Maretards akvarietråd (side 14)

Heisann!
Hvordan går det med sjokkisene?
Jeg må si tusen takk for at du har "mine" i karantene sammen med dine, det er takket være deg at jeg får de etterlengtede sjokkisene jeg "mangler"!

Kampfisklek er veldig vakkert å se på, så den filmen er sikkert fin! Jeg har noen småplaner om å kanskje prøve å få filmet igjen en gang og redigere og legge på musikk osv, kanskje et tips til deg!
Du må nå ha mange yngel nå?
Jeg har ikke gjort noe forsøk på å berge de siste kullene. Jeg har rett og slett ikke plass til det, selv om jeg får litt dårlig samvittighet når jeg ser eggene.. Jeg har innredet med masse pistia og andre planter, så kan det jo hende en og annen overlever, og de vil i såfall flyttes til et litt tryggere sted.

Det går bra med sjokkisene De spiser ikke enda, men det bekymrer meg ikke. Guramier er gjerne sky og har en liten spisenekt i starten, men de har tilgang på mat dersom de vil ha når jeg har gått. Jeg tenkte også å forsøke med andre typer frossent, og levende microorm for natta. Da har de hvertfall mat en stund. Fargene er fine, og de ligger ikke på skrått og kaver lenger heller, og ser ut til å ha funnet seg til rette ved filterutblåset.

Jeg brukte over to timer på å akklimatisere dem, men PH'en de kom fra var bare på 7, så det var jo ikke så mye jeg var redd for.

Tenkte å legge på musikk ja. Man hører nemlig Woopie stå å trippe bak meg og lage rumlelyder, (like før du kom, så jeg hadde jakke og sko på), og så hører man ringeklokka. Ikke helt vakre bakgrunnslyder:P

Simplexhannen er forresten litt pjusk. Blitt dårlig siden i morgest, og vil ikke ha mat. Flytta han til et fødekar i det karet han kom fra, og da ble han litt bedre, men nå ser han dårlig ut igjen. Vet du hva det kan være? Ikke noe andre tegn enn at han ser litt sjaber ut, og ligger på bunnen med litt sammenklemte finner.
Jeg vet desverre ikke hva det kan være med Simplexhannen.... Kan kanskje være lurt å legge ut på Labyrintfisk.no, "flyvefisk" og et par andre dansker har ganske mye peiling på Simplexer!

Hva fôrer du de med?
Frossen mysis og daphnier, og diverse flakfor til vanlig. Han har også fått levende mikroorm nå. Jeg byttet plass på han og hunnen, slik at han går fritt, og hun holdes fra han. Nå ser han litt bedre ut, men tror jeg legger ut på labyrintfisk likevel. Greit å vite hva jeg kan gjøre.
Spiser han mysis og dafnia? Har du prøvd artemian?
Nei, men det tror jeg jeg skal forsøke. Han spiste både flak og frossent i går, men i dag ville han ikke ha noe.
Han ble helt vill når jeg slapp oppi litt artemia! Mumsa i seg masse nå. Kanskje han bare er sliten etter det han har vært igjennom? Samt ikke trivdes på så liten plass?
Artemia er en klassiker her i huset! Det er det fôret jeg bruker mest. Anbefaler deg å gi betta splendensyngelet det fôret også, de bør være store nok til det snart!?!
De er mer enn store nok De største er over 2 cm og har begynt og farge ut Rødt og blått ser det ut til å gå i
Grattis som sjokkis-eier. velkommen i klubben skal du være

Men når du først setter i gang med karantene burde du kjøpe 2-3 stk til. Hvis Maren skal ha 4 stk blir du stående igjen med 6 stk, som egentlig kan bli akkurat litt for få. Jeg har 4 stk og angrer veldig på at jeg ikke kjøpte mange nok med en gang, Nå har jeg ikke noe ledig karantenekar på en stund så det vil ta en godt stund før jeg får mulighet til å bygge ut gruppen...
Så har du råd og plass vil jeg absolutt anbefale deg å kjøpe mange nok først som sist

Synger med Maren angående frossen artemia. Det er en hit hos mine guramier, brukes som hovedfor!
Problemet var jo at det kun var 10 i butikken, men jeg tenker å bestille flere, så jeg får gjøre det på mandag eventuelt. Tenker å ha en gruppe på hvertfall 10 stykker, tror du det kan passe?

Ja, artemiaen falt i smak her og. Kampfiskyngelet fikk også litt, og aldri har de pilt så fort fram til maten!
Hvor stort kar skal de gå i, de 10 du skal ha tenker jeg på?
Jeg tenkte å ha dem i 140 literen. Jeg stusser litt på blåguramiene da, men de ser ikke ut til å bry seg om å plage andre enn sin egen art, og ikke plager de hverandre så mye heller, så jeg tror det karet er rolig nok. Hvis ikke får de bytte plass med kampfiskene slik at de får en 60 liter for seg selv.
10 stk i 140L høres bra ut
Det går veldig framover med sjokkisene nå forresten, de har spist en stooor bit med frossen mysis, samt litt flakfor. Da jeg kom inn på badet der de står, var alt borte, og de renska bunnen etter rester alle sammen.

Simplexhannen ser mye bedre ut også, både utseende og atferd er normal nå, så kanskje han bare var dritt lei av å ha liten plass. Håper han holder seg i fin for nå!
Nå har sjokkisene spist både artemia og mysis. De er ikke redd meg så lenge det er mat i tanken! Da styrter de fram, selv om maten befinner seg like forran meg. Jeg fikk talt dem, og alle ti lever og spiser godt. Det øker vel overlevelsessjansene veldig?

Simplexhannen som jeg var bekymret for i går er i fin form i dag og. Viser seg fram for de andre fiskene, og ser fornøyd ut
Høres jo veldig bra ut! Om de ser fine ut så skal du ikke se bort i fra at de klarer seg alle sammen, men det er kanskje litt tidlig å si endelig enda!?!

Bra å høre at Simplexhannen har kommet seg. Det går vel ikke alt for lenge før han tygger igjen om han klarer å sjarmere hunnen Det er en flott betta dette synes jeg med mye liv og underholdning! Mye mer "livat" enn f.eks. channoidesene!
Utseende er det ikke noe å si på heller
Ja det er tidlig å si enda, men du skal ikke bli overrasket om alle overlever.
Jeg har hatt 100% overlevelse på alle mine sjokkiser: 4x Sphaerichthys osphromenoides, 7x S. selatanensis og 2x S. vaillanti. Er vel året snart alle sammen, og det kan man vel kalle 100% overlevelse

Det er matglade fisk dette så en eventuell sjenanse glemmer de fort ja!
Absolutt matglade fisker, men disse var virkelig spinkle når de ble kjøpt, så hva de fôrer med på TAM må gudene vite!?! De minnet meg mer om et pappir enn en sjokolade! Men det virker veldig lovende dette, Marita!
Vel, nå ser de mer ut som papir med små kulemager, litt som simplexyngelet som er fordelt på to tanker ved siden av Simplexyngelet er blitt store forresten, de ligger like under centimeteren nå, men vanskelig å måle.
Sjokkisene har fått små smakeprøver det meste av foret jeg har liggende, og de spiser alt, til og med flak, så snart må jeg vel heller passe på at de ikke blir for tykke!

Jeg synes de fleste butikkfisker ser litt tynne ut egentlig, kanskje de rett og slett er for stresset? Folk som kommer og går, gjerne banker på glasset, ikke helt perfekte kar med tanke på vannverdier og innredning, og kanskje ikke rett mat. De fleste fisker som platy og guppy blir jo solgt fort, men hvis teorien min stemmer er det kanskje ikke så rart at fisk som "ikke" selger fort kan bli utmagret?

Oh, forresten, kampfiskyngelet er 6 uker i dag, da er oppdrettet mitt "gyldig"! Nå må jeg bare registrere det:P
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap