Leifs verden, del 2 (side 153)

LOFFA
Jeg starter opp med avskallet artemia egg og etter en periode går jeg litt over i tillegg til å bruke moina. Dette er litt større, men få butikker som har. Og ja, jeg vet det beste er å klekke artemia selv, hehe. Di andre ynglene går det stort sett greit med, men ser også Lachris sliter med det samme på sitt par. han har hatt 3 kull og sikkert det dobbelte minst her men på tre huer som er kjønnsmodne.

Jeg mater mine apisto-yngel med bananmark/mikromark først og fremst. Og så har jeg prøvd meg på Artemia men slter litt med å få klekket nok. Er nok noen dårlige egg jeg har fått. Så det blir mest bananmark. Dette fungerer bra til agassizii, macmasteri og alacrina, men Xingu yngelen lever ikke opp. Skal se om jeg får tak i noen nye artemia egg for å se om det funker bedre. Har kjøpt frossen cyclops, artemia og bosmider nå. Skal visst være smått og godt. Kanskje det funker bedre. Om noen der ute har tips om annet snadder for Apisto-yngel så må dere gjerne tipse oss om det!
LOFFA
Så bra at jeg ikke vil ha det i basen en gang, for den æren skal den f... ikke få. Når ikke dem legger ut det en har sendt inn og lover at det kommer i løpet av noen dager.... skal dem heller ikke få noen bilder.

Gratulerer med ny artikkel "på trykk"
Takk Rita =)

Skal si det tok sin tid
Koselig med alle tilbakemeldingene
Bedre sent enn aldri vet du
Det sies det, hehe.

Fikk hentet 160L i kveld og satt den inn i den nye reolen. En grei star selv om det står igjen litt snekring på reolen. Det er hovedsklig på sidene nederst. ettersom det er ei mus eller to..... å fange der nede, er det greit å tette nedre del på sidene, slik at dem ikke kommer til ledninger bak der.

Legger ved et bilde
Akvariemøte hos Leif «apisto» Johansen i Hof

Som en «oppvarming» til auksjonen i Drammen på søndag, inviterer jeg til en hyggelig sammenkomst hjemme hos meg på lørdag.

Tenkte å holde åpent hus mellom 13.00 og 19.00. Tanken er å ha det sosialt, snakke litt fisk og selvfølgelig vil det bli anledning til en omvisnings runde rundt i reolene her.

Det vil bli servert kaffe, diverse kaker, brus, pølser med diverse tilbehør og godt humør.

Høres dette gøy ut? Ta med kone/mann og barn om du vil.

Adressen er Engebråtan 2, 3090 Hof. Tlf 99 44 67 03

Gi fra dere et lite pip om dette høres gøy ut og at du vil ta deg en tur

Alle er hjertelig velkommen. Håper vi sees =)
Den tredje "Xingu" hua har nå også lagt egg. Jeg TRODDE jeg hadde sett det meste av apisto egg, men dette fikk øynene til å himle. Det er nødt for å vår bort i 150 egg, kanskje mer! Så da er det dette karet med egg og to andre med yngler.

Disse skye og litt usosiale apistogramma rositae ne mine er jaggu ikke så usosiale likevel. Kunne i dag se egg i den ene hula og dette gleder et apisto hjerte. En merkelig leksfarge på denne hua. Ikke gul, men en blanding av gul og grønn? En merkelig farge.

Folk som følger meg og byggingen av den nye reolen er veldig generøse. I reolen skal det inn 2 stk 160L samt 9 stk 63L. For et par tre dager siden fikk jeg lov å hente et 160L kar med lys helt gratis og i dag kom det en med et 63L kar med lys også helt gratis.

Tusen takk til Lars for 160L og til Robert for 63L karet. Setter veldig stor pris på dette

1. Apistogramma cf huascar med egg i hula
2. Resten av F1 hongsloi ungfisk/yngeler har fått nye hjem. Dem siste gikk ut døren her i går kveld
3. Macmasteri ynglene/ungfiskene har begynt å farge ut
Genialt tiltak, og takker for tilbudet. Dessverre rekker jeg ikke denne vinterens auksjon i Drammen så da er jeg ingenlunde i distriktet.
Å så deilig med en Apistogramma-artikkel her Leif, flott jobbet & moro lesning!!!
Ha en knall hjemmeaften med påfølgende auksjon 8D

S
Takk for det Simen.

Som du sikkert vet har jeg fått 2 pat med rositae. I dag oppdaget jeg egg i den ene hula, men synes leksfargen på den hua er så rar. Blir ikke disse gule?

Kunne du legge inn et bilde ved anledning av ei av dine huer med leksfarger?
Skal se om jeg ikke får det til når utstyret er på plass... Imellomtiden kan du feks se på det tredje bildet på innlegg 761 på tråden min... .
Hun er jo GUL =) Mi hue er gul-grønn, hm. Er jeg heldig får jeg til et bilde av henne når jeg nå skal ned en tur =) Takk så lenge Simen
Da har jeg pakket litt apisto til auksjonen i Drammen i morgen. Har også fått prøvefylt den første 160L som skal stå i den nye reolen, og den var tett. En ny og penere bakgrunn er også satt på dette karet.

har også fått en 63L til samme reolen som jeg også har satt på bakgrunn. Dette karet er også tett.

test prosjektet med å la ynglene vokse opp alene, hva angår sp "Xingu" Vielfleck, Assurini begynte i dag etter flytting av hua i fra det kullet som er eldst. Andre kullet er ennå ikke frittsvømmende og eggene i tredje er ennå ikke klekket. Hadde jeg fått opp noen av disse kullene hadde det vært gøy =)

Ellers bruker jeg en del tid forran karet med VF cacatuoidesene jeg fikk av Tom sist. Jeg blir bare mer og mer begeistret for dem og er uten tvil på min topp 5 liste. Disse skal etterhvert få overta 222L.

Det er ei leiksklar hue hos caca... men ser ikke ut til at hannene er i humør til noe bombom om dagen. Om og når jeg skulle se ut utgravd hule der, vil jeg nok juble slik at jeg får nabovarsel, og det er flere hundre meter dit =)

Er ikke sikker på om cf huascar eggene har klekket enda, men antar det. Vet ikke .
hvordan det går, men så langt har den herlige hua forsvart hula si som en tiger =)

Ser frem til auksjonen i morgen og det å treffe masse kjent folk
Hverken stort salg eller kjøp på meg i går, men noe ble det. Et kar til den nye reolen, et par cacatuoides, et par nannacara av samme art jeg har to huer av, så det er nå en kvartett på 1+3 =)

Også 3 stk Pecoltia sp L 015 ungfisk fikk jeg med hjem i dag og heldigvis er pH innenfor det jeg har i ca halvparten av karene. PH varierer etter nye tester.....

Cf huascar hua har ennå sluppet yngler
Hvordan går det med dine A. rositae-huer nå Leif? Legger med tre bilder fra romjula, som etterspurt... God kveld videre!

S
Jeg tror rositae huer må være min favoritt blant apisto huer! Fint fargespill!

Pål
Rositaene har overrasket litt og har produsert =) Den ene som jeg tok ut har gjemt seg selv og yngler bak rota i karet, så ikke mye jeg ser henne. Den andre hua har mulig nyklekket yngler i dag (har ikke vært nede enda i dag) Nannacara paret jeg kjøpte til di 2 andre huene jeg hadde (auksjon søndag) har også produsert. Fant egg i hula der på onsdag. Kjøpte paret da det var av samme art jeg hadde mine to tidligere huer.

Har fått tak i billige kar, 6 stk ca 63L som jeg har fått en til å hente for meg i helgen. Disse skal inn i den nye reolen. Da er det ikke stort av kar som mangler i reolen. Trenger en 160L til og mulig et lite yngelkar til. Mest ønsker jeg meg først en 160L. Det ville roet meg ned en del.

Har fortsatt frk apistogramma panduro gående som single her, hun fra Tamshiyacu. Hun har vært single lenge nå men likevel ikke hatt hjerte til å gi henne bort, selv om jeg helt sikkert ikke får tak i en ny han. Må vel bare få gitt henne bort til noen som har det motsatte kjønn.

Ene cf huascar hua har yngler i sin hule og hannen ser jeg faktisk er med å passe på. Utrolig flott. Det siste forferdelige dårlige bildet er av den siste rositae hua med egg, tatt for et par dager siden

Skal en tur ned i kjelleren nå for å fore å titte etter yngler og egg. Kommer tilbake i løpet av helgen med mer oppdateringer og bilder
Selvfølgelig var det ikke mer strøm på batteriene når jeg skulle ned i kjelleren i dag, typisk. Så jeg får da ta det med ord og bilder får komme senere.

Prosjektet med å ta ut den ene sp "Xingu" hua for å se om ynglene klarte seg bedre gikk rett i dass! Er ingen yngler igjen i det karet. Men er jo yngler i di to andre. Merkelig nok minker det så mye hver dag at det tydelig sees. Når det begynner med 100-150 yngler ser en jo at det minker. Så har ennå ikke funnet nøkkelen for å få frem ynglene der.

Nannacara hua hadde nyklekkede yngler allerde torsdag, så eggene må ha kommer før jeg trodde. Fiskene kom hit søndag og torsdag kunne jeg se yngler i hula. Det gikk med ekspress fart. Har tatt ut trioen som kun var momenter for jaging og plassert dem i en 106L, slik at hun og ynglene får karet for seg selv. Ynglene er veldig mørke i forhold til det jeg er vant med fra mine apistogramma. En ny erfaring å ha Nannacara. Gøy så langt, og det med en hel haug med yngler. Vanvittig mange

Den første rositae hua med yngler går i kar for seg selv. Har så langt kun sett henne et par ganger, mens ynglene sannsynligvis ligger under et hav av eikeblader. Ja om hun har klart sitt første kull.

Den andre hua som er veldig vimsete av seg og er på lange turer i 160L, uten vakt i hula har yngler jeg ser nederst i hula. Gråe små tasser som ligger der å vibrerer. Ser kanskje ikke alle sammen, men ser ut som et forholdsvis lite kull, om jeg har sett alle, kanskje 50. Det er begge rositaenes første kull så jeg legger ikke akkurat troen på at det lyktes første gangen.

Hongsloi yngler er det også fortsatt noen igjen av, men ikke alt for mange.

Oppdaget også en hule med nye egg i, i dag. Apistogramma cf huascar. Tror ikke den første hua har tatt ut ynglene sine enda, så en hule med yngler og en med egg i det karet.

Abacaxis hannen vokser og er virkelig flott. En virkelig Don Juan. Håper paret etterhvert får småttinger også =)

Har innredet 222L som cacatuoidesene skal over i i dag. Fiskene flytter jeg over i morgen.

Fikk en utvendig fluval 405 auksjonsdagen i Dramma som jeg har renset opp og satt til innkjøring i karet med sp Oregon og barlowiene. Virker til å være nok futt i den til å kunne drive et 160L kar alene. Eller hva mener du Simen? Skal liksom ikke blåse vanvittig i våre kar =)

Tror jeg har fått med meg det vesentlige av det som har skjedd siste dagene =) Ha fortsatt en fiin fin søndag

Med husreine Apistogramma handler det ikke om digre filterløsninger! Så lenge l/t er lavt nok og volumet er greit, er det ingen problem. Kjører faktisk en 160l med en Eheim biopower 160 på laveste gjennomstrømning selv. Skulle bare bruke den til et annet filter var klart. Lot det fortsette siden nitritten holder seg på null, filteret aldri tetter seg og karet går knirkefritt. Med normal foring, normale byttevannsrutiner og liten belastning er det mer enn nok. Har lest om mange som klager på at den tetter seg kjapt... Ikke her gitt - stille går de også! Kjøpte to av Askakvazoo/Vestlihobbyogfritid, og begge fungerer likens. Har faktisk vurdert å kjøpe et par til av dem. Ellers er det solide og overdimensjonerte løsninger i de andre karene, uten at jeg merker forskjell når sant skal sies... Tipper fluvalen din er mer enn gull-god til Apisto-bruket

Grattis med de nye 63litrene... Disse kommer nok til å gjøre kaviar til gull Leif . Skal det bli noen Klondike-eventyr her, må det artemia-klekking til! Skal bare gjøre en haug med andre ting først, etter å ha... gjort noe annet først he he he

S
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap