Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 18)

Grattis med brownorum

Og bildene du postet av channoidesyngelen for et par dager siden var helt nusselige
Du den gressplanta på det midterste bildet, blyxia eller hva den heter? Vokser den i etasjer til høyre på bildet? Har du et nærbildet av akkurat det utsnittet?
Lisbeth
Du den gressplanta på det midterste bildet, blyxia eller hva den heter? Vokser den i etasjer til høyre på bildet?


Blyxa japonica heter den, ja

Den kan se sånn ut. Vekstmåten er liksom i "etasjer" ja. Vekstmåten (hos meg og med mine middels lysforhold) kan også sammenlignes med en sopp! Stor hatt på toppen, naken stilk ned, men stilken skjules av mange småsopper som har vokst opp rundt den.
Sannsynligvis ser mine annerledes ut enn hva de ville gjort i et plantekar f.eks., med CO2 og ekstra næring, masse lys osv.

Av og til tar jeg og drar opp "soppen i midten", kutter ned den nakne stilken og planter den på nytt. Da blir hele plantegruppen lav igjen. Men stort sett lar jeg det bare vokse sånn, siden Coryene liker å bruke dem som skjulested.
Den planta vokser på samme måte i karet med C.adolfoi også. En stor i midten, med mange små sopper rundt seg som skjuler den nakne stilken og gjør at alt ser veldig fyldig og frodig ut Corydorasene elsker å gjemme seg under der, derfor lar jeg det være sånn. Det skaper fine gjemmeplasser for dem.

Lisbeth
Har du et nærbildet av akkurat det utsnittet?


Ikke akkurat nå, men jeg skal se om jeg har noe som kan brukes på kameraet. Lastet ikke over alle bildene jeg tok i går, bare de jeg skulle bruke med en gang.
mona o
[QUOTE=Lisbeth]Du den gressplanta på det midterste bildet, blyxia eller hva den heter? Vokser den i etasjer til høyre på bildet?


Blyxa japonica heter den, ja


Den planta vokser på samme måte i karet med C.adolfoi også.

Du trenger ikke legge ut nytt bilde, var veldig grei å se formen på i profilen til karet du lenket til. Jeg likte veldig godt at den vokser sånn og ikke bare som rosett på bakken. Disse må jeg prøve! Kanskje du har noen avleggere å selge når det blir varmere i været?
Otocinclus'ene har møte. Hvor skal det algespises i dag?

[External Image]

[External Image]
Lisbeth
Du trenger ikke legge ut nytt bilde, var veldig grei å se formen på i profilen til karet du lenket til. Jeg likte veldig godt at den vokser sånn og ikke bare som rosett på bakken. Disse må jeg prøve! Kanskje du har noen avleggere å selge når det blir varmere i været?


Det kan hende Vi får se når været blir varmere, hvordan statusen er da.

Jeg har et nytt bilde uansett
Her er den som vokser i 168 literen med Green Laser. Som du ser kan Coryene smyge seg under dem og ligge der og kikke ut

Blyxa japonica
[External Image]
Takk for bildet Rett og slett kjempefine når de vokser sånn!
Jeg fortsetter med å knipse nye, oppdaterte bilder av karene. Dette er 45 literen min.

Jeg fant ut at det var på høy tid å ta et av 45 literen, som jeg bruker til oppvekstkar for små Corydoras. Profilen på det karet har stått bildeløst (ingenting) i laaang tid, har liksom ikke giddet å ta noe for det er bare et yngelkar.

Nå er det ca 20 svarte Corydoras sp. Black ungfisk her, som kanskje snart er salgsklare. Neste måned eller noe sånn. Når de er solgt, skal jeg gjøre om karet tror jeg og dytte ned litt eikeløv og et catappaløv eller to, og så skal Betta brownorum paret mitt bo her.

Akkurat nå er Betta channoides hunnen også på ferie her, siden hun tvinger hannen til å ruge eggene hennes non-stop. Han trengte litt barnefri, så da var de nødt til å skilles for en periode. De skal være atskilt enda noen uker, muligens opptil et par mnd. Jeg vil gi hannen sjanse til å spise seg skikkelig opp igjen etter å ha gått uten mat i en hel måned mens han ruget to kull på rad uten opphold.

[External Image]


Her kan man se B. channoides hunnen fremme ved frontglasset, litt til høyre for midten.
[External Image]

PS!
Jeg ser noen svært lovende tendenser i 160 literen jeg har Corydoras condiscipulus i... Sååå hissige på damene har jeg sjelden sett hannene gitt Foreløbig vrir de seg unna hannene som forsøker å plassere seg foran damenes snute, og så dirrer de litt sånn flørtende


Så flott den blyxaen din er
Liv H
Så flott den blyxaen din er :-)
Noterer meg en fin sjekkereplikk.
Betta channoides yngel
Det blir mye bilder fra meg om dagen!

I dag bestemte jeg meg rett og slett for å slippe ut Betta channoides yngelen som er i nettet i 85 liters karet. Det er egentlig ikke så mye grunn til å holde dem der lenger, for det går jo et yngre kull i karet. Like greit at alle svirrer rundt i akvariet. Så får jeg heller bare konvertere dette karet til et "Betta channoides yngel- og oppvekstkar" :p OG så får jeg satse på at hannen (som fremdeles er der) fortsetter sin gode oppførsel og lar barna han så omhyggelig ruget frem få være i fred...

Jeg tok først og fjernet planter, eikeløv og mose som lå i nettet. Deretter knyttet opp tråden som strammer til og holder selve nettet på plass rundt plast-stengene som danner selve formen, eller er "skjelettet" til det firkantede nettet. Så løftet jeg ut plast-skjelettet mens jeg holdt godt i nettet. Etterpå løftet jeg ut hele nettet med yngel i, og vrengte det såååå forsiktig i en plastboks. Måtte pirke ut noen yngel fra sømmene i nettet, det ante meg at de ville gjemme seg der. Så var det bare å pelle ut alt rusket som fulgte med, så ikke det ble i veien for bildene. Jeg aktet nemlig å ta en haug med bilder av dem nå mens jeg har sjansen! Når de er sluppet løs er det rent sjansespill og flaks om jeg får dem innenfor rekkevidde av kameraet igjen med det første.

Her er tre av bildene jeg tok.
Det øverste er et tellebilde. Der blitzen gir en hvit, blendende refleks i bunnen av boksen, står det et yngel. Ikke lett å se, men man ser halen om man ser nøyere etter.
Jeg har telt på mange av de andre bildene også, og det er 19 yngel i det kullet Yippi! Hehe

Hvis vi antar at hannen slapp like mange.. eller for å ikke overdrive, la oss si noen færre, ca 15-16 stk kanskje, på neste kull... ja, da burde det antyde et omtrentlig antall av kanskje 35 Betta channoides yngel totalt. Yippi!

[External Image]


[External Image]

Close-up bilde.
Man kan tydelig se at de har spist artemia i dag Oransje, fine mager.
[External Image]
mona o
Det blir mye bilder fra meg om dagen! :-)


Supert! Må jo inn og se, selv om jeg ikke skriver noe
Veldig spennende.
Jeg lurer på om det er en snøstorm eller noe i vente. Kom nettopp inn på akvarierommet for å begynne og slå av lysene, og i alle akvariene bortover var det dansende Corydoras på frontglasset. Overalt! Det var litt av et syn. Jeg måtte smile. De pleier ofte å påvirkes av barometerfall (lavtrykk i anmarsj).

Det morsomme var at en Otocinclus cocama trodde den var Corydoras og hadde kasta seg inn i den ville dansen som gjengen med Corydoras condiscipulus drev på med i den 160 literen Men den kunne jukse litt da. Når en Corydoras ble litt utmattet og måtte deise ned på sanda for å ta en pust i bakken, så bare satte ottoen sugemunnen i glasset og pustet som en blåsebelg mens den tok noen øyeblikks pause
mona o
Det morsomme var at en Otocinclus cocama trodde den var Corydoras og hadde kasta seg inn i den ville dansen som gjengen med Corydoras condiscipulus drev på med i den 160 literen :-) Men den kunne jukse litt da. Når en Corydoras ble litt utmattet og måtte deise ned på sanda for å ta en pust i bakken, så bare satte ottoen sugemunnen i glasset og pustet som en blåsebelg mens den tok noen øyeblikks pause :-)

*Knis!* Jeg har også opplevd fisk som har blitt med i dansen. De ser ofte litt forvirret ut midt i corystimen. Men hovedsaklig blir de med for å evt. kunne snappe opp litt deilige egg. Jeg har vært med på fisker som har forsøkt å stjele eggene direkte ut fra pungen på den stakkars corydama. Men nå er ikke akkurat ottoer av den aggressive typen, så den er nok bare forvirret og kanskje en smule opphisset av hormonene som flyter i vannet. Hvis jeg husker riktig, så har ottoer en lek som ligner på coryens, med sin egen form for T-stilling. Så hvis jeg husker dette riktig, er det ikke rart om den kaster seg inn i corydansen, den også.
Inger Anne:

Ja, ottoene har T-stilling akkurat som Coryene, så de er nok i slekt et sted der ute.
Jeg mistet forresten en Otocinclus cocama i går. Overraskende egentlig. Jeg trodde frafallet var overstått under karantenen.
Men det lå en Otocinclus mistenkelig stille på bunnen, og den så egentlig ut som den satt sugd fast på et eikeløv som lå der. Men fargen på ottoen stemte ikke helt, den var spøkelsesblek, så jeg stakk ned en håv og pirket i den. Da rullet den rundt, og som jeg trodde var den død. Søren også.

Jeg sliter litt med å få gitt Otocinclusene den maten de skal ha, for alle Corydorasene i samme kar kaster seg over algetablettene som om det var den naturligste ting i verden. Vet de ikke at de egentlig ikke skal spise rent grøntfôr eller...!?? Kunne ønske de lot algetablettene til Otoene være i fred, for Coryene bokser de tablettene rundt på bunnen som en puck på skøytebanen, og i vrimmelen av store Coryer over "pucken", så kommer jo ikke de mer forsiktige ottoene til.

Det begynte å snø rett etter at jeg skrev det innlegget i går kveld, forresten Dalte ned store snøfiller. Ikke noe vind, bare tette snøfiller som sakte dalte ned.
Jeg klistrer tablettene (JBL novofect ?) til Otto på glasset, da blir coryene mindre ivrig på grøntfor hos meg.
AreF
Jeg klistrer tablettene (JBL novofect ?) til Otto på glasset, da blir coryene mindre ivrig på grøntfor hos meg.


Aha, det kunne jeg jo prøve. Men jeg har ikke Novofect akkurat nå. Mangler litt av diverse yndlingstyper av tørrfôr nå, så jeg kan jo legge inn en bestilling. Oppdaget i går at jeg har en så godt som tom boks med JBL Tabis også.

Noen nye bilder fra gjengen med Betta channoides yngel. Faren deres er fremdeles i samme kar, og derfor under nøye observasjon, men hittil har jeg ikke sett han så mye som se hardt på yngelen engang. Vi får håpe det holder, at han ikke spiser noen.

Jeg våknet i dag til en merkelig lukt i gangen. Det ble raskt konstatert at lukten kom fra akvarierommet. Det luktet rett og slett vondt! Litt småkvalmende stank. Jeg luftet skikkelig, og begynte så å jakte på kilden. Ingen av akvariene ga fra seg noen lukt som kunne minne om det. Jeg kunne ikke begripe hva den lukten var, ikke før jeg sto med hodet rett over artemiaklekkeren... usj! Det kom derfra! *urk* Den ble raskt tatt med ut på badet og tømt ut. Det fantes ikke noe levende artemia i den heller, og med fingerfølelsen kjente jeg at dette var altfor varmt!

Når gradestokken ute stiger, så stiger også temperaturen på akvarierommet. Romtemperaturen der har vært høyere enn den har vært på ukesvis de siste få dagene, når sprengkulda ga seg. Kun - 4°C i går kveld. Det ble ganske varmt på akvarierommet (26-27°C) før jeg slo av lysene på kvelden, og dette ga sikkert for høy temperatur på artemiaklekkeren som jo står rett under en halogen-spotlight. Det varmer jo vannet noe veldig.

Artemiaklekkeren ble tømt ut og varmt vann ble skyllt i beholderen, og så satt jeg den på benken med varmtvann i for å godgjøre seg en stund før jeg bruker den igjen. Må få vekk de stinkende bakteriene først!

Dette betyr at betta-yngelen ikke får levende, nyklekt artemia i dag. De får få microorm, men jeg lurer på om de tar det. De er ikke så lette å finne i karet som den svømmende artemiaen er. Microormen synker jo, og såvidt jeg kan se så holder alle betta-ynglene til i øverste fjerdedel av karet.

Men det må bli det de får og spise inntil i morgen, når en ny artemiaklekking er ferdig.

[External Image]


[External Image]


"Vi er ikke store!" (sammenlign med den pestsneglen)
[External Image]

Jeg fôrer kun med microorm, så jeg tror det skal gå veldig greit! De lærer seg ting fort, spesielt når det gjelder mat, så om du fôrer på en fast plass så husker de det
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap