Turnips sin akvariedagbok (side 17)

Prøv å hoppe over et vannbytte, og la nitraten få samle seg opp litt. Se hva som skjer med nitratforholdet og BGA'en da. Jeg hadde også BGA i et kar en gang, der jeg hadde veldig hyppige vannbytter. Balanseforholdet mellom de to stoffene ble da skjev, og BGA'en dukket opp. Min forsvant etter mørklegging og å gå ned til et vannbytte ukentlig.
Ved et annet tilfelle satte jeg inn to små eplesnegler, og de tømte karet for BGA i løpet av noen dager Den kom heller ikke tilbake så lenge eplesneglene var der.

Er BGA'en hos deg fordelt over hele karet, eller bare flekker her og der? Mye?
BGA dør i mørke, så du kunne prøve mørklegging noen dager også, etter at du først har slamsugd ut det du kan se.

Du har sikkert lest rådet om salting av BGA flekkene også, men jeg tror det funker dårlig hvis angrepet er veldig spredd utover stort område. En klype saltkorn mellom tommel og pekefinger, senk armen rolig ned til en BGA flekk, og dryss saltkornene over den. I løpet av minutter endrer den farge til rød, og er død.
Som du skjønner er nok saltingsmetoden enklest om man har et begrenset område å behandle.
Takk for tips Mona,

BGAen legger seg på den lyse sanden de 5-10 siste cm frem mot frontglasset der jeg ikke har planter, og så legger det seg på plantebladene. Det er spredt ut, så det er nok for mye til å prøve med salt dessverre. Dessuten har jeg bare coryer og maller i karet, så jeg vil helst ikke putte i salt i det hele tatt.

Eplesnegler høres ut som en god ide, eneste er at jeg har for lav gh og ph i mine kar til at de vil trives over tid. Kan jo evt. hente inn noen gjestearbeidere for en kort periode. Det er ingen dum ide!

Skal i alle fall droppe vannbytter en stund, og se hva som skjer. Vi har brønnvann, og har lagt merke til at det er overraskende lite algeveskt i dammen ute i år. Så kanskje det av en eller annen grunn er lite nitrater i brønnvannet vårt for tiden.

Det rare er at i mine 5 andre kar ser alt ut til å være i perfekt balanse, det er kun dette ene som trøbler...
En liten oppdatering på problemkaret.

Jeg klarte ikke la det være i fred, har sortert ut alle de plantene som allikevel ikke skulle være oppi der. Enda har jeg for mange forskjellige typer planter igjen, men nå gir jeg disse en sjanse, ser hvordan de trives, og beholder de som tar seg best ut.

Fikk fyllt på litt sand også, og fjernet alle synlige rester av BGAene. De to siste dagene nå har jeg så vidt sett bittelitt tegn til ørsmå felter med BGA på grusen, men foreløpig ser det veldig bra ut.

Synes i midlertid jeg kan se at det har vokst litt alger på noen av plantene, så det kan hende at det at jeg har gjødslet har hjulpet på balansen og at det er derfor BGAen ikke er så hissig lenger, men også derfor algeveksten tiltar.

Skal snart bort i postkassen, forhåpentligvis ligger det en pakke med eplesnegler fra "snegleeksperten" på forumet, Heidi. Jeg er kjempespent, håper de er kommet frem i live, og at de vil trives og gjøre jobben som jeg håper.

Her er et bilde av karet etter omveltinigen, det ser pjuskete ut foreløpig, men det håper jeg bedrer seg etter som det gror til.

Fisket også ut de store smykketetraene i går fra 180-litere, til han som skulle ha de. De var ikke særlig samarbeidsvillige, og jeg endte opp med å fange hver eneste av de andre fiskene i karet opp til flere ganger før jeg fikk tak på disse rakkarene.

Dermed endte jeg også opp med å fange inn de små smykketetraene, de var flere enn jeg trodde, hadde 8 stk. Flyttet disse til 160-literen der de lager litt liv og har sust rundt sammen med pygmaeusene siden i går.

Skal se om jeg kan få noen bilder av smykketetraene, det er nemlig en jeg er usikker på om er et lite eksemplar av en stor smykketetra, ikke en stor liten

Merker at jeg får surret litt mer med akvariene nå som jeg har ferie. Morro å få satt ut i livet små prosjekter jeg bare har hatt på post-it lapper frem til nå!

I går kom eplesneglene i posten, tror jeg fikk et par-tre bonussnegler, for da jeg talte de kom jeg til 15 stk De var flotte, de fleste mørkelilla med striper, et par blå og et noen grønngule. Håper de har god appetitt og fungerer som renovatører i karet! Men foreløpig ser det mest ut som om de trener til en karriære som maratonløpere. De farter noe voldsomt rundt i karet , får håpe de rett og slett er nysgjerrige og vil sjekke ut hva sitt nye hjem har å by på.

Pandaene lekte igjen i går (som vanlig). De liker å legge egg i javamose, og derfor har jeg latt en mosedott utvikle seg i et av de øverste hjørnene på karet. Den vokser egentlig bare på glasset. I går hadde de lagt en del egg inni denne, noe jeg er veldig fornøyd med, for det er som regel ingen som henger ut oppi dette hjørnet, og da får de kanskje henge i fred?

Det hadde også vært veldig praktisk om de fortsatte å legge egg her av en annen grunn: bestemmer jeg meg for å samle inn eggene er det veldig enkelt å hente de ut her. Den store mosedotten i midten av karet som de pleier å gjemme egg dypt nedi vil være et herk å plukke egg fra, men dette nye stedet oppe i hjørnet blir man jo nesten ikke våt på fingrene av å plukke egg fra

Et par bilder av de nye eplesneglene, og et av "pandaredet".

Oppdatering på bga-krigen
Hjemme igjen fra ferie, og veldig fornøyd med hvordan 160-literen så ut da jeg kom tilbake. Nesten ikke BGA, kun litt på plantene med de aller minste bladene, og litt på mosen. Ser også litt mellom sanden og glasset langs kantene, men alt i alt er dette en enorm forbedring fra de foregående månedene!

Midt oppi alt styret med BGA i dette karet tok jeg også en skikkelig slamsuging der jeg sugde ut det meste av toppsanden som hadde BGA på seg. Fylte på med ny sand, -det ble rådasanden (0,33) siden det ikke var annen å oppdrive. Plantene måtte få lov til å bo i dyp nok sand til at røttene hadde sjanse til å få feste. Ca 2/3 av sanden er nå biltemasand, og 1/3 rådasand.

Foreløpig ser det ikke ut til at BGAen en gang har forsøkt å vokse på sanden igjen. Eplesneglene ser også ut til å gjøre en god jobb med å fjerne det lille av BGA som vokser frem.

Samtidig har jeg begynt å tilsette jern daglig, i tillegg til gjødsel ukentlig og plantene vokser betydelig raskere. Når jeg tenker tilbake på endringene jeg har gjort i forhold til det foreløpige resultatet ser det helt klart ut som om endringer i næringsinnholdet i vannet har gjort det mindre attraktivt for BGAen i dette karet!
I forgårs fant jeg ut at jeg skulle flytte gruppen med corydoras schultzei (aeneus med gullstripe langs ryggen) opp i stuen så jeg fikk kikket litt nøyere på de. Jeg skaffet meg gruppen på impuls for en stund siden, uten å ha en skikkelig plan på hvor de skulle residere, dermed havnet de i det store karet i kjelleren sammen med hundrevis av kirsebærreker.

Ikke lett å få tak på unge kjappe coryer i en 380-liter i dårlig belysning, og fiskefellen var de ikke interessert i å gå i. Klarte å fange de fleste, men en liten tass som ser ut som om han har en alvorlig missdannelse ble igjen. Bør nok ta livet av denne karen, må bare kvinne meg opp til det først.

Visste jeg hadde en rognstinn "amerikansk-fotballformet" hunn oppi der, men hun var søkk vekk. Ble etter hvert irritert og begynte å plukke ut alt av røtter, stein og planter, men fant henne ikke. Ga opp og flyttet resten av fiskene, men da jeg stakk nedenom kjelleren noen timer senere lå hun og slappet av på et blad, luringen! Hvordan hun klarte å gjøre seg usynlig i et tomt kar vet ikke jeg...

Dermed flyttet hunnen først opp i går, og da ble det liv gitt! kan se ut som om gruppen har en stor overvekt av hanner, i alle fall hadde hun gjerne 5-6 stk etter seg om gangen. Selvfølgelig skjedde dette like før jeg skulle legge meg, så jeg fikk ikke med meg så mye, men på et tidspunkt hadde hun et helt lass med egg mellom finnene. Jeg plukket bladet hun la de på, og talte 11 stk! Har ikke funnet flere egg i dag, men blir spennende å se om disse er befruktet.
Heisann. Velkommen tilbake til Bergen. Nå er det 2 dager og 3 timer igjen på jobb før ferie! Gud så jeg gleder meg til det! De neste dagene går ned til en skikkelig runde i alle karene og vasking av huset og pakking får alle penga.

Så får jeg heller ta fisk-flytte-planene mine etter vi er kommet hjem igjen.
Tok litt bilder for en uke siden. Siden det pøsregnte i dag da jeg sto opp ble det god tid til å surre på akvaforum, og jeg har endelig fått oppdatert profilen på 80-literen og 160-literen med bilder.

Legger ut litt bilder her i tråden også:

1. Nye utseendet på 80-literen som inneholder 6 C. sp. black og masse gule reker.

2. og 3. C. sp. black -fryktelig vanskelig å få gode bilder av de i dette karet, men jeg gir ikke opp -de vil komme!
Tok et rekepar på fersken her om dagen, de hadde tydeligvis valgt å la være å holde privatlivet til soverommet. De holdt på en god stund over halve karet, med diverse andre hanner som tildels innpåslitne tilskuere. På siste bildet ligger de skjult under bladet til venstre mens en nysgjerrigper spionerer på de

Ups, ser nå at det midterste bildet jeg la inn var av noe helt annet, orker ikke endre det nå, det blir alltid så mye tull når jeg forsøker å bytte ut et bilde i et inlegg.
1. 160-literen, som stadig er i endring. Har vært flink til å trappe med på antall ulike plantetyper i de andre karene, og det ser veldig bra ut i disse. Men så er det mange jeg sliter litt med å skille med av med, de er jo så fine, og en del av disse har havnet i 160-literen for en siste vurdering. Vanskelig å bestemme seg!

2. og 3. Fine høstfarger -noen av de plantene som skal få bli. Echinodorus ozelot, papegøyeblad og Nesaea crassicaulis.

Det finnes så utrolig mange fine planter! Og jeg er veldig glad i de med rødnyanser, rød lotus er favoritten. Det er bare det å få alt til å passe sammen i karet, form og farge, lett å klekke ut en plan, men ofte blir det ikke som jeg har trodd når jeg prøver meg...

Jaja, det at det aldri stopper å regne er i alle fall en fordel for fisk og reker her i huset... God tid til å surre med akvarier nå. I dag fikk de tre største karene gode vannbytter og en kraftig luking.

L-144ene har flyttet ned i kjelleren der de bare har selskap med kirsebærreker i 380-literen, så får jeg håpe det blir et nytt kull på de snart. Tror det ble alt for fullt av coryer i 180-literen til at de fikk roet seg nok til å sette i gang igjen.

Fikk pakket ned den store plantepakken jeg skal sende av gårde i morgen, skal bytte den i red-bee reker, og er veldig spent på disse!

Samtidig så jeg at jeg nok skal legge ut en planteannonse til, jeg hadde visst en del flere planter til overs enn jeg først trodde. Får se om jeg får gjort det i dag eller i morgen.

Har forresten sett små, nye pandayngel, det må være yngel av den runden med egg som ble lagt et par dager før jeg dro på ferie!
Lette litt rundt i gamle bilder, og fant et fra 160-literen da jeg akkurat hadde plantet med de plantene som er der nå. Dette var 23.07... Tok et bilde i går, og jammen har det begynt å gå seg litt til oppi der! Når jeg sammenlikner de to er jeg ganske fornøyd med fremdriften

Sånne bilder liker jeg, før og etter Alltid morsomt å se hvor fort plantene egenlig vokser
Enig i at før og etter-bilder er morsomt Feilen jeg gjør er at jeg ofte glemmer å ta før-bildet, og da har jeg ikke noe å sammenlikne med...

I dag syr jeg gardiner... og det er fryktelig kjedelig... så jeg belønner megselv med å kikke innom akvaforum mellom øktene. Siden vi bor med natur rundt oss og uten særlig innsyn fra andre har vi ikke hatt gardiner i stuen -bare masse planter. Etter å ha bodd i bygård i Oslo i mange år der gardinene måtte trekkes for for å få litt privatliv er det deilig med masse lys, men nå er vi klare for gardiner igjen. Angrer bare på at vi ikke kjøpte de ferdig sydde...

Litt reker:
Tigerreke, sort biereke med egg, blå reke
Jeg er en veldig fornøyd akvarist for tiden, har bare så alt for liten tid til å stikke innom her for å fortelle alt som skjer for tiden... Har omrokkert litt i karene i det siste.

160 literen har nå ph på ca 6 og temp på ca 25 C. Her bor fortsatt C.pygmaeus, i tillegg har sp.blackene flyttet hit, og til helgen flytter adolfoiene og equesene etter.

180-literen har nå ph på 7 og temp på 23C. Her bor fortsatt pandaene, og de har fått selskap at 6 nydelige green lazer!

Pandaene legger fortsatt egg gjevnlig, og nye yngel popper stadig frem. Husker ikke om jeg har skrevet det, men solgte for ikke lenge siden de første 6 selvavlede pandaynglene - ikke lett, de er jo så søte og jeg vil gjerne bare beholde alle sammen, men det blir fullt etter hvert... Og jeg vet de får det bra, + han som kjøpte de hadde 3 fra før, så de koser seg nok i sitt nye hjem håper jeg.

I går lekte pygmaeusene, tror de var veldig fornøyde med sine nye samboere, sp.blackene. De har også vist lekstendenser etter at de ble flyttet, de er jo unge enda, men sikkert store nok til at lek kan være på gang. Krysser fingrene!

I karantenekaret har jeg 7 klovnekillier - gleder meg til de er klarerte til å flytte sammen med den jeg har fra før! De skal bo mellom mosen i 180-literen.

L-144ene har jeg flyttet opp i 80-literen der de bor for seg selv. Tror hannen ligger på egg, men han har lurt meg en gang før, så jeg er ikke 100 % sikker enda.

Dermed er det bare kirsebærreker igjen i det store kjellerkaret - og hundrevis! Har solgt i bøtter og spann i det siste, så nå er alle jeg har bittesmå, og må vokse i noen uker før de er salgsklare. Men jeg er sikker på jeg har tusener...muligvis - og jeg som snart må tømme karet fordi koien skal flytte inn, det blir litt av en jobb!

Jaja, dette var en liten oppdatering, har sikkert skjedd mer, men det får jeg se om jeg kommer på senere en gang

Virker som om du har god grunn til å være fornøyd ja .
Grattis med Green lasere og

Ojj pygmaeus er vel ikke den letteste å få i lek eller?
Veldig fornøyd med at pygmeene har lagt egg igjen, ja. Tror ikke de er så vanskelige å få i lek, mine har i alle fall lekt flere ganger, men tidligere i kar der yngel nok ikke hadde sjansen til å klare seg.

Nå er det faktisk muligheter for det. Et av eggene er lagt på en plante rett ved frontglasset så jeg kan følge med på det. Det er ikke så lite som jeg skulle trodd, og definitivt befruktet.

De har gjemt eggene under små planteblader så jeg kan bare glemme å plukke de ut, får heller følge med på om jeg etterhvert ser noen småttiser i karet.
Grattis!
Følger spent med på hvordan det går med pygmeene!
Heisann maren :)
Tenkte det var på tide med en oppdatering fra pandaene jeg kjøpte av deg!
Alle klarte flyttinga fint, og det virker som de trives godt i karet, de har finne sammen med de jeg hadde fra tidligere, og er utrolig flotte når de stimer sammen! De deler bunnen med noen andre fisk og, men detta går veldig bra!
Håper bare på lek på de etterhvert, det hadde vært skøy
Hilsen Pål
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap