Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 14)

Godt nyttår Mona, og takk for hjelpen i året som gikk.

Espen
Vanligvis avslutter jeg fôring med levende, nyklekt artemia når jeg flytter Corydoras-yngelen til større, fullt innredede akvarier. Dette fordi jeg syns det er sånt pes å få til fôring på bunnen i slike kar, når artemiaen svømmer akkurat dit den vil; mot lyset øverst i karet, eller rundt i vannmassene over hele karet. Det hjelper jo ikke en dritt, og gir jo ikke Corydorasene noe, siden disse fiskene spiser fra bunnen. For dem blir det jo da slik at maten oppholder seg på uoppnåelige steder! Først når den dauer faller den til bunns, eller blir sugd opp av filteret. Og halve vitsen er jo at maten skal være levende når de spiser den... :p
Jeg liker ikke at maten forsvinner alle mulige andre plasser enn magene til dem den er ment for. Jeg liker best målrettet fôring !

Men jeg fant ut at jeg kan fortsette fôringen med artemia, hvis jeg bare fikset og ordnet litt. Det beste er jo at de små Corydoras sp. Black ynglene fortsatt kan få fôring med dette verdifulle, næringsrike fôret i noen uker til.

Reol-karet de er i (85 liter) står plassert i midten til høyre i reolen med 6 x 85 liter. Til høyre for den står reolen med 2 x 168 liter. Jeg fant ut at ved å legge en liten lampe oppå armaturet til den nederste 168 literen, vendt mot høyre kortside på 85 literen til Black-yngelen, så kunne jeg "styre" artemiaen ned til bunnen. Jeg tok en bit av et slikt svart "sitteunderlag" (aqua pad, ment å ha under helglass-kar) som var på størrelse med kortsideglasset på den 85 literen. Nederst på dette klippet jeg ut et "vindu" på ca 10 x 5 cm, og vinduet er plassert slik at det er akkurat ved bunnen i 85 literen. Der vil lyset fra lampen jeg la på armaturet i 168 literen ved siden av, komme inn. Så hang jeg et mørkt håndkle over selve akvariet til yngelen (for at det ikke skal bli lys fra rommet), og dermed er eneste sted med lys det "vinduet" ved bunnen. Deretter skrur jeg ned til utvendige filteret til et minium sånn at det såvidt pipler vann gjennom det, så vannet blir ganske rolig og unngår å virvle artemiaen rundt. Så tar jeg hånden ned i akvariet, og rolig sprøyter jeg forsiktig artemiaen ut ved vinduet med en pipette.
Det funker som en drøm! Yngelen ligger og gasser seg med artemia og propper magene sine stinne av denne næringsrike, oransje maten.

Jeg fikk ikke til å ta noe bilde av dette siden jeg har makrolinsen på kameraet enda, men jeg skal bytte senere, og få tatt bilder for å vise.

Ellers er jeg veldig opptatt av både Sebra-otocinclusene og Betta channoides-yngelen min om dagen Nå er den verste perioden over for ottoene, det ser ut til å ikke bli ytterligere frafall og alle ser sunne og friske ut. De har vært gjennom en avlusningskur i sitt karantene-kar, og de spiser JBL NovoPLeco med god appetitt. Jeg har 15 stk etter at 3 falt fra i starten da de var nyinnflyttede, noe som dessverre er ganske vanlig med de litt skjøre Ottoene. Jeg tenkte opprinnelig at alle skulle flyttes til samme akvarium når karantenen var ferdig, men så grublet jeg litt. Jeg har jo mange nok til å kunne dele i to grupper? Jeg er ikke helt sikker på hvor avhengig Ottoer er av å ha mange av sine egne rundt seg. Er det "jo flere, jo bedre", i likhet med Corydoras? Eller ville 7 og 8, fordelt på to kar, kunne fungere like bra?

Jeg har ingen algespisere i samme kar som f.eks. C121 (Corydoras cf. burgessi) fordi det er 3 grådige Golden Panchax killier der med stor kjeft. Ethvert forsøk på å sette inn f.eks. reker som algespisere ville endt i magen på killiene. Men ottoer kunne gå! Jeg kunne tenke meg å sette inn 7 Sebra-Otocinclus der. Det er ikke plagsomt med alger der, faktisk veldig lite. Ingenting på plantene, men på redmoor-røttene der er det et bra lag. Egentlig ganske dekorativt faktisk, for det er ikke grønnalger men alt mulig annet Så jeg har ikke forhastet meg med å sette inn noen algespiser der, jeg ville se hvordan dette utviklet seg, og så langt er det bare dekorativt og ser naturlig ut med algevekst på røttene.
Jeg er usikker på hvor glad Ottoer er i ferske egg... de fleste maller spiser jo de eggene de kommer over, men siden ottoer ikke er omnivore men herbivore er det ikke sikkert de finner egg fra C121 særlig appetittelig? Uansett ville jeg måttet plukke egg fortløpende om jeg ønsket å prøve og drette et kull C121, for killiene ville ta alt. Ingen sjans for overlevende yngel der.
Det er altså 7 av ottoene som kan få plass der. De siste 8 har jeg lyst å plassere i den nederste 168 literen, men jeg er litt skeptisk for det karet har en tendens til å bli litt varmt. Det er noen få reker som algespisere der, men alle tetraene (Pyrrhulina zigzag) spiser opp rekeyngel og rekebestanden vokser derfor ikke. Rekene er for få til å greie og spise alle algene, og mangroverøttene har fått et grønt slør over seg. Flott for ottoer. Så derfor tenkte jeg å bruke de siste 8 ottoene her, men som sagt er jeg litt i tvil pga dette karet ofte har en tendens til å passere 25°C og havne på både 26 og 27 grader enkelte dager.

De øvrige akvariene mine har ikke noe særlig alger å tilby en otto, så jeg har egentlig ikke noe behov for algespisere ellers. Muligens den øverste 160 literen min. Der har jeg pr i dag 3 L144 maller, egen-oppdrettede som snart er voksne, inkl den ene som har brun flekk på hodet; "Flekkulf". Men L144 har jeg lyst å kutte helt ut, for jeg er egentlig ganske lei av L144 nå. Så hvis jeg selger dem, så ville det passe med ottoer der, siden Nannostomus eques-tetraene spiser rekene. Det er vel 4-5 Røde krystallreker der, voksne, som har greid å unngå tetraenes munner. Men de har ikke sjans til å formere seg og bli flere for tetraene spiser alle som passer inn i munnen.

Jeg fôrer Betta channoides yngelen med levende, nyklekt artemia og mikroorm. I dag kunne jeg telle 9 stykker på en gang som var ute og fullt synlige ved fôringstid! Selv om jeg vet det var minst 15 til å begynne med, vet jeg jo ikke om alle er der enda. Noen kan jo ha fallt fra av ukjente grunner, så jeg ble veldig glad da jeg kunne telle såpass mange i dag. De er bittelittegranne større nå, så det er noe enklere å få øye på dem, men fremdeles krever det nitidig granskning gjennom nettet over flere minutter. Det er ikke som vanlige yngel dette, for disse bettaene beveger seg så sakte og forsiktig at det ikke er noen avslørende bevegelser å se, så man må bruke litt tid for å få øye på noen.
Jeg kunne se runde og gode mager på betta-yngelen i dag en stund etter fôring, og det er alltid oppmuntrende
Førstkommende lørdag er det to uker siden hannen spyttet yngelen. Lurer litt på om jeg skal fiske opp et par stykker til lørdag og forsøke å ta nye bilder av dem med makrolinse. Det er jo umulig i nettet, så de må tas ut for å få tatt bilder. Det kunne vært interessant. Kanskje ta bilder annenhver uke i oppveksten deres, for å dokumentere utviklingen?

Nå er kullet med Corydoras sp. Black omtrent en måned gamle. De klekket helt i begynnelsen av desember, men alle klekket ikke samme dag, det spredde seg over minst et par døgn. Så "begynnelsen av desember-måned -09" blir "fødselsdagen" deres, mere eksakt enn det blir det ikke

For litt siden flyttet jeg hele kullet fra 19 literen til den 85 literen som min voksne gruppe Corydoras sp. Black holdt til i. 19 literen sto litt i veien og meningen var bare at den skulle stå fremme de første ukene av yngelens liv. Den ble tømt og satt vekk, siden det sto midlertidig på en krakk i noen uker. Dessuten, den powerhead-pumpen (en Sera F400) med påsatt svamp som driftet filtreringen, var gammel og sliten. En dag jeg hadde renset svampen og impelleren osv, så knakk en viktig del da jeg satt den sammen igjen. Jeg var veldig forsiktig, for jeg så at den plastikkdelen som holder "sugerøret" (fra powerheaden og ned i svampen) var litt skjev og virket skjør. Men den knakk likevel. Og i tillegg gikk selve impelleren i stykker! Makan, to ting på en gang... vel, den har tjent meg godt i 4-5 år, så jeg kastet den pumpen. I en av oppbevaringskassene mine visste jeg at jeg hadde "storebroren" til Sera F400 liggende; Sera F700. Selv på laveste sirkulasjon ga den altfor kraftig sirkulasjon i et bittelite 19 liters kar. Men det verste var at den bråkte! Jeg kunne høre den utenfor akvariet, og stakkars yngelen så forskremte ut i flere dager. Lyd bærer enda bedre under vann, så det må ha vært et svært støyende miljø for dem. Men jeg hadde ikke noe valg, for svampen med de verdifulle filterbakteriene måtte brukes. Hadde ikke noe annet innkjørt filter å gi yngelkaret, så yngelen (og jeg) måtte holde ut med støyen en uke eller to før de var såpass store at jeg tok sjansen på å flytte dem.

Jeg vet iallefall at den Sera F700 pumpen ikke kommer til å bli brukt noe mer! Legger man øret inntil karet med den i gang, så bråker og durer det noe sinnsykt. Fisk er vel ikke noe mere glad i støy enn andre levende vesener, så det må ha vært noe stressende for dem. Og for min del også, for jeg avskyr durende og bråkete lyder fra pumper o.l.

I 85 literen er det eksternt filter, Eheim 2224, så heldigvis kunne jeg legge vekk Sera powerhead'en når de flyttet ut av 19 literen.
Etterhvert skal jeg flytte det eldste kullet hit også, de er ikke så mange, kanskje 15 stk eller noe. De går i 45 literen, og den tenkte jeg å flytte Betta channoides hannen min til ganske snart. Yngelen han startet å ruge på julaften, kan spyttes der og vokse opp der. Det er få dager igjen, men jeg må først finne ham da :p Aner ikke hvor han har tatt dekning denne gangen under rugeperioden. Trodde han lå under et catappablad som sist, men der lå han ikke da jeg sjekket i dag under vannbytte.

Jeg liker egentlig ikke å fôre med microorm i et innredet akvarium, for jeg er temmelig sikker på at microormen (som er tynnere enn sytråd!) vrikker seg langt nedimellom sandkornene i karet og ut av rekkevidde for bittesmå yngel. Yngelen er ikke store og kraftige nok til å flytte sandkorn og grave snuta langt nok ned til å få tak i dem igjen. Så jeg regner med at de kun får spist fra "det øverste laget", før markene rekker å vrikke seg ut av rekkevidde.
Som her på dette bildet, her er det fôret med microorm.
[External Image]

[External Image]

[External Image]
Herlig gjeng!

Gladnyhet siden jeg først kuppet tråden din: Medisinering i alle kar med Sera Tremazol var vellykket! Fryktelig mye jobb å skulle bytte 80% vann i kar på 250 liter, men det var det verdt. (og jeg gleder meg ikke til runde to...)Selv et par adolfoier jeg trodde jeg måtte avlive spiser og koser seg nå. Det var et spesielt syn å se ormer på et par centimeter tyte ut av pannen på en adolfoi...

Eneste skår i gleden var at jeg mistet to av min allerede stusselige stim på tre Nannostomus rubrocaudatus. Den gjenlevende hannen blander seg inn i kjeklingen mellom de rivaliserende nannostomus beckfordi i leksdrakt, og han er kongen i sin nye flokk. Jeg får vel få butikken til å bestille inn, men de er ikke gratis i innkjøp.

Jeg får lage min egen tråd, så slipper du denne typen inntrengere, he, he. Og nå har jeg masse cory-yngel, med fine mager og sunne haler. Er du sikker på at mikroormene graver seg ned? Jeg mater med mikroorm i yngel/oppvekstkar som er fullt innredet med sand. Kan dette være en kilde til mine problemer med yngel, kanskje? Jeg har ikke observert at orm forsvinner ned i sanden, men det har kanskje du?

Mvh,
Are
Betta-hunn flyttet
NOTE-TO-SELF:

Flyttet Betta channoides hunnen til 45 literen i kveld.

Siden jeg ikke fikk tak i hannen, fanget jeg inn hunnen istedet Hovedpoenget er at Betta channoides paret mitt blir adskilt en periode nå, slik at hannen får hvile og slipper unna hunnens konstante trakassering eller mas om lek og egglegging

Jeg oppdaget både hannen og hunnen i dag, og hunnen fikk loddrette, uregelmessige striper da hun fikk øye på han inni plantene. Hun ville flørte.
Det var henne jeg så først, og jeg kikket samme vei som henne for å se hva hun var så opptatt av i plantene. Og der stod hannen og ruget innimellom det tjukke buskaset med stilkplanter. Jeg fikk nesten tak i han, men søren også... han vred seg lynkjapt rundt i siste øyeblikk og forsvant som et skudd. Nyttet ikke få tak i han etter det. Men hunnen trodde fremdeles hannen var tilstede i buskene og sto og glodde inn der han var sist. Dermed var det bare å føre håven under henne og feie henne med seg.
Hun ble plassert i 45 literen, der jeg har ca 15 yngel av Corydoras bare. Ingen andre fisk enn henne og de små Coryene.

B. channoides-hannen har noen dager igjen av beregnet rugetid på det kullet han har i munnen nå. Jeg regner fra julaften, det var da han spyttet forrige kull og jeg så ham med nytt kull med egg i munnen allerede samme kvelden. Det er altså 10. dagen han ruger nå, og det kan være alt fra 12 til 15 dager de går og ruger.

Nå er han endelig alene i karet, og får sjansen til å ete seg opp og bli fetere igjen noen uker før hunnen flytter tilbake. Han ser tynn og skral ut nå stakkar, med to kull på rappen uten tid til å spise imellom!

AreF
Jeg har ikke observert at orm forsvinner ned i sanden, men det har kanskje du?

Mikroormen er så ørliten og tynn at hvis man tar nærbilde med makro, så ser man at de ramler rett nedimellom noe som ser ut som kampesteiner... som i virkeligheten er små sandkorn

Når jeg sprøyter ut et lag med mikroorm på sandbunnen, så har "flekken" en viss farge. Og det er bemerkelsesverdig hvor fort den flekken tynnes ut og blir mer og mer "usynlig", før fiskene har ankommet. Det er ihvertfall hva jeg synes da Det er ormene som vrikker på seg og detter nedimellom sandkornene.

Og takk for tilbakemelding! Det var utrolig flott å høre at medisinen virket!
Så du virkelig at en skikkelig parasitt-orm vrikket seg ut av huden på en C. Adolfoi...!??? *grøss* Da hadde jeg rett da, ang. parasittene, og det er godt å høre at rådene jeg ga ser ut til å virke og være de riktige
Så nå er det slutt på all kløen hos fiskene? Det kan hende du ser littegranne kløing kanskje, mens de siste parasittene vrir seg i dødskramper (hehe) på slutten av medisineringen?

Godt å høre at alt ser ut til å gå rette veien iallefall
Jeg har tatt noen nye makrobilder av Betta channoides yngelen jeg har i fødenettet

I prosessen med å få fanget inn to-tre stk å ta bilde av, greide jeg å glippe et yngel så det datt nedi akvariet. Vel, ikke det verste stedet å havne (det kunne vært på gulvet...) nå som hunnen er flyttet ut midlertidig. Ingen som kan spise den der. Om hannen kan gjøre det når han har spyttet ut det han ruger, er uvisst.

De er vel ca et par uker gamle nå. Jeg er litt overrasket over de "store" individuelle forskjellene, både i størrelse og farge. Noen få er synlig større enn resten.

På Labyrintfisk.no har vi snakket litt om fargen på denne typen Betta-yngel, noen sier de er mørke, andre lyse. Og siden jeg har sett både lyse og mørke yngel i dette kullet, så jeg prøvde å få tak i en av hver. Det klarte jeg. De bleknet nok en del de som havnet i foto-plexiglassboksen, men... :p
Jeg eksperimenterte litt med belysningen her, derfor litt forskjell i fargene på bildene. De uten blitz ble best egentlig.

Her er de fotografert, sultne og utålmodige, rett før de fikk mat

[External Image]

En av hver farge; en lys og en mørk.
[External Image]

[External Image]
De var jo skikkelig kule de Betta-ynglene da! Får håpe at hannen kommer seg etterpå
Det er ingen tvil om de har et cannoides-tryne i alle fall!
I dag skal jeg fjerne den aller siste HMF filtermatten i mine akvarier. Det er i denne 98 literen der jeg holder en gruppe Corydoras cf. burgessi (C121) og en trio av Golden Panchax killi.
Som en forberedelse satte jeg i gang et utvendig Eheim Pro 2224 filter her den 25. november. Det har tuslet og gått samtidig med HMF matten, og i dag avgjorde jeg at det har gått lenge nok til å ta over som eneste filtrering her. Innsuget på filteret er bak HMF matten, så det har sugd til seg masse fint slam og greier, så sannsynligvis var det innkjørt på ganske kort tid. Men for sikkerhets skyld har jeg ventet.

Nå har HMF matten vært i drift ca 5 mnd, og som vanlig begynner nå plantene å få problemer på dette tidspunktet (etter 5-6 mnd drift) og merkelige alger dukker opp. Legg merke til den sykelige fargen de lave "gressplantene" i forgrunnen begynner å få - dette er typisk for HMF har jeg erfart. Jeg gjødsler dem i bunnlaget, men det hjelper ikke når HMF utarmer vannet (eller hva det nå gjør, den filtermetoden).

Det er noe jeg har erfart i nesten alle HMF karene mine, og derfor har jeg funnet ut at HMF filtrering ikke er noe for meg. Nå skal jeg fjerne HMF matten i dette akvariet også, og det er den siste. Etter at den er borte, har jeg ingen igjen
Skal begynne jobben med å få den ut i kveld (mye søl....)

På bildet ser man ikke så godt HMF matten, siden den er av svart svamp, men den står altså i venstre, bakre hjørne. Man ser forresten også killi-hannen der, ganske lavt omtrent på midten av karet, og de to hunnene i overflaten. Han er mye finere i fargen enn damene, selvsagt

[External Image]
Jeg har fortsatt HMF-filtrering i noen av mine kar,men jeg har mått øke pumpe(powerhead)-størrelsen og størelsen på utblås-røret i 160 literen.
Det ble for liten sirkulasjon rett og slett her hos meg.
Denne 85 literen hadde HMF matte før. Da var det ille å se på - tungt infisert med både penselalger og ikke minst; tjukke, seige klaser med trådalger som jeg måtte manuelt fjerne hver uke. De dekket halve karet, inkl overflaten. Jeg fjernet det hele tiden, likevel så det like ille ut få dager senere. Til slutt orket jeg ikke det mer, og så satte jeg inn en Eheim 2224 her også, og da den var innkjørt, fjernet jeg HMF matten.

Effekten var nesten umiddelbar! Etter bare et par uker var alle spor av alger borte, og nå er karet fullstendig algefritt. Nesten ikke til å tro! Men det er altså den erfaringen jeg har gjort meg med HMF filtrering. Det er mange, mange akvarister som er strålende fornøyd med HMF, men av en eller annen grunn så passet det altså ikke for meg og mine akvarier, jeg fikk bare problemer etter en stunds drift. Så, den filtreringsmetoden passer sannsynligvis ikke for alle

[External Image]
Vi gjør alle våre erfaringer,noe fungerer og andre ting fungerer ikke.
Når du får så store problemer med alge vekst som du gjorde,så skjønner jeg at du byttet ut filter metode.
Jeg har jo akkurat samme erfaring som deg når det gjelder disse mattene og trådalger. Hadde aldri stiftet bekjentskap med disse trådalgene før jeg satte opp et par akvarier med blåfiltermatte. Det er rett og slett er vannvittig kjip og ekkel alge! Men som jeg skriver i denne tråden, tror jeg at jeg skal tørre å fortsette med mattene en stund til ved å kjøre en kur med algin extra.

Hva HAR skjedd med profilbildet ditt?? Er det fra når du var 16 år eller? Hehe
Jeg fant det nyeste avatarbildet mitt da jeg rotet gjennom bildemappene og lette etter noe annet å bruke, og så fikk jeg bare lyst å bruke det Så nå kan jeg mimre om den gangen jeg bare var 30 år Det er faktisk knipset på 30-årsdagen min i 1997, det bildet. Det var tider det

PS!
Som yngre mente jeg innbitt at "blonds have more fun", og det viste seg å stemme bra det! Hehe
Ha ha 30 år ja, det var tider det! Husker ikke hvordan jeg så ut så kanskje jeg burde leite jeg også (men 15 kg tynnere husker jeg at jeg var...)
Plussmedlem
Hahaha! Herlig avatarbilde!
Kjære mona o
Jeg lurer på om du kan hjelpe meg litt?
Har kjøpt noen corydoras privat, og en av dem er jeg uskker på arten.
Kan du se på bildet av den på tråden jeg har startet som heter "Corydoras, men hvilken art?". Sist oppdatert igår kl 1446.

Ikke meningen å kuppe tråden din, beklager det.
Nå har jeg svart der, Espen
Hei. ser på bildet du la ut. Hvordan i alle dager å rike å land går det ann å få slike fine store planter?
Jeg har en del med ser ut som de nekter og vokse. har brukt: happy-life happy-plant noe jeg ikke kunne se vekst på i det hele (flytende) og plant tabs. ser nå et resultat på de. Men det er ikke alverdens. Hva gjør jeg? Har grus bunn.
Tilfeldig bekjentskap
© Edward O. Murdy
Reklame for plussmedlemskap