Pluto-mitt første akvarium (side 2)

Den stripete planta i 60 literen kan du bare ta ut og plante i et potte og ha i vinduskarmen. Kommer til å dø under vann... det er en dracaena, mange akvarister som har blitt "lurt" i akvariebutikken til å kjøpe den: http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1008&thread_id=17944&sr=1&msr=1
okei-lurte litt på det der, for jeg fant den ikke i plantebasen.
Så kjipt!
Drittlei av alt tullet-bli lurt av de i butikkene!
kulemathias
okei-lurte litt på det der, for jeg fant den ikke i plantebasen. Så kjipt! Drittlei av alt tullet-bli lurt av de i butikkene! :(

Grunnen til at jeg skrev lurt i anførselstegn er at ofte vet rett og slett ikke butikkene at de selger planter som ikke har noe under vann å gjøre. bestiller de assorterte planter får de litt av hvert, også terrarieplanter. Er vel bare tropica som har navnelapp med skikkelig info om planten. Men de tror jeg konsekvent produserer vannplanter uansett.

men det er butikker som gir blaffen selv om de vet at det ikke er vannplante. Det provoserer meg for disse plantene er jo faktisk nokså dyre spør du meg!

Dessuten blir man frustrert når man ikke får til planta og tror det er sin egen feil

Du kan ta med deg plantene tilbake og forlange å få bytta. Du har jo blitt solgt feil vare. Be om noen lettstelte hurtigvoksende vannplanter istedet.
Jeg tok med planten på dyrebutikken idag. Jeg spurte hun som driver den om hun kunne finne ut hva planten heter.

Hun visste ikke, men slo opp i ei bok hun haqdde. Der stod det sort på hvitt at det er en akvarieplante. Jeg husker ikke hva den het, men den var i samme familie som de plantene du linket meg til her.

den het altså dracaena og så ettellerannet på b.....
desverre hadde jeg dårlig tid, og glemte å be henne skrive det ned.

Ikke vet jeg, men jeg får sette dem tilbake i karet å se hva som skjer
Hmm, jeg nekter å tro det der er en akvarieplante uansett om hun fant den i boka under akvarieplante. Det er jo ikke rart at de i dyrebutikkene ofte tar feil når informasjonen de har å lære fra er feil i utgangspunktet. Men prøv å ha den under vann og se om den overlever. Eller om den i det hele tatt vokser
du har sikkert rett, men som amatør tørr jeg ikke å være påståelig til henne desverre........
kjipt er det....
kulemathias
du har sikkert rett, men som amatør tørr jeg ikke å være påståelig til henne desverre........ kjipt er det....

He he, skjønner deg godt. Men du hadde flere stk av disse? Ta i alle fall vare på kvitteringa så kan du i det minste gå tilbake hvis alle av akkurat den typen dør, men ikke de andre som faktisk er vannplanter. Det burde jo være litt å slå i bordet med

Du er informativ, hjelpsom, forståelsesfull og snill, som vi ser det ass!
Tusen takk!!

Fikk 8 eplesnegler igår. Kjøptre dem av Cheheran. Hadde bestilt og betalt for 6, men han syntes de rosa var så små, at vi fikk 2 ekstra.
Synes de er så utrolig fascinerende! Og vi som tidligere har syntes snegler var litt....heslige-nå har vi sett på dem i timesvis!! hehehe!

På lørdag skal vi hente 20 reker til pluto.
Der har vi 4 eplesnegler nå, men det blir kanskje litt mange i tillegg til rekene?
Tenkete det gikk greit foreløbig da, siden de minste er så små?

sitter å sjekker ut pumper til et av karene nå.
Det lille karet (26l)har jo bare en bitteliten innvendig fluval-pumpe.
60l har en fluval2 + pumpe.

Lurer på om vi skal flytte fluval2+ pumpa til pluto, og skaffe en stø.rre pumpe til 60l.
Hva tror du om det?
Noen pumpe du vil anbefale?
Sitter å sjekker på rubrikkannonsene herinne nå....

hmm.....jeg skriver fort, så det blir litt skriveleifer ser jeg....
Jeg har ikke så god greie på pumper, men å oppgradere er sjelden dumt
men jeg kan tipse om et godt filter til det lille akvariet. det ser ut som det er en ganske smal plastramme på? Da kan du jo bruke et sånt hang-on filter. Det brukte jeg på mitt lille 25L og var kjempefornøyd. Jeg brukte AquaClear 20, men syns det godt kunne vært kraftigere så du kunne prøvd AquaClear 50, ikke store prisforskjellen. Det henger på utsiden og stjeler derfor ingen plass inni akvariet. Men innsuget må du rekesikre. Det har jeg gjort med gnagebeskyttelse jeg fant på hagesenter.

Noen eplesnegler og 20 reker syns jeg høres helt ok ut til dette karet

Wupps! jeg glemte å legge til: Dette filteret kan du bruke på kar uten dekkglass eller dekkglass kappet slik at det som henger over kanten får plass. med eplesnegler er kanskje ikke dette så lurt da de kan klatre ut..
Og bildet av gnagebeskyttelsen, så vet du ha du skal se etter
JIPPIIIIIIII-NÅ HAR VI FÅTT 20 REKER I PLUTO-REKEKARET!!!

De er såååå utroolig morsomme, sammen med sneglene.
Men jeg så at den ene reka satt på skallet til den ene eplesnegla-de går godt sammen håper jeg?

Ser at eplesneglene er aktive i begge karene-er det et bra tegn?
De jobber hele tiden.

Kuhlii-ålene vet jeg ikke. I starten var de veldig aktive og lekne, men nå er de mere i ro, etter at eplesneglene kom-kanskje de ikke trives så godt sammen?

Det skulle ikke by på problemer å blande de forskjellige dyra du nevner. Noen får rette meg om jeg tar feil, har ikke så mye peiling på akkurat eplesnegle, men det er jo helt vanlig å ha reker og snegler i samme kar. Kuhliiålene har nok bare funnet seg mer til rette og derfor roet seg ned bare
jesssssss-så digg!
Det virker som de trives. vente litt til over helga nå, så får vi få til en 2-3 fisk til i 60-litern.
Noen å anbefale?

har jo den "tilgodelappen" vi fikk på city syd.....
forresten står det 1 gullancistus, men finner ikke noe fisk som heter det i kunnskapsbasen her.....?????
Kan jeg ha det sammen med kuhlii`ene?

Bør vel ikke ha så veldig mange fler fisker i bunnen tror jeg. er nok live der-blir kanskje fort kamp om plassen...?
Men har jo bare 1 guppy og en platy i mellom- og toppsjiktet, så her kan jeg ha fler. Men kunne tenkt meg endlers istede for vanlig guppy egentlig....?

Kom med råd! )

Rekekaret er vi fornøyd med for nå. Må bare ha i flyteplanter i toppen, og kanskje litt mer javamose og cabomba. Rekene ser ut til å trives veldig med de plantene vi har der også, men kunne tenkt meg en cabomba til, for å få skjult varmekolben og pumpa, og så er det glissent i toppen, uten flyteplanter.

De potteplantene i 60-litern skal også byttes ut seff, kom gjerne med råd her også! )

PS; kan man dele algekuler i to?
Tror den ene har vokst godt, den korte tida vi har hatt den.....?
Hvite perler i rekekaret
Nå har vi skaffet oss et elite stingray 15 innvendig filter til 60-literen. Fluval plus 2-pumpa er dermed flyttet til rekekaret.
Men da vi satte på plass pumpa i rekekaret, så vi noen hvite perler som ligger langsmed kanten i vannoverflata i karet-hva er det?
Hei, Mathias! Det å ha flere fisk på bunnen går fint, men det eneste problemet er hvis du ikke har nok gjemmesteder. Om du tenker på min 180 liter har jeg mye bunnfisk. Så lenge gjemmestedene er på plass er det ikke noe problem. Jeg liker også å ha mye gjemmesteder som faktisk gjør det spennende. Det finnes nemlig flere fisk i karet mitt som ofte gjemmer seg og da er det så spennende å finne hvor de gjememr seg og mange vet jeg enda ikke hvor de holder til

De hvite tingene i vannoverflata høres kjent ut. De er noen små kryp som jeg ikke vet hva er men fisker spiser disse.

EDIT: Husker ikke navnet men tror det er en slags vannloppe, men hvor store er dine "perler"?

Kan den gullancistrusen være denne? Går bra å ha den sammen med kuhlii både i forhold til vannverdier og oppførsel, men som Akva-Math sier er det viktig med gjemmesteder for begge typene. Det syns jeg det ser ganske dårlig ut med på bildet av akvariet? Få inn en rot, kanskje en kokosnøtt eller noe? Hva med otto? De passer kanskje bedre i et så lite kar. Jeg ser i profilen til ancistrus at den bør gå i større kar. Otto bør du ha i en gruppe akkurat som kuhlii.

Du kan godt ha endlers sammen med den type guppy du har fra før, men de vil krysse seg. Vær heller obs på at guppy og platy helst skal ha en annen vanntype enn fiskene nevnt ovenfor. Det er helt vanlig å blande fisk fra helt forskjellige vann, men jeg syns feks det er viktig at mine fisk får den vanntypen de trives best i. Derfor nevner jeg det. Det enkleste er jo å måle vannet i springen din og skaffe deg fisk som passer i dette vannet Så slipper du gjøre noen endringer. Søk i fiskebasen etter fisk som kan gå i den type vann og 60L så får du nok opp noen forslag. Bare et tips dette her altså

En påbegynt tråd om akkurat dette med vannet.

He he, selv har jeg fisk som ikke passer til vannet fra springen, jeg faller stort sett alltid for fisk som går i surere vann enn det. Men jeg syns det er litt "kos" å tilrettelegge vannet for dem også.

Du kan dele algekula i to, men det tar visstnok laaaaang tid før den vokser sammen og blir pen igjen. Vet også noen har brettet den ut og fått den til å vokse på ei trerot. Er en del tråder om disse algekulene/ballene, søk så finner du.
hmmm....synes ikke den ligner på den gule der nei. Mangler di der "skjeggstubbene"
Den ligner mer på otto`en , bare at den vi hadde, som døde da, var gul.

Det tar en stund før de blir kjønnsmodne og får barter. Og det er hannene som får barter. Fins mange ancistrus. Du får søke den opp og se på hver enkelt om noen kan ligne på den du har.
perlene-de carierer veldig i størrelse. Fra som et lite punktum, til kanskje 3-4 mm i diameter
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap