Marens labyrintfiskverden m.m. (side 18)

Takk Mona, jeg tror jeg har bestemt meg for å bytte
Dette er en sjangse jeg ikke vil få igjen og jeg tror han vil få mer glede av perleguramiene enn meg. Spørsmålet er bare hvordan man skal få fanget de!:P
Oppdatering kommer!
Holder med Mona! Velg sjokoladene, perlene hadde du jo tenkt å selge en gang uansett, hadde du ikke? Og jeg vet du er veldig glad i sjokoladene.

Dersom du bytter og angrer senere, kan det jo uansett hende at du ville hatt mer glede av noen tamme perler som du så oftere?=)
Når du har spist sjokoladene, Maren, vil du garantert savne perlene

Men eg er enig med dem over; gå for sjokoladene i denne omgang i hvert fall. Perlegurami er en smal sak å skaffe senere.

Personlig er eg på vei tilbake til barndommen, og da er perlene et must. Andre guramiarter har ikke klart å gi meg det samme som dem, hverken utseendemessig eller adferdsmessig.
Men "nerdemessig" har andre arter gitt meg mye

Gå for sjokoladene, Maren
Ja er du gærn -ta sjokoladene. Her har du jo muligheten til å få bygget deg opp en stor og fin gruppe. Dessuten har jeg tro på at sjokoladene har det bedre med bare sine. Ikke for mye blandings med andre guramier.

JEG hadde i alle fall tatt i mot sjokkisene -og lakrisene!

Eneste jeg er litt nyskjerrig på er hvorfor han har så få igjen av oppdrettet sitt? Er de solgt eller har de dødd?

Lisbeth
Eneste jeg er litt nyskjerrig på er hvorfor han har så få igjen av oppdrettet sitt? Er de solgt eller har de dødd?


Ja, det lurte jeg også på Husker jeg helt feil eller hadde ikke han 30-40 stk i den gruppen med egenoppdrettede sjokoladeguramier....??
mona o
[QUOTE=Lisbeth]Eneste jeg er litt nyskjerrig på er hvorfor han har så få igjen av oppdrettet sitt? Er de solgt eller har de dødd?


Ja, det lurte jeg også på Husker jeg helt feil eller hadde ikke han 30-40 stk i den gruppen med egenoppdrettede sjokoladeguramier....??

Over 40. Jeg sjekket tråden nå og der er ikke sjokoladene nevnt på veldig lenge... Kan vel bare hende at de fleste er solgt da
Støtter de andre og sier sjokoladene. Tror nok det er de som ligger ditt hjerte nærmest

Og dersom det ikke skulle gå som forventet med den lille flokken sjokolader, så vet du ihvertfall at du har prøvd!
mona o
[QUOTE=Lisbeth]Eneste jeg er litt nyskjerrig på er hvorfor han har så få igjen av oppdrettet sitt? Er de solgt eller har de dødd?


Ja, det lurte jeg også på Husker jeg helt feil eller hadde ikke han 30-40 stk i den gruppen med egenoppdrettede sjokoladeguramier....??

Skal forhøre meg i dag. Han hadde visst gått lei av sjokolader og lakriser, så mulig han har mistet (veldig)mange(!) Perlegurami var visst neste prosjekt.
Problemet er at jeg ikke har et karantenekar ledig... Tror dere en dunk fra IKEA vil funke på disse?
Jeg kan ev fylle opp det karet i reolen som fikk seg en støkk da jeg kjørte inni den, men føler det er ganske riski og at den kan sprekke eller bli lekk når som helst... Den har stått tom siden dagen da ulykken hendte.

Har en 62liter også, men den skal vaskes nøye med noe desinfiserendemiddel og settes opp igjen slik at jeg kan hente fisker i moss i slutten av juli. Tar ikke sjangsen på at alle parasitter er borte selv etter dobbel medisinering med oodinol. Filteret skal få en gjennomgang det også så dette karet kan ikke brukes det heller...
Hvis sjokoladene har gått for seg selv nesten et år og er friske burde det vel strengt tatt ikke være nødvendig med karantene -eller?

Men hvis 30 stk har dødd den siste tida kan det jo tyde på at de ikke er helt friske? Tror det er lurt ja, at du får litt mere info om hva som har skjedd.

En passelig stor ikeadunk funker fint til karantene. Eneste er vel at du ikke får så god sikt gjennom plasten for å følge med på evt endringer i slimhinne osv
Det ser ut som han har hatt sykdom ja og at alle sjokoladene har dødd bortsett fra disse 6 som er de siste han har igjen. De er medisinert og skal være friske nå.
Jeg har forhørt meg om jeg kan stole på han om han sier at de er helt friske slik at jeg slipper karantene og det skulle visst ikke være noe problem Så nå håper jeg bare han sier at det er trygt!XD

Om det er noen som er interesert i lakriser så har han 6 stk han skal kvitte seg med.
Jeg holder på å tømme 62litern for sand nå og det er utrolig rart å se at alle sandsneglene er døde!:O Det må være ganske sterk medisin dette, jeg synes det er utrolig at rekene overlevde! Jeg gruer meg til alt arbeidet som må gjøres fremover nå. Skal "klorere" både kar og utvendig flter... *sukk*
Misunner deg ikke den jobben! Vasket nylig over en 60L jeg hadde fått som ikke så ut til å ha blitt vasket på en del år for å si det sånn.
Og når du skal desinfisere hele karet og filtret når det vaskes ser jeg for meg at det er en fantastisk drittjobb.
Et tips som jeg nesten alltid har gjort er å feste en blåsvampbit på innsuget på filteret (utvendig), da slipper du alt gugget kommer inni filteret og går tett. Bakdelen er at du må skylle svampen ren innimellom når den går tett, men jeg foretrekker det Jeg har faktisk ikke vaksen de 2 utvendige filtrene mine på 1,5år.

--------------------------------------------------------------------------

Jeg fant desverre 2 nye sjokolader døde i dag Jeg tror ikke det er sykdom på de, men mistrivsel. Jeg har tilført ganske mange nye fisker i karet nå og sjokoladene har kanskje blitt litt for få også..... Det kommer 6 nye i morgen, håper det hjelper, men jeg er ikke direkte optimistisk.
Grunnen til at jeg ikke tror det er sykdom er at dette kun gjelder sjokoladene. Ingen tegn til ytre skader/sykdom heller.
Huffda, så synd med sjokoladene. Hva slags fisk er det du har der i tillegg til sjokolade og perle?
Lakriser
6 kuhliiåler (ser de nesten aldri da de er litt for få)
1-2 harahara (vet det heter noe annet nå, men men)
1 kampfiskhunn
4 Betta Channoides (2 ungfisk)
1 veldig liten SAE
1 Otto
3 Pseudosphromenus dayi

ingen nevnt ingen glemt
Finneråte?
Jeg har nå 2 sjokolader med sammenklemte halefinner og jeg begynner å mistenke at noe er galt her. De ser jo sammenklistret ut, den ene med noe hvit på, kan dette være finneråte?

<embed src="http://www.youtube.com/v/3MEkeB6BvoU&hl=nb_NO&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed>

Rart at det bare er sjokoladeguramiene som har/får dette..??
Hmm.. det ser ut som sykdom av noe slag, men jeg tror ikke det er finneråte. Kanskje sopp? Kan være at det kun er på sjokkisene siden de tåler mindre enn de andre fiskene? Særlig nå som de er for få. Dersom de har begynt å hakke på hverandre siden de ikke er mange nok, kan det jo hende en har fått sopp i såret.

Sjekk ut denne siden, og se om du finner noe som passer. Siden viser ganske ekle bilder, så vær forberedt på det..
De er helt rolige, ingen hakking i det hele tatt, så mulig at det er så mye "liv" i karet forebygger slikt!?! Det går i alle fall helt fint med de 4 foreløpig.
Jeg så gjennom disse bildene, men fant liksom ikke helt det samme. Jeg har ikke fått sett så mye mer enn det som er på filmen da lyset slo seg av ganske raskt etter at jeg så det.
Mulig det kan være som du sier, sopp. Jeg har uansett satt igang med Esha 2000, selv om jeg får nye fisker i morgen. Jeg får bare dosere dag1 x 2 eller jukset det til på et eller annet vis. Håper bare det ikke er noe innviklet med uheldig utfall! *krysse alle fingrene*
Da har de 6 sjokoladeguramiene kommet og er foreløpig i en 3litersboks. De er mye mindre enn mine, så dette er nok fisker han har fått frem selv De går i iskaldt vann, (20grader) og utrolig surt vann. Tror PH`n må være på 5-tallet. Akklimatiseringa må derfor kanskje gjøres gjennom et døgn eller 2. Håper disse ser friske ut og at jeg kan putte de oppi etterpå. Jeg driver og studerer de hele tiden:p
Han som jeg fikk de av ville ikke fysisk skrive under på at alt var bra med fiskene, men det var ingen tegn til noe annet. De spiste og så fine ut

Jeg har satt boksen oppå lysarmaturet på juwelkaret slik at vannet blir oppvarmet.
Spennende dette!

Det er jo et minus at de har gått i så lav ph, men jeg håper UV-filteret mitt kan hjelpe de sånn sett.
Nye sjokkiser
Tror de er ca 1/2 av størrelsen på mine
Tilfeldig bekjentskap
© Victoria Johanne Berg
Reklame for plussmedlemskap