Bombesikker oppskrift på infusorier? (side 2)

Jeg sjekket glasset med bananskall og vann i dag, og jamen meg synes jeg ikke vannet har fått en svak gråaktig tone! Kanskje det går rette veien?

Det er altså gått ca et døgn. Men hvor grått skal egentlig vannet bli før det er nok infusorier? Det er vanskelig for en førstegangsbruker å vite Trenger det et døgn til?

Skal man lett kunne se gjennom glasset med infusorievann, eller skal det være grått som frostet glass omtrent?
mona o
Ja, det er en tetra. Neontetra for eksempel, og P. zigzag [i]er begge medlemmer av orden[/i]: Characiformes (Karpelakser)

ok! da vet jeg DET.
Bruk vannet nå, Mona!
Hei og hopp...
Har brukt infusorier mye - i og med at jeg har hatt B. splendens-oppdrett tidligere (på topp i 2004)... Om du tar en 5 ml's sprøyte og super opp ca. 1-3 ml av "guffa" midtveis ned i glasset (det som er mest "tåkete" inneholder nok mest infuserier, men også en del bananskall-tull). Ikke gi for mye av gangen, kanskje 1 ml (kommer an på den totale vannmengden hos yngel åf kårs.
Denne metoden har jeg nå brukt på Glødebåndstetra-ynglene mine - og de er over "spise-kun-infusorie-stadiet" nå. Dersom du har oppi noe annet "biologisk materiale" i karet hvor tetra-yngelen går, f.eks. en javamose-dott, hornblad eller et eikeblad eller to, så vil det garantert
være encellede organismer på dette også - som yngelen kan beite på.

Har ikke helt tatt meg bryet med å "klassifiserer" infusorier, men tror det er en større gruppe encellede organismer. Jepp, det er encellede organismer på overflate av nesten alt dødt biologisk materiale - på overflaten av mye levende og. Tror også det er infusorier "nedi" bunnlaget i akvariene våre - så jeg har brukt det av og til, for å "kick-starte"en infusoriekultur. En 10ml sprøyte godt nedi grusen og suge opp guff... Over i et glass med tørt bananskall men via en finmasket håv for rense litt. Så prosessen med tørt bananskall 1-2 døgn - bra blakket vann. Neida, trenger ikke å bli "så blakket"... Det ER yngel-mat der!
Da har jeg tappet yngel-spise kun fra toppen av glasset...for å unngå gruff. Ofte re-starter jeg infusoriekulturen med litt vann (1 ml) fra glasset med bananskall. over i et nytt glass m/0,5 dl vann (gjerne akvarievann), men putter oppi 2-3 dråper skummet melk. Jepp, dette fórer jeg infusoriekulturen med! (ref.: Sveins dyreverden)
Tror også jeg har gjort denne prosessen med kun bånn-guff og skummet-melk, for å unngå banan-bugg-lukt på alt

Gulbrun-gusj farge på banan-skall-vann tror jeg skyldes de vanvittig sterke fargestoffene som er i "modent skall" og i banan generelt. Jeg vasker nemlig små barnesmekker med banan-klin på, og det er verre en tomatsaus. Trust me Prøv med en mindre bit tørket banan, og bare ha den der i f.eks. 48 timer - så gå over til bittelitt skummelt melk
Hei og takk for sist, Catfish og takk for svar

Så jeg skal ta ut bananskallbiten nå? Den har gjort sin misjon? Den ligger oppi der enda, nemlig...
Yngelen lever enda, så det må jo bety at de får i seg noe? Jeg tok med litt flyteplanter fra akvariet i bøtta deres, flyteplanter med masse hårete alger, og med "gruff" hengende i algene. Håpet at det var litt småsnacks og microorganismer i det som de kunne plukke i også. De kan få litt flere, det er mer enn nok guffe hengende i de lange, svaiende algene på plantene i det karet der... :-/

Ang. dette med melk; må det være skummetmelk? Vi har bare lettmelk her i huset, og det virker litt dumt å kjøpe en hel liter skummet for å fòre infusoriene med en dråpe
Det er sikket på grunn av fettet, Mona.
Men Det går vel an å kjøpe en liten kartong skummet melk, og så "flatfryse" dette i en pose. Da har du det alltid i huset, og kan knekke av en bit når du trenger
mona o
Ang. dette med melk; må det være skummetmelk?

De voksne Pyrrhulina zigzag du har nå, Mona, er bl.a. vokst opp på infusoriekultur laget av halm, og vedlikeholdt med noen dråper helmelk.
Vil derfor ikke tro det skader med lettmelk.

Andre mulige matkilder for de små:

Liquifry ( for egglayers) hvis du får tak i det

En god dott javamose i bøtta

og ikke minst: å skvise ut litt gugge fra det luftdrevne filteret du har gående.
Jeg brukte samme type filter, og la merke til at yngelen hele tiden gikk og beitet på dette.

Og: tetrayngel har faktisk tenner, og de kan tidlig ta biter av større matbiter, så ikke vent for lenge med artemia.

De du ser her, som har litt orange mager, tror jeg fikk det av 1 (en) eller deler av en artemianaupli, så små var de da de begynte å ta det.

[External Image]
Aha, halm!
Jeg legger meg langflat i beundring for et slikt foto av tetra-yngel, Tom. Selv har jeg puttet dem i en hvit bolle, og ikke engang da får jeg det helt til... Fotograferingen, altså. Småtassene lever, de altså. Hvor lenge ga du infusorier? Når gikk du over til annen mat?
Men, over til halm - sikkert mye smartere å bruke dette pga. lavt vanninnhold, enn f.eks bananskall men det betyr jo at vi akvarister må ut på jordene hver høst for å sanke halm og/eller opp i trærne for å plukke eikeløv. Lurer på om jeg skal benytte meg av heste-bekjentskapene mine, jeg, og snike meg innom en stall nå på seinvinteren.
Tom C
De voksne Pyrrhulina zigzag du har nå, Mona, er bl.a. vokst opp på infusoriekultur laget av halm, og vedlikeholdt med noen dråper helmelk. Vil derfor ikke tro det skader med lettmelk.

Åh, så fint å få svar fra deg, Tom
Takk, takk! Da kan jeg dryppe en dråper eller to lettmelk oppi der.

Tom C
Andre mulige matkilder for de små: Liquifry ( for egglayers) hvis du får tak i det En god dott javamose i bøtta og ikke minst: å skvise ut litt gugge fra det luftdrevne filteret du har gående.


Jeg har hatt AquaMedic "food U" stående i kjøleskapet i beredskap - flytende fòr for bittesmå yngel av eggleggere. Jeg forsøkte å gi det i dag. Det så faktisk ut som de tok det! Jeg kunne ikke akkurat se at de gapte (de er så små) men de begynte å svømme sånn rykkvis med hodet annenhver gang fra høyre til venstre. Så ut som de "beitet" i vannet, på en måte. Tester med det et par dager. Så er det å sette i gang artemiaklekkeren igjen

[External Image]
Hei Mona!!

Så spennende dette var da,
hvordan går det?
lever tassene enda???
Litt fin info og oppskrift på infusorier
Lenge leve Wikipedia.

http://en.wikipedia.org/wiki/Infusoria

Her er litt info om hva infusorier egentlig er og hvordan lage de. Den bekrefter i og for seg hva Tom C sier.

Hvordan gikk det med yngelen tilslutt Mona?
Beskrivelsen på Wikipedia, der det gjøres et poeng ut av lukten, minner meg om en av de gangene jeg "laget" infusorier, for veldig mange år siden.

Tidligere hadde jeg hatt relativt stor suksess ved å stappe hele karet med Perlegurami full av høy & halm, mange yngel vokste opp på det.

Så leste jeg et innlegg i et akvarieblad om fortreffeligheten ved å bruke kålrot i stedet for høy/halm.

Vi hadde for første gang et kampfiskpar (Betta splendens) som lekte, og om noen dager ville vi trenge mat til yngelen.
Satt en stor bøtte med vann og en tykk skive kålrot til modning. Gjett om det skjedde noe !

Etter noen dager var hele familien nær ved å måtte rømme huset på grunn av lukta ! Tilsatte også da litt melk daglig, og til sammen ble dette virkelig en stinkbombe. Og ikke hadde jeg oppfattet at kålrotskiva skulle tas vekk, så den lå i vannet og råtnet.

Bøtte ble tettet med plastfolie og lokk, og satt på et eget, lukket rom i loftsetasjen; likevel var ingen del av huset uberørt av den ubeskrivelig vonde lukta.
Akvariehobbyen min hadde ikke særlig høy stjerne i huset vårt, akkurat da.

Heldigvis tilhørte kampfiskene min yngste sønn, og det var jo veldig moro for ham med egg & yngel.
Vi skyndet oss flere ganger daglig inn på "lukterommet" mens vi holdt for nesa, og holdt pusten, fyllte raskt et lite glass med stinkende vann fra bøtta, på med lokket igjen, og ut av rommet. Puuuhh, så kunne vi puste igjen uten å brekke oss. Så helte vi vannet i akvariet.

Og infusorier må det ha vært rikelig av i vannet; En stund senere leverte vi 134 stk. egenoppfostrede kampfisk, Betta splendens, til dyrebutikken.


Elisabeth Haukeland
Hvordan gikk det med yngelen tilslutt Mona?

Det gikk dårlig, dessverre. De ble "innestengt" under en omgjøring på akvarierommet, de dagene jeg måtte flytte frem et par-tre kar og få montert opp den doble, nye reolen. Jeg må tilstå at jeg helt glemte de stakkars tetra-ynglene i den nederste 28 literen der de sto gjemt bak et annet akvarie midlertidig.... ute av øye, ute av sinn, ble det visst.

Ikke før jeg fikk ryddet og satt på plass alt igjen flere dager etterpå, kom jeg på dem, og da var det ingen igjen å se.

Men, det blir nok flere sjanser De voksne jeg har av denne tetra-arten, leker og legger egg jevnt og trutt i 128 literen. Hannen passer dem mens de er egg, så de overlever alltid til de klekkes. Deretter er det Apistogrammaene som forsyner seg av dem mellom flyteplantene.

Men jeg skal prøve meg igjen på tetra-oppdrett, det hadde vært moro å få det til en gang.
mona o
[QUOTE=Elisabeth Haukeland] Hvordan gikk det med yngelen tilslutt Mona?

Det gikk dårlig, dessverre. De ble "innestengt" under en omgjøring på akvarierommet, de dagene jeg måtte flytte frem et par-tre kar og få montert opp den doble, nye reolen. Jeg må tilstå at jeg helt glemte de stakkars tetra-ynglene i den nederste 28 literen der de sto gjemt bak et annet akvarie midlertidig.... ute av øye, ute av sinn, ble det visst.

Ikke før jeg fikk ryddet og satt på plass alt igjen flere dager etterpå, kom jeg på dem, og da var det ingen igjen å se.

Men, det blir nok flere sjanser De voksne jeg har av denne tetra-arten, leker og legger egg jevnt og trutt i 128 literen. Hannen passer dem mens de er egg, så de overlever alltid til de klekkes. Deretter er det Apistogrammaene som forsyner seg av dem mellom flyteplantene.

Men jeg skal prøve meg igjen på tetra-oppdrett, det hadde vært moro å få det til en gang.

Det var dumt, men du må prøve igjen Mona, for du kan dette med oppdrett du!
Og når vi snakker om oppdrett, gratulerer med apistogramma-yngel!:->
Bruksanvisning, takk! Hvor mye, hvor ofte, og hvordan vet man at infusorfóringen var en sukssess?
Så står jeg her med en hvit blanding som jeg ikke vet hvordan jeg skal dosere.... Det er vel bare de frittsvømmende jeg skal dosere til? De som henger på glasset, spiser de?

Jeg har 15-20frittsvømmende, og ca 30 som henger på glasset...
Jeg prøvde å gi en teskje av denne infusorblandingen... og det ser ut som de spiser, uten at jeg kan garantere at de får i seg nok...

Jeg funderer på hvordan man kan se at dette virker...?
Hvor fort tar de kvelden hvis ikke dette virker?
Og ellers, hvordan vet jeg at de får nok, og ofte nok?

Og hvordan påvirker slik foring behovet for vannbytter?


Er bare veldig bekymret for disse 50 små, akkurat nå... Så smil og høflighet glemte jeg helt...

Men jeg får legge inn et lite smil i etterkant:

Takker for alle svar
Den fulle og hele oppskriften er funnet :)
Du tager en bananskræl og lægger den til tørre.

Lad skrællen ligge til den er helt tør og træagtig.

Tag det halve og læg det i et syltetøjsglas der kan rumme mindst 2 liter vand.
Lad det stå til der kommer en tynd film på overfalden. Filmen er et bakterielag og et tegn på at kulturen er i gang.
Fjern bananskrællen.
Herefter måler du vandets pH. Det bør være 7,2 – 7,6. anden værdi kan accepteres, men den er nu det optimale for dine tøffeldyr.
Tilsæt 4 % natronlud. Mål vandet med indikatorpapir.

Efter en uges tid i fred og ro bør der være et mylder af infusorier i kulturen. Den vil især bestå af tøffeldyr (Paramecium caudatum). De lever af vandets bakterieflora, så længe den varer. Dét gør den ikke evigt, så du må vedligeholde den lidt.

Du tager en tot hø og skærer høet i småstykker, hvorpå du giver det et kort opkog i 2 liter vand.

Efter opkoget lader du suppen køle af. Når dette er sket sier du vandet fra. PH værdien justeres som beskrevet oven for. Nu tilsætter du tøffeldyrene.

Høet afgiver bakterier og dem lever dine tøffeldyr af, men måske må du supplere bakteriernes føde med et par dråber mælk pr. liter vand. fra flere sider foreslår man pulverfløde = et par små drys pr. liter

Kulturen skal stå lyst men ikke i direkte sol. Vandets temperatur skal være 20oc – 22oc.

Tøffeldyr anvendes ligesom andre infusorier som foder til fiskeyngel der har fortæret blommesækken, men som endnu er for små til artemia.

Når de kan tage større foder skal de have dette og tøffeldyrene skal udgå fra menuen.


Fant det her
Trenger infusoriene luft? Kan jeg sette lokk på?
Når infusoriene har godgjordt seg, så lukter det skikkelig herk...
Jeg har laget siste blanding i et syltetøyspann av plast. Kan jeg legge et lokk oppå, eller trenger tøffeldyr/infusorier luft? Ps: spannet er bare en tredjedels fullt, så litt luft vil det jo være oppi der...

Noen som vet?
Jeg kan ikke svare bombesikkert, men jeg hadde mitt siste infusorie-brygg i et syltetøyglass med skrulokket på... det gikk fint, det. Ble masse fine infusorier til tetrayngelen.

Jeg satte lokk på fordi jeg var redd for å skumpe borti glasset og velte det. Hadde ikke så lyst å få det heksebrygget utover hele...
Med lokk
Takk for svar, Mona.
Det jeg har vært redd for er at det skal gå noe anaerobe greier i det som er skadelig for yngelen. Yngelen virket altså frisk og fin da du fóret med dette?
jaaa. jeg vet det er en gammel tråd men her er oppskrifter på blant annet

infusorier

eddikål

mikrorm
Får slenge på at man bør bruke akvarievann istedet for springvann, fordi akvarievannet vil inneholde infusorier. Gode muligheter i springvannet og, men der er nok mengden mindre, slik at det tar lenger tid å få kulturen igang.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap