Elins lille hjørne (side 128)

Knipset bare et bilde rett oppi isboksen mens den ligger og dupper i karet med foreldre. Lystoppen blokkerte for blitzen, så det ble litt merkelig :p

Ser ingen døde, så alle henger da med det første døgnet i det minste. Disse er veldig lyse i fargen, egentlig. De ser nesten lys brun/grønne (!) ut. Ganske forskjellig fra de coryynglene jeg har sett hittil

Og et par bilder av et par stolte mødre.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Det er fortsatt yrende liv i isboksen min Jeg klarer ikke å se at noen av de har falt fra, og alle har fortsatt plommesekken i behold. Usikker på om de vil begynne å spise i morra eller på fredag, men uansett setter jeg ikke opp artemiaklekkeri før til helgen.

Ellers litt statusrunde:

De to siste C140 er i full vigør og spiser godt. Ser egentlig veldig bra ut De er så vriene å ta bilde av, siden de har nok av gjemmeplasser, men jeg skal prøve i helgen å få et bilde av de. De er så tøffe små atte

De små metae som jeg fant sammen med de voksne ser ut til å klare seg bra i 20 literen også, selv om jeg ikke har sett minstemann. Den hadde plommesekk enda, så det er godt mulig den rett og slett ble spist av C140-ynglene :o

I ungfisk karet på soverommet må det snart skje noe. Her går det en god del weitzmani som er fra 6,5 til 7 mnd gamle. I tillegg er det noen metae ungfisk her som også er mellom 6,5 og litt over 7 mnd gamle. Må vel snart begynne å vurdere å legge noen ut for salg *snufs*

Men, det har ingen hast, siden jeg ikke har noen nye ungfisk/yngel enda som trenger plassen.

Atroene fyller 5 mnd den 10. juni, og nå ser de virkelig bra ut. Barene har vokst ut, de er runde og gode, og jeg klarer ikke å se noen kløing. Kanskje litt små for alderen, men sykdommen og småtrangt om plassen forklarer vel den saken.

Adolfoiene og oioiene ser også veldig bra ut. Spesielt oioiene har blitt litt mer sky nå, men jeg får sett de om jeg nærmer meg litt sakte og pent. De spiser også godt, men det er ingen tvil om at de heler vil ha mygglarver enn tørrfôr. Så det blir mye mygglarver nå om dagen, så jeg er sikker på at de får spist skikkelig.

Og i de øvrige karene med voksen fisk ser også alt bra ut. Det er forresten ingen tvil om at jeg valgte riktig når jeg flyttet pulcherne til 110-literen. De er mye mer aktive og mye mer fremme nå enn de var. Ingen tvil om at bedre plass hadde en positiv virkning.
Godt at det ser bra ut med fiskene nå ,ingenting er så trasig som syke fisker .

Kjenner for øvrig veldig godt igjen dette med å selge fisker en har drettet opp.Har noen jeg burde lagt ut for salg nå ,men det stritter veldig i meg bare med tanken
Men sånn er det nå bare en gang ,kan ikke ha alle ungfiskene som vokser opp.
Aspidoras yngelen er 1 uke gamle i dag

Alle 31 små lever enda, i isboksen sin. Så langt har de bare spist mikroorm. Eller, dvs - jeg antar at de har spist mikroorm.

Hvit isboks, hvite mikroorm, og kun se yngelen ovenifra betyr at jeg ikke aner om hvorvidt de spiser eller ikke. Men, det faktum at de fortsatt lever må jo bety at de spiser.

Så er det bare for meg å finne motivasjon til å klekke artemia. Sukk. Med drøye 30 yngel er det absolutt noe poeng i å klekke, men det er så himla godt å slippe den boblelyden! Dessuten er det godt å ikke måtte vaske klekkeriet og sette i sving en ny hver dag.

Skal se om jeg orker i morgen :p

Ellers kan jeg rapportere at Aspidorasene leker igjen i kveld. Jeg prøvde å ta et bilde, men makan til hyper lek!! Om noen synes at det er fart over corydoras når de leker... sjekk aspidoras sier jeg bare. De går som en pistolkule opp og ned, frem og tilbake. Jeg endte stort sett opp med bilder av rota og blader, siden fisken hadde forsvunnet innen bildet ble tatt.

Fikk bare et hvor de nesten var i fokus, og da var de akkurat ferdige med sine nøyaktig 1,34 sekunder med T-stilling :p

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Jeg fant 16 gyldne egg på et blad nå Lar de henge, siden jeg ikke har plass til all verdens yngel nå. Har jo allerede 31 stykk!

Og siden de nå har lekt to ganger, kommer det nok flere sjanser.
Jeg klarte ikke å dy meg... en stund etter at jeg hadde matet ynglene med mikroorm, sugde jeg et par tilfeldig valgte prøvekaniner opp i pipetten og sjekket magen. Kulerund, og kritthvit. Jippi!

Da har jeg sett med egne øyne at de faktisk spiser

Også har jeg satt i gang artemiaklekkeriet. Hvordan jeg klarte 19 uker i strekk med denne boblingen i vinter er meg en gåte!

Jeg får først og fremst se om jeg i det hele tatt får noen klekking, siden jeg hadde glemt å legge beholderen i fryseren. Den har stått her på hylla i hele vinter, så det er mulig eggene har mistet futten sin.

Om jeg orker boblingen, får jeg vel klekke artemia hvert fall frem til vi drar på ferie. Det er jo den beste starten de kan få...
Om det er noen trøst, så tror jeg ikke du er alene om å fåretrekke å före med microorm i stede for alt arbeidet og bråket med artimia!
Ditto. Selv om jeg har funnet ut at småttisene har bedre vekst med artemia enn med microorm, er det sistnevnte som ofte blir fôret likevel. Det er bare så utrolig behagelig lettvint, på alle vis. Den som fant på dette fôret var et geni!
Synes dere er flinke som styrer med artemia og mikroorm.Selv synes jeg det ble for mye styr med artemia og disse ormene orker jeg ikke tanken på å ha kravlende i en boks (vrenger meg) .Så det blir ikke mye levende de får servert hos meg dessverre.
Microormene er så små at man ikke ser at det er levende liv, med mindre man holder boksen mot lyset, slik at man får gjenskinn i overflaten. Da kan man se på at det rører på seg. De er så små at det bare ser ut som en sky når man putter det i vannet til småttisene.
Tror jeg styrer unna likevel jeg men synes det er flott at andre bruker det
Her skulle det ha vært noen bilder av mine små aspidoras. Men - det er det ikke :p

Har kjøpt meg ny PC ettersom jeg ikke fikk ha min gamle i fred fordi ungene ville spille spill... og nå har jeg ingen programmer å redigere bilder med.

Noen som har tips om et gratis bildeprogram som er lett å forstå?

Bilder eller ikke, aspidorasene ser ut til å ha det veldig bra. De er knøttsmå enda, selv om de blir 2 uker gamle i morra. Men så var de ikke store knøttene da de klekte heller.

Jeg sre godt at de er aspidoras, siden de har bittesmå øyne nå også. Aspidoras har jo mye mindre øyne enn corydoras, og den forskjellen er allerede godt synlig

Foreldrene har dessuten virkelig fått opp dampen når det gjelder egglegging. Så jo 16 egg her om dagen, og i går (eller på fredag), så jeg at disse hadde klekt, siden bare eggeskallene satt igjen på bladet. I dag, under vannbyttet, så jeg 18 nye egg på et blad. Jeg plukket ikke disse heller. 31 stykk er nok, de skal ha plass til å vokse også

Blir interessant å se om det dukker opp noen små i karet med foreldrene, siden det tydeligvis klekker såpass mange egg der.
Da kan jeg rapportere at de små aspidorasene spiser finknust, oppbløtt discusgranulat

De fyller 2 uker i dag, og er fortsatt knøttesmå. Jeg drar jo på ferie om to uker, så jeg prøver å få de til å spise tørrfôr så fort som mulig, og i dag (kveld) prøvde jeg oppbløtt discusgranulat for første gang.

Det tok litt tid, men etter et par timer ser jeg fylte, røde mager på alle sammen.

Jeg klekker forresten artemia, men har bare et klekkeri gående. Siden det tar ca 36 timer å klekke i temperaturen her, er dietten som følger:

Mikroorm hver morgen, artemia annen hver kveld, og siden de spiser discusgranulat, skal de få det de kveldene det ikke er artemia. På den måten halverer jeg antall ganger jeg må vaske og styre med klekkeriet, samtidig som artemia faktisk står på menyen. Ganske fornøyd med dette oppsettet, egentlig.

Dessuten vil de da være godt i gang med å spise tørrfôr innen jeg drar på ferie. Alt jeg må gjøre, er å finknuse en del så det ligger klart, og instruere fiskepasseren i mengde. Og håpe at alt går bra.
Bruker dette tørrforet selv til mine cory yngel og det fungerer greit det .Kjekkt at en kan se røde mager med dette foret også
Lykke til videre med de
Jeg er litt fascinert av at du bare bruker tørrfôr, Sølvi

Har du aldri problemer med å få de til å spise i begynnelsen? Og er det finknust discusgranulat du gir de som første mat?
Har aldri hatt problemer med å få de til å spise tørrfor og finknust discusgranulat spiser de fra første stund Har og prøvd forskjellig annet bl.annet Baby instant et eller annet ,husker ikke navnet i farta men iallefall denne pastaen av artemia på boks .Men finknust discusbits føler jeg meg tryggere med og bedre vekst enn annet tørrfor.
Jeg har heller ikke problemer med å få småtasser til å ta tørrfôr, heller ikke etter at de utelukkende har levd på levendefôr. De spiser stort sett det de får servert, uansett alder. Men jeg bruker ikke discusgranulat fordi jeg synes det griser til vannet. I kar der det kun er lufting og ikke noe filter, liker jeg ikke griseri, selv om jeg jo bytter både vann og tank hver dag.
Da har jeg endelig fått tak på GIMP, et eller annet merkelig bildeprogram - men, det funker til det lille jeg trenger: beskjæring og endring av størrelsen.

Så, her kommer to dårlige bilder av Aspidoras yngel på 2,5 uke

De er så små enda, men spiser som noen hester! Til og med når de får discusgranulat blir magene sprengfulle. Bildene er tatt nå i kveld - før de får artemia, ellers hadde magene sett veldig annerledes ut.

Tror det synes godt hvor mye mindre øyne disse har, sammenliknet med corydorasyngel

[External Image]

[External Image]
Det blir visst lenge mellom oppdateringene her hos meg i disse dager.

Det har vært noe helt sinnsykt mye å gjøre på jobb i det siste, og jeg har stort sett vært fullstendig utslått når jeg kommer hjem. Lange dager, ja.

Prøver å få unna en masse som har ligget litt på "vent" nå før jeg skal ha en uke ferie. Vi drar nå på fredag, og kommer hjem neste søndag.

Har faktisk fått ordnet med fiskepasser, men kun til aspidoras-ynglene. Jeg håper resten kan klare seg disse dagene uten mat.

Ynglene, sammen med kaninen og hamsteren, flytter inn hos mine foreldre, og nabojenta der tjener noen feriepenger på å mate hele hurven hver dag.

Enn så lenge har jeg småttisene i en plasttank, men på fredag flytter jeg de over i en 20 liter med innkjørt filter, og satser på at de klarer seg 1 uke uten vannbytter. Jenta er bare 13 år, og null erfaring med fisk, så jeg tar rett og slett ikke sjansen på vannbytter når de er så unge. Skulle vannet være for kaldt om hun skulle bytte vann, er nok det en større trussel enn at nitratnivået kanskje blir litt for høyt!

Jeg har funnet ut at jeg kun ber henne mate med finknust discusgranulat. Jeg finknuser en god del så det er klart, og viser henne mengden mat før vi drar. Jeg er sikker på at dette ikke vil være noe problem!

Ynglene går det bra med forresten. Aspidoras må være en enkel fisk å drette! De har blitt 3,5 uke gamle nå, og jeg har ikke hatt et eneste frafall
ElinH
Aspidoras må være en enkel fisk å drette! De har blitt 3,5 uke gamle nå, og jeg har ikke hatt et eneste frafall :-)

Det jeg har lest på nett er at aspidoras er ganske vanskelig å drette. Vanskeligere enn cory? Gratulerer i alle fall!
Jeg har inntrykk av at det ikke er så mange som har aspidoras på forumet. Jeg fikk tak i 15 stk for en uke siden og FOR noen nydelige små fisk Men hvordan oppfører dine seg? Mine var veldig framme og stimet hele gjengen de første to dagene, men nå ser jeg dem ikke lengre og hvis jeg gjør det stimer de bare 4-5 stk av slengen. Virker veldig sky. De jeg fikk tak i heter Aspidoras pauciradiatus til den nette sum av 19 kr pr stk (!)

Du har ikke funnet ut hva det er du har eller? (hvis jeg forstod rett lengre fram i tråden din?)
Tilfeldig bekjentskap
©
Reklame for plussmedlemskap