Sommerfuglciklider hybrider - noen som kjenner til? (side 2)

Man skal hvere litt forsiktig med kjøp av sommerfuglciklidene i butikkene, du kan risikere å få fisk som er avlet opp for å se fin ut men har mistet mye av imunforsvaret sitt, disse kommer som regel fra asia. Jeg har blitt anbefalt sommerfuglciklider fra tyskland eller selvsagt VF.
Når man snakker om hybrid fisk, så fikk eg meg et lite sjokk når eg var innom en zoo butikk i romjulen, de hadde golfball gullfisk, fisken var helt run og kunne såvidt svømme det er noe av det sykeste eg har sett. Håper at det er ingen som kjøper de.
ctammer
Man skal hvere litt forsiktig med kjøp av sommerfuglciklidene i butikkene, du kan risikere å få fisk som er avlet opp for å se fin ut men har mistet mye av imunforsvaret sitt, disse kommer som regel fra asia. Jeg har blitt anbefalt sommerfuglciklider fra tyskland eller selvsagt VF. Når man snakker om hybrid fisk, så fikk eg meg et lite sjokk når eg var innom en zoo butikk i romjulen, de hadde golfball gullfisk, fisken var helt run og kunne såvidt svømme det er noe av det sykeste eg har sett. Håper at det er ingen som kjøper de.


Sikkert det jeg har kjøpt ://
Shlush
[QUOTE=ctammer]Man skal hvere litt forsiktig med kjøp av sommerfuglciklidene i butikkene, du kan risikere å få fisk som er avlet opp for å se fin ut men har mistet mye av imunforsvaret sitt, disse kommer som regel fra asia. Jeg har blitt anbefalt sommerfuglciklider fra tyskland eller selvsagt VF. Når man snakker om hybrid fisk, så fikk eg meg et lite sjokk når eg var innom en zoo butikk i romjulen, de hadde golfball gullfisk, fisken var helt run og kunne såvidt svømme det er noe av det sykeste eg har sett. Håper at det er ingen som kjøper de.


Sikkert det jeg har kjøpt ://

har kjøpt de eg oxo, for noen år siden :S
ctammer
Man skal hvere litt forsiktig med kjøp av sommerfuglciklidene i butikkene, du kan risikere å få fisk som er avlet opp for å se fin ut men har mistet mye av imunforsvaret sitt, disse kommer som regel fra asia. Jeg har blitt anbefalt sommerfuglciklider fra tyskland eller selvsagt [B]VF[/B]. Når man snakker om hybrid fisk, så fikk eg meg et lite sjokk når eg var innom en zoo butikk i romjulen, de hadde golfball gullfisk, fisken var helt run og kunne såvidt svømme det er noe av det sykeste eg har sett. Håper at det er ingen som kjøper de.


Hva er VF (husk... nybegynner jeg..hehe..kremt)
VF = ViltFanget Altså fisk fanget i elver og sjøer der de naturlig kommer fra.
OK! Hehe. ... litt treg jeg kanskje men nå kan jeg det:p

Men finnes det noen oversikt over hvor man får tak i hva?
Tørrfisk
OK! Hehe. ... litt treg jeg kanskje men nå kan jeg det:p Men finnes det noen oversikt over hvor man får tak i hva?


Det bruker å stå VF bak navnet på fisken i butikken Disse bruker å være mye dyrere enn vanlig samtidig.


De sommerfuglene jeg kjøpte kostet 150kr pr stk. Dette syntes jeg var dyrt. Vertfall når de aldri overlever??
Shlush
Men biXen. Er de B.Sommerfuglciklidene skarpe i fargene mye? Siden de i butikken ikke hadde farger. Håper de har litt farge til vanlig også :) Bare digger oppførselen på denne nysgjerrige cikliden.


At de har blasse og kjedelige farger i butikken er et godt tegn. Det betyr at de er naturlige og ikke tukla med. De viser fargen først ved trivsel, og hvem trives vel med 50 andre likesinna i et 80 liter kar? Jeg så fullt utfarga sommerfuglciklider i en butikk her i et sånnet kar, og det var uaktuelt. Lukter ugler i mosen da. Ungdommer er også ganske blå/hvit blasse i fargen, de farger ikke om før etter noen måneder skikkelig.

Så snart mine ble husvarme, og jeg har hatt mine i en stund nå i forskjellige kar og oppsett, så er de utfarga. Sjefshannen mest, minste hunnen minst. Forskjellige forhold som mat, territoriekrangler og yngelkrangler forandre utfarging. Men så finnes det også fisker som er nærmere viltvariant og andre som er lengre fra. Det er mye dårlig oppdrett av disse også.

Mine legger egg utrolig lett og passer godt på, har hatt frittsvømmende yngel et par ganger, de siste levde mange, og jeg gjorde ikke en skit. Men har tetraer og andre bolivianere i karet så når bare mora passet på så varte de bare i noen dager

Det er bare til å se på mine andre bilder egentlig, det hovedbildet i basen er jo bevisst justert til å se ut slik fisken ser ut for øyet, de fleste bilder generelt blir blassere, spesielt med blitz. Jeg tar som oftest uten blitz, og fiskene er nydelige med Lifeglo lys. Vedlagt bilde er vel igrunn rett fra kamera uten noe justering. Det er hvor han viser hvem som er sjefen, men gulfargen er generelt noenlunde slik.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap