Watership (side 17)

-Kamilla-
Så fint det ble i karet på kjøkkenbenken! Den mosen var jo skikkelig fin!! Heldig du :0) Kjekt med skikkelig vannbyttesystem når en har flere akvarium i flere etasjer. Har du virkelig byttet vann med vannbøtter til nå?? Du må være laaaang i armene *Smile* Masse god bedring til den febersyke, her ligger eldste frøkna også i feber. Helt utslått, vil ikke ha is en gang. Men om noen dager svinser de rundt oss som før, skravler og ler :0)

Takk, takk!
Det har gått helt fint med bøttesystem til 530literen kom i hus, men slangesystemet gjør jo jobben ekstremt mye enklere nå da.

Nå er minstemann heldigvis stort sett sitt vanlige muntre, livlige jeg igjen! Og klar for barnehagen i morgen.
Lisbeth
530 literen din har blitt skikkelig flott!

Takk! Har ennå en hel del å gå på når det gjelder bakgrunnsplantene, men det har grodd ganske fort i det siste synes jeg.
Hassel
Her kommer bilde, as requested! :-)

Veldig flott kar!
Nå har jeg over flere dager gradvis prøvd å senke Ph i Asiatika med Tetra sitt PH-senkemiddel. Og det virker!

Da jeg målte vannverdier i Asiatika i dag, fikk jeg følgende resultat:

PH: 5-6 (Tetra-test)
PH: 5,5-6 (JBL-test)
GH: 3
Nitritt: 0,025
Amoniakk: mindre enn 0,05 (som er det laveste på min test)

PH har jeg justert ned fra 6,5 til dagens resultat. GH har gått opp igjen fra 2 til 3 (tror kanskje jeg målte feil sist uke, den har nemlig vært stabil på 3 hele veien ellers).

Har målt PH oftere etter at jeg begynte å tilsette PH-senker og den har gått sakte, sakte ned. Kommer til å måle PH ofte framover også for jeg skal prøve å holde den stabil på ca 5,5. Nå kommer nemlig sjokoladeguramiene fra Lisbeth snart! Pluss noen til da; et par gobyer og noen Hara jerdoni som går i samme karet hos Lisbeth.
En litt grå og våt start på dagen i dag, men du verden for en fin ettermiddag det ble her i Oslo. Måtte bare ta med et bilde av Neo på tur i sola og snøen i ettermiddag.
[External Image]

Det skjer litt på akvariefronten også. Har fått flammemose fra Michael og skal få plassert den i den nye Edgen til gubben. Han vil jo ikke ha noe stort eller høytvoksende der i det hele tatt, så jeg må ta ut litt av det jeg allerede har plantet der.
Men i helgen skal vi i besøk, så det blir ikke gjort så mye med det før eventuelt søndag kveld. Tidligst.

Ellers venter jeg spent på å få hente sjokoladeguramiene, gobyene og hara jerdoniene hos Lisbeth. Det blir neste søndag.
Ja, han er en kjekk kar, sessan!

Litt travel for tiden, men på tide med et lite innlegg i alle fall. Vannverdiene i Asiatika er fortsatt stabile og PH ligger nå på mellom 5 og 6 - akkurat der den skal være når sjokoladene kommer!

Jeg fikk endelig plukket ut litt planter fra den nye, store Edgen til gubben - og så festet jeg flammemose på tre steiner og fikk satt ned dem. Ser nesten helt nystartet ut igjen det karet, for de Pogostemon helferi-plantene som fikk stå igjen, de trives ikke så godt. Litt flytende gjødning og carbo gjør susen, håper jeg.

[External Image]
Hassel
Vannverdiene i [I]Asiatika[/I] er fortsatt stabile og PH ligger nå på mellom 5 og 6 - akkurat der den skal være når sjokoladene kommer! :-)

Nærmer seg med stormskritt nå! Jeg har klart å få både bronkitt og influensa, vært sjuk hele uka, begynner heldigvis å gi seg nå. Jeg MÅ bare være i form til en lang og tung økt med å tømme karet i morra! Hehe, joda, gleder meg til alt er over og ut med 450 litern
Vi hadde en runde med influensa her i huset i forrige uke, merkelig nok var det bare gutta som ble syke her. God bedring! Si fra om du ikke orker tømmejobben denne helgen da - jeg kan hente fisk seinere også jeg.

Jeg har lagt en hel del catappa- og eikeblader i Asiatika, for sikkerhets skyld.
Kan ikke skyve på det nå, har de andre som skal hente fisk også. Dessuten kommer min mor og far på besøk hele neste helg, passer dårlig at dattera står med rompa opp av et akvarium hele lørdagen og diverse avtaler om henting av fisk søndagen hehe. Nå må det bare gjøres!

Skjønner at det er greit å få det unna denne helgen da, ja.

Ses søndag!
Hvordan gikk det med innflytting av sjokkiser??
Da er sjokoladene og andre beboere på plass! De fikk lang tilvenning i går ettermiddag. Så ut til å gå veldig greit, Lisbeth! Tusen takk for alle sammen!

Fikk bare tatt noen få bilder - de forsvant inn i Vallisneria-"skogen" ganske fort.

Men her kommer da noen bilder. Den store mallen var stresset og fargeløs, så jeg stresset den ikke mer med å løfte og fotografere den, men fikk tatt et bra bilde av den i karet. Det er altså en Sør-amerikaner som har fått lov å være med over i Asia-biotopen her.

Jeg har ikke fått talt over hvor mange det er av hver sjokoladeart, men i alt er det 12 stykker.

(Hadde besøk i går kveld, så derfor rakk jeg ikke å legge ut noe da)

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Et par bilder til:
Hara jerdoniene så jeg et kort øyeblikk, så forsvant de... rakk å ta ett uklart bilde... Veldig artige småtasser som jeg må ha flere av!

Goby-hannen skvatt unna så fort jeg nærmet meg med kamera, men hunnen fikk jeg tatt et bruktbart bilde av.

Hara jerdoni
[External Image]

Gull goby - Stiphodon atratus
[External Image]
Å men du fikk jo tatt et kjempebilde av sugemalla. Han/hun er flott altså!

Sjokkisene bruker nok litt tid på å gjøre seg husvarme, men Sphaerichthys selatanensis kommer nok først. De er og blir tøffere på alle måter enn Sphaerichthys osphromenoides

Håper du vil like sjokkisene like godt som meg da

Gratulere med flotte sjokkiser i hus!!
Gleder meg til å se masse sjokkis bilder når de er blitt husvarme :0)
Ja, mallen er kjempefin, Lisbeth! Og så ble den liggende sånn akkurat lenge nok til at jeg fikk tatt det bildet.

Takk, Kamilla! Og her kommer noen flere bilder og den første lille filmsnutten gitt, av sjokoladene. Litt lokkemat i from av opptinte cyclops var det som skulle til for å lokke dem fram. De er ennå litt sky og er ikke framme lenge av gangen. Derfor er det så som så med kvaliteten på bildene... men en start er det.

Hanngobyen er litt mindre sky og har farget bra ut. Fikk tatt et bilde av ham også, men det yter ham ikke rettferdighet fargemessig...

Sjokoladegurami
[External Image]

Sjokoladegurami
[External Image]

Gull goby - Stiphodon atratus
[External Image]

<embed src="http://www.youtube.com/v/j6Us3OS0qqc?version=3&hl=nb_NO&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="284" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Ser det er selatanensis på både bilder og film. Har du sett noe særlig til osphromenoides i det hele tatt?
Jada, begge artene har vært framme, Lisbeth! Men osphromenoidesene er mye raskere til å gjemme seg igjen når de oppdager meg. De er ivrige i matfatet de også. Skal nok få tatt bilder og film av dem også etterhvert.

Utrolig flott å se dem der de smyger rundt! Må gjerne kikke på dem litt skrått ovenfra fordi de selvfølgelig liker seg best bak røttene... Ikke så lett å få tatt bilder av dem da...
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap