Nytt akvarie med skalare? (side 2)

Oj, så engasjert! kult.

Tenkte kanskje holde meg til asiatisk type siden jeg har tenkt å ha kuhlii'er men ja jo hmm mye spennende fisk ute, men får liksom ikke tilfredstilt inntrykket av bilder bare
Platy-fan
litt større bilde!


oh, fine

har du noe karr selv? *snoke på profilen*
må si jeg ble litt deprimert i dag.
Var innom dyrebutikken og skulle se disse fiskene og sånt.
Spørre litt og sånt.
Og han som var på butikken var virkelig ikke interressert i å hjelpe meg, og kunne veldig lite.

Fikk jo sett en del da, dette er de jeg synes noe om som var på butikken hvertfall.
dverggurami Colisa lalia
Sommerfuglciklide Mikrogeophagus ramirezi
Ancistrus med slør (den forelska jeg meg i da, men skjønner folk er litt motstander av dem av en eller annen grunn..)
Kulefisk Tetraodon biocellatus
Trigonostigma hengeli /Rasbora hengeli
Denniz the Menace
[URLBLOCK1]


Kulefisk er kjempestilig. Men jeg vil våge å påstå at det ikke er den beste fisken å starte med. Dessuten "låser" du karet til kun denne arten....
Men stilig... Jaaaaaa!!!!!

Grunnen til at det er motstand mot slør-ancistrus er at dette er en menneskeskapt "art". Det er endel som er imot denne formen for tukling med fisk (og andre dyr, for den saks skyld).
Symbiosemannen
[URLBLOCK1] leopoldi heter de visst...


den var MYE finere enn den "vanlige" !
Ingebjørg
[QUOTE=Symbiosemannen][URLBLOCK1] leopoldi heter de visst...

den var MYE finere enn den "vanlige" !

Ja de er kjempefine... men trådstarter har desverre altfor lite kar til disse. Jeg har to i en 160l og det er på kanten, etter min oppfatning. Kallenavnet Dverg-scalare er desverre litt misvisende
Jeg hadde 4 P. Leopoldi, såkalt "dverg" scalare, i en 112 liter. Og det tok ikke mer enn noen minutter etter at jeg hadde sluppet dem uti før jeg innså at det var for lite kar. Det er bare ikke riktig å "krampe" slike praktfulle, høyreiste fiskefinner inn på alt for trang plass! De må ha "luft" rundt seg, rom til å gli grasiøst frem i akvariet uten å subbe borti inventar og alt mulig...
Det endte med at jeg kontaktet butikken og spurte om å få returnere dem, noe jeg heldigvis fikk lov til. Det er første og siste gang jeg har levert tilbake en fisk

Jeg vet ikke helt om cm-angivelsene er noe man kan se seg blind på hos Pterophyllum-arter. Det blir noe helt annet i praksis, når man SER hvordan fisken tar plass "i alle retninger" pga finneprakt, og kroppsformen er rund og høyreist.

P. leopoldi er så flott at den bør ha minst 150 liter å røre seg på, og akvariets høyde er nok viktigere enn dybden og til en viss grad lengden.

det var også noe han på dyrebutikken prøvde å prakke på me. de hadde kampanje på dverg scalarer og han sa de blir jo ikke så store som den vanlige så det går bra. Men jeg stiller meg tvilende i forhold til det siden så mange her er av samme oppfattning (de lever men tricves ikke i for lite karr)

Han mente også at kuhli-ålen ville spise rekene mine.. :S
Kampanje på Leopoldi... du verden!
Kuhlii tar overhodet ikke reker. Det må i motsatt fall være i ekstremt sjeldne tilfeller eller yngel. Selv det stiller jeg meg tvilende til
Denniz the Menace
Han mente også at kuhli-ålen ville spise rekene mine.. :S


Hehe, dette går rett inn i samlingen min over "Hørt på akvariebutikken". Eller kanskje jeg skulle kalle den "Gullkorn fra selgermunn", har ikke helt bestemt meg enda.
Denniz the Menace
det var også noe han på dyrebutikken prøvde å prakke på me. de hadde kampanje på dverg scalarer og han sa de blir jo ikke så store som den vanlige så det går bra. Men jeg stiller meg tvilende i forhold til det siden så mange her er av samme oppfattning (de lever men tricves ikke i for lite karr)


Kampanje på dvergscalare... jeg trodde de var ganske vanskelig å få tak i jeg... har iallefall jeg hørt!

Jeg skal til butikken imorgen og høre om de har fått tak i...
Hvis de har, skal jeg kjøpe 3 stk.
Denniz the Menace
det var også noe han på dyrebutikken prøvde å prakke på me. de hadde kampanje på dverg scalarer og han sa de blir jo ikke så store som den vanlige så det går bra. Men jeg stiller meg tvilende i forhold til det siden så mange her er av samme oppfattning (de lever men tricves ikke i for lite karr)


Kampanje på dvergscalare... jeg trodde de var ganske vanskelig å få tak i jeg... har iallefall jeg hørt!

Jeg skal til butikken imorgen og høre om de har fått tak i...
Hvis de har, skal jeg kjøpe 3 stk.

koste hva det koste vil...
kulefisk vil nok spise sneglene dine=P
Da var det gjort.

Jeg endte med å kjøpe Palettciklider

Kjøpte først to og hua blei litt irritert på den mindre hannen.
Så kjøpte en liten hue og en stor hann i dag.
Problemet er at den første hannen ikke er en hann men en hue Og den største hua er ganske amper på de to mindre. Men hun har begynt å sjarmantisere seg for hannen

Men, ser ikke tre av de røde rekene mine mens de resterende amanorekene sitter heeelt i vannskorpa oppå en rot blir de skremt av frøken hissig?
Mulig jeg tar feil, men jeg trodde at palettene tok reker?
det er liksom det jeg frykter litt og :S
Stort sett alle fisk har én filosofi: Passer det i munnen, er det mat.

Og reker smaker visst så godt, at de spises stykkvis og delt om de ikke skulle passe i munnen.

Jeg har bare kjennskap til dvergreker (ikke amanoreker, viftereker og den type reker), men vet i hvertfall at dvergreker ikke vil være annet enn en særledes smakfull apetittvekker for palettcuiklider.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap