Marens labyrintfiskverden m.m. (side 14)

Jeg vurderer en kampfisk til. Kjempefornøyd med den jeg fikk. Han har blitt mer og mer lilla. Ser ut som han faktisk beholder den lillafargen, håper det, for den er nydelig.
Så om du har flere er det bare å skrike ut. :P
Hei Maren! Ville bare "melde meg" som en ivrig leser av tråden din. Jeg er helt ny som akvarieeier, med labyrintfisker som en stor favoritt. Synes det er kjempespennede å lese om de ulike typene du har/skriver om.

Er det Macropodus opercularis du har? Det er mine ønskefisk nummer en, men jeg finner overraskende lite informasjon om disse med tanke på fisker de kan gå sammen med etc.

Gleder meg til å følge oppdateringen av 240-literen din!


StineLiten
Jeg vurderer en kampfisk til. Kjempefornøyd med den jeg fikk. Han har blitt mer og mer lilla. Ser ut som han faktisk beholder den lillafargen, håper det, for den er nydelig. Så om du har flere er det bare å skrike ut. :P

Så artig at du er fornøyd! Jeg har flere lilla ja, så det er bare å si fra

Helinor
Hei Maren! Ville bare "melde meg" som en ivrig leser av tråden din. Jeg er helt ny som akvarieeier, med labyrintfisker som en stor favoritt. Synes det er kjempespennede å lese om de ulike typene du har/skriver om. Er det Macropodus opercularis du har? Det er mine ønskefisk nummer en, men jeg finner overraskende lite informasjon om disse med tanke på fisker de kan gå sammen med etc. Gleder meg til å følge oppdateringen av 240-literen din!

Så koselig at du dukker opp i tråden min! Jeg synes det er artig at flere blir interesert i disse labyrintene som selvfølgelig også er min favoritt!
Jeg ser du bor nord i landet, så kanskje du skal sørover i sommer? Du kunne ev ha tatt turen innom her og fått et par Channoides! Regner med de begynner å bli klare til å forlate sine søsken da.

De makropodene jeg har er [URL=http://labyrintfisk.no/index.php/nb/pseudosphromenus/90-pseudosphromenus-dayi-]Pseudosphromenus dayi[/URL]. De går vel for å være blandt de aller fredeligste makropodene, mange av de andre kan være en smule aggressive.

Jeg anbefaler deg å melde deg inn på Labyrintfisk.no, der er det mange som sitter med mye kunnskap og erfaringer når det gjelder labyrinter. Der står det også noe fakta om Macropodus opercularis (det er linket til andre nettsider med info om fiskene nedover på venstre side).

Ellers så har jeg fått fanget inn Channoidesparet og 2 ungfisk nå, så jeg skal akkurat til å begynne akklimatiseringa. Det vil nok ta litt tid, det er PH 6,6 i 30litern til channoidesene og PH 6 i 240litern:S
Høres supert ut! Du kan nok regne med flere besøk av meg. Synes jo det var kjempekoselig forrige gang. Så når jeg selv flytter til Tr.heim kommer jeg sikkert innom noen turer for å prate litt osv.
Har virkelig fått sansen for kampfisk etter Edwin nå! Er utrolig fornøyd. Dessuten er han jo kjempevakker og et lite stabeist i forhold til de andre fiskene. Må si jeg fikk virkelig sansen for lakriser også etter jeg så dine. Så når vi får større og flere kar kommer nok noen slike i hus også tror jeg.
Det er ikke utenkelig at jeg tar turen til Trondheim i sommer - så det hadde jo vært gøy! Sjekket lenken - de er kjempefine!

Har både familie og gamle kjente i Trondheim og er innom der innimellom. Bodde der i sju-åtte år selv
Akvariehelg
Dere er hjertelig velkommen begge 2! Bare gøy å treffe folk jeg kan snakke litt fisk med i blandt!

Jeg har virkelig hatt en helg med mye akvariejobbing!:O Det var ikke bare bare å få flyttet Channoidesene (paret og 2 ungfisk) fra 30litern nei. Det viste seg at PH-forskjellen mellom karrene var 1 hel PH og det oppdaget jeg etter å ha drevet med akklimatiseringa en stund:O Jeg kom ikke i seng før kl var fylt 04.00 etter å ha fått flyttet fiskene over og fått konstantert at det gikk bra. Kunne ikke risikere å ligge og ikke få sove pga fiskene, så jeg måtte følge med de litt før jeg tok kvelden!:p

Det som var litt morsomt var at jeg fant flere lakrisyngel, så det er tydelig at de har ynglet til tross for at jeg tror jeg har kun 1 hunn!
Jeg har funnet yngel i 4 forskjellige størrelser og den største er nok over 6 uker, så jeg kan kanskje skrive meg opp på oppdrettslista snart Problemet er at jeg ikke vet hvilken type lakris jeg har.... Alle er kjøpt som det samme, men de er forskjellige:P
Det hjalp tydeligvis å flytte oppi mange kokkosnøtter ved tanke på lek, for jeg lakrisene elsker disse og vet å forsvare "sin" kokkosnøtt! Men jeg synes det er utrolig at de har klart å leke i karet og klart å få frem yngel som vokser opp, det er en seier i seg selv når man tenker på de andre fiskene!
<embed src="http://www.youtube.com/v/Rq7fpQeI-Xo&hl=nb_NO&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed>

Jeg har ganske store mengder med hornblad flytende i karet som jeg egentlig hadde tenkt å ta ut da den er alt for dominerende, men nå vet jeg søttan når det er slike små krabater i karet.
Samtidig... jeg vet ikke hvor mange flere fisker jeg ønsker.
Her er det ene lakrisyngelet...
[External Image]

Channoidesparet er tydelig ikke vant til akvarium på denne størrelsen og holder seg mye for seg selv på den ene enden, men..... tror du ikke jeg tok disse turtelduene på fersken da jeg så de i lek i den ene terrakottapotta idag:p Så nå går hannen nok en gang med skuffe og jeg håper bare han har fått spist seg opp godt nok til å tygge i 2 uker +++. Han er så småspist av seg, så jeg holder han som regel lenge til oppfôring og er nøye på dette, så det skal nok gå bra Jeg er bare så fantastisk flink til å bekymre meg:S
Jeg hadde desverre ikke nok minne igjen til å filme leken, men her er de
<embed src="http://www.youtube.com/v/QDGC2tFcYS8&hl=nb_NO&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed>

Jeg har prøvd å få tatt bilder av 240litern i dag også, men vannskorpa er litt for langt ned nå, så lyset ødelegger alt. Skal prøve å få fylt opp i morgen da jeg har vann til mellomlagring.
MarenB
Det som var litt morsomt var at jeg fant flere lakrisyngel,


Nei så morsomt Maren! Ååå nå ble jeg skikkelig misunnelig her
Men jeg tror det er den måten feks Flyvefisk har fått yngel på sine. Bare latt lakrisene gå og latt de ordne seg selv, og det er akkurat sånn jeg ønsker å få yngel på mine. Veldig enkelt og greit

Grattis!
Takk!
Jeg ble veldig overrasket og glad når jeg oppdaget alle de små. Problemet er om det er flere som vokser opp og at det blir trangt om plassen. Vet ikke helt om jeg kan gi disse videre da de ikke er renraset..!?!
Gratulerer med yngel! Artig når man plutselig finner yngel slik. Tror ikke du burde gi dem videre nei, i såfall bare til folk som ikke ville avle, så kunne de for eksempel fått en gjeng med ett kjønn? Vet ikke hvordan kjønnsfordelinga på disse bør være jeg, så kan hende det er en dårlig idè:P
Så moro med lakrisyngel! Grattis!
Hmm, ja hvordan blir det sånn sett ja? Det er jo dumt å bli sittende med en skokk fisk man ikke kan bli kvitt.. Jeg vil nok få samme problem når mine setter i gang for jeg syns det ser ut som de to hannene jeg har ser ulike ut selv om de er kjøpt som samme art...
Det går kanskje an å fortelle de som ev skal overta de om at dette ikke er renrasede...? Jeg har jo lyst til å melde oppdrett også, men det kan jeg vel ikke gjøre heller?
Jeg var forresten vitne til at B.Channoideshunnen knerta et yngel i stad Jeg har fôret de godt nå, så jeg håper de ikke knerter flere med det første!:p
Men det som er litt dumt da er jo at om de som kjøper får yngel som de gir vekk, og de neste får yngel, og de neste der igjen, og etterhvert kan det at de ikke er renrasede bli "glemt". Er det ikke noe liknende som er skjedd med guppy og endlers levendeføder, sånn at det er vanskelig å få tak i rene endlers nå?
Lakriser
Det er sant det. Det må være fryktelig vanskelig å kunne drette lakriser pga dette, kan ikke skjønne noe annet!?! Det er jo så få som vet helt sikkert at de har den og den typen og kun den gruppa. Jaja. Tror jeg må tilpasse karet slik at så få som over mulig overlever, for jeg har egentlig ikke plass til flere av disse. "Desverre" er det nok noen som er for store til å ikke bli spist, men jeg får se hvor mange det ev blir før jeg bestemmer meg for noe.
Er det ikke muligheter for at yngelet blir sterilt da? Da stopper ihvertfall blandingen der. Eller er artene du har for nært i slekt?
Tror nok det er det siste, men er ikke 100% sikker.
Må bare legge ut et bilde av Sara. Jeg har hatt maur i leiligheta og har derfor oppbevart div matvarer i en dunk. Lokket på denne dunken var tydeligvis ikke satt ordentlig på sist den ble brukt, noe Sara fant ut da hun var hjemme alene i dag!:p Hun har ikke fått middag i dag og deler av pelsen må klippes da mel og vann blir som lim som sitter fast i pelsen:S

Ser hun skyldig ut?
[External Image]
HAHAHA! Så utrolig søt og uskyldig hun så ut! Skikkelig sånn "I didn''t do it" ut!
Jeg er skikkelig sjarmert av den lille hunden.
Haha, så herlig:P Kanskje hun minner deg på hvordan det blir med ny valp i hus?
Ha ha ha, for et herlig syn av den bikkja di! Utrolig sjarmerende
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap