Bilder av din hagedam (side 2)

Her er da dammen min, den er temmelig skitten på det bilde, men det er pga jeg nettopp har stelt der. Ellers er jeg fornøyd, er dere?
Synes det ser skikkelig bra ut jeg!
Du får legge ut bilder når vannet har klarnet.
Venninna mi hadde en sump i hagen på hytta der blomstene bare drukna. Jeg mente at istedet for å bruke sumpen til blomster kunne hun heller grave ut jorda og få en naturlig bitteliten dam! Hun syns det var en god ide så lenge jeg tok meg av å lage dammen.

Hadde jeg da visst hvor inn i helv... mange store stein som SATT FAST under jorda hadde jeg aldri gått løs på prosjektet...

På de første bildene er jeg akkurat ferdig med å plante forskjellig gress og dunkjevle jeg henta i ei grøft. Og all den stein jeg bar fra skogen og la rundt for at det skulle bli pent... Siste bildet er et år etter. Ser ikke en eneste stein... det grodde vanvittig raskt igjen rund dammen. Nesten ingen ting igjen av den...

Men pytt
Min hagedam byget den ifjor. begynt oppplanting på den i år.
Har noen Koi der ute nå. skal inn på tropex idag og hente noe fisk. og planter.-)
Her er hagedammen til bestemor, Det har desverre gått hull i plastikken så det går ikke å ha så mye vann i den. Og til alle dere andre som har lagt ut bilder så var dammene utrolig flotte, vil ha en selv jeg også.
Tja kan vel legge ut noen bilder jeg å. Dette er låvebrønnen der vi for tiden leier. Den inneholder salamandere og er dermed fredet. Er oxo rompetroll og noen frosker der.
Her er dammen til min mor, ingen anelse på strl men for liten for meg
Min dam
Her er noen bilder av min dam: 12000L
Min dam
Ville bare legge inn noen bilder av mitt "lille" prosjekt
Men det går visst ikke å legge ut her på forumet.
Jeg skal legge ved en ekstern link, er det noen her som kjenner til problemet med dette?
Dammen min
Prøver med denne linken og det er artig å høre hva dere synes
dammen min
Dette blir bra.
Vil anbefale at du investerer i bunndren, hvis du ikke allerede har gjordt det.
Jeg driver og bygger ut for 5 gang, her blir det 300 000 liter, med tre bunndren.

Har du lagt ut bilder her?
Torhild
[QUOTE=GeoMag]Bare lurer på disse reglene for hagedam jeg.... Er det ikke noe med at den ikke kan være dypere enn sånn og sånn, ellers må man ha gjerde rundt? Har gravd ut og alt, men...

Reglene for hagedam følger brønnloven. Dvs. er dammen dypere enn 20 cm skal den sikres med gjerde eller et lokk av noe slag.

Dammen min er ca 37 cm dyp og usikret. Hadde besøk av en fra teknisk etat (i et annet ærend) og han sa det var greit da vi har gjerder og hekk rundt hele tomten.

Det står en del info her

Brønnloven eksisterer ikke lenger, den er erstattet av en forskrift som omhandler bygging og forvaltes av kommunen og ikke politiet.
Min utendørsdam
Legger inn 3 bilder av dammen min. Den er laget med Butylgummi og er på ca 35-40.000L Filteret har hittil vært egenlagd, men tror det kommer et nytt til våren.
Denne var nydelig! Har hatt en ufiltrert hagedam for noen år siden med gullfisk og et par koi (det funket faktisk ok uten filter bare man ikke har for mye fisk, satt på hageslangen et par timer i uken for å tilsette vann/tvinge ut litt gammelt vann :P den var bygd sånn at det ikke var noen risiko for fisker også.

Må si at Arnes dam er den beste jeg har sett her så langt, selv så synes jeg det er viktig at dammen må bli en del av hagen, og ikke bare ett hull med vann der man stapper fine fisker i. :P Liker at dammer går helt opp til f.eks verandaer/terasser så man har lettere for å studere dem også, vi nordmenn har forøvrig mye å lære av japanere på dette området hehe.

Hvis brønnloven ikke eksisterer lengre, hva for krav er det til dammer nå? Skal selv ha en relativt stor dam en gang i tiden, om de nekter meg det så tar jeg med meg skattepengene mine og flytter til østen :P
Tenyrafar
Må si at Arnes dam er den beste jeg har sett her så langt, selv så synes jeg det er viktig at dammen må bli en del av hagen, og ikke bare ett hull med vann der man stapper fine fisker i.

Enig med Tanyrrar at dammen må bli en del av hagen.
Denne "Fiske-Arnes" dam har et par andre smarte finurligheter også.

På bilde ser du broen ut fra terrassen , Bak denne fortsetter dammen og under broen var det engang en netting som hindret alle store fisk å svømme over på østre delen .
Dette gjør at vannliljene på bilde hans er så flotte, for med 30 store koi går det hardt utover disse.
Med dette nettet beskyttes også småfisk og andre småkryp på østre side.
Helt genialt!

Han har også en godkjent "inngjæring" som ikke er noe kjedelig gjære, men en type pil hekk som skjuler det hele på en særdeles pen måte.
Kansje han har bilde av dette også ?

Denne dammen er nok nå 12-13 år og selfølgelig nå pent tilgrodd, men dammen var allerede imponerende som ny.

Til sommeren vil jeg tro Fiske-Arne vil komme med bilder av et nytt
prosjekt han sysler med.
Her snakker vi ikke om utsikt over havet men utsikt fra kjellerstue inn i havet

Mvh Øivind
den siste linja di minte meg også på at min idelle dam hadde hatt vindu inn til kjelleretasjen, jeg lurer på hvor vanskelig noe sånt er å få til, både konstruksjonsmessig og lovmessig.
Jeg har tenkt å bygge en dam ved siden av huset, men ikke legge vekten av dammen intill, for å si det slik. Det blir en egen oppmurt mur noen cm fra grunnmuren, slik at vinduet i dammen blir ca 60 cm bakenfor innerveggen på huset, men tror ikke dette gjør noe.
Lovmessig har vel ikke dette noe å si hvis den bare er sikret utvendig som en dam skal være.
Men man må sørge for å bygge dette sikkert, for jeg tror forsikringselskapet vil finne på mye for å slippe å betale for en eventuell vannskade etter at 40.000L flommer inn i kjelleren...
Tror det nok blir langt ut på sommeren før prosjektet påbegynnes.
Våres dam
Fikk en mail der Øivind etterlyste meg på forumet her så da er det vel bare å legge ut bilde av vår dam også

Dammen er på 25000l men i sommer graver vi den opp og gjør noen små endringer

[External Image]
Jeg bygger nå et eget hus for akvarier og vinteroppfôring av Koi. Dette huset blir senket i bakken, og vil fungere som en vegg i min 300 000+ liter dam.
Her blir det vindu fra huset og inn i dammen. Alt er under bygging, men har stoppet på grunn av kong vinter.
Grunnmuren kommer opp, så snart snø og tele går.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap