Lisbeth sine labyrinter + litt til :) (side 19)

Så endelig i går flyttet de 10 nye og unge Sphaerichthys osphromenoides inn hos mine 3 voksne Sphaerichthys osphromenoides og mine 7 voksne Sphaerichthys selatanensis. Jeg var så spent! Både det å flytte de fra 63L over i 450L og hvordan mine 3 osphromenoides ville ta dem i mot. Litt grå og stusselig etter akklimatisering et par timer ( ja det ble litt voldsom tømming ut med fisk men det var for å beholde alle lyskilder på mens jeg filmet, ble en smal inngang til akvariet men de taklet det meget bra:

<embed src="http://www.youtube.com/v/kQGlAdueM6A?fs=1&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="385"></embed>

Men det gikk ikke helt som jeg trodde nei.. osphromenoidesene skjønte tydeligvis ingen ting når 10 av deres egen art kom oppi karet. Nei de ville helst gjemme seg bak rota si som vanlig og drive med det de ellers driver med. legg merke til (for de som kan se forskjell på osphromenoides og selatanensis) at osphromenoides er framme et øyeblikk men stikker vekk så fort som fy..

<embed src="http://www.youtube.com/v/Lc5qwwGMndI?fs=1&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="385"></embed>

Så de unge osphromenoidesenes første svømmetur ble sammen med selatanensisene og sånn fortsatte det til jeg gikk og la meg...

Men er det ikke vakkert å se dem i fri svøm?! Skjønner virkelig ikke at folk vil ha fisk som er så store at de bare står og stamper i karet..

<embed src="http://www.youtube.com/v/PVMrauyKX8Y?fs=1&;hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="385"></embed>

But anyway.. Jeg hadde jo håpet at de nye "tamme" sjokoladene skulle smitte mine "gamle" og bortgjemte sjokkoer. I dag når jeg kom hjem fra jobb, løp jeg bort til karet, så jeg som vanlig INGEN fisk. Ååååå så teit. Det er helt sykt at det faktisk er 60 fisk i dette karet, men ser ingen. På tide å gjøre noe, når jeg får halv skatt i desember må nok en stor stim av rasbora inn her ja..

<embed src="http://www.youtube.com/v/d5b_Z84lN9I?fs=1&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="385"></embed>
ahhhhh..... me like.... ;o)
Skal nok bli sjokkiser på meg etterhvert nå også. Blir inspirert av deg nå Lisbeth. Fine filmer.
Det er jo litt sånn det er da, ikke bestandig man ser fiskene med en gang ute i det fri heller. Må lete litt lissom og sjokkiser er jo forkledd som døde blader. Så de er jo egentlig ikke den arten som man ser mest til i et akvarium.
De skal lissom bare vifte i strømmen mens de venter på at mat skal komme forbi og fiender ikke skal se dem.
Ja du må skaffe deg sjokkiser Bettina

En liten snutt av amanorekene, der alle bortsett fra en var samlet på en plass. Og flaks for meg at det var akkurat der det var minst alger på ruta Skulle vært fiksa i dette karet for et par dager siden, men har ikke fått tatt det..

<embed src="http://www.youtube.com/v/LWgt3JDpGHg?fs=1&;hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="385"></embed>
Ja, vet de har fine eksemplarer inne på Dahls nå.. og gjett hvor mange ganger i døgnet jeg har tenkt på de den siste uken...hihihi *sikle* Må nok bare slå til nå snart!!
Bettina
Ja, vet de har fine eksemplarer inne på Dahls nå..

Vet du om de har Sphaerichthys selatanensis også? Tror jeg ikke har sett den noen steder siden jeg fikk tak i mine for over et år siden. Dahls klarte heller ikke skaffe dem når jeg bestilte osphromenoidesene
Lisbeth
Men er det ikke vakkert å se dem i fri svøm?! Skjønner virkelig ikke at folk vil ha fisk som er så store at de bare står og stamper i karet..

Meget vakkert! Er helt enig, tenk så mye mer naturlig det er for de små å være i et stort kar, enn for store fisk å være i et stort kar.

Windeløv helt til venstre? Veldig fin! Håper min blir sånn! Hva er den lysegrønne planta midt i? Gulrotgress?
Lisbeth
[QUOTE=Bettina]Ja, vet de har fine eksemplarer inne på Dahls nå..

Vet du om de har Sphaerichthys selatanensis også? Tror jeg ikke har sett den noen steder siden jeg fikk tak i mine for over et år siden. Dahls klarte heller ikke skaffe dem når jeg bestilte osphromenoidesene

Tror det bare er den vanlige. Men jeg kan høre med de! Har ihvertfall sett den vanlige og vaillanti i sjokkis familien der i det siste.
Anna U.
[QUOTE=Lisbeth]Men er det ikke vakkert å se dem i fri svøm?! Skjønner virkelig ikke at folk vil ha fisk som er så store at de bare står og stamper i karet..

Meget vakkert! Er helt enig, tenk så mye mer naturlig det er for de små å være i et stort kar, enn for store fisk å være i et stort kar.

Windeløv helt til venstre? Veldig fin! Håper min blir sånn! Hva er den lysegrønne planta midt i? Gulrotgress?

Ja jeg forstår meg ikke på at man alltid MÅ skaffe seg store fisk når man skaffer seg store kar. Var det spørsmålet jeg fikk når jeg hadde skaffet meg 450 litern. At nå skulle jeg vel ha store fisk?! Folk skjønte ikke vitsen med å ha små fisk når jeg hadde så stort kar liksom. Jeg syns det er rart at ikke folk kan se for seg hvor intressant det er å se små fisk svømme rundt i et stort kar. En helt annen adferd å studere enn når de står i trange kar. Jaja...

Ja windelløv til venstre, den er faktisk mye større enn den ser ut. Går snart kant i kant med bredden på akvariet (som er 60cm). Denne elsker sjokoladene å drive rundt. Fungerer jo som en paraply nesten

Og den andre er gulrotgress ja En gammel og god kjenning. Den er jo villigheten sjøl, og så frisk og grønn.
Sånn så den ut for 2,5 uker siden:

[External Image]
Wow, ja da kan en vel trygt si at det er en hurtigvoksende plante!

Sjokoladene ser veldig facinerende ut.
Hva er forskjellen på de to sjokkisene du har??
Skal si det har skjedd ting i denne tråden siden i går!
Må si jeg er svert imponertover innlegg 361, kjempeartig at du nå har fått samlet sjokkisene, Lisbeth!
Kanskje de vil være litt mere fremme når de får vent seg til karet og de andre beboerne litt mere? Blandt mine sjokkiser varierte det litt fra individ til individ hvor mye de var fremme og hvor i karet de holdt til når de "hvilte". Det er kanskje vanskelig å se forskjellen på alle dine 20 individer i det store karet, men jeg er spent på fortsettelsen, om de vil forandre adferden. Tenker da spes. de 3 osphromenoides som gikk der fra før!
Hei igjen....
Hvor har du kjøpt dine sjokkiser? Dahls hadde ikke flere, ennå det var mange
igjen sist jeg var der for noen dager siden. Det er visst en stund til de får inn også.
Lurte litt på å sondere terrenget litt. Noen forslag? Og evt pris?
Bettina
Hei igjen.... Hvor har du kjøpt dine sjokkiser? Dahls hadde ikke flere, ennå det var mange igjen sist jeg var der for noen dager siden. Det er visst en stund til de får inn også. Lurte litt på å sondere terrenget litt. Noen forslag? Og evt pris?

De 10 siste sjokoladene kjøpte jeg hos Dahls, alle har overlevd etter 2 mnd

Jeg var innom Oslo Nye Zoosenter forrige uke og da hadde de nettopp fått inn en hel gjeng med osphromenoides. De var små men så faktisk veldig friske og flotte ut alle sammen. Han hadde ikke prisen klar så jeg fikk ikke vite pris. Tipper rundt 50 lappen.

Forresten forskjellen på osphromenoides og selatanensis: S er spettete i fargen, O er jevnt brun. S er slankere enn O, har hatt dem like lenge men det er kun O som har blitt feite S er også litt mindre enn O.
S er mere liv i, de er mere frampå og det så ut som de ble kjønnsmodne tidligere enn O. S flasher veldig mye mot hverandre. Skal prøve å få filmet når de flasher snart, de er så flotte når de sperrer ut de burgunderrøde finnene sine.
Til da får du nøye deg med en kjapp snutt jeg tok nå, for de var akkurat litt framme

<embed src="http://www.youtube.com/v/f4ZLWuJWRHE?fs=1&;hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="385"></embed>
Noen yre kuhlier etter vannbytte i går:

<embed src="http://www.youtube.com/v/ekijKEZV6Nc?fs=1&;hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="385"></embed>
Kuhliiiiiiii

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Hei
stilig!.. de var skikkelig flotte kar ...
Flotte bilder av kuhlii ålene, Lisbeth. Har en enslig her, men han skal få selskap av noen til etterhvert.

Jeg pratet med tropehagen og de bestiller på tirsdager og får varene på fredager, men jeg synes prisen ble litt drøy. 79 kr pr stk. Ikke mye å gå på, men litt i pris da ved kjøp av flere. Og jeg vurderte 10 stk.
Mulig jeg går for dette, hvis ikke må jeg vente vinter og votter til Dahls får inn igjen. Hmm
Uansett så har jeg sett sjokkisene de får inn på tropehagen, og de er i medium str og ser flotte og fine ut!
Bettina
Jeg pratet med tropehagen og de bestiller på tirsdager og får varene på fredager, men jeg synes prisen ble litt drøy. 79 kr pr stk.

Litt dyrt det ja. Har du sjekket de på oslo zoosenter da?
Tilfeldig bekjentskap
© Loffa 2015
Reklame for plussmedlemskap