Leifs verden, del 2 (side 152)

Takk for råd etc fra dere alle. Har ved flere anleninger i flere fora spurt hva dem vil vite om apistogramma om dem skulle i et foredrag. Har ikke akkurat blitt overfalt av svar. Men det jeg så langt har tatt med er, med stikkord:

Kort presentasjon av meg selv
Bilder og erfaringer fra egne akvarierom
Bilder av arter jeg har eller har hatt og som jeg har erfaring med. (Kun egne bilder)
Litt om innredning: substrat, planter, røtter, huler., blader etc
Div huler og lek hos apistogramma
Hvilke som er enkle å skaffe og holde
Vannverdier
For
Str på kar i forhold til arter og antall individer
Temperatur ved klekking av egg i forhold til kjønn på yngler
Div forkortelser som brukes i forhold til apistogramma

Er åpen for å legge inn mer, men det er vel det jeg til nå har tenkt å ha med. Kom gjerne med forslag om andre ting DERE ville vite om apistogramma.
Synes dette ser interessant ut jeg, og så er det åpning for evt spørsmål og kommentarer også!

Pål
FAQ rundt Apistogramma; hva kan man ha sammen med denne? Kanskje artig med et lite "akvarievenner-innlegg"? En liten tråd med dette ville vært artig og gitt litt info til ditt foredrag. Stå på videre
Ja Pål, det vil være åpent for spørsmål båder under foredraget og etterpå. Var innepå dette Simen om hva en kunne ha apistogramma sammen med. Men kom iallefall frem til hva mine erfaringer sa om hva dem IKKE kunne gå sammen med =)

I noen kar går noen arter godt sammen med andre av div, og i andre kar ikke. Leser meg til at det varierer fra individer til individer og ikke minst arter. Nannostomus er jo et populært innslag i apistokar jeg vet er greie å ha

*Bilder og erfaringer fra egne akvarierom* var jo et punkt i det jeg kom opp med, og det er jo hovedsaklig artskar mine erfaringer går på. Synes det når jeg satte opp punktene var bedre å bruke tid på det jeg hat litt kunnskap og erfaringer med, enn å bevege meg inn på områder jeg ikke har "filla" peiling.

Men er sikker på at spørsmålet kommer opp, Simen så om det er noen som har erfaringer med å ha apistoer sammen med annen fisk, tar jeg gjerne i mot dette. Ta da gjerne med artene av apisto som er vesentlig, synes jeg.

Meningen min er ikke å bli en Tom nr 2, men å fremme apistogramma, dele mine erfaringer og kunnskap om disse herlige skapningene. Jeg antar jeg ikke klarer å få folk til å få samme genuine lidenskapen og det engasjemanget jeg har, men får jeg overfør en liten del av det jeg har, har jeg oppnådd det jeg ønsker.

Engasjemanget er vel stort når en starter opp en egen side/gruppe/forum for apistogramma entusiaster og di som vil vite mer om disse dvergene, og får spredd sitt budskap der, sammen med mange andre. Er over 130 medlemmer allerede og har ikke holdt på en mnd en gang. Er litt stolt over dette. Du finner siden på denne linken. Meld deg gjerne inn i Norsk apistogramma forum =)
Jeg fortalte Tom sist jeg så han at VF cacatuoidesene var veldig skye, og han også mente dem var noe skye selv. Men nå danser snart hele gruppen rumba for meg når jeg kommer for å ta bilder. Dem er masse fremme og elsker å ligge på gulvet å glane inn til dem =)
Blitt noen ordentlig linseluser.
Er vel ganske stor forskjell på VF og oppdrett på disse? Tenkte på fargene, syns at de som er VF har mye svakere farger.

Samboeren kom iallfall hjem fra auksjonen igår med noen hefter og dæsken, tror du ikke det var ett rent dverg ciklide hefte der. Side opp og side ned med bare apistoer. Desverre var nesten 1/3 på tysk, men har jo både navn og bilder så jeg koser meg masse.
Cathy, nu får du ikke hisse opp Loffa med kommentaren at VF har lite farver.
Det här handlar om originalvarianter med lokation och det är något annat än att ha "fabrikstillverkad" pynt. Men i sak är ditt konstaterande korrekt.

Loffa, det är kul att följa med på dina projekt. Det var länge sedan jag lämnade någon kommentar, men jag "hänger med" för det mesta.
Så sant så sant Apistojohan. Cathy, om du leser litt på denne siden: http://tomc.no/
og ser på bilder, vil du se hvilke flotte farger VF fisk kan ha. Dessuten dreier det seg ikke bare om farger når man finner en fisk flott, det handler også om form, oppførsel, mønster, fargeveksling etter humør etc.

Jeg hadde noen VF sommerfuglciklider (uten lokasjon) sammen med oppdrettsvarianten (ikke Electric Blue!) og de VF var da mye flottere selv om de andre hadde mer farge.

Ikke alle mine Apistogramma er fargesterke, men de er da flotte !
Tror ikke søte snille Loffa blir så hissig med alt det rare jeg spør om

Mine var ikke VF og de hadde noen knall røde og oransje farger, tror ikke jeg har sett så mye VF kakduer i den fargenyansen. Men vakre er dem uansett.
Tom sine sider kan jeg nesten utenat, det er rett og slett en herlig side.
Det er helt riktig det Sigmund sier om humør, stemning og sinnstemning hos apistogramma. En apistogramma jeg synes en lett ser sinnstemning og humør på, er apistogramma barlowi

Til vanlig er disse ganske så grå, men i det dem føler seg utilpass, stresset eller redd skifter di farge til sort. Som regel blir dem sorte i hode regionen, men har også sett barlowi omtrent like sorte som black molly. Helt utrolig å se bem bytte farge, og det på tiden av et knips.

Fikk unna bare vannbytter på 12 av karene i dag. Snømåking med guttungen og middagen som jeg lovet å lage i dag, tok sin tid. Det får bli vannbytter i morgen også =)

Kommer et par stk her i morgen som ville se på apisto kjelleren min, og vil nok helt sikkert også ha med seg en pose eller to når dem går. Får se om di vil ha noe av det jeg har akkurat nå. Noen få arter er det, og der i blant et barlowi par. Har et mindre kull barlowi gående også men synes dem er litt små enda. Men der er det overtal av huer iallefall =)
Interesant å se bildene av VF cacatuoides. Kan jo se noen likheter med mine doublered, men det er jo tydelig at det er mange generasjoner mellem VF og disse. Måtte bruke lokkemat for å få frem hannen, og da ble det endel forrester i vannet. Ikke veldig linselus den typen.
Grattis med viltfangede cacatuoides Leif! Ser virkelig flotte ut! Nå fikk jeg lyst på det også. Håpløst å drive å lese rundt i trådene til dere andre apistogærningene her på Akvaforum. Jeg bare finner arter som jeg får lyst på over alt. Men jeg har ikke plass til så mange fler...

En ting som jeg synes er flott med cacatuioidesene og bitaeniatene er de høye ryggfinnene. Noe av de flotteste fiskene jeg ser er apistoer med disse lange spydene rett til værs. Fantastisk stolte og sterke ser de ut! Riddere av det våte element!
DA har min apistogramma sp "Xingu" Vielfleck, Assurini kommet på trykk i artikkelsamlingen her. For de av dere som vil lese den, finner dere denne her=

I går fikk jeg egg igjen hos bitaeniata. Håper det går bedre denne gangen

Minner også om apistogruppa jeg har startet på FB. Meld deg inn og bli hekta !!

Interessant og well done Loffa
Takk Cathy

Har så langt kun fått positive tilbakemeldinger etter i går. La den også ut på flere grupper jeg er med i på FB.

Mange synes det er fint med opplysninger som også går generelt på apistogramma, slik som f.eks klekke temperaturer og kjønnsfordeling ved bruk av temperatur.

Tar med noen bilder fra i går.

cacatuoides
atahualpa
sp "Abacaxis". Han blir bare flottere og flottere for hver dag

Kunne i går igjen finne nye egg i ei Apistogramma sp "Xingu" Vielfleck, Assurini hule. Hua i i det første karet har nå nyklekte yngler, og nå altså egg i kar nr 2. Blir å flytte den minste hua og hannen over i kar 3 med "Xingu" for å la henne være i fred med egg/yngel.

Jeg sliter som Lachris gjør, med å få opp yngler. Dem forsvinner alle som en etterhvert og til slutt er dem borte alle sammen.

Gledelig er det at mine VF cacatuoides nå er så "tamme" at jeg håndmater disse også. Utrolig rask fremgang på disse.

Så fort jeg kommer bort til karet med apistogramma cf huascar, kommer alle sammen til overflaten for da er det uansett forings tid liksom, hehe. Veldig artig.

Apistogramma gruppen jeg startet opp på FB går så det suser og kunne nettopp bekrefte medlem nummer 149! og det bare på ca en mnd. Det er medlemmer stort sett fra hele verden og har faktisk fått 3 nye medlemmer fra India i dag!!! Tilgangen på apistogramma i India sier dem er dårlig, og når jeg legger ut et bilde i en klubb jeg er medlem av der, ja da jubles det som om Norge har slått Tyskland i fotball.

Ting ruller fort nå og fikk en mail i dag som virkelig fikk meg til å smile. Nordiska Ciklidsällskapet kom med en henvendelse om å kunne bruke noen av mine bilder av apistogramma. En ære og en glede må jeg bare si

En god del agassizii yngler har funnet veien ut i karet på egenhånd og har vel vært sin tid i hula. Bitaeniata ynglene har også klekket og håper dem klarer seg greit i 160L. Har ennå ikke fått sett "Xingu" ynglene enda, men er vel straks ute dem også.

Tom C om du er innom tråden, har du noen tips om å få ynglene til sp "Xingu" Vielfleck, Assurini til å vokse opp? Selv alene i karet med mor forsvinner dem alle sakte men sikkert.

Herlig er det også at jeg kan håndmate cacatuoidesene, som jeg også gjør i karet over hos cf huascar. Hongsloi ynglene vokser og det samme alacrina ynglene.

Rositaene begynner å være litt fremme om jeg setter meg ned og nærmest ikke rører meg. Dem er fremdelse ganske skye og blir lett skremte
LOFFA
......har du noen tips om å få ynglene til sp "Xingu" Vielfleck, Assurini til å vokse opp? Selv alene i karet med mor forsvinner dem alle sakte men sikkert.

Våger meg på et innspill Hva forsøker du å fôre de nyklekte ynglene med da?
hei Mona;
Jeg starter opp med avskallet artemia egg og etter en periode går jeg litt over i tillegg til å bruke moina. Dette er litt større, men få butikker som har. Og ja, jeg vet det beste er å klekke artemia selv, hehe. Di andre ynglene går det stort sett greit med, men ser også Lachris sliter med det samme på sitt par. han har hatt 3 kull og sikkert det dobbelte minst her men på tre huer som er kjønnsmodne.

Det første kullet nå, er klekket men ikke fritt svømmende. Den andre huas egg klekker vel straks om dem ikke allerede er klekket. Kan ha kanskje noe med pH å gjøre, men kunne som det ble nevnt i et innlegg etterhvert la ynglene gå alene når jeg ser det minker betraktelig på yngler
Er så heldig at jeg har fått tilbud om en gratis 160L. Ypperlig da det skal inn 2 stk 160L i den nye reolen. Så det blir å hente det karet i kveld.

Ser ut som bitaeniata ynglene greier seg godt så langt. Er også en del hongsloi yngler igjen og siste kullet med Xingu. Siste eggene som kom hos den andre hua her ennå ikke klekket.

En ny hule med alacrina egg, som jeg tok ut til yngelkaret her oppe. I hovedkaret overlever det ingenting da karet er for lite. Mulig jeg får samlet kjøpt 6x60L, men det kommer litt ann på transport da det er et stykke unna, men får beskjed i løpet av kort tid
Tilfeldig bekjentskap
© Arild Lien
Reklame for plussmedlemskap