- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- Vokser bartene ut igjen? (side 2)
Vokser bartene ut igjen? (side 2)
mona o[QUOTE=Tom Kristiansen] Mener dette ble motbevist senere, uten at jeg bestant skal si dette.
Da skulle du ikke sagt noe
Hvor og hvordan, vet du noe om det?
Rykter og løst snakk hjelper ikke stort, det ville vært fint om du i det minste visste om dette ble sjekket av f.eks. en akvarieklubb, med hvilke metoder eller lignende.
For jeg er selvsagt interessert i å vite fakta, og om mikroskopundersøkelsen og eksperimentet jeg nevnte fra et OAK møte er behørig tilbakevist, så skal jeg ikke nevne dette mer. Jeg vil jo ikke gi feilinformasjon!
Mener dette blei tatt opp på dette foraet...eller tilsvarende for ca 2 år siden og diskutert da. Mener å huske at det var en med tilgang på mikroskop, som sjekke sanda fra biltema selv. Som konstanterte at sanda ikke hadde skarpe kanter, men var like rund som Rådasand etc. Kan se om jeg finner den diskusjonen.
Postet 06.11.07 kl 15:21
Postet 06.11.07 kl 15:22
mona oHar du hørt om foredraget som ble holdt på Oslo Akvarieklubb? Der dette ble undersøkt? Det om sand, og at Jo Stenersen hadde dissekert fisk som ble holdt på Biltema-sand (sandsilende arter) og undersøkt gjellene under mikroskop? Gjellene var helt fillete av blåsesanden fra Biltema... Foredraget ble holdt for...tja... et par år siden, tror jeg. Jeg stoler 100% på Jo Stenersen, han er utrolig dyktig, så det blir nok aldri Biltema-sand hos meg. Merk at jeg ikke husker detaljer fordi det er så lenge siden, og jeg ble selv gjenfortalt det som ble sagt på det foredraget (var ikke tilstede selv). Detaljer får komme fra enten Jo selv, eller noen andre som var tilstede. MEN jeg husker at Biltemasanden fikk elendigste resultat.
Eg har lest om det. Jo Stenersen har i ettertid sagt(skrevet) at han mener dagens blåsesand ikke er den samme som han testet med.
Postet 06.11.07 kl 15:25
Tom KristiansenMener dette blei tatt opp på dette foraet...eller tilsvarende for ca 2 år siden og diskutert da. Mener å huske at det var en med tilgang på mikroskop, som sjekke sanda fra biltema selv. Som konstanterte at sanda ikke hadde skarpe kanter, men var like rund som Rådasand etc. Kan se om jeg finner den diskusjonen.
Den har jeg selv lest, så du trenger ikke lete. Det var sanden som var blitt undersøkt, ikke fiskene som hadde bodd "på" den.
Jeg har sett bilder av sandtypene under mikroskop, og man skulle jo tro at blåsesanden var best for sandsilende arter av fisk utifra det man ser på mikroskopbildene. Men resultatet var noe annet når fisken ble dissekert og gjellene undersøkt under mikroskop.
Vel, enhver får velge hva en skal tro på og hva en skal ha mest tiltro til.
Jeg har valgt å holde meg langt unna blåsesand, både pga den ovenfornevnte undersøkelsen, men også pga fargen
Smak og behag, samt litt hva man selv tror utifra div. informasjon
REDIGERT:
Dette skrev Donald før jeg postet det ovenfor:
DonaldEg har lest om det. Jo Stenersen har i ettertid sagt(skrevet) at han mener dagens blåsesand ikke er den samme som han testet med.
Det forandrer nok saken! Da er det nok noe helt annet med dagens sand.
Hører dere folkens!??
Det er fritt frem å bruke blåsesanda, så blås i (hehe, tog du 'an?) i den gamle undersøkelsen fra to år tilbake!
Postet 06.11.07 kl 15:26
Endret: 06.11.07 kl 15:29
Tom KristiansenMener dette blei tatt opp på dette foraet...eller tilsvarende for ca 2 år siden og diskutert da. Mener å huske at det var en med tilgang på mikroskop, som sjekke sanda fra biltema selv. Som konstanterte at sanda ikke hadde skarpe kanter, men var like rund som Rådasand etc. Kan se om jeg finner den diskusjonen.
Frank A. har gjort dette. Bildene han har lagt ut viser tydelig at blåsesanda er rundere enn rådasanda.
P.S. Eg er helt overbevist om at rådasand er en helt topp sand til "bunnlingene" våre Bare så det er sagt.
Postet 06.11.07 kl 15:29
Postet 06.11.07 kl 15:31
Endret: 06.11.07 kl 15:33
Postet 06.11.07 kl 15:32
Postet 06.11.07 kl 15:34
Endret: 06.11.07 kl 15:34
Postet 06.11.07 kl 15:35
mona oNoen som har sett Kristian Valen sin DVD? Hysterisk morsom! :-) Jeg ler så jeg griner når jeg ser den:-) "Hehe, tog du 'an?" er hans uttalelse i en av karakterfigurene han spiller der. (et uttrykk som jeg [I]måtte[/I] bruke i slutten av siste innlegget mitt ovenfor)
Tom KristiansenGammelt nytt vettø;P
Jepp, vi har hatt den filmen lenge.
For de som ikke har sett Valens morsomheter:
Den karakterfiguren tror selv han er så vanvittig morsom, og hver gang han kommer med en dårlig vits eller morsomhet, så ler han selv, heiser opp buksa, drar litt snørr og harker, og sier "hehe, tog du 'an? hehe"
Så når jeg skriver noe jeg selv synes er morsomt, kanskje en blaut morsomhet , så skriver jeg "Hehe, tog du 'an?"
PS!
NOK off-topic fra meg altså
Postet 06.11.07 kl 15:40
Endret: 06.11.07 kl 15:43
Nå har eg gått gjennom alle innleggene til Jo både her og der uten å finne det eg tenkte på.
Dermed var det bare Akvarieforum igjen, og da ble eg videresendt til naboforumet.
Så tråden eg tenker på ligger/lå helt sikkert på Akvarieforum.
For alt eg vet kan fremdeles blåsesanda være skadelig, men eg har ihvertfall lest at Jo trodde at det ikke var samme sanda.
Personlig finner eg det utrolig at rund morenesand kan være skadelig, men eg har ikke kunnskap om dette. Så eg bare tror
Dermed var det bare Akvarieforum igjen, og da ble eg videresendt til naboforumet.
Så tråden eg tenker på ligger/lå helt sikkert på Akvarieforum.
For alt eg vet kan fremdeles blåsesanda være skadelig, men eg har ihvertfall lest at Jo trodde at det ikke var samme sanda.
Personlig finner eg det utrolig at rund morenesand kan være skadelig, men eg har ikke kunnskap om dette. Så eg bare tror
Postet 06.11.07 kl 16:01
Enig med deg, Terje, det virker jo ikke så logisk at blåsesanden som ser så rundkornet ut under mikroskop, skal være "opprivende" på gjeller.
Men på den annen side, hva vet vi egentlig? Den er jo beregnet til å rett og slett rive av maling på ting, så hvorfor ikke? Den har kanskje egenskaper vi ikke helt har skjønt enda
Men på den annen side, hva vet vi egentlig? Den er jo beregnet til å rett og slett rive av maling på ting, så hvorfor ikke? Den har kanskje egenskaper vi ikke helt har skjønt enda
Postet 06.11.07 kl 18:17
Postet 06.11.07 kl 20:21
Her gikk det visst hull på en eeh..sandsekk, ja. Mange interessante synspunkter som jeg ikke har vært borti før, så nå har jeg fått enda mer å tenke gjennom.
Har vært i Oslo i dag og har kjøpt en sekk Biltema-sand, det var så greit å stikke innom på Alnabru når vi først skulle kjøre den lange veien, og det er jo ikke verre enn at sanda kan brukes til sandblåsing, eller i hagen dersom jeg bestemmer meg til ikke å ha den i akvariet.
Jeg ble litt skeptisk over opplysningen om fillete gjeller, det er vel et hakk verre enn fillete barter,...eller..?
Hovedsaken for meg nå er å få til finest mulig forhold for den mallen jeg har og de jeg har tenkt å kjøpe.
Har vært i Oslo i dag og har kjøpt en sekk Biltema-sand, det var så greit å stikke innom på Alnabru når vi først skulle kjøre den lange veien, og det er jo ikke verre enn at sanda kan brukes til sandblåsing, eller i hagen dersom jeg bestemmer meg til ikke å ha den i akvariet.
Jeg ble litt skeptisk over opplysningen om fillete gjeller, det er vel et hakk verre enn fillete barter,...eller..?
Hovedsaken for meg nå er å få til finest mulig forhold for den mallen jeg har og de jeg har tenkt å kjøpe.
Postet 06.11.07 kl 20:59
evoTHer gikk det visst hull på en eeh..sandsekk, ja. Mange interessante synspunkter som jeg ikke har vært borti før, så nå har jeg fått enda mer å tenke gjennom. Har vært i Oslo i dag og har kjøpt en sekk Biltema-sand, det var så greit å stikke innom på Alnabru når vi først skulle kjøre den lange veien, og det er jo ikke verre enn at sanda kan brukes til sandblåsing, eller i hagen dersom jeg bestemmer meg til ikke å ha den i akvariet. Jeg ble litt skeptisk over opplysningen om fillete gjeller, det er vel et hakk verre enn fillete barter,...eller..? Hovedsaken for meg nå er å få til finest mulig forhold for den mallen jeg har og de jeg har tenkt å kjøpe.
Du trenger ikke bekymre deg å bruke Biltema sand. Den er ufarlig for fiskene også gjellene dems.
Postet 06.11.07 kl 21:09
Postet 06.11.07 kl 21:41
Sitter og søker etter info om sand her på forumet idag.
Nå ble ihvertfall jeg skremt til å ikke kjøpe Biltema-sand. Det der var jo virkelig ille...
Men nå er det vel ikke blåsesanda på Biltema som brukes lenger, men den "Nye" som brukes til sement, akvarier etc. Ble nettopp fortalt dette tidligere idag, i en annen tråd:
mona oHar du hørt om foredraget som ble holdt på Oslo Akvarieklubb? Der dette ble undersøkt? Det om sand, og at Jo Stenersen hadde dissekert fisk som ble holdt på Biltema-sand (sandsilende arter) og undersøkt gjellene under mikroskop? Gjellene var helt fillete av blåsesanden fra Biltema... Foredraget ble holdt for...tja... et par år siden, tror jeg. Jeg stoler 100% på Jo Stenersen, han er utrolig dyktig, så det blir nok aldri Biltema-sand hos meg. Merk at jeg ikke husker detaljer fordi det er så lenge siden, og jeg ble selv gjenfortalt det som ble sagt på det foredraget (var ikke tilstede selv). Detaljer får komme fra enten Jo selv, eller noen andre som var tilstede. MEN jeg husker at Biltemasanden fikk elendigste resultat.
Nå ble ihvertfall jeg skremt til å ikke kjøpe Biltema-sand. Det der var jo virkelig ille...
Men nå er det vel ikke blåsesanda på Biltema som brukes lenger, men den "Nye" som brukes til sement, akvarier etc. Ble nettopp fortalt dette tidligere idag, i en annen tråd:
Vidar AlfeiSanden som kan brukes fra biltema er: [URLBLOCK1]
Postet 16.07.09 kl 17:21
biltema sin sand er blåse sand.ikke akvarie sand,dermed ikke beregnet til akvarie bruk.for biltema er ikke akvarie butikk.som selger akvarieutstyr.så den sanden kan di ha for meg.jeg kommer aldri til å bruke den blåse sanden som di selger der.så jeg kan forstå at enkelte er skeptisk til den sanden di selger på biltema.
Postet 16.07.09 kl 17:58
Postet 16.07.09 kl 18:05
Postet 16.07.09 kl 21:02