- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Lisbeth sine labyrinter + litt til :) (side 18)
Lisbeth sine labyrinter + litt til :) (side 18)
Postet 31.10.10 kl 11:14
Synes dette ble kjempebra og veldig fint. Kult med slike forandringer.
Her hos meg drukner jeg snart i furu. Er så lei furu. Lister, dører, gelendre etc. Har noe furumøbler, men tror nå at jeg skal olje de lyse. Vi har planer om annet bopel om ett par år, så dører og lister skal få være. Godt å få det lyst og luftig rundt seg.
Veldig bra forandring, Lisbeth :o) Ble selv motivert til å gjøre litt her!
Her hos meg drukner jeg snart i furu. Er så lei furu. Lister, dører, gelendre etc. Har noe furumøbler, men tror nå at jeg skal olje de lyse. Vi har planer om annet bopel om ett par år, så dører og lister skal få være. Godt å få det lyst og luftig rundt seg.
Veldig bra forandring, Lisbeth :o) Ble selv motivert til å gjøre litt her!
Postet 31.10.10 kl 14:26
Er mye furu her også, har planer om å male listene i samme farge som taket, sånn at de forsvinner. Trappa har vi også lyst å male, men fortsatt usikker på hvilken farge vi skal gå for. Håndtakene på kjøkkenet var i furu, byttet ut til sorte håndtak. Planen er å bytte ut benkeplata til massiv limt tre, samtidig som kum og blandebatteri byttes. Har også lyst å bytte ut skapdører men vi må ta litt og litt, har ikke så mye penger å ta av.
Postet 31.10.10 kl 18:02
I går tok jeg for meg bikkja -med barbermaskinen. Sist jeg barberte henne var i vår. Jeg bruker gjøre det vår og høst, men fordi pelsen er så tynn nå i forhold til ellers, hadde jeg tenkt å la henne gå med den i vinter, for litt isolasjon. Men i går fikk jeg brått nok. ALT henger seg fast i pelsen. Hun går som en tulling fordi hun blir irritert på alle bladene som henger seg fast i pelsen, mellom beina og under magen. I går ble det hengende fast dritt når hun hadde vært på do. Da var det bare rett i dusjen og fram med klippemaskinen når hun var tørr. Stakkars, i dagslys ser hun nesten ut som en nakenhund. Får bare gå, jeg kler på henne.
Sambo blir alltid så imponert over hvor lett hun er å ha med å gjøre når hun skal til pers. Jeg snur og vender på henne, hun gjør som jeg vil
Mage og labber først, da er det lettest å ha henne opp ned siden hun er så liten
Fiks ferdig klippet, ren og pen
Sambo blir alltid så imponert over hvor lett hun er å ha med å gjøre når hun skal til pers. Jeg snur og vender på henne, hun gjør som jeg vil
Mage og labber først, da er det lettest å ha henne opp ned siden hun er så liten
Fiks ferdig klippet, ren og pen
Postet 01.11.10 kl 22:35
Endret: 01.11.10 kl 22:38
Postet 01.11.10 kl 22:44
Postet 01.11.10 kl 22:56
Sølvi GullaksenUtrolig søt da :) Skal være enig med deg i at hun ligner på en nakenhund. Vi har en langhåret nakenhund og som gjerne skulle vært barbert rundt øye/munnpartiet hele tiden.Men hvis vi skal få det til så må hun bli ned-dopet .Så misunner deg skikkelig at din er så medgjørlig ,noen tips å gi meg ?
Jeg har vært veldig heldig med bikkja mi, hun er bare "naturlig" medgjørlig og hun stoler på meg.
Men hun liker ikke å klippe ansikt og labber, derfor tar jeg det først, før hun hun har blitt lei. Hun vet hva "stå i ro" betyr, så begynner hun å vri for mye på hodet får hun beskjed med en snill men bestemt tone (mens jeg holder hodet forsiktig men bestemt). Tar også 3-4 pauser og en liten godbit.
Men dette fungerer fint på min, jeg aner ikke hvordan man skal få en mer sta hund til å akseptere klipping desverre.
Postet 01.11.10 kl 23:03
MarenBSå fin hun ble!:) Du er jo kjempeflink! Jeg leverer hunden min til salong og jeg er ikke særlig flink med maskina:p
Hehe takk. Jeg kjøpte klippemaskin når jeg jobbet på dyrebutikk for mange år siden. Hadde ikke råd til å sende bikkja på salong. Jeg klipper henne 2-3 ganger i året, har nok tjent inn maskinen flere ganger, og fått litt dreisen på klippinga i løpet av de 13 åra ja. Litt hakkete her og der, men etter en uke syns ikke det
Postet 01.11.10 kl 23:11
Postet 01.11.10 kl 23:15
Sølvi GullaksenEr jo litt rart da med våres for hun finner seg i det meste når vi er hos veterinæren og ellers og egentlig,men hvis jeg nærmer meg med noe som ligner på metall,saks eller noe i den dur,så gjemmer hun seg og er helt umulig :(
Å ja, hvis den er redd er det værre! Hvor er hundehviskeren når man trenger han
Postet 01.11.10 kl 23:29
Postet 01.11.10 kl 23:43
I går tok jeg et større vannbytte på 450 litern, fikk sugd vekk alt av BGA så nå ser det så rent og pent ut enn så lenge..
Jeg skulle lempe over de 10 sjokoladene som er ferdig med karantene mentar det etter jobb i dag istedet. Jeg får så vondt i ryggen av å holde på med det store karet, orket ikke stå bøyd over karantenekaret. Dessuten oppdaget jeg at PH i storekaret plutselig hadde gått ned til under 5! Jeg skjønte absolutt ingen ting, PH har det jo med å gå opp i dette karet! Så kom jeg på at jeg har jo satt ned en diger ny rot! Vet jo at nye røtter kan påvirke PH, men at den skulle påvirke så mye i et såpass stort kar var jeg ikke forberedt på. Det er lenge siden jeg har kjøpt nye røtter, sånt går visst fort i glemmeboka.
Well anyway, PH i karantenekaret lå på ca 6 i går, så jeg ville ikke sette dem over heller når forskjellen var så stor. Økte ph til 5,5 i storekaret, håper det ligger der ennå i dag så jeg ikke må ha så veeeeldig lang akklimatisering før de kan lempes over
Etter at jeg rydda i 450 litern sånn at det kun er sjokolader igjen og noen hysterisk sjenerte coryer, aspidoras og hara ser jeg bare mindre og mindre av sjokoladene. Disse var framme hele tiden før, når de gikk sammen med de tøffe knurreguramiene og vaillantiene. Det er helt tydelig at fisk smitter hverandre med sjenanse. Så atter en gang har jeg et kar fullt av fisk jeg ALDRI ser. De sjokoladene som går i karantenekaret oppfører seg som de andre sjokoladene gjorde før. Flokker seg foran glasset når jeg kommer. Jeg har et bittelite håp om at de skal smitte fiskene i storkaret med sin trygghet, men det går vel aller helst andre veien...
Hvis så skjer er neste plan å føre inn en stimfisk av noe slag. De skal jo som kjent kunne hjelpe på å få fram sjenerte fisk. Jeg har egentlig ikke lyst å ha annet enn sjokoladene, men hva er vitsen med 20 sjokolader man aldri ser liksom?
Det kunne vært veldig tøft med en eller annen liten boraras. Tenk for en effekt å se en stim bittesmå boraras stime rundt i et såpass stort kar!
I kuhliilandsbyen har jeg en stim med Boraras urophthalmoides, så vil ha noe annet enn de. Boraras brigittae eller Boraras merah, hvis ikke merah bare blir fiskemat, de er jo pittesmå..
Noen andre forslag?
Jeg skulle lempe over de 10 sjokoladene som er ferdig med karantene mentar det etter jobb i dag istedet. Jeg får så vondt i ryggen av å holde på med det store karet, orket ikke stå bøyd over karantenekaret. Dessuten oppdaget jeg at PH i storekaret plutselig hadde gått ned til under 5! Jeg skjønte absolutt ingen ting, PH har det jo med å gå opp i dette karet! Så kom jeg på at jeg har jo satt ned en diger ny rot! Vet jo at nye røtter kan påvirke PH, men at den skulle påvirke så mye i et såpass stort kar var jeg ikke forberedt på. Det er lenge siden jeg har kjøpt nye røtter, sånt går visst fort i glemmeboka.
Well anyway, PH i karantenekaret lå på ca 6 i går, så jeg ville ikke sette dem over heller når forskjellen var så stor. Økte ph til 5,5 i storekaret, håper det ligger der ennå i dag så jeg ikke må ha så veeeeldig lang akklimatisering før de kan lempes over
Etter at jeg rydda i 450 litern sånn at det kun er sjokolader igjen og noen hysterisk sjenerte coryer, aspidoras og hara ser jeg bare mindre og mindre av sjokoladene. Disse var framme hele tiden før, når de gikk sammen med de tøffe knurreguramiene og vaillantiene. Det er helt tydelig at fisk smitter hverandre med sjenanse. Så atter en gang har jeg et kar fullt av fisk jeg ALDRI ser. De sjokoladene som går i karantenekaret oppfører seg som de andre sjokoladene gjorde før. Flokker seg foran glasset når jeg kommer. Jeg har et bittelite håp om at de skal smitte fiskene i storkaret med sin trygghet, men det går vel aller helst andre veien...
Hvis så skjer er neste plan å føre inn en stimfisk av noe slag. De skal jo som kjent kunne hjelpe på å få fram sjenerte fisk. Jeg har egentlig ikke lyst å ha annet enn sjokoladene, men hva er vitsen med 20 sjokolader man aldri ser liksom?
Det kunne vært veldig tøft med en eller annen liten boraras. Tenk for en effekt å se en stim bittesmå boraras stime rundt i et såpass stort kar!
I kuhliilandsbyen har jeg en stim med Boraras urophthalmoides, så vil ha noe annet enn de. Boraras brigittae eller Boraras merah, hvis ikke merah bare blir fiskemat, de er jo pittesmå..
Noen andre forslag?
Postet 03.11.10 kl 08:56
Håper for din del at det var rota som var årsaken til den lave PHen! Sliter selv med å holde PH stabil i de to største karene mine, og finner ikke ut av det. Håper du oppdaterer på hvordan utviklingen går hos deg, kjekt å kunne følge andres erfaringer, uansett hva løsningen blir
Synes det var gode forslag til stimfisk jeg Har tenkt en del på Boraras Brigittae selv, og tror jeg skal vurdere seriøst å bestille denne i en butikk hvis ikke prisen er for ille. Ser at denne befinner seg i en annonse her på AF og regner med de som er til salgs er egenoppdrettede, og det er jo et stort pluss hvis de er mulige å drette selv syns jeg.
Synes det var gode forslag til stimfisk jeg Har tenkt en del på Boraras Brigittae selv, og tror jeg skal vurdere seriøst å bestille denne i en butikk hvis ikke prisen er for ille. Ser at denne befinner seg i en annonse her på AF og regner med de som er til salgs er egenoppdrettede, og det er jo et stort pluss hvis de er mulige å drette selv syns jeg.
Postet 03.11.10 kl 10:39
Anna U.Håper for din del at det var rota som var årsaken til den lave PHen! Sliter selv med å holde PH stabil i de to største karene mine, og finner ikke ut av det. Håper du oppdaterer på hvordan utviklingen går hos deg, kjekt å kunne følge andres erfaringer, uansett hva løsningen blir:-)
Det skal jeg gjøre, skal prøve å huske sjekke PH litt ofte
Anna U.Synes det var gode forslag til stimfisk jeg:-) Har tenkt en del på Boraras Brigittae selv, og tror jeg skal vurdere seriøst å bestille denne i en butikk hvis ikke prisen er for ille. Ser at denne befinner seg i en annonse her på AF og regner med de som er til salgs er egenoppdrettede, og det er jo et stort pluss hvis de er mulige å drette selv syns jeg.
Ja de er nydelige. Boraras tror jeg er enkel å drette, det har plutselig dukket opp 2 nye der mine andre boraras går
Men jeg ser han som selger privat selger dem til 30 kr stk. Huff lurer på hva de koster i butikken da.. Jeg må jo ha 40 stk, minst!
Men nå fikk jeg plutselig lyst å skaffe meg dem med en gang, uten å vite om jeg trenger dem. Fore dem opp i karantenekaret en god stund, så de ikke går rett i kjeften på sjokoladene. Kjøpe kjøpe kjøpe
Postet 03.11.10 kl 10:59
LisbethMen nå fikk jeg plutselig lyst å skaffe meg dem med en gang, uten å vite om jeg trenger dem. Fore dem opp i karantenekaret en god stund, så de ikke går rett i kjeften på sjokoladene. Kjøpe kjøpe kjøpe ;)
Hehe, kjenner på den følelsen jeg også! Men skal vente til etter auksjonen vår hvertfall. Høres veldig bra ut at dine dretter seg selv, regner med man kan sammenligne de to artene. Fikk ikke mindre lyst på de nå nei!
En av grunnene til at jeg har lyst på disse er de ikke kan/vil(?) true noe annet i karet i form av reker og yngel. Noe må man kanskje regne med, men de vil vel ikke jakte slik som andre, f eks kampfisk, gjør?
Har svart om rekene i tråden min.
Postet 03.11.10 kl 12:42
Postet 03.11.10 kl 13:26
Endret: 03.11.10 kl 13:27
Anna U.Hvordan går det med dine kloreker? Hvordan er fargen på dem nå? Formerer de seg? Har du nye bilder av dem?
Har sett damene med rogn flere ganger men ingen yngel som jeg kan se. De har blitt større og fortsatt har de røde klør. Er så mye alger på glasset i dette karet, men skal fikse litt oppi der i kveld så skal få tatt noen nye bilder/video
Postet 03.11.10 kl 13:50
Rita Revestrek har akkurat den type kar jeg alltid har ønsket meg, sjekk i profilen på karet! Det er 35 cm bredt, 25 cm høyt og 220 cm langt. Perfekte mål! Tenk å se en stim med fisker svømme bortover i et så langt kar. Sukk
Postet 03.11.10 kl 14:51
Postet 03.11.10 kl 15:07
Postet 03.11.10 kl 15:27