner. Mine la en gang en enorm dose. De jeg fant, plukket jeg ut, og det viste seg at det var 612 egg! Det ene hydrocothylebladet det var egg på, inneholdt over 120 egg! det verste er at alle eggene, bortsett fra to, klekket. Jeg har ikke plukket schultzeiegg etter det...
Ha, ha, men med min overlevelsesrate så langt Inger Anne, så tviler jeg på at det blir noe problem her. Veldig morro uansett da
Kjente jeg ble litt sjokka når jeg leste kommentaren til Inger Anne... 612 egg!!!Djizes!! Kanskje veldig greit at ikke alle vokser opp da *Smile* Uansett er det jo så gøy med egg!

Sender deg en mail iløpet av de nærmeste dagene, når formen tillater det. Riktig god helg til deg og dine. Masse energi er herved oversendt :0)

Jeg må vel troppe opp med bilder og da, for å bevise hva som egentlig skjedde den gangen.
Her er bilder av eggene på det bladet som hadde 120 egg:

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Så er klekkingen igang:
[External Image]

Det var fullstendig galemattias i plasttanken med yngelen:
[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Det er faktisk litt morsomt å lese hva jeg selv hadde skrevet den gangen. På toppen av de over 600 schultzeieggene, lekte også trilineatusene, hvor jeg plukket ut 60-70 egg! Det må ha vært litt av en dag, det der. Jeg husker foreldrene mine var på besøk, og de måtte pent vente til jeg hadde plukket og telt alle eggene.
Plussmedlem
Hadde en gang en gruppe med Gold Stripe / Gold Laser som var ganske villige. Den ene leken resulterte i minst 7-800 egg. Filmet frontglasset på karet med dårlig mobil... Hele lengden av frontglasset... Orket ikke plukke siden de holdt på hele tiden.


He, he, skal si det er voldsomme mengder dere presenterer! Men det er jo så utrolig fristende å plukke

Fant to bilineatusegg i dag, som nå er oppi fødeboksen sammen med de "planteklistrede" black-egga. Egga på glasset er der enda, så kanskje jeg er så heldig at de ikke spiser dem? Hadde jo vært veldig arti med noen nusselige, små, svarte bartefjes

Har bestilt microorm ++ fra Lars Jamne i dag (takk for tipset Sølvi!), så da satser jeg på å få produsert noe mat til dem etterhvert også...
Herlighet så mange. Er det vanlig at alle eller de fleste vokser opp?
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Danielsen
Reklame for plussmedlemskap