- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Watership (side 13)
Watership (side 13)
Postet 26.01.12 kl 10:28
Ja, det er det jeg regner med Lisbeth! Men tror jeg må skaffe en bedre PH-måler. Nå bruker jeg dråpetesten til Tetra, men der er nivåinndelingen litt grov:
5
6.0
6.5
7.0
7.5
8.0 osv til 10.0
Jeg skal ha en PH på 5.5 og det blir litt vanskelig å måle nøyaktig. Kan tenke meg en elektronisk dings kanskje, tips mottas med takk!
5
6.0
6.5
7.0
7.5
8.0 osv til 10.0
Jeg skal ha en PH på 5.5 og det blir litt vanskelig å måle nøyaktig. Kan tenke meg en elektronisk dings kanskje, tips mottas med takk!
Postet 26.01.12 kl 21:31
Postet 27.01.12 kl 14:46
Endret: 27.01.12 kl 14:47
LisbethTrenger du ha ph så nøyaktig da? Så lenge du holder ph rundt 5 er jo det bra for sjokkisene i alle fall :) Jeg bruker JBL sin dråpetest. Den måler mye lavere enn tetra sin
Ok, nei jeg er jo ikke så nøye i de andre karene, men har ikke hatt et kar hvor det skal være så lav PH før. Så tenkte det var greit å være grundig.
Men da kjøper jeg meg antagelig bare en JBL-test jeg!
Postet 27.01.12 kl 15:02
Så har det vært litt kokosnøtt-aktivitet igjen da. Disse har jeg laget til Sjura. Den ene som har to små hull er til en badis badis. Kokosnøtta ser nesten ut som en liten ugle.
Begynner å få litt teken på å lage disse her nå. Ser at det er mange som skriver at de farger vannet så mye. Det er ikke min erfaring med de vi har brukt så langt. Etter at de er ferdigskåret, så koker jeg dem en halvtimes tid før jeg tar ut kokoskjøttet. Da er jo vannet veldig brunt, men jeg har altså ikke opplevd at de farger så mye etterpå.
Begynner å få litt teken på å lage disse her nå. Ser at det er mange som skriver at de farger vannet så mye. Det er ikke min erfaring med de vi har brukt så langt. Etter at de er ferdigskåret, så koker jeg dem en halvtimes tid før jeg tar ut kokoskjøttet. Da er jo vannet veldig brunt, men jeg har altså ikke opplevd at de farger så mye etterpå.
Postet 27.01.12 kl 22:02
Endret: 27.01.12 kl 23:05
Postet 27.01.12 kl 22:12
Endret: 27.01.12 kl 22:13
Postet 27.01.12 kl 22:18
Postet 27.01.12 kl 22:51
Postet 27.01.12 kl 22:54
Endret: 27.01.12 kl 22:55
Litt flere bilder. På bilde nr 1 er det Lindernia rotundifolia - den er så fin.
Og så er det jammen litt flere snegler her - noen Thiara winteri må ha fulgt med plantene over de også.
Men nå er det tid for å tenkte på morgendagens auksjon her i Oslo -har et par ting jeg skal ha med for salg. Og så skal jeg jobbe litt som bøssebærer denne gangen også.
Thiara winteri:
Og så er det jammen litt flere snegler her - noen Thiara winteri må ha fulgt med plantene over de også.
Men nå er det tid for å tenkte på morgendagens auksjon her i Oslo -har et par ting jeg skal ha med for salg. Og så skal jeg jobbe litt som bøssebærer denne gangen også.
Thiara winteri:
Postet 27.01.12 kl 23:01
Endret: 27.01.12 kl 23:07
Effektiv og ikke altfor omfattende auksjon på lørdag! Det ble jammen litt mosjon også, jeg var bøssebærer store deler av dagen (var sliten lørdag kveld - Neo fikk en times skitur før auksjonen, så det ble egentlig nok bevegelse på meg den dagen).
Jeg fikk solgt alt jeg hadde med (noen mindre innvendig filtere blant annet) og så kom jeg bare hjem med en plante. Jeg bød på noen microrasbora kubotai (som vel har skiftet navn til Microdevario kubotai), men syntes de ble for dyre. Ikke har jeg helt plass til dem akkurat nå heller, så det gjorde ikke så mye.
Planten jeg kjøpte var et giga-eksemplar av en cryptocoryne balansea. Den gjør seg allerede fint bakerst i Asiatika. Bare den nå ikke smelter helt ned etter miljøbytte da... det er jo en risiko med cryptocorynene har jeg hørt...
Jeg fikk solgt alt jeg hadde med (noen mindre innvendig filtere blant annet) og så kom jeg bare hjem med en plante. Jeg bød på noen microrasbora kubotai (som vel har skiftet navn til Microdevario kubotai), men syntes de ble for dyre. Ikke har jeg helt plass til dem akkurat nå heller, så det gjorde ikke så mye.
Planten jeg kjøpte var et giga-eksemplar av en cryptocoryne balansea. Den gjør seg allerede fint bakerst i Asiatika. Bare den nå ikke smelter helt ned etter miljøbytte da... det er jo en risiko med cryptocorynene har jeg hørt...
Postet 30.01.12 kl 09:33
Endret: 30.01.12 kl 09:34
Postet 30.01.12 kl 09:46
Postet 30.01.12 kl 10:16
Postet 30.01.12 kl 10:19
Takk for hyggelige tilbakemeldinger!
Det har kommet et nytt Fluval Edge nå og det er dobbelt så høyt som det gamle og rommer akkurat dobbelt så mye vann - altså 46 liter. Jeg nevnte det for mannen min - han har min originale Edge på 23 liter på sitt kontor. Så var vi i Töcksfors og handlet i går og slang innom Dyrego-butikken der (må titte, men handler sjelden...) - og der hadde de det nye utstilt. Mannen min syntes det var ganske fint. I ettermiddag hadde han tydeligvis tenkt litt - han vil ha det store i stedet for det lille! Og han vil betale det selv. Ok, tenkte jeg, her er det bare å smi mens jernet er varmt. Jeg ringte sporenstreks og bestilte et sort ett hos Dahls Dyrerike. De er veldig mye rimeligere der enn på Tam Alna for eksempel. Og så får jeg jo endelig tatt meg en tur i den nye butikken! . Det tar litt tid før det kommer, men regner med at jeg tar en tur lørdag 11. februar - bare å hive seg med eventuelt, Lisbeth!
Mannen har også planen klar for innredning. Han liker jo det litt enklere, litt mer stilrene og har veldig sans for det sorte karet, Istjern, som jeg har satt opp i stua. Så han vil ha det omtrent sånn som det; sort sand/grus, gråsorte steiner og litt planter. Og så vil han ha en liten stim med mikrofisk av et eller annet slag. Og rekene og kampfisken som går i den lille Edgen (hvis kampfisken ikke spiser mikrofiskene da...).
Den lille Edgen har vi da ikke plass til, så den får jeg selge antagelig. Eller muligens gi bort til en niese som er veldig flink hundepasser og dyrevenn. Må tenke litt på det.
Veldig morsomt med et prosjekt som mannen min selv setter i gang. Kanskje det smitter det her?!
Slik ser den nye Fluval Edgen ut:
Det har kommet et nytt Fluval Edge nå og det er dobbelt så høyt som det gamle og rommer akkurat dobbelt så mye vann - altså 46 liter. Jeg nevnte det for mannen min - han har min originale Edge på 23 liter på sitt kontor. Så var vi i Töcksfors og handlet i går og slang innom Dyrego-butikken der (må titte, men handler sjelden...) - og der hadde de det nye utstilt. Mannen min syntes det var ganske fint. I ettermiddag hadde han tydeligvis tenkt litt - han vil ha det store i stedet for det lille! Og han vil betale det selv. Ok, tenkte jeg, her er det bare å smi mens jernet er varmt. Jeg ringte sporenstreks og bestilte et sort ett hos Dahls Dyrerike. De er veldig mye rimeligere der enn på Tam Alna for eksempel. Og så får jeg jo endelig tatt meg en tur i den nye butikken! . Det tar litt tid før det kommer, men regner med at jeg tar en tur lørdag 11. februar - bare å hive seg med eventuelt, Lisbeth!
Mannen har også planen klar for innredning. Han liker jo det litt enklere, litt mer stilrene og har veldig sans for det sorte karet, Istjern, som jeg har satt opp i stua. Så han vil ha det omtrent sånn som det; sort sand/grus, gråsorte steiner og litt planter. Og så vil han ha en liten stim med mikrofisk av et eller annet slag. Og rekene og kampfisken som går i den lille Edgen (hvis kampfisken ikke spiser mikrofiskene da...).
Den lille Edgen har vi da ikke plass til, så den får jeg selge antagelig. Eller muligens gi bort til en niese som er veldig flink hundepasser og dyrevenn. Må tenke litt på det.
Veldig morsomt med et prosjekt som mannen min selv setter i gang. Kanskje det smitter det her?!
Slik ser den nye Fluval Edgen ut:
Postet 30.01.12 kl 21:25
Endret: 31.01.12 kl 08:41
Postet 30.01.12 kl 22:03
Jeg er 99,7 % sikker på at det er en Cryptocoryne usteriana du kjøpte Hassel, og det gjør ikke kjøpet noe særlig dårligere for å si det sånn. Av en eller annen grunn blir skjønnheten ofte solgt som C. crispatula balansea, denne har adskillig smalere blad med grunnere "hammerslag" og når ikke samme imponerende størrelse :o)
Postet 30.01.12 kl 22:17
Sølvi GullaksenGøy når interessen smitter og skjønner godt at han falt for dette karet ,utrolig stilig :)
Ja, det er flott å se på! Blir en morsom oppgave å innrede et sånt et!
En liten del av kjelleren vår brukes som vaskerom, det skal nå oppgraderes litt med benkeplater og skap. Men det blir en midlertidig løsning fordi vaskemaskin og trommel skal opp når vi pusser opp bad i 2. etg. Langtidsprosjekt det her da - badet ble totalrenovert i 2003, så det blir kanskje 10 år til! Men da skal vi i alle fall slutte å bære klesvasken opp og ned to trapper og heller ha vaskerom på badet (må utvides litt).
Hva gjør vi så med plassen der det er vaskerom per i dag da? Der er det jo vann og sluk. Jeg har tidligere foreslått akvarier selvfølgelig, men mannen har bare sagt hmmff og nei. Men nå sier han, joda, det er en god idé. Og så setter vi opp litt mer vegg også, så blir det plass til flere akvarier. Jeg måtte spørre om det var 1. april jeg.
Kanskje det til syvende og sist er han som ender opp med reoler og greier i kjelleren?
Postet 31.01.12 kl 08:54
Linda WJeg er 99,7 % sikker på at det er en [URLBLOCK1] du kjøpte Hassel, og det gjør ikke kjøpet noe særlig dårligere for å si det sånn. Av en eller annen grunn blir skjønnheten ofte solgt som [URLBLOCK2], denne har adskillig smalere blad med grunnere "hammerslag" og når ikke samme imponerende størrelse :o)
Det har du sikkert helt rett i, Linda! Når jeg leser om de du har lenket til, så ser jeg jo det. Den er jo enorm den jeg har fått meg.
Hyggelig å hilse på deg på lørdag, forresten!
Postet 31.01.12 kl 08:55
Postet 31.01.12 kl 14:14