Hvor gamle er fiskene dine? Oversikt over de eldste fiskene som har svømt i AF- medlemmers akvarier (side 14)

Ella
jeg har en sånn som jeg kjøpte i 2003, da var den halvstor :) Den lever i beste velgående :)

Albino pansermaller er som oftest en albino variant av Corydoras aeneus, Metallpansermalle. Det er allerede registrert en slik på 10 år, men tusen takk allikevel

(Listen ligger her.)
Hei Tante Astrid.
Ser at det er registrert en Guppy med levealder 9 år i listen din. Dette må jo være en grov overdrivelse? Selv i naturen så er dette nærmest umulig? (Vet at denne listen ikke er en dokumenterbar liste, men dette er i vel beste fall en kraftig overdrivelse?)
Har lest det -
Men for å være ærlig tror jeg ikke at tidsberegningen stemmer. 9 år gammel Guppy i et akvarium anno 2010 vil isåfall være verdensrekord. Dette bør isåfall registreres langt flere steder enn på denne listen.
Nå er det slik at jeg bare må stole på informasjonen jeg får, men ser at vill guppy står oppført med levealder på rundt 5 år i flere studier (her blant annet). Mange arter lever betydelig lengre i fangenskap enn i naturen så jeg mener at det ikke er umulig at enkeltindivid kan leve lengre med godt stell i et akvarium.

Men som nevnt, jeg må bare stole på infoen jeg får.
Absolutt. Men når påstått levealder i akvarium nærmest dobler maks levetid i vill tilstand så er det kanskje grunn til å stille spørsmålstegn ved sannhetsgehalten?

Mener egentlig ikke å kritisere listen din. Den er absolutt interessant. Men det kunne kanskje være en idè å sette en stor "disclaimer" ved siden av listen? Folk har en tendens til å støtte seg kraftig til div fiskebaser og lister når de skal underbygge vedtatte sannheter om fisk og fisks behov....
Jovial
Absolutt. Men når påstått levealder i akvarium nærmest dobler maks levetid i vill tilstand så er det kanskje grunn til å stille spørsmålstegn ved sannhetsgehalten? Mener egentlig ikke å kritisere listen din. Den er absolutt interessant. Men det kunne kanskje være en idè å sette en stor "disclaimer" ved siden av listen? Folk har en tendens til å støtte seg kraftig til div fiskebaser og lister når de skal underbygge vedtatte sannheter om fisk og fisks behov....


Dette med alder på fisk er vanskelig. I de vitenskaplige artiklene jeg har lest refereres alder på artene med stor usikkerhet og bare som en antydning.

Det interessante med observasjoner i akvarium er at de kan ha like stor grad av kvalitet som mange ekspedisjoner og laboratorieakvarier har vist i vitenskaplig sammenheng.

Så har man elementet med bedre vilkår jf. vann, for, fiender og stabile vannverdier. Nå er ikke alle akvarier stabile men noen er det.

Jeg vet at mange akvarister fører opp nøyaktig innkjøps og oppdrettsdata og følger nøye med fiskene sine på individnivå. Det er selvsagt usikkerhet, men når en slik liste som dette får litt tid på seg så kan man lage gjennomsnittsberegninger av alder, ihvertfall på de vanligste artene.

Vil som en kuriositet også minne om at mange steder i verden er levealderen til menneskene doblet seg i løpet av de siste 100 årene primært på grunn av mer stabile leveforhold som har gitt bedre helse.
Gode poenger PT - Tar dem til meg...
(men jeg tviler allikevel på den 9 år gamle guppyen... Ihvertfall inntil det er mere enn ett registrert tilfelle i nærheten av en slik alder... he-he)
Ancistrus som vi har enda har vi hatt i 11 år, og den er enda i like fin form!
Hun og "typen" leker som bare det!
Marknor
Ancistrus som vi har enda har vi hatt i 11 år, og den er enda i like fin form! Hun og "typen" leker som bare det!

Ser ut som dere kan ha henne i mange år enda om dere er heldige. Det er allerede registrert en ancistrus på hele 19 år på listen, men uansett, takk for at du ville bidra
Hei
Mine to Nannostomus marginatus er meldt inn på listen din, Astrid.

Den ene av de to døde for et par måneder siden, og nå ser det ut til at den andre dør også. Jeg har hatt dem i litt over 4 år, og det er vel fair å si at de var minst 6 mnd når jeg fikk dem (kjøpt i butikk) siden de hadde voksen str da.

De to enslige tetraene jeg hadde igjen av en stim som ble solgt, ble altså minst 4½ år gamle.
Ikke verst for en sånn bitteliten fisk, egentlig Jeg trodde ikke de kunne bli såpass.
mona o
Hei Mine to Nannostomus marginatus er meldt inn på listen din, Astrid. Den ene av de to døde for et par måneder siden, og nå ser det ut til at den andre dør også. Jeg har hatt dem i litt over 4 år, og det er vel fair å si at de var minst 6 mnd når jeg fikk dem (kjøpt i butikk) siden de hadde voksen str da. De to enslige tetraene jeg hadde igjen av en stim som ble solgt, ble altså minst 4½ år gamle. Ikke verst for en sånn bitteliten fisk, egentlig :) Jeg trodde ikke de kunne bli såpass.

Takk, da har jeg oppjustert alderen på den. Regner med de har hatt det bra hos deg og at det er derfor de har belønnet deg med en så høy alder

(Listen ligger her.)
Hei Astrid

Sommeren 2006 fikk jeg en gruppe av F1 fisk fra Tom C,
tetraen Pyrrhulina zigzag. Tom C hadde en VF stim, og dette var altså F1 avkom av dem, klekket i mars 2006.
Den ene av de jeg fikk var en hunn med et særegent kjennetegn, en liten "knekk" i nakkegropen. Jeg kunne derfor lett skille henne fra alle de andre, også mine egne oppdrett av den arten.

I går fant jeg henne død Det var trist. Men hennes nøyaktige alder
ble da 4 år og 2 måneder.

Ikke så ofte man har såpass nøyaktig alder på fiskene, men på denne har vi det
Plussmedlem
mona o
Den ene av de jeg fikk var en hunn med et særegent kjennetegn, en liten "knekk" i nakkegropen.

Ligger vel som et "knekkgen" fra denne VF-gruppa Jeg har en stor hann som har samme knekken i nakken. De kommer vel fra samme opphavet mine også.
Men han er ikke alfahannen i karet og får dermed ikke noe avkom.
mona o
Hei Astrid Sommeren 2006 fikk jeg en gruppe av F1 fisk fra Tom C, tetraen [URLBLOCK1]. Tom C hadde en VF stim, og dette var altså F1 avkom av dem, klekket i mars 2006. Den ene av de jeg fikk var en hunn med et særegent kjennetegn, en liten "knekk" i nakkegropen. Jeg kunne derfor lett skille henne fra alle de andre, også mine egne oppdrett av den arten. I går fant jeg henne død :-( Det var trist. Men hennes nøyaktige alder ble da [B]4 år og 2 måneder.[/B] Ikke så ofte man har såpass nøyaktig alder på fiskene, men på denne har vi det :-)

Tusen takk Mona! Det er notert!
Sannelig ikke enkelt å få med seg alderen når flokken driver å formerer seg hele tiden og alle ser like ut. Jeg har flere arter som det er umulig å aldersbestemme av den grunn. Sånn sett så kunne det vært greit med noen knekker eller nemo-er innimellom

Artig med denne tetraen som skiller seg slik ut når det gjelder formeringsadferd. Jeg har ikke fått med meg at de driver å endrer utseendet på fiskebasen, men så det nå da jeg var inne og leste litt om denne. Den nye layouten er flott!
Jeg mistet desverre en Sphaerichthys osphromenoides (sjokoladegurami) som ble ca 2,5år. Forrige eier hadde kjøpt den for 1,5 år siden da jeg overtok den for ca 1 år siden. Ser at alderen du har fra før på denne fisken er litt lavere
MarenB
Jeg mistet desverre en Sphaerichthys osphromenoides (sjokoladegurami) som ble ca 2,5år. Forrige eier hadde kjøpt den for 1,5 år siden da jeg overtok den for ca 1 år siden. Ser at alderen du har fra før på denne fisken er litt lavere:)

Trist at du har mistet en av sjokoladene dine Maren, men takk for oppdatert info. Den er nå rettet på
Hei igjenn Tante Astrid, ser at ingen har registrert arowana, så da kan jeg like greit fortelle at min er ca 1år nu.

Typen er Scleropages jardinii (australsk arowana.)

~Frk. Øverli
Frk. Øverli
Hei igjenn Tante Astrid, ser at ingen har registrert arowana, så da kan jeg like greit fortelle at min er ca 1år nu. ;) Typen er Scleropages jardinii (australsk arowana.) ~Frk. Øverli

Takk! Da er den føyd til
Inaktiv bruker
Sølvhai
hei, vi har en sølvhai på 13 år!!! :O fikk den i 2000 av en som hadde hatt den i 3 år.
Tilfeldig bekjentskap
© jarleeika
Reklame for plussmedlemskap