Hekta på kulefisk (side 19)

Kuledrøm
[QUOTE=Grapejuice]cicklider/dvergciklider har jeg alltid fått for meg må gå i artskar, helt alene i par, (??) så der må man vel ha en helt egen interesse. Men disse har jeg heller aldri prøvd så jeg svarer bare utfra det jeg har sett på forumet her.


Jeg tror fredelige småfisk, særlig de som holder seg i øvre vannlag, skal gå fint med apistogramma. Smykketetra, f.eks. Og øksefisk, kanskje? Mange artige krabater der ute!

Moro at du også vurderer apistoer etter å ha gapt over alt jeg har klart når det gjelder disse den siste tiden så er jeg rimelig sikker på at de fint går sammen med rolige fisk som holder seg i midtre/øvre vannlag. nannostumus blir vel mest brukt ettersom de ikke kan spise egg og yngel. øksefisk skal også fint gå an ja. Otto kan du også ha sammen med de. Hos meg skal apistoene få gå med otto og svart neon tetra i det ene karet, og smykketetra i det andre

Jeg har ikke hatt disse fiskene lenge, men er allerede fasinert over hvordan de oppfører seg! Kan sitte i timesvis å stirre på dem!
Det blir to fine kar, kan jeg tenke meg! Synd de ikke kan gå med pygmecory... Jeg vurderer apistoer seriøst nå, jeg har skikkelig lyst på noen fisk som danner par og driver med yngelpleie. Men så er det det evige spørsmålet: Hva gjør man med all yngelen (hvis det blir noen)?
Ble giret på apisto selv etter å ha lest posten til Tom C i angel4evers tråd

Ang. betta har jeg ikke noen spesiell i tankene, utover at jeg er blitt engasjert av oppførselen til splendens og blitt nysgjerrig etter å ha sett en del andre betta-arter i butikk. Er 66 treff på betta i fiskebasen, så hvor skal man begynne?

Betta bellica ble første sjekk, tidligere kjent som betta fasciata. Men etter å ha lest litt tenker jeg njæ.

Kamelon betta så spennende ut, ....

Oi, ble litt småforelska nå Betta Denisyongi Får jeg tak i nok eikeblader i høst kunne de kanskje tatt over Hulen! Om jeg ikke skal gjøre dario dario skikkelig da.. Den litersyken altså.. Tror jeg skal stoppe å lese om bettaarter nå Spent på hva du ender på til slutt!
Ja det er synd at de ikke liker å dele plassen sin, men de er så fasinerende at jeg syns de er verdt det. er mange fisk de kan gå sammen med heldigvis.. jeg er ikke noen artskar person kjenner jeg hehehe

ja det er spennende bare å lese om hvordan de driver med yngelpleie og alt, gleder meg til å muligens oppleve noe av det selv, men du har et godt poeng! Hva gjør man med all yngelen hvis de vokser opp.. skal jammen ikke være lett dette :P
Følger spent med på hva du ender opp med av fisk i hvertfall
Å neeei, hekta på sjokkiser!
Hva gjør jeg når "fornuften" sier Apistogramma (ikke kjempefornuftig når karet er bare 63 liter, kanskje!), mens følelsene sier sjokoladegurami? Jeg har hengt meg opp i sistnevnte. Sjokoladegurami er for virkelig viderekomne, sies det. Skikkelig vanskelig å holde i live, sies det. Best uten akvarievenner, sies det. Midt i blinken, sier jeg. Det er like før jeg går til anskaffelse av et større kar (lettere å holde stabile vannverdier), samt remedier til å senke pH (tror jeg skal satse på seachem-buffere hvis jeg skal gjøre dette), og jeg funderer på om jeg kan få til å lage sortvann, og hvordan man gjør det, og om jeg kan få planter til å vokse i sortvann, og hvilke flere arter man kan ha sammen med dem. Jeg som ikke har så lyst til å påføre meg selv ekstra prååblems og pes akkurat nå. Typisk meg! Grrr...

Kan noen please avskrekke meg fra å gå i denne søte sjokolade-fella?

Pynter tråden min med et bilde fra Flickr (kestrel360). Litt rufsete hale, stakkar...

[External Image]
Setting up to fail? Dumt å ta sjansen om du ikke føler deg klar for det, vel? Du har enda et langt liv som akvarist foran deg, så har du neste prosjekt opp ermet om det skulle gå i stå igjen

Ikke at jeg ikke tror du klarer det, følger bare oppfordringen
Hahah, takk for disse demoraliserende ord! ;-D Bare å smøre på med alt som kan gå feil, hehe... Jeg føler meg litt for klar for denne utfordringen, så nå gjelder det å holde tilbake her.
Blåøyebarna flytter hjem
I går bestemte jeg meg for å flytte Lola og Lolo over til foreldrene. De ble akklimatisert i drøyt en time, og så sluppet ut i 63-literen etter mørkets frembrudd. Vi var veldig spente på hvordan dette skulle gå. Jeg var litt nervøs for at de voksne ville jakte på dem. Lola, den største, fant seg godt til rette sammen med de andre med en gang. Hun så nesten glad og kry ut der hun menget seg med de voksne! Lolo, som fortsatt er ganske liten, var litt mer unnvikende og holdt seg litt på avstand. I dag er alt fortsatt i skjønneste orden. Nå virker også Lolo tryggere, og svømmer med de andre. Utpå ettermiddagen fikk jeg et annet, interessant skue: Prinsen utfordret Kongen til duell! De brysket seg og sloss, lenge. Tidligere har jeg stort sett bare sett korte tilløp til flashing med finner, og Kongen har vært ganske så eneveldig og bare jaget de andre når de har trådt han for nære. Men i dag tok altså Prinsen opp kampen, og det var litt moro å se. Jeg håper imidlertid de slutter før noen blir skadet!

Bilde 1: Lola fotografert da hun var ca. 5 uker gammel, midt i oktober. Vi skimter Lolo, som er litt yngre, i bakgrunnen.
Bilde 2: Som vanlig ikke lett å få gode bilder av disse heftige typene, men her er de midt i kampen - de spiler ut finnene, "danser" og napper borti hverandre.
Bilde 3: Vi kan ikke glemme kulene! I dag er det Lyda som får sitt portrett her.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Leste nettopp om en som ga triops til kulene sine, mens jeg søkte etter måter å skille triops og daphnia. Høres ut som en god ide? De er ganske lett å få tak i egg fra.
Takk for tips (også i den andre tråden)! Jeg undersøkte litt nærmere, og har inntrykk av at triops er næringsfattige greier. Men levende dafnier skulle jeg gjerne dyrka fram til kulene, for døde dafnier gidder de ikke å spise. Det er ikke noen fare for at triops kan spise dvergkuler?? De ser jo helt monster ut, gale aliens... Jeg pleier å like rare vesener, men disse her er helt på grensa selv for meg! X-D Jeg er forøvrig litt skeptisk til å kjøpe organismer på Ebay (fra utlandet), er det egentlig lov? Er det ikke en viss risiko for at man kan få med noe uhumskheter som vi ikke vil ha inn i landet?
Kuledrøm
Hva gjør jeg når "fornuften" sier Apistogramma (ikke kjempefornuftig når karet er bare 63 liter, kanskje!), mens følelsene sier sjokoladegurami? Jeg har hengt meg opp i sistnevnte. Sjokoladegurami er for virkelig viderekomne, sies det. Skikkelig vanskelig å holde i live, sies det. Best uten akvarievenner, sies det. Midt i blinken, sier jeg. Det er like før jeg går til anskaffelse av et større kar (lettere å holde stabile vannverdier), samt remedier til å senke pH (tror jeg skal satse på seachem-buffere hvis jeg skal gjøre dette), og jeg funderer på om jeg kan få til å lage sortvann, og hvordan man gjør det, og om jeg kan få planter til å vokse i sortvann, og hvilke flere arter man kan ha sammen med dem. Jeg som ikke har så lyst til å påføre meg selv ekstra prååblems og pes akkurat nå. Typisk meg! Grrr... Kan noen please avskrekke meg fra å gå i denne søte sjokolade-fella? Pynter tråden min med et bilde fra Flickr (kestrel360). Litt rufsete hale, stakkar... [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/39124_161016183511_1.jpg[/IMG]


Nydelig fisk! En av mine favoritter. Aldri drettet den, men hatt den. Fikk veldig lyst på noen igjen nå. Skal se om jeg finner plass. Må bruke regnvann i mitt tilfelle, men det er jo egentlig ingen hindring i dette landet hehe
Tipper triops blir litt hva du mater den, slik som de andre "fordyrene" men kjenner ikke proteinratio o.l. da, så du har gjerne rett.

Slutt å si sånt som jeg ikke har tenkt på Men min far som jar jobbet i havforskningen mente at det var lov å importere fordyr. Men likevel... OG jeg tror jeg kan ha funnet en metode for å få små krepsdyr uten å kjøpe noe som helst! Ta en titt i Stjernedaniotråden min om en liten stund.
Andrè Nyborg
Nydelig fisk! En av mine favoritter. Aldri drettet den, men hatt den. Fikk veldig lyst på noen igjen nå. Skal se om jeg finner plass. Må bruke regnvann i mitt tilfelle, men det er jo egentlig ingen hindring i dette landet hehe :)


Yes! Hold oss oppdatert hvis du gjør det, da! Jeg lurer forresten litt på hvordan du rent praktisk løser det med innsamling av regnvann?
Kuledrøm
[QUOTE=Andrè Nyborg]Nydelig fisk! En av mine favoritter. Aldri drettet den, men hatt den. Fikk veldig lyst på noen igjen nå. Skal se om jeg finner plass. Må bruke regnvann i mitt tilfelle, men det er jo egentlig ingen hindring i dette landet hehe :)


Yes! Hold oss oppdatert hvis du gjør det, da! Jeg lurer forresten litt på hvordan du rent praktisk løser det med innsamling av regnvann?

Vel.. takk for oppfordringen. Er vel litt det vi driver å funderer på om dagen. I dag holder vi bare fisker som tåler litt hardt vann. Jeg har tidligere drevet med RO anlegg, men det er ingen løsning for oss nå. Syntes det tar mye tid og krefter. Men tanken er at vi skal ha en slags tank under takrenna med slange inn i akvarierommet. Men dette er på planleggingstadiet foreløpig. Men er på plass før våren hvis alt går etter planen. Så iom. at jeg har skrevet dette så er det bare å sette i gang
Andrè Nyborg
Så iom. at jeg har skrevet dette så er det bare å sette i gang :D


Jepp, det syns jeg så absolutt! Jeg orker heller ikke å styre med RO, og for øyeblikket ei heller regnvann, så sjokkogurami får nok bli senere en gang for min del.

Her har det ellers skjedd noe rart. I 30-literen svømmer det i dag en gruppe små Otocinclus hoppei rundt og gasser seg med alger! Dette er resultat av at man på fredag fikk et slags "kall", eeh... Da kom vi altså dit at et skummelt eksperiment er i emning. Vil dvergkulefisk akseptere dvergsugefisk? Følg med her om en måneds tid dersom du vil vite om Kuledrøm tør å hoppei uti det! 8-O Det gjenstår selvsagt å se om de angivelig skjøre ottoene klarer seg ut karantenetiden, foreløpig ser de friske og raske ut. Morsomme små, som utseendemessig gir svake assosiasjoner til hai!
Otocinclus hoppei
Atter en dag, og intet frafall av otto så langt

Utover det, så er det alltid mye fundering rundt hva som blir neste fisk i hus... Fikk plutselig for meg at Carinotetraodon irrubesco kunne vært noe. Og sånn går no dagan...

:-S

[External Image]
[External Image]
[External Image]
Fiskenes matblogg
Jeg fokuserer litt på fôring for tida, mest fordi jeg syns at kulefiskene spiser for ensidig kost. Jeg har tilbudt dem alskens frossenfôr, de bare vil ikke ha det. Kun mygglarve som gjelder :-/

I går kom det en pakke med litt av hvert, blant annet Calanus (bilde 1), som er "100 % zooplankton", frysetørket. "Raudåte" på norsk, en hoppekreps. Dette produktet skryter på seg å være egnet til spesielt kresne fisk. Tre av fem kuler valgte i går å smake på dette, og spiste nok til å få kulemage. I dag var mottakelsen noe mer lunken, men det ble fortsatt spist litt. Ett problem er at det er fjærlett og ikke synker, og disse kulene tar ikke mat fra overflata. Så jeg må holde det med pinsetten mens de spiser.

[External Image]

Så er det artemiaklekking på gang (bilde 2, feil vei, såklart :-S). Jeg har prøvd både ufo og hjemmelaget løsning før, men det blir liksom ikke noe særlig tess. Dermed har jeg like godt investert i det settet fra JBL. Må få litt mer lys og varme på, så får vi se om det lykkes bedre denne gang. Jeg prøver ellers å få tak i dafnier og moina, men ikke napp noe sted. Det er en tysk nettbutikk som selger slikt, jeg er foreløpig usikker på om de sender til Norge, og om det kan sendes på denne tida av året. Har sendt spørsmål om det.

[External Image]

Ottoene har også fått ny mat, Repashy super green (bilde 3), de er jo så fine på det - veganere, vøttø! Mest spirulina og chlorella i det fôret, litt erter og urter og sånt også. Det blir en fin og stinkende gelékake. Både snegler og reker kastet seg over det, ottoene vet jeg ikke ennå - de er tregere til å ankomme bufféten, så de kan godt ha spist i natt eller i dag, uten at jeg har sett det. Men kanskje har de også nok med algene. Jeg ferska derimot blåøyedronninga i å svømme lavt i terrenget og knabbe grøntfôr i rekeinfernoet, hun er glad i sånt

[External Image]
Godt å se det er flere enn meg som har fokus på foring om dagen! Blir spennende å se om du finner noe disse herlige kulefiskene vil ha utrolig søte er de i hvertfall!
Som du vet diller jeg også med slikt De importerte daphnia tror jeg jeg har klart å drepe ved lite vannbytting, men ikke akkurat et stort tap da jeg har kanskje 950 importcyster igjen. Som jeg nok aldri kommer til å starte igjen.

Eller...? Har funnet et gammelt og effektivt mikroskop i et nedstøvet hjørne på lageret på jobben Da kan jeg kanskje artsbestemme noen og se om jeg vil og kan drette videre på dem ift norsk faunasikkerhet.

Men, grunnen til at jeg poster; om du har mulighet kan du jo se om du finner en bladhaug ute og ta med deg noen til et lite filtrert kar og la dem ligge en uke eller tre. Se hva som dukker opp. Var jo slik jeg på magisk vis fikk lokal hoppekrepskultur

Om du får inn levendekultur MÅ du poste link
angel4ever
Godt å se det er flere enn meg som har fokus på foring om dagen! Blir spennende å se om du finner noe disse herlige kulefiskene vil ha :) utrolig søte er de i hvertfall!

ser her at noe av det jeg skrev ble borte (tror det er noe feil med mobilen, den sletter stadig vekk halvparten av det jeg skriver)
Det skulle stå: godt å se det er flere enn meg som har fokus på foring om dagen, men jeg har motsatt problem da jeg prøver å finne noe disse glupske tetraene ikke gnafser i seg før apistoene har rukket å oppdage at det er mat på vei! Selv har jeg nærmest fått tamme dvergciklider ettersom jeg må slippe maten rett foran nesa på de for at de skal få i seg noe xD Blir spennende å se om du finner noe disse herlige kulefiskene vil ha utrolig søte er de i hvertfall!

Var et spennende forslag du fikk over her!
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap