Da er jeg i gang (side 17)

Bilde av en Apistogramma bitaeniata hanne, som gjemmer seg.

[External Image]

RHD
Mergus cichlid atlas vol 1
Fart66
Det var julestemning da jeg åpnet esken med Cichlid Atlas - Volume 1 av Dr. Uwe Römer. Og det var med andakt jeg tok av plastikken på den "nye" boka. Utrolig mange bilder av mine favoritt disker Apistogramma.

Hei Fart. Hvor fikk du tak i denne? Ser de har noen få på Amazon, men den sendes ikke til Norge så jeg må innom Jetcarrier eller noe og da blir det ikke billig... Andre steder finner jeg den ikke...
Cichlid atlas vol 1
[QUOTE=Lachris
Hei Fart. Hvor fikk du tak i denne? Ser de har noen få på Amazon, men den sendes ikke til Norge så jeg må innom Jetcarrier eller noe og da blir det ikke billig... Andre steder finner jeg den ikke...

Hei Lachris, jeg fikk et tips om at de hadde den på amazon til 65 usd.

Det var mye billigere en jeg hadde funnet boka tidligere, så jeg var ivrig på å sikre meg en.

Regnet ikke på hvor mye jetcarrier ville ta for frakta så det ble dyrt.

Jeg kjøpte min av Big Al's Online igjennom amazon.com

Det skal komme en oppdatert 2nd edition av Cichlid Atlas vol 1. Men vanskelig å si når. Dr. Uwe Römer er en opptatt kar.

Jeg må ha den også

Fart66
Hei Lachris, jeg fikk et tips om at de hadde den på amazon til 65 usd. Det var mye billigere en jeg hadde funnet boka tidligere, så jeg var ivrig på å sikre meg en. Regnet ikke på hvor mye jetcarrier ville ta for frakta så det ble dyrt. Jeg kjøpte min av Big Al's Online igjennom amazon.com

Akkurat, da var det den samme som jeg har funnet. Hvor mye kosta det totalt med frakt og mva? Må vel ha blitt 800 spenn eller noe?
Cichlid atlas, vol. 1
Totalt prisen på Cichlid Atlas, Vol. 1 ble vel mellom 850 kr og 900 kr.

Det er ikke mva på bøker så det ble ikke noe på det.

Mye penger men ei bok full av informasjon og bilder av Apsitogramma.

Noen bilder
Her er noen Apistogramma bilder

[External Image]

[External Image]

RHD
Apistogramma trifasciata
Ny Apistogramma i hus. Fire Apistogramma trifasciata, hadde ønsket meg minst 4 hunner og 2 hanner, men som vanlig så her det nesten bare hanner som kommer.

De eneste apistogrammaene jeg opplever det annerledes med er når de har VF Apistogramma baenschi til salgs. Da er det masse hunner

Men tilbake til til Apistogramma trifasciata, det ble tilslutt fire stykker totalt, jeg kunne kun se en som virket som om det var hue, pluss muligens ei litea hue til.

De er utrolig skye, kun den ene hannen som er litt framme og viser seg fram, den andre hannen passer på den største hua, som igjen holder et øye med den minste.

Otocinclus macrospilus
Glemte å skrive at det også ble kjøpt fem Otocinclus macrospilus, Så nå har jeg en liten gjeng på ti stykker.

De nye ble små i forhold til de fem agurkfora Otocinclus jeg hadde fra før. Får håpe at de fem nye klarer seg like godt også, ser at et par av de nye er veldig magre

Har lest at Otocinclus leker ganske likt Corydoras, med t posisjon. Fant også noen bilder av dette på verdensveven.

Har vært på utikikk etter etter bøker eller annen informasjon om Otocinclus og id av disse. Det er ikke så veldig mye å finne. Men har funnet litt.
Sjekka litt rundt på macrospilus og der har vi jammen navnet på to av mine Ottoer. De ble solgt som Otocinclus hoppei, men jeg er ganske sikker på at det er macrospilus. Spurte om dette på forumet her for et års tid siden i denne tråden uten å få noen klare svar. Nå har jeg kun en stim med affinis + de to macrospilus/hoppei'ene igjen. Sebraene (cocama) er dessverre borte. De var fantastisk flotte så lenge det varte. Finner jeg dem igjen skal jeg ha en stim!

Dersom du klarer å få til noe oppdrett på Ottoene dine så må du beskrive det her på forumet! Hadde vært utrolig gøy å få til. Finner du noe informasjon der ute som er bra må du også gjerne legge ut noe linker. Denne har jo litt info.
Otocinclus macrospilus
Hei Lachris

Utrolig fin den Otocinclus cocama du hadde.

Det er ikke så lett å finne id på Otocinclus. Og etter som jeg har forstått er det kun små forskjeller på enkelte av otoene.

Her er litt id info om oto av Mike Noren
oto id 1

Oto id 2

Har ingen planer om å prøve oppdrett på Otocinclus macrospilus. Det går en liten flokk med Apistogramma trifasciata som sikkert vil spise opp eventuelt egg, om Otocinclus macrospilus skulle komme til å legge noen.

Har jeg hatt flere akvarier så hadde det vært artig å prøve oppdrett på Otocinclus macrospilus.

Må bare ta med denne linken om Peppered Oto - Otocinclus flexilis
En artig beskrivelse av Otocinclus flexilis som har utviklet seg til å se ut som Corydoras paleatus. Spennende lesning for de som liker corydoras og Otocinclus.
Apistogramma trifasciata
Noen bilder av Apistogramma trifasciata.

Har helt siden i går kveld hatt en dårlig følelse på at jeg hadde endt opp med 4 hanner av Apistogramma trifasciata. Grubla på det i hele dag. Og håpa at jeg tok feil.

Fikk tatt noen bilder av de i dag, blitt mindre redde av seg. Og Heldigvis er det 2 hanner og to huer

Bilde 1 hanne Apistogramma trifasciata

[External Image]

Bilde 2 Hue og hanne

[External Image]

Bilde 3 Hue og hanne

[External Image]

Bilde 4 Hue

[External Image]

Bilde 5 Hue

[External Image]

Bilde 6 Hue

[External Image]

Fart66
Noen bilder av Apistogramma trifasciata.

Veldig flott fisk!

Fart66
Må bare ta med denne linken om Peppered Oto - Otocinclus flexilis En artig beskrivelse av Otocinclus flexilis som har utviklet seg til å se ut som Corydoras paleatus. Spennende lesning for de som liker corydoras og Otocinclus.

Så kult! Otto som hermer etter og stimer med Coryer! Konge! Forøvrig også en veldig flott Otto art!
Ottoene mine hermer også etter coryene, og stimer rundt sammen med dem
Apistogramma trifasciata
Har glemt å nevne litt artig oppførsel på den ene Apistogramma trifasciata hua, når den skulle bli fanga på butikken.

Det som skjedde var at hu "gravde" seg ned i sanden når hu skulle bli fanga. Det
var kun halefinnen som stakk opp av sanda. Hu måtte bli garavd opp får å få tak i henne.

Litt mer spennende informasjon om Apistogramma trifasciata, fra Ingo Koslowski sin bok Cichlids of the Americas Vol 2.

Apistogramma trifasciata skal vist være den eneste Apistogramma som henger larvene sine på opphyde plasser, dette skal vist være en tilpassning til at de lever blant lag flytplanter.

Blir spennende å se om de vil legge egg, og gjørd det hos meg.

Står også i boka at Apistogramma trifasciata lever sammen med A. borellii og A. commbrae.

Har lest på nett om noen som prøvde å ha alle disse tre apistoene i samme akvarium. Uten videre suksess. Skal prøve å finne tilbake denne websiden, med det jeg husker var at en av apistoartene domminerte de andre.

Apistogramma trifasciata
Da ser det ut til at rangordningen i Apistogramma trifasciata karet er avklart.

Av de to hannene er det ikke den største som har tatt komandoen, men den minste.
Forskjellen er at den minste har farget ut og har større ryggfinne og lengere bukfinner.

Så når de møtes skygger den største raskt banen før det blir bråk. Holder som regel at den dominante hannen flasher med rygfinnen, så er saken klar.

Den dominante hannen har staket seg ut revir midt i karet, den andre holder seg mest til den venstre siden.

Den dominante hannen jager alle de tre andre, hvis han får øye på dem. Karet er satt opp med mange røtter og planter, slik at det enkelt skal gå an og gjemme seg om det blir bråk. Så langt ser det ut til å gå bra.

Den hunnen som har funnet seg til rette i den høyre delen av karet er den som av og til tør å stille opp mot den dominante hannen, da blir han litt usikker på hva han skal gjøre.

Det ser ut til at de to hunnene har delt karet i to mellom seg, uten at det blir konfrontasjon de gangene de møtes.

For de som liker apistogramma har Mike Wise skrevet denne artikkelen om blant annet lokasjon på de kjente apistogramma.

Amazonas magazine mars/april
I postkassa i dag lå det en overraskelse, nemlig nr 2 av amazonas magazine.
Har ikke rukket å lese ferdig nr 1. 2012 enda. Det er Mars/april nummeret som kom.
Med masse spennende denne gangen også. Hovedsaken i dette nummeret er reker.

Og en artikkel om javabregne. Og en om 6 ideelle starter corydoras.

PS. nummer 1, 2012 av amazonas magazine ligger fortsatt ut gratis på websiden.
Det har jeg også fått! Litt vel tidlig syns jeg, men spennende da
Fart66
I postkassa i dag lå det en overraskelse, nemlig nr 2 av [URLBLOCK1].

...og jeg abonnerer også på dette og har også fått det i posten

Spennende lesning!
Fart66
Apistogramma trifasciata skal vist være den eneste Apistogramma som henger larvene sine på opphyde plasser, dette skal vist være en tilpassning til at de lever blant lag flytplanter.

Dette var litt artig lesning, for jeg opplevde nylig at min ene cf. borelliihunn la sine egg høyt oppe på hjørnefiltersvampen her forleden. Hun passet også de nyklekte der frem til de ble frittsvømmende. Syns dette var veldig merkelig, da de pleier å foretrekke huler av noe slag. Det har kun skjedd denne ene gangen, men dog Karet er gjengrodd av flyteplanter, så det kan jo være forklaringen kanskje.
Apistogramma trifasciata
Artig observasjon heidisen. Utrolig fasinerende å studere Apistogramma og hvordan de oppfører seg.

Apistogramma trifasciata blir nesten altid funnet i nærheten av a. borelli og a. commbrae så de er jo fra samme habbitat og der er jo ikke umulig at a. borelli benytter seg av dette også.

Fikk i går oppleve litt av det jeg hadde håpet i 120 cm karet. med de fire Apistogramma trifasciata. Litt grense kontroll, drama og fine fisker.

Bilde 1 Tror jeg skal være av den dominante hannen

[External Image]

Bilde 2 De to hannene måler krefter. Den dominante hannen til høyre

[External Image]

Bilde 3 er litt av dramaet i går kveld, med både finne flashing, rykking, haledasking skrå svømming. Og det som overraska meg litt er at hunnene tok parti med vær sin hanne.

[External Image]

Etter denne oppvisningen av alle fire Apistogramma trifasciataene, gikk det over til
cat fight, de to damene fortsatte kampen en stund, til den dominante hannen kom for å ordne opp. Skal se om jeg kan legge in noen bilder av det senere.

Hadde tidligere satt meg opp en ønskeliste over fisk jeg ville skaffe meg i år.
Så langt har det ikke blitt noen av de, og på grunn av en liten hukommelsesglipp.
Ble 120 cm karet ikke helt så biotop rett som jegg hadde planer om.

Tabben var blandingen mellom Apistogramma bitaeniata og Apistogramma trifasciata.
I utgangspunktet var planen å ha Apistogramma bitaeniata i karet, men klarte ikke å skaffe den. (dårlig tilgang på spennende apistogramma i Trøndelag) Jeg hadde lest at Otocinclus macrospilus hørte hjemme i samme område som Apistogramma bitaeniata.

Så hadde plutselig Imazo Apistogramma trifasciata på listen, jeg spurte om de kunne bestille den på TAM Lade, og det gjorde de. Noen uker senere jeg hadde fire fine Apistogramma trifasciata, og var overbevist om at Otocinclus macrospilus var fra samma biotop som dem. Men det var de da alstå ikke. Det er ikke noe krise.

Tilfeldig bekjentskap
© Kine Basma
Reklame for plussmedlemskap