- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Lisbeth sine labyrinter + litt til :) (side 15)
Lisbeth sine labyrinter + litt til :) (side 15)
Ja det svaret Det må jo være samme arten vi har...Men hvorfor har vi fått to forskjellige artsnavn oppgitt? Jeg var jo ikke der personlig, var søstra mi som kjøpte dem, men Dahl hadde skrevet arten på posene de ble pakket i og der sto det "Macrobrachium sp "Borneo red clow"". Kan det være samme art, bare at de opererer med forskjellige navn der hos Dahls?
Postet 17.09.10 kl 11:31
Endret: 17.09.10 kl 11:32
Sjokkiser
OiOiOi! Fine sjokkiser du har fått deg! De ser jo virkelig bra ut, sunne og friske! Ingen frafall? Vet du om de er VF? Det er spesielt med disse pigmentfeilene, men da har du en fordel ved at det er større sjangse for å klare å skille individene. Tenker du å drette de?
De er vel ikke så store enda? De kunne se litt små ut på filmen i forhold til at det er en 60liter og størrelsene på cattappabladene.
Dette må jeg følge med, spennende! Jeg har ikke lagt merke til at du har lagt ut denne snutten tidligere jeg....
Krysser fingrene for at alt går bra med de og at de snart kan oppi 450litern!
De er vel ikke så store enda? De kunne se litt små ut på filmen i forhold til at det er en 60liter og størrelsene på cattappabladene.
Dette må jeg følge med, spennende! Jeg har ikke lagt merke til at du har lagt ut denne snutten tidligere jeg....
Krysser fingrene for at alt går bra med de og at de snart kan oppi 450litern!
Postet 17.09.10 kl 11:40
Anna U.Ja det svaret:-) Det må jo være samme arten vi har...Men hvorfor har vi fått to forskjellige artsnavn oppgitt? Jeg var jo ikke der personlig, var søstra mi som kjøpte dem, men Dahl hadde skrevet arten på posene de ble pakket i og der sto det "Macrobrachium sp "Borneo red clow"". Kan det være samme art, bare at de opererer med forskjellige navn der hos Dahls?
Kan du legge ut bilde av dine her?
Postet 17.09.10 kl 12:59
MarenBOiOiOi! Fine sjokkiser du har fått deg!:D De ser jo virkelig bra ut, sunne og friske!:) Ingen frafall? Vet du om de er VF? Det er spesielt med disse pigmentfeilene, men da har du en fordel ved at det er større sjangse for å klare å skille individene. Tenker du å drette de? De er vel ikke så store enda? De kunne se litt små ut på filmen i forhold til at det er en 60liter og størrelsene på cattappabladene. Dette må jeg følge med, spennende!:) Jeg har ikke lagt merke til at du har lagt ut denne snutten tidligere jeg.... Krysser fingrene for at alt går bra med de og at de snart kan oppi 450litern!:)
Ja de er fine og sunne. Ikke noe frafall. Bra du spurte om de var VF, det glemte jeg å spørre om når de ble kjøpt. Har ingen spesielle planer om å drette dem, men får se. jeg er mest opptatt av å få se hvordan de oppfører seg i stor gruppe. Gleder meg skikkelig til de skal settes sammen med de voksne
Det er en pitteliten tass der, men de andre er vel 3,5-4 cm. Så ikke kjempesmå.
Føler meg ganske rolig i forhold de med lyse flekker. Har jo vært gjennom det på de forrige, der var det en som var så lys, men den ble jo like mørk som de andre etterhvert. Forrige gang brukte jeg esha men vil altså prøve kun med cattapablader inn til videre. De klør ikke og spiser godt
Sikkert hyggelig for deg å få følge med litt på mine siden dine har flyttet hjemmeifra
Postet 17.09.10 kl 13:05
Har ikke muligheten til å gjøre det nå, så forløpig kan du se på bildene i tråden min, som du kanskje har gjort allerede?
http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=55207&sr=21
Skal få tatt nye bilder av mine snart, men skal bort i helga, så spørs om jeg rekker det før søndag kveld.
http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=55207&sr=21
Skal få tatt nye bilder av mine snart, men skal bort i helga, så spørs om jeg rekker det før søndag kveld.
Postet 17.09.10 kl 14:11
Her kan dem som vil sammenligne. Jeg synes det er vanskelig å si om dem er like, siden du sa det med fargen på klørne. Dine kan se litt mer "kompakte" ut i kroppen, men kan være synsbedrag.. Har prøvd å ta bilder fra siden slik at man kan se kroppsfasongen.
Hunn med egg:
Hann:
Yngel, født i begynnelen av juli:
Kan jo se ut som at klørne er rødere på de yngre. Den andre hannen min som døde hadde helt svarte klør. Mener å huske at klørne på alle mine var rødere da jeg nylig hadde fått dem, enn etterhvert som de kom til rette.
Hunn med egg:
Hann:
Yngel, født i begynnelen av juli:
Kan jo se ut som at klørne er rødere på de yngre. Den andre hannen min som døde hadde helt svarte klør. Mener å huske at klørne på alle mine var rødere da jeg nylig hadde fått dem, enn etterhvert som de kom til rette.
Postet 20.09.10 kl 21:29
Endret: 20.09.10 kl 21:35
Postet 22.09.10 kl 21:19
<embed src="http://www.youtube.com/v/SXgvNKSk_yA?fs=1&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="385"></embed>
test test test test test test test test test test test test test test test test test test test test test test test test test test test test test test
test test test test test test test test test test test test test test test test test test test test test test test test test test test test test test
Postet 27.09.10 kl 10:10
Endret: 27.09.10 kl 11:23
Ahh, endelig fått svar på hva som skjedde når teksten ble kappet når jeg lastet opp videoer. Da kan jeg få lagt ut noen nye snutter sbnart da
Postet 27.09.10 kl 11:27
I sommer har jeg latt mitt BGA-kar gå og sture for seg selv. Har kjørt på halv lysmengde og ikke gjødslet i det hele tatt. Det har jo vært på vei ut døra men vil gi det et siste forsøk på å få det til. Jeg har jo 10 sjokolader gående i karantenekaret som skal over dit
En videosnutt av hvordan det så ut før jeg gikk i gang:
<embed src="http://www.youtube.com/v/0ThurJEtPbo?fs=1&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="385"></embed>
Jeg luket ut en bærepose med planter og måtte bytte ut over halvparten av vannet for å få sugd vekk all BGA. Pumpa har også fått seg en god rens. Jeg måtte fjerne hele gulrotgresset, tok av noen avleggere som jeg skylte nøye under springen for å få av BGA. Ble litt nakent oppi der...
Coryene oppførte seg på typisk coryvis etter nytt vann. Skulle ønske jeg fikk se dette oftere, det er så stilig å se på dem når de holder på sånn!
<embed src="http://www.youtube.com/v/XVOu1IQMITc?fs=1&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="385"></embed>
Jeg har satt inn ei ganske stor rot og trenger en rød plante ved siden av gulrotgresset (har kun funnet en overlevende liten lotus etter BGA angrepet, vet ikke om den vil..) Jeg har begynt å gjødsle igjen både med flytende og leirkuler, og lysrør er byttet ut med ferske. Krysser fingre for et velfungerende kar
En videosnutt av hvordan det så ut før jeg gikk i gang:
<embed src="http://www.youtube.com/v/0ThurJEtPbo?fs=1&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="385"></embed>
Jeg luket ut en bærepose med planter og måtte bytte ut over halvparten av vannet for å få sugd vekk all BGA. Pumpa har også fått seg en god rens. Jeg måtte fjerne hele gulrotgresset, tok av noen avleggere som jeg skylte nøye under springen for å få av BGA. Ble litt nakent oppi der...
Coryene oppførte seg på typisk coryvis etter nytt vann. Skulle ønske jeg fikk se dette oftere, det er så stilig å se på dem når de holder på sånn!
<embed src="http://www.youtube.com/v/XVOu1IQMITc?fs=1&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="385"></embed>
Jeg har satt inn ei ganske stor rot og trenger en rød plante ved siden av gulrotgresset (har kun funnet en overlevende liten lotus etter BGA angrepet, vet ikke om den vil..) Jeg har begynt å gjødsle igjen både med flytende og leirkuler, og lysrør er byttet ut med ferske. Krysser fingre for et velfungerende kar
Postet 18.10.10 kl 09:03
Endret: 18.10.10 kl 09:05
De 10 sjokoladene som går i karantenekaret begynner å bli veldig klare for å flytte over i 450 litern. De som var hvitflekkete er snart like brune og fine som de andre. Gått over en mnd i karantene og alle lever
Men det merkes at de trenger større plass nå, det knuffes mye mellom dem og det er 2-3 stk som ikke har så god tilgang til matfatet. De blir jaget en del. Men jeg vil at det skal gro litt mer til i 450 litern før de settes over, vil at det skal være godt med gjemmeplasser til de nye. Kjenner jeg gulrotgresset rett tar det vel bare en uke før den har vokst seg ganske stor og gir litt skjul.
<embed src="http://www.youtube.com/v/SoDNTgxFdmc?fs=1&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="385"></embed>
Men det merkes at de trenger større plass nå, det knuffes mye mellom dem og det er 2-3 stk som ikke har så god tilgang til matfatet. De blir jaget en del. Men jeg vil at det skal gro litt mer til i 450 litern før de settes over, vil at det skal være godt med gjemmeplasser til de nye. Kjenner jeg gulrotgresset rett tar det vel bare en uke før den har vokst seg ganske stor og gir litt skjul.
<embed src="http://www.youtube.com/v/SoDNTgxFdmc?fs=1&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="385"></embed>
Postet 18.10.10 kl 09:59
Endret: 18.10.10 kl 10:01
Postet 18.10.10 kl 10:06
Postet 18.10.10 kl 10:11
Postet 18.10.10 kl 11:18
Postet 19.10.10 kl 10:12
I går var jeg på besøk hos noen jeg ikke har sett på lenge, og det første jeg oppdager innerst i stua var et kar. Jeg fikk litt hjerte i halsen for jeg så jo med en gang at her var det ingen ting som var riktig. ca 250L med et samsurium av fisker; 4 svære severumciklider, flere mindre severumer, flere scalarer, en halvstor oskar, en koi, flere gullfisk, en black gohst, en øreål, en stor og en liten gibbi, noen sjokolademaller, en pimelodus av noe slag, noen botiaer av noe slag. Ja et samsurium av for store, for mange og fisk som ville ha helt forskjellig vanntype. Jeg bestemte meg faktisk for å ikke kommentere det, akkurat da kjente jeg at jeg ikke orket å skulle ta den leksa.. men eier av karet ville jo vise fram stoltheten og da kunne jeg ikke la være.
Etter å ha stått en liten stund foran karet henger plutselig alle fiskene oppe i vannflata og gisper etter luft. Jeg begynner å spørre litt om rutiner og ber om å få se pumpa. Pumpa var for liten til ta unna for de fiskene de hadde, men han kunne også fortelle at han for kort tid siden hadde vasket filtermediene godt med Zalo så den skulle være ren nok til å ta i mot møkka fra fiskene :O
-herregud hvor skal jeg begynne tenkte jeg. Altså her var det virkelig mye å ta tak i. Heldigvis var eier av karet mer enn sugen på informasjon, og ble jo like sjokkert over det var feil å vaske filteret med zalo, som jeg ble sjokkert over at han faktisk hadde gjort det.
Det ble i alle fall en liten innføring i hvilke fisk som ikke passer i den størelse kar, fisk som ikke passer sammen, koi som skal bo i dam osv.. Fikk han til å bytte ut over halvparten av vannet mens jeg var der og ba han om å kjøpe seg ei større pumpe og innføring i hvordan pumpa skulle behandles.
Dette er nok den vanligste måten å ha akvarium på i de fleste hjem. Det er nok fryktelig mange som bare har det til pynt og som aldri har nærmet seg et forum som dette, hvor vi akvarienerder holder til. Han som eide karet hadde jo fått beskjed i butikken om at alt han hadde kjøpt passa bra oppi der. Samme gamle visa vi har hørt så mange ganger før.
Men det er litt overveldende å komme opp i sånne situasjoner. Jeg er ikke spesielt godt forberedt til å ta sånt på sparket, det har jeg skjønt nå etter noen sånne tilfeller..
Etter å ha stått en liten stund foran karet henger plutselig alle fiskene oppe i vannflata og gisper etter luft. Jeg begynner å spørre litt om rutiner og ber om å få se pumpa. Pumpa var for liten til ta unna for de fiskene de hadde, men han kunne også fortelle at han for kort tid siden hadde vasket filtermediene godt med Zalo så den skulle være ren nok til å ta i mot møkka fra fiskene :O
-herregud hvor skal jeg begynne tenkte jeg. Altså her var det virkelig mye å ta tak i. Heldigvis var eier av karet mer enn sugen på informasjon, og ble jo like sjokkert over det var feil å vaske filteret med zalo, som jeg ble sjokkert over at han faktisk hadde gjort det.
Det ble i alle fall en liten innføring i hvilke fisk som ikke passer i den størelse kar, fisk som ikke passer sammen, koi som skal bo i dam osv.. Fikk han til å bytte ut over halvparten av vannet mens jeg var der og ba han om å kjøpe seg ei større pumpe og innføring i hvordan pumpa skulle behandles.
Dette er nok den vanligste måten å ha akvarium på i de fleste hjem. Det er nok fryktelig mange som bare har det til pynt og som aldri har nærmet seg et forum som dette, hvor vi akvarienerder holder til. Han som eide karet hadde jo fått beskjed i butikken om at alt han hadde kjøpt passa bra oppi der. Samme gamle visa vi har hørt så mange ganger før.
Men det er litt overveldende å komme opp i sånne situasjoner. Jeg er ikke spesielt godt forberedt til å ta sånt på sparket, det har jeg skjønt nå etter noen sånne tilfeller..
Postet 21.10.10 kl 10:25
Endret: 21.10.10 kl 10:26
Huff ja, det er nok mange trasige fiskeskjebner der ute. Jeg er glad jeg ikke har møtt på noen slike, for jeg vet ikke hva jeg ville gjort. Det gjelder jo å ta det hele med fatning og prøve å sette seg inn i hvordan eieren ser det. Og det tror jeg nok mange av oss "nerdene" kan ha problemer med. Hvertfall jeg. Men tror det er viktig å være hyggelig når man frembringer sitt budskap.
Men på den andre side... Er det ikke en selvfølge å sjekke opp fakta på egenhånd før man anskaffer seg noe levende? Det er kanskje ikke så selvfølgelig for mange. Var innom finn.no i går på hunder til salgs, og der er det mange unge hunder som må omplasseres pga "plassmangel" eller "tidsmangel". Skal ikke skjære alle over en kam her, men tror det er mange som burde tenkt mere nøye gjennom livet sitt før man velger å anskaffe seg noe levende.
Men på den andre side... Er det ikke en selvfølge å sjekke opp fakta på egenhånd før man anskaffer seg noe levende? Det er kanskje ikke så selvfølgelig for mange. Var innom finn.no i går på hunder til salgs, og der er det mange unge hunder som må omplasseres pga "plassmangel" eller "tidsmangel". Skal ikke skjære alle over en kam her, men tror det er mange som burde tenkt mere nøye gjennom livet sitt før man velger å anskaffe seg noe levende.
Postet 21.10.10 kl 10:48
Anna U.Er det ikke en selvfølge å sjekke opp fakta på egenhånd før man anskaffer seg noe levende?
Vell. Hadde du kommet til meg for 4-5 uker siden hadde du nok fått tilsvarende sjokk. Nå vasket ikke jeg med zalo, men jeg holdt filtrene rene og pene. Og jeg har masse fisk som normalt ikke "passer" så godt i sammen, eller som ikke passer i mitt akvarium på "bare" 430l.
Så var det dette med selvfølgen, den om å sjekke opp "fakta". Da spørr jeg tilbake, hvor er det mest selvfølgelig å gå om du skal kjøpe en TV eller en PC?
Kjøper du den de anbefaler på Lefdal? Den selgeren sier er ypperlig til ditt bruk? Eller leser du deg opp på tester og slikt på nettet?
Sannheten er at de aller fleste går direkte til butikken, og ofte kommer hjem med utstyr jeg river meg i håret av å se de har kjøpt.
Likeså er det med fisk. Jeg gikk til det jeg mente måtte være den sikreste kilden til informasjon, butikken som selger fisk. Jeg var av den oppfatning at de sikkert vet hva de snakker om, og at de ønsker meg som kunde det beste.
Postet 21.10.10 kl 11:31
Forstår deg så godt, Lisbeth, kaffeprat og akvarieinstruksjon er ikke helt det samme. Selv om det var slitsomt, har du jo hjulpet enda en akvarist, og kunnskap smitter. Serpentbane har vel tatt saken på kornet, for hvorfor ser vi dette gang på gang?
Selv her i huset, hvor vi har vokst opp på akvarieauksjoner og med hus fulle av vann har det hendt mye fælt før vi forsto hvor dårlig det står til i mange butikker. Og det har vært en viss utvikling siden min farfars hjemmelagde tank i messing, der varmekolben var en 25W mignonpære i et kobberrør. Kan ikke huske noe filter i min fars første akvarier heller, tror det var luftesten og å rote minst mulig i akvariet som gjaldt da. Verd å ha i bakhodet hvis vi finner rare kar hos godt voksne akvarister, det var en gang en hobby for nokså få spesielt interesserte, og langt mellom butikkene, som stort sett ble drevet av folk som visste hva de drev med. Ut fra de sannheter som gjaldt da...
Men kunnskap er som sagt smittefarlig, akkurat som smil. Så vi får bare fortsette. Med begge deler :o)
Selv her i huset, hvor vi har vokst opp på akvarieauksjoner og med hus fulle av vann har det hendt mye fælt før vi forsto hvor dårlig det står til i mange butikker. Og det har vært en viss utvikling siden min farfars hjemmelagde tank i messing, der varmekolben var en 25W mignonpære i et kobberrør. Kan ikke huske noe filter i min fars første akvarier heller, tror det var luftesten og å rote minst mulig i akvariet som gjaldt da. Verd å ha i bakhodet hvis vi finner rare kar hos godt voksne akvarister, det var en gang en hobby for nokså få spesielt interesserte, og langt mellom butikkene, som stort sett ble drevet av folk som visste hva de drev med. Ut fra de sannheter som gjaldt da...
Men kunnskap er som sagt smittefarlig, akkurat som smil. Så vi får bare fortsette. Med begge deler :o)
Postet 21.10.10 kl 14:50
De jeg besøkte er folk jeg er glad i og jeg merker jo at det er MYE lettere å ta "kampen" med folk her inne på forumet enn folk jeg faktisk kjenner...
Når det da i tillegg er lenge siden man har møttes, skal få oppdatering på hvordan det står til med alle barna, det nye huset osv, blir det for dumt å bruke hele besøkstiden på å sette familien inn i akvariehold
Jeg mener jo også at man skal lese seg opp på dyr før man skaffer seg det, men jeg tror ikke folk tenker over at et akvarium er en beholder med dyr, bare et møbel. Min søster hadde såå lyst å sette opp et stort kar med gullfisk som pynt. Da jeg prøvde å fortelle henne litt om ting hun måtte sette seg inn i ga hun opp prosjektet med en gang. Hun som mange andre trodde det bare var å fylle karet opp med vann og fisk og la det stå til.
Det er vel derfor dyrebutikkene også ikke bruker så mye energi på å sette folk inn i akvaristikk. Det blir nok for overveldende for de fleste og de gidder ikke kjøpe..
Når det da i tillegg er lenge siden man har møttes, skal få oppdatering på hvordan det står til med alle barna, det nye huset osv, blir det for dumt å bruke hele besøkstiden på å sette familien inn i akvariehold
Jeg mener jo også at man skal lese seg opp på dyr før man skaffer seg det, men jeg tror ikke folk tenker over at et akvarium er en beholder med dyr, bare et møbel. Min søster hadde såå lyst å sette opp et stort kar med gullfisk som pynt. Da jeg prøvde å fortelle henne litt om ting hun måtte sette seg inn i ga hun opp prosjektet med en gang. Hun som mange andre trodde det bare var å fylle karet opp med vann og fisk og la det stå til.
Det er vel derfor dyrebutikkene også ikke bruker så mye energi på å sette folk inn i akvaristikk. Det blir nok for overveldende for de fleste og de gidder ikke kjøpe..
Postet 21.10.10 kl 15:47
Endret: 21.10.10 kl 15:48