Marens labyrintfiskverden m.m. (side 17)

Har samme PH som deg, men GH er så lav at den ikke er målbar og KH på max 2. Reker er noe jeg veldig gjerne vil ha i 180-literen. Ser for meg at de er flinke til å rydde ja!
Du får jo kjøpt sånn rekestein, som inneholder det de trenger for å holde skallet ved like i bløtt vann.
Den er også for snegler.
Da har 1. av 2 grupper med kampfisk flyttet. De andre satt jeg i en dunk til medisinering på mandag, så de har 2 dager igjen i den dunken. Jeg har vært litt skeptisk til å medisinere disse da det er noen småttiser i gjengen, men de lever heldigvis enda!

Jeg har også bestemt meg for å medisinere 62litern med coryene. Ei jeg kjenner kan overta de etter et par kurer med medisin, så da slipper jeg å tenke på hva jeg skal gjøre med de.
Jeg har også såvidt begynt å planlegge 62litern etter at jeg har fått renset karet og filteret. Jeg tenker å ta ut alt og vaske ordentlig med bakteriedrepende middel for så å sette det opp igjen.
Jeg leker med tanken på å kanskje satse på et asia-biotopkar med dvergreker og Moskito-rasbora (Boraras brigittae) oppi. Jeg aner ikke hva moskito-rasbora koster, så det kommer jo litt an på. Ikke vet jeg hvilke reker jeg skal ha heller. Det må bli en type som tåler høyere temp enn 25 grader i alle fall. Det kan bli morsomt med et slik "miniatyrkar". Tenker også på Danio tinwini da disse er ca like store som moskitoene. Men som ved moskito, så kommer det an på prisen.

Jeg skal til Oslo en tur 20-25 juni, så jeg håper å kunne dra innom Dahls og se litt. Kanskje finner jeg noe der

Ellers så driver [URL=http://labyrintfisk.no/index.php/nb/pseudosphromenus/90-pseudosphromenus-dayi-]Pseudosphromenus dayi [/URL]og leker så smått i et hjørne i karet Dette er noen veldig artige fisker. De er svært nysgjerrig og overhodet ikke sjenert. De går ut og inn alle huler, røtter og kokkosnøtter som om de eier dem, så lakrisene og Channoidesene kan aldri være trygge der!
Morsomt at du leker med tanken på Moskito-rasbora, Maren. Det er nemlig de første fiskene jeg ønsket meg. Jeg vet heller ikke hva de koster.

Jeg har bestemt meg for å kjøpe reker. Har mest lyst på blå tigerreker, men tenker prøve noe enklere først. Tror rett og slett jeg prøver kirsebærreker og ser hvordan det går. Tror rødfargen blir flott i det aldeles grønne akvariet mitt. Dessuten har jeg lest at mini-minireker, altså yngelen, kan være god mat for lakrisene. Vet ikke om det er slemt å tenke sånn, men naturen er jo engang litt brutal
Så fantastisk jentene jeg fikk hos deg ser ut i leksdrakt! Helt utrolig gøy å se på!
Helinor:
Ja, det er en flott fisk dette og jeg regner med den koster litt. Tror ikke disse tar rekene pga størrelsen, så jeg håper indelig at jeg får tak i disse! Vet du om de er vanlige i handelen?

Kirsebærreker er veldig robuste og kan formere seg fort, så en veldig fin nybegynner-reke ja Jeg har de i alle karrene, men pga visse guramier og bettaer *kremt*, så har jeg ikke veldig mange. De spriter absolutt opp i karet! Den stammen jeg har er uvanlig rød, så mulig det er litt sakura i dem.

Jeg har aldri sett lakrisene mine ta rekene, men jeg regner med de gjør det. Når rekene er så små så er det vanskelig å få øye på de for de har så lite farge. Du får bare la "naturen gå sin gang"

Stine: '
Jeg synes hunnfiskene blir utrolig pene i leksdrakt, men har du hannen sammen med de siden de har leksdrakt? Du skal se når de kommer i lek, DA snakker vi leksdrakt da!!:O
Valgte å prøve med hannen oppi ja.
Han og den nyeste jenta bytta litt på å jage hverandre og vise seg frem. Ser ut til å gå bra. Flyttet han tilbake nå som det er natta og skal prøve igjen i morgen tror jeg. Ser ut til å gå bra! De er jo helt nydelige med leksdrakt.
La merke til at stripene forandret rettning på kroppen hennes med en gang han kom i karet.
Kollisjon:o
I dag trodde jeg at jeg skulle få ødelagt alle karrene i reolen!! Jeg hadde opplæring på en ny assistent og vi var på soverommet hvor reolen står. Hun kom borti joysticka på stolen min (el-stol) og jeg kjørte rett i reolen!:O :O
Vannet hoppet ut av karrene til tross for lokkene, så jeg visste ikke med det samme om vannet kom pga at karrene var ødelagte eller om det var skvulpen og....heldigvis var det det siste!
Beina på reolen ble helt skeive og det ene festet festet i veggen ble knekt *halleluja for de festene!!*

Jeg er fryktelig redd for at karrene skal ha fått seg et støkk og at det derfor er fare for at de vil sprekke osv senere.
Det nederste karret forflyttet seg på underlaget (se bilde), så det tør jeg ikke bruke lengre. Tror jeg heller skal spare penger slik at jeg kan kjøpe et nytt når jeg drar sørover til sommeren. Jeg finner kanskje noen som har et akvarierom eller noe i den duren, et rom som tåler vann der de kan ha dette karet stående i bruk.

Jeg har fått tømt alle karrene og flyttet channoidesungfiskene over i en balje til i morgen og de 2 SAE fikk en svært kort karantene på 4 dager (i stedet for min 4 uker) og svømmer nå lykkelig i 240litern. En assistent sa seg villig til å fikse reolen i morgen, så jeg har gjort klart slik at karrene kan taes ned i morgentidlig.
Å guri, den reolen så ikke bra ut nei...
Huff, det var synd med den reolen ja. Men kan du ikke prøve å ha karene stående med vann i på badet en stund, eller tør du fremdeles ikke bruke dem da?

Må bare fortelle litt hvordan det går med kampfiskene og. De har farget fint ut i karet, og etter at de kom i har faktisk palangkarayaene i samme kar blitt tøffere og sterkere i fargen, så det var jo litt gøy=)

Den største tror jeg er en hunne, de to små er jeg ikke sikker på, men den ene er en hanne hvis jeg skal se på atferden. Den er litt etter de andre. Hvis den siste viser seg å være hunne blir det perfekt=)
Nå har de alle sammen kulrunde artemiamager. Var litt usikker på om de ville ta det, for du har vel mest brukt levende? De stormet til iallefall, og artemiaen falt veldig i smak.

Dekkenet passet til Woopie forresten, litt kort men ikke for kort=) Hun ble veldig begeistra for dekkene som luktet annen hund, det var forferdelig interessant må vite
Hei! :d
Jeg begynte med akvarium i slutten av april og da begynte jeg å lese rundt innpå forumet så kom jeg over noen som hadde hentet kampfisk hos deg og tenkte at jeg måtte lese noen av innleggende dine

Så idag satte jeg meg ned og begynte på starten her og ble bare mer og mer fasinert og endte opp med og lese alt sammen. Lærte også utrolig mye nytt

Selv har jeg en 26 L som jeg fikk av min mor. Og jeg har vel gjort en av de største nybegynner feilene som er, akvariumet inneholder alt for mye fisk.

3 guppy, 1 han og 2 hunner. (en hun døde, usikker på grunnen men alle andre er helt fine)
10 glødebåndstetra
3 Neon Tetra (Disse var syv men tre ble spist og en døde)
1 Black Molly (denne er veldig liten, skal ha større akvarium etter jeg har vært på ferie slik at mollyen får god plass når den blir sin fulle størrelse)
1 Pansermalle

Når det kommer et nytt akvarium i hus kunne jeg tenkt meg en kampfisk hun av den typen som du hadde, hva er navnet på disse og hvor er det mulig og få taki dem?

Har lært så utrolig mye av og lese alt du har skrivd!
Jeg må bare takk og bukke for fine ord! Så artig at du har fått noe matnyttig ut av denne tråden og at du har lyst å prøve deg på kampfisk du også!

Jeg tror det blir bedre når du får det et større kar Hvor stort tror du det blir? Kampfisker har jo litt forskjellige personligheter, så hvordan det vil gå å ha en kampfisk kan bli noe helt annet for en annen kampfisk.

Når det gjelder de kampfiskene jeg avlet, så var dette en "plakatkampfisk" av Betta Splendens, altså den utgaven som ligner mer på den "orginale" kampfisken (Betta Splendens) som man finner i det fri. De har ikke det store sløret du finner i de fleste dyrebutikker, men en hann som jeg hadde kan vel ligne litt på de hunnene de kanskje har i en slik butikk. Ofte har de slike hanner i dyrebutikker også, men da blir de ofte forvekslet og solgt som "hunn" da det kan være vanskelig å skille kjønnene.
Du kan lese litt mer om Betta Splendens her
og masse info her også

Om du skal ha deg en kampfiskhunn, så tror jeg ikke det har mye å si hvordan "type" kampfisk hun er med mindre du ønsker å drive med oppdrett. Hunnene har ganske korte finner uansett og kommer seg enkelt rundt i karet. De kan også ofte være mindre aggressive enn hannene da de som regel ikke bygger og passer på skumrede slik hannene gjør. Som regel kan man holde flere kampfiskhunner sammen i samme kar uten at det blir bråk, men slik jeg opplever det, så er det beste at de er søsken som har vokst opp sammen. Det var ingen knuffing i mitt kull blandt hunnene.

Mange som holder kampfisker under dårlige forhold sier at fisken trives kjempebra fordi den lager skumrede, men dette er noe som er svært misforstått. Disse fiskene har så sterkt instinkt på å reprodusere seg selv at så lenge de har mulighet til det vil de bygge reir omtrent utansett!

Jeg vet ikke helt hva jeg skal svare på hvor du ev får tak i disse fiskene...
Du kan jo legge ut en annonse under "rubrikken" her på forumet og spørre om noen har drettet plakatkampfisker som de selger/gir bort, eller du kan se på zoobutikker ev blandt hunnene de har gående.
Når du skal skjekke kjønnsforskjellen på disse fiskene så kan du se i buken i analåpningen om du ser en lite "sandkorn". Alle hunnene har dette "kornet".

Du bør kanskje velge de andre beboerne med omhu slik at alle har det bra, men dette kommer mye an på karet og innredningen

Dette ble ganske langt, men jeg vet ikke hvor "matnyttig" det ble:p
Størrelse :)
Jeg tenkte meg noe på mellom 60 og 80 L, for på dyrebutikken har de juwel eller hva de heter til en nokså rimelig pris (fordi akvariumet tror jeg vil bli en bursdagsgave fra mine foreldre pga jeg går på skolen og har ikke tid til jobb utenom)

Så tenkte jeg at jeg skulle ha en helt beplantet bunn, slik som her, gjerne med noe kokosnøtter osv.

Tenkte at det kom til og inneholde, en lilla og evt en blå plakatkampfisk, black mollyen som nå bor i 26L og en black molly og to til. Og Evt Glødebåndene.

Så lar jeg Neonene og Guppyene bli i 26 Literen
Det ser jo lekkert ut! Bare pass på å ha noen store planter som fiskene kan gjemme seg blandt. Du bør også ha en backup-løsning om det ikke skulle gå bra med kampfiskene med den fiskesammensetninga. Jeg synes det alltid er litt vanskelig med kampfisk pga at det er så mange forksjellige personligheter på de
240litern jeg har er Juwel og jeg er veldig fornøyd! Har hatt det i et lite år, så mye erfaring har jeg ikke:p
Sjokoldadedød
Litt trist på akvariefronten i dag... I går så jeg at den ene sjokoladen ikke var helt som han pleide å være. Han virket litt tung i hodepartiet, han svømte liksom med hodet vinklet litt nedover. Jeg tok vannbytte, men tenkte vel med meg selv at jeg ikke trodde den ville overleve dagen i dag og jeg fikk desverre rett. Jeg har en hann som er mye eldre enn de andre i "flokken". Om dette nå var den hannen ville han ha vært over 2 år nå, så jeg vet ikke om det ev kunne ha vært aldren da??

Nå har jeg bare 6 gjenværende... Jeg er skikkelig glad i disse fiskene, så dette var ordentlig trist!
Jeg må vel prøve å få inn nye sjokolader i karet også, for 6stk er jo litt på grensa til hvor mange som må til for at de skal fungere sosialt.

Da jeg startet med sjokolader hadde jeg først 4stk. Da ble den 4. mobbet slik at han til slutt døde, deretter ble den 3. mobbet til døde og jeg hadde bare 1 par igjen. Det var da jeg kom i kontakt med Panda+ som kunne fortelle at alt kunne forandre seg om jeg økte gruppen til min. 6-8stk. Jeg dro derfor og kjøpte 6stk sjokolader og hadde de i samme kar. Da ble det øyeblikkelig ro og orden i karet!:O Det var helt utrolig å se at det forandret seg så til de grader med en gang, som å knipse!

Jeg var jo redd for at de nye sjokoladeguramiene skulle få gjennomgå pga størrelsen, de var mye mindre enn de 2 jeg hadde fra før, men størrelsen hadde visst ikke noe betydning! Alt ble fryd og gammen og slik har det vært siden

Så nå må jeg se etter muligheter til å anskaffe meg fler.

Her er hannen i går...
<embed src="http://www.youtube.com/v/-PRfHtx7z2A&hl=nb_NO&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed>

<embed src="http://www.youtube.com/v/2LguD4zZ3AY&hl=nb_NO&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed>
Så trist med den sjokoladen... Den ble ihvertfall gammel (vet ikke helt hvor gamle de kan bli, jeg?) Får håpe du får utvidet gruppen etter hvert=)
Så trist med sjokoladen din Maren

Jeg oppdaget plutselig her en dag at jeg også hadde mistet en av mine, så nå har jeg kun tre igjen. Planen min er jo å bygge ut gruppa, men så lenge vaillantiene bor i karantenekaret er det full stopp på innkjøp av nye fisk. Tar ikke sjansen på å sette inn nye sjokolader i 450 litern uten karantene
Perlegurami vs sjokoladegurami
Jeg er litt usikker på hvor mange sjokolader som lever nå og hvor mange som vil fortsette og leve.

MEN.... Jeg her fått et tilbud. Mange vet av et medlem på Nettakvariet som har drettet sjokoladeguramier. Han har nå tydeligvis gått lei disse og lakrisene, så jeg har fått et tilbud om å bytte hans 6 siste sjokkiser mot mine 2 VF Perleguramier. Jeg kunne godt få lakrisene også, men jeg kan ikke ha flere.
Jeg er jo glad i perlene, men de er jo svært skye og jeg kan kun studere de når jeg sitter rolig forran akvariet, helst med lyset av i stua.
Det er jo artig at folk dretter fisker, jeg hadde jo tenkt å gjøre det på disse, men jeg vet nå at det ikke kommer til å skje. Kanskje det er bedre at han da har de og kan drette de??
Dette er en mann med myyye kunnskap og lidenskap for hobbyen! Jeg vet han hadde et par av disse VF perleguramiene som de hadde på TAM en gang han også, men mulig de ikke lever lengre, jeg vet ikke.

Noen som kan hjelpe meg å velge? Perlene mot sjokoladene?? Jeg har telt 5 stk sjokolader i karet i dag og den ene hviler mye på bunnen Jeg trenger flere om jeg skal fortsette å ha de som ev vil fortsette å leve.

Jeg er en skikkelig vinglepetter som aldri klarer å ta noen avgjørelser, så dette er vanskelig!:S
Vellykket medisinering i 62litern:)
En liten gla-nyhet før jeg legger meg. Jeg har akkurat byttet 60% vann i 62litern etter 2 runder med medisinering med oodinol og alle fiskene ser spreke og fine ut
Jeg er mektig imponert, for det er en stor kirsebærreke i karet (har vært der hele tida) og den lever faktisk!:O Skal si dette er robuste reker!!

Jeg telte 6 sjokolader i stad også *bredt smil om munden!*

God natta!
MarenB
Noen som kan hjelpe meg å velge? Perlene mot sjokoladene?

Jeg ville byttet! Det ser for meg ut som det går en rød tråd gjennom tråden din (hehe) og det er at sjokoladeguramiene har en spesiell plass i hjertet ditt. Det er tydelig. Og jeg er enig! Jeg syns vanligvis ikke noe om guramier i det hele tatt, men sjokoladeguramier er utrolig fine og de eneste guramiene jeg kunne tenkt meg. Jeg ønsker meg noen faktisk!

Siden du spurte så heier jeg på sjokoladeguramiene!
De er sannsynligvis mye sterkere og tøffere, siden de er født og oppvokst i akvaremiljø i samme vann som du har (samme by), og det er derfor store sjanser for at de vil leve lenger hos deg enn en vf voksen fisk ville gjort.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap