Watership (side 16)

Ja, er det ikke rart, Lisbeth? "Less is more" er favorittutrykket til gubben når han ser på de mest beplantede karene. Da får jeg jo bare lyst til å ha det enda litt tettere. Og han ergrer seg nok over gulrotgresset som jeg fortsatt lar flyte i Asiatika.

Du hadde innlegg nr 300 her!
Må bare legge ut et bilde av den største ancistrusen til Erik. Han er glad i å ligge på ryggen å slappe av.
Og her har en liten L-134 sneket seg med også.

[External Image]
Det er det rareste jeg har sett, så søt han er! Ønsker min kunne slappe av sånn
Det er visst ikke helt uvanlig at de gjør det der, Marita. Vi ble litt bekymret første gang vi så det, men så har jeg lest litt og spurt litt rundt - det er mange som gjør det. Noen av dem suger seg fast til noe opp ned når de skal sove, så sovner de og glipper taket og blir liggende å sove på ryggen.
Atle (L144) ligger sånn, med hodet ut av hula si. Jeg har endelig sluttet å skvette til når jeg ser det...
Mine er ofte opp ned i hulene sine, men suger seg fast. Syntes det var veldog rart da jeg såg det de første dagene for det virker jo ikke helt normalt å suge seg fast opp ned hehe
Nå ser det endelig ut som jeg har tatt knekken på soppen som noen av sjokoladene hadde. Kjørt to kurer med esha, og til slutt et stort vannbytte og stappa oppi masse blader med cattapa. Det er en stor flott sjokkis som ikke ville miste soppen, åkke som. Men nå etter sjokkbehandling med cattapa ser jeg soppen nesten har forsvunnet helt Phuhh...

Og det er skikkelig liv i karet for tiden, MYE lek på gang. Det knuffes og passes på dem i mellom, og det er tyggende fisk i begge sjokkisgruppene nå.
Så det er stor sannsynlighet for at du overtar en meget våryr gjeng
Lisbeth
Nå ser det endelig ut som jeg har tatt knekken på soppen som noen av sjokoladene hadde. Kjørt to kurer med esha, og til slutt et stort vannbytte og stappa oppi [B]masse[/B] blader med cattapa. Det er en stor flott sjokkis som ikke ville miste soppen, åkke som. Men nå etter sjokkbehandling med cattapa ser jeg soppen nesten har forsvunnet helt :) Phuhh... Og det er skikkelig liv i karet for tiden, MYE lek på gang. Det knuffes og passes på dem i mellom, og det er tyggende fisk i begge sjokkisgruppene nå. Så det er stor sannsynlighet for at du overtar [I]en meget våryr gjeng [/I]:)

Så bra at soppen endelig gir seg! Og det er jo moro at de leker sånn nå da! Håper de ikke får altfor stort sjokk når de flytter.
Det virker som verdiene i Asiatika er ganske stabile nå, men jeg må få ned PH litt før det er helt klart.
Vallisneriaen har forresten begynt å komme seg ganske bra mens jeg har vært en uke på fjellet. Jeg kjørte i gang et lite CO2-anlegg like før jeg dro - ser ut til at det virker.
Det skjer litt av hvert når man borte en uke. Guppyene som jeg kjøpte i januar har fått et kull til i løpet av vinterferien. Jeg telte 11 småttiser - det er seks flere enn forrige kull det. De fra forrige kull begynner å bli store og viser seg å være en flott, rød hann og fire hunner.
Her er en liten video av små og store:

<embed src="http://www.youtube.com/v/aSLWwp9CCM4?version=3&;hl=nb_NO&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="284" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Gubben lurer på når planteveksten egentlig skal stoppe i Asiatika - det tok litt av i vinterferien - han var hjemme og jobbet mens vi andre var på fjellet. Han så at det grodde fra dag til dag nemlig. Et lite CO2-anlegg får ta skylden/æren for det.
Bilde en viser "planteeksplosjonen"!

Jeg fikk litt oppblomstring av trådalger i Asiatika og rett før vinterferien lånte jeg seks Amanoreker fra Eriks 120-liter. En ukes opphold i storkaret har gjort underverker - flinke rekene!
Litt usikker på hvor lenge de skal få gå oppi der, men problemet med å fange dem opp igjen av en etterhvert godt beplantet 530-liter tenkte jeg vel egentlig ikke på...

Jeg har kjøpt en ny mose til dette karet også, en fontinalis. Veldig dekorativ.

Planteeksplosjon... her må det lukes...
[External Image]

Flinke reker!
[External Image]

Fontinalis sp.
[External Image]
Vil gjerne se helhetsbilde av karet

Du trenger ikke luke for sjokoladenes skyld, hos meg svømmer de rundt i tett kratt

Men har du cattapablader? Sjokoladene kan være litt sarte i forbindelse med flytting, så for å unngå noe tull når de settes inn i karet, ville jeg hatt oppi masse blader et par dager før de skal flytte inn. (anbefaler å bruke blader hele tiden da) Har du ikke nok blader kan du få av meg

Amanorekene er fantastiske som algespisere! Det spørs vel om de tåler å gå i så bløtt vann permanent, men kanskje det går an å gi de spesialfor som inneholder det de trenger for å overleve i så bløtt vann? Da unngår du i alle fall algeproblemer hvis de kan gå der. Jeg kan love deg at det ikke er morsomt å ha algeproblemer i et så stort kar…

Ellers er jo disse rekene matvrak, så det skulle ikke være vanskelig å lokke dem med noen godbiter, inn i ei felle som dette.

Jeg har den fella som Mona viser i denne tråden. Jeg kommer til å bruke den når jeg skal tømme 450 litern for fisk. Men etter det har jeg ikke behov for fella lengre, er for stor for de andre karene mine. Så den kan du få når jeg er ferdig. Den er grei å fange fisk med. Men man må sitte klar for å slippe ned døra, vet ikke om rekene blir for kjappe for denne metoden.

Eller så kan du bruke en flaske, som det også står om i samme innlegg
Så flott det vokser og gror hos deg!!
Håper det tar seg opp her hos meg når lystoppen kommer på plass, har bare "dasslys" nå. Har spekulert litt på å tilsette CO2 når lystoppen er klar, for å få eksplosiv vekst (det gror svært sakte). Kjekt å høre at det fungerer så fint hos deg, da ble jeg enda litt mer sikker på at jeg må prøve det :0) Har du DIY eller?
Her kommer bilde, as requested!
Svarer litt innimellom teksten fra deg, jeg, Lisbeth! Med skråstilt skrift.

Lisbeth
Vil gjerne se helhetsbilde av karet :) Du trenger ikke luke for sjokoladenes skyld, hos meg svømmer de rundt i tett kratt ;) [I]Må ta litt av Limnophila sessiliflora som har strekt seg noe så voldsomt! Den skygger for den finere og mer buskete Limnophila aquatika'n som står bak den. For ikke å snakke om den store, flotte cryptocorynen som ikke syns lenger i det hele tatt. Derfor må det lukes litt! ;-) [/I] Men har du cattapablader? [I]Jepp, har catappablader! Noen i karet allerede. Bestilte der du pleier å bestille og fikk jo mye mer enn jeg trodde...[/I] ;-) Amanorekene er fantastiske som algespisere! Det spørs vel om de tåler å gå i så bløtt vann permanent, men kanskje det går an å gi de spesialfor som inneholder det de trenger for å overleve i så bløtt vann? Da unngår du i alle fall algeproblemer hvis de kan gå der. Jeg kan love deg at det ikke er morsomt å ha algeproblemer i et så stort kar… [I]Ja, jeg tenker litt og tror jeg kommer til å prøve å venne dem til å være her. De er nesten for gode til å flytte ut igjen. :-) Takk for tips om feller. Og jeg sier ikke neitakk hvis du får en til overs. :-)[/I]
[External Image]
-Kamilla-
Så flott det vokser og gror hos deg!! Håper det tar seg opp her hos meg når lystoppen kommer på plass, har bare "dasslys" nå. Har spekulert litt på å tilsette CO2 når lystoppen er klar, for å få eksplosiv vekst (det gror svært sakte). Kjekt å høre at det fungerer så fint hos deg, da ble jeg enda litt mer sikker på at jeg må prøve det :0) Har du DIY eller?

Takk, Kamilla! De hurtigvoksende plantene har tatt helt av, men jeg ser at det hjelper på de andre også. Jeg gadd ikke sette sammen et anlegg selv, så da jeg fikk et godt tilbud på et helt nytt [URL=http://www.reptilica.es/Sera-CO2-Duengeanlage-Aquarien-bis-400-L-(Ventil-aussen-liegend)_(es_15213).phtml]start-sett[/URL] der jeg kjøpte akvariet, så slo jeg til på det. Men litt tekniske greier måtte jeg jo sette meg inn i og det viste seg at jeg måtte ha noen ekstra ting også. Anlegget måtte kobles til eksternt eller internt filter. Det som passet best hos meg var å koble det til et lite internt Eheim-filter jeg hadde liggende. Også lurt å ha en magnetventil for å kunne koble anlegget til en timer. Det bør ikke tilsettes CO2 når det ikke er lys på. Lærte litt underveis kan du si. Og er på prøve- og feilestadiet foreløpig.
Nyttig info her forresten.
Jeg har målt vannverdier i Asiatika i dag. To uker siden siste måling, men lite endringer. GH har gått ned, ellers er alt som sist:

PH: 6,5
GH: 2
Nitritt: 0,025
Amoniakk: mindre enn 0,05 (som er det laveste på min test)

Nå er det på tide å begynne å justere litt på PH. Jeg skal ha den ned til ca 5,5. Jeg trodde kanskje CO2-anlegget ville bidra litt, men det har ikke skjedd foreløpig. Kanskje litt tidlig?
Og så har jeg fått tak i JBLs PH-test som måler fra 3-10.
Har vært hjemme med en febersyk liten gutt i dag. Han har vært veldig slapp mens jeg har fått gjort masse akvariegreier innimellom pannekakesteking, vannglasshenting og alt annet en liten syk gutt trenger.

Fikk tatt vannbytte i alle karene i dag. Testet ut min nye vannbyttedings. Med 5 akvarier i varierende størrelser fra 46-530 liter å bytte vann på i en etasje av huset, så måtte jeg bare finne på noe annet enn å bære vannbøtter... særlig etter at 530-litern kom i hus... Og denne greia fra Hagen er genial. Vet det finnes i flere varianter som alle kobles til vannkran både for å slamsuge og tømme ut vann av akvariet og for å fylle vann opp i akvariet igjen. Joda, litt vannsløsing er det for å drive denne her, men du verden så mye lettere jobben blir. :-I
Jeg har to små akvarier i første etasje hos oss, men de er så små at der blir det bøttebæring fortsatt.

Var på OAK-møte i går og vant en ny type mose på lotteriet, en Taxiphyllum sp. spiky:

[External Image]

Visste ikke helt hvor jeg skulle ha den, men da jeg var i gang med vannbytte så fant jeg ut at jeg fikk gjøre om litt på innredningen i den gamle Edgen vår og putte den inn der. Jeg hadde en liten dæsj av juletremose som også fikk være med dit.

Det er jo egentlig meningen at den gamle Edgen skal tømmes når den nye, store Edgen er ferdig innkjørt, men jeg fikk så lyst til å gjøre om litt likevel. Og karet gjør seg egentlig ganske godt der på kjøkkenbenken. Sånn ser det ut inni nå:

[External Image]

Og så har jeg kost meg hele dagen med Bruce' nye album Wrecking Ball. Mye av den gode gamle Boss her.
Jeg gremmes ennå over at jeg ikke fikk lov å være med storebrødrene mine til Drammenshallen i 1982 (første gang han spilte i Norge)... Har heldigvis fått oppleve mange konserter etter det, men årets går jeg glipp av. Ferien var bestilt før konsertene ble satt opp...

<embed src="http://www.youtube.com/v/vUEy1DS5lPs?version=3&;hl=nb_NO&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="284" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>

Ønsker han god bedring.

Fin mose du vant. Tror ikke jeg skal satse på rosa lodd neste gang
Jarle F
Ønsker han god bedring. Fin mose du vant. Tror ikke jeg skal satse på rosa lodd neste gang ;)

Takk! Nei, rosa slo ikke til for meg heller! Får satse mer på gult tror jeg.
Så fint det ble i karet på kjøkkenbenken!
Den mosen var jo skikkelig fin!! Heldig du :0)

Kjekt med skikkelig vannbyttesystem når en har flere akvarium i flere etasjer. Har du virkelig byttet vann med vannbøtter til nå?? Du må være laaaang i armene *Smile*

Masse god bedring til den febersyke, her ligger eldste frøkna også i feber. Helt utslått, vil ikke ha is en gang. Men om noen dager svinser de rundt oss som før, skravler og ler :0)
530 literen din har blitt skikkelig flott!
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap