Oslo-vannet endres! (side 2)

Men hvordan blande i ph minus? Jeg fyller jo vann rett fra krana, gidder ikke starte med bøtter igjen. Må vel kunne gjøre som med dh saltet, det blander jeg i ei mugge med vann og heller litt og litt mens jeg tapper i vann.

Hmm.. trenger flere hender...
Det finnes ph minus, men har prøvd det i et kar og opplevd at det gir ustabile verdier. PH går ned med en gang men går så opp igen når vannet har lufta seg i karet en stund. Noen som har erfaring med senking av ph over tid og har noen gode råd?

Testa forresten nå vann som hadde stått ute over natta, men det var fortsatt over 7,5 i PH. GH var 4 og KH 3. Så GH er svakt høyere enn den har vært tidligere.
Litt info fra Oslo Kommunes sider og link til siden for de som ønsker å lese mer:

FAKTA OM DRIKKEVANNSKVALITETEN FRA VANNBEHANDLINGSANLEGG

pH-verdi dvs. surhetsgrad. Nøytralt vann har pH=7. Fra Oset vil pH-verdien heves fra dagens ca 6,6 til ca 8 for vann fra nye Oset. Dette blir gjort for å redusere korrosjon i vannledningene.
Fargetall dvs. innhold av humus som er nedbrutt organisk stoff (løv etc).
Kravet i Drikkevannsforskriften er mindre enn 20 mg Pt/l-skala.
Vann fra Oset har i dag fargetall 20 - 25 mg Pt/l-skala, og vil bli ca. 5 mg Pt/l -skala
Vannet fra nye Oset blir klarere og uten dagens gulbrune farge.
Kalsiuminnholdet dvs kalk blir hevet fra ca 4 mg Ca/l til ca 20 mg Ca/l.
Kalsium og carbondioksid (kullsyre) tilsettes for å redusere korrosjonen i vannledningene.
1 dH° (hardhetsgrad på vannet)= 7,2 mg kalsium (ca) per liter.
Alkalitet dvs. uttrykk for vannets bufferevne eller evne til å holde stabil pH-verdi. Heves fra 0,05 mmol/l til ca 0,7 mmol/l.
Turbiditet dvs. grums er uttrykk for partikkelinnholdet i vannet. Reduseres fra ca 1 til under 0,2 FNU.

Her kan du lese hele siden
Skulle ønske en slik endring ble gjort for lillestrøm-området også, hadde spart meg for mye blandings! hehe
liv_65
Det finnes ph minus, men har prøvd det i et kar og opplevd at det gir ustabile verdier. PH går ned med en gang men går så opp igen når vannet har lufta seg i karet en stund. Noen som har erfaring med senking av ph over tid og har noen gode råd? Testa forresten nå vann som hadde stått ute over natta, men det var fortsatt over 7,5 i PH. GH var 4 og KH 3. Så GH er svakt høyere enn den har vært tidligere.

Tenkte prøve sånn eikebarkekstrakt men har ingen peil på om det er bra greier. gh lå på 0 i springen før og jeg økte den kun opp til 4. Så for min del betyr det jo at jeg nå i det minste slipper å tilsette dh salt lengre. Det er jo fint. Så får jeg plundre med gh minus istedet...
Har brukt akkurat den eikebarkekstrakten i lang tid etter at vannverket mitt endret verdiene på samme måte som i Oslo. Kan absolutt anbefale dette produktet for å senke ph/kh, men vær obs på at det er sterke saker. Selv så blander jeg ut i bøttene siden jeg likevel mellomlagrer vann. Tilsett aldri denne eikebarkekstrakten ufortynnet direkte i karet! Dette er etsende og kan gi store skader på fisk som måtte svømme i nærheten om sirkulasjonen er liten og konsentrasjonen blir høy.

Anbefaler å prøve ut hvor mye som trengs i en bøtte. Det skal gjerne bare noen dråper til siden den er så konsentrert. Bruk av de små doseringsprøytene som kan kjøpes på apoteket anbefales. Drøy i bruk med andre ord.
Tante Astrid
Har brukt akkurat den eikebarkekstrakten i lang tid etter at vannverket mitt endret verdiene på samme måte som i Oslo. Kan absolutt anbefale dette produktet for å senke ph/kh, men vær obs på at det er sterke saker. Selv så blander jeg ut i bøttene siden jeg likevel mellomlagrer vann. Tilsett aldri denne eikebarkekstrakten ufortynnet direkte i karet! Dette er etsende og kan gi store skader på fisk som måtte svømme i nærheten om sirkulasjonen er liten og konsentrasjonen blir høy. Anbefaler å prøve ut hvor mye som trengs i en bøtte. Det skal gjerne bare noen dråper til siden den er så konsentrert. Bruk av de små doseringsprøytene som kan kjøpes på apoteket anbefales. Drøy i bruk med andre ord.

Ojj, det var jammen bra jeg fikk vite! Vil ikke helle oppi noe som er etsende! Da er det bare å sette i gang med bøtter igjen -det var da som søren da...
Tante Astrid
Har brukt akkurat den eikebarkekstrakten i lang tid etter at vannverket mitt endret verdiene på samme måte som i Oslo. Kan absolutt anbefale dette produktet for å senke ph/kh

Betyr det at når du først har senket ph så holder den seg stabilt på det nivået du har senket til? Produktet jeg prøvde var JBL PH-Minus, den skal in neholde eikeekstrakt. Hva slags merke er produktet du har brukt og hvor kjøper du det?

Eikebarkekstrakt får du hos blant annet Webzoo.

liv_65
Betyr det at når du først har senket ph så holder den seg stabilt på det nivået du har senket til?

Ja, den gjør det hos meg. Jeg har brukt eikebarkekstrakt i flere år.
Men har du inventar i akvariet (mye røtter eller avfall f.eks) som virker forsurende på vannet, kan ph synke ytterligere litt lavere enn det du opprinnelig senket den til med tilsetningsstoffet.
Her hos meg er det imidlertid helt perfekt, jeg skal ha surt vann til mine fisk.
Jepp, stemmer som Mona sier at så sant det ikke er ting i karet som kan endre verdiene (røtter, kalkstein osv) så holder ph-verdien i vannet seg stabil etter tilsetning.

Jeg bruker eikebarkekstrakt av det samme merket som Lro og Mona linket til. Er veldig fornøyd med den. Har kjøpt den både av Webzoo og hos Aquamanias.
Da burde det være greit her også. Under forsøkene med JBL PH minus sank ph til ønsket nivå med en gang, men steg igjen til opprinnelig nivå etter kort tid (innen en time). Dvs. eneste resultat var å stresse fisk maksimalt (og svi av unødige kroner)

Har bestilt ekstraktet du anbefalte og PH konstant av samme merke for sikkerhets skyld. Den skal øke KH uten å endre PH eller GH. Så om ph skulle begynne å stige igjen som det gjorde med PH minus (pga luftingen i vannet antar jeg - ikke noe som inneholder kalk i vannet der) så får jeg prøve den. Usikker på hva jeg gjør med vanbytte denne helga - får håpe ekstraktet kommer raskt.
Testet JBL PH minus nå, fylte to 15 liters bøtter med vann og senket PH til ca. 6,5. Dette gjorde jeg i går søndag. I dag litt over et døgn senere har PH steget igjen til ca. 7. Det gir ikke særlig tillit til dette produktet dessverre. Spent på å prøve eikebarkekstraktet isteden. Kommer til å ta samme test for å se hva resultatet blir.
Ville bare legge inn en oppdatering i tilfelle det er flere som har vært rådville pga endringen i Oslo vannet.

Jeg har brukt eikebarkekstraktet som ble anbefalt her, (Amtra) bestilt hos Webzoo, ved to vannbytter nå og er kjempefornøyd. Det er utrolig drøyt i brukt og holder ph helt stabil. (Noe helt annet enn det JBL produktet jeg prøvde som var dyrt i brukt og hvor ph steg igjen etter kort tid.)

Oslo vannet har nå PH på ca. 7,7 men med kun 0,5-1 ml per 10 liter så holder akvariene mine seg kjempefint på 6,5 som de alltid har gjort

Mao... god kvalitet, overkommelig pris og drøy i bruk!
liv_65
Ville bare legge inn en oppdatering i tilfelle det er flere som har vært rådville pga endringen i Oslo vannet. Jeg har brukt eikebarkekstraktet som ble anbefalt her, (Amtra) bestilt hos Webzoo, ved to vannbytter nå og er kjempefornøyd. Det er utrolig drøyt i brukt og holder ph helt stabil. (Noe helt annet enn det JBL produktet jeg prøvde som var dyrt i brukt og hvor ph steg igjen etter kort tid.) Oslo vannet har nå PH på ca. 7,7 men med kun 0,5-1 ml per 10 liter så holder akvariene mine seg kjempefint på 6,5 som de alltid har gjort :-D Mao... god kvalitet, overkommelig pris og drøy i bruk!

Helt enig, fikk kjøpt denne eikebarkekstrakten selv og den funker som bare det. Bra at den er så drøy så man slipper å irritere seg over at det blir dyrt å bytte vann

Men guri malla, man må passe på å sjekke vannet i springen før man bytter vann. For under en uke siden var vannet i springen ph 7,5, gh 3 og kh 3. I dag var ph 6,5, kh 0 og gh 0... det er ganske stor forskjell på kort tid!
Oslovannet har ph 6 i dag
Søkte litt på internett og fant følgende oppdatering: Kortversjonen er at Oslovannet nå er fra det gamle anlegget en stund fremover, altså med gamle vannverdier :

pH = ca. 6,6
Fargetall= ca. 20-25 mg Pt/l-skala
Alkalitet = ca. 0,05 mmol/l
Turbiditet = ligger under 1 FNU
Kalsium = 4 mg Ca/l dvs. hardhetsgrad = 0,6 dH
Konduktivitet= ca 3 mS/m

Dette skyldes driftsfeil på nye anlegget. Mer om dette kan du lese her:

Takk, alle sammen!
Flott at dere har holdt i liv i tråden OG at dere sjekker vannet - og tar vare på stabilitet for fiskene deres
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap