Oppdrett av pygmegurami. noen som har råd? (side 2)
Postet 18.05.09 kl 10:00
Lett på tråen
Jeg er desverre ikke lett på tråen idenne sammenheng heller! Er ingen dataguru,hva er forskjellen på tråd\profil, føler jeg har hatt litt typiske tråd kommentarer iprofilen? Kansje ei data guri kan gi meg et vink.Mitt oppdrettskar til pygmegouramiene var ekstremt lunt og dunkelt, med små røtter limt til bakveggen.Vant denlokale konkuransen med det,best av 8,premie en komplett 54 l!!
Postet 18.05.09 kl 13:22
du kan opprette din personlige tråd fra profilsiden din Da kan du skrive/blogge om hva du gjør og tenker om fiskene dine og alt rundt akvarie-hobbyen Det er veldig spennende for andre (i hvert fall meg) å følge med hva du gjør og kanskje få se ett bilde i blandt som du legger ut der Du kan jo se på min tråd...
Vet ikke helt om det var det du lurte på og om du ble noe klokere...?
Vet ikke helt om det var det du lurte på og om du ble noe klokere...?
Postet 18.05.09 kl 15:20
Lisbeth[QUOTE=Tørrfisk][QUOTE=fjell reven]Du er blitt hørt,fotografen bare dukket opp.Klikk og kikk (SMILEFJES).
Supert! Knallbra bilder, artig å se! Håper du fortsetter slik, også var det denne tråden da...
Nå ble jeg litt nyskjerrig, hvor er bildene?
Fjell Reven har lagt ut bilder på profilen og akvariene sine Han har fått hjelp og noen av bildene var veldig fine! Husker spes ett discusbilde
Postet 18.05.09 kl 15:21
fjell revenEr ingen dataguru,hva er forskjellen på tråd\profil, føler jeg har hatt litt typiske tråd kommentarer iprofilen?
Forskjellen på din profil og ens egen akvarietråd, er rett og slett at i akvarietråden vil nye innlegg du skriver dateres og dukke opp i oversikten "Siste innlegg" her ute på forumet. Og i tråden vil innleggene du skriver listes som et nytt innlegg for hver dag du poster i kronologisk rekkefølge. Tråder kan bli lange etterhvert Det blir som en dagbok eller en blogg (datauttrykk for dagbok på nettet
Noe helt annet er ting du skriver og gjør i din egen bruker/personprofil. Det vil ikke vi andre brukere se med mindre man klikker på ordet "profil" under ditt brukernavn og går inn på din profil og leser der. Det er altså mindre synlig, og leses kun av de som klikker på navnet ditt. I en profil skriver man vel mest littegrann om seg som person, og så kan man registrere akvariene sine med bilder, logge fiskeartene og eventuelle oppdrett.
Eksempler:
Her er min profil
Her er min akvarietråd... 140 sider lang (!)
Postet 18.05.09 kl 15:25
Endret: 18.05.09 kl 15:30
Pygmeyngel og reker
Jeg hadde jo egentlig bestilt noen reker for ei ukes tid siden,men da jeg så yngelet så avbestilte jeg de. Jeg trenger egentlig noen hjelpere i akvariet som kan spise litt "rester" og alger i karet. Spiser reker som blå-reker, kirsebærreker og glassreker yngel? Jeg synes også det er utrolig artig med disse rekene som "reker" i karet
Postet 18.05.09 kl 15:50
Uten en tråd...
Takk for informativt svar.
Postet 18.05.09 kl 22:15
Ny egglegging
Nå er det noe nytt på gang igjen i Pygme-karet. Den forrige pappaen står vakt v overflata på ca samme plass som sist. Jeg klarer ikke å se noe spes, men det er tydelig at han vokter over noe
Jeg var på TAM i dag for å se på fødekasser, men fant ingen. Tenker jeg skal se på webzoo om jeg finner noe der Jeg har også startet föring med Liquifry 2 i kveld i fall det er noen som lever
Jeg var på TAM i dag for å se på fødekasser, men fant ingen. Tenker jeg skal se på webzoo om jeg finner noe der Jeg har også startet föring med Liquifry 2 i kveld i fall det er noen som lever
Postet 18.05.09 kl 23:10
Postet 18.05.09 kl 23:23
Da jeg så de første gang hang det en hel gjeng under en flyteplante. De så ut som microskopiske "rumpetroll" og rørte litt på seg. Far sto da og voktet.
De sier jo at far vokter til eggene klekkes, men jeg regner egentlig med at far vokter litt lengere da jeg ikke tror det var egg jeg så.
Senere så jeg nemlig ett slikt "rumpetroll" spise av Liquifryen.
Skumredene skal være veldig små og lite synbar, så om du ser en som passer på så vil jeg tro det er noe der?? Er begge foreldrene der eller jager "far" "mor"? Her er det 0-toleranse for andre fisker i nærheten etter "det jeg tror" er egglegging! Mor har ingen adgang!
Har du flyteplanter? Det tror jeg er viktig. Helst noe annet en pistia da det er mer mat og mer å gjemme seg i i større flyteplanter. Hiv oppi litt mose om du har og gjerne ha noe mose flytende ved "yngel-plassen". Her i huset er ikke Pygme-karet så veldig estetisk vakker lengere;D Hehe
De sier jo at far vokter til eggene klekkes, men jeg regner egentlig med at far vokter litt lengere da jeg ikke tror det var egg jeg så.
Senere så jeg nemlig ett slikt "rumpetroll" spise av Liquifryen.
Skumredene skal være veldig små og lite synbar, så om du ser en som passer på så vil jeg tro det er noe der?? Er begge foreldrene der eller jager "far" "mor"? Her er det 0-toleranse for andre fisker i nærheten etter "det jeg tror" er egglegging! Mor har ingen adgang!
Har du flyteplanter? Det tror jeg er viktig. Helst noe annet en pistia da det er mer mat og mer å gjemme seg i i større flyteplanter. Hiv oppi litt mose om du har og gjerne ha noe mose flytende ved "yngel-plassen". Her i huset er ikke Pygme-karet så veldig estetisk vakker lengere;D Hehe
Postet 18.05.09 kl 23:38
Postet 18.05.09 kl 23:45
Har ingen reker i karet nei og hannen jager bort alt som nærmer seg . Skumredet er kanskje ikke så stort men han har skumreder plantet innimellom andre steder og mellom div. flyteplanter men det er kun et skumrede han holder øye med . Men nå burde det vel egentlig evt. yngel være frittsvømmende etter hva jeg har lest da men kan ike se noe som helst
Kan selvfølgelig putte oppi noe javamose for å være litt mer på den sikre siden. Ser at de andre gurmiene er veldig opptatt av å undersøke flyteplantene og plukker der men om det er yngel eller noe annet aner jeg jo ikke . Synes det er så vanskelig når jeg ikke ser noe konkret .
Kan selvfølgelig putte oppi noe javamose for å være litt mer på den sikre siden. Ser at de andre gurmiene er veldig opptatt av å undersøke flyteplantene og plukker der men om det er yngel eller noe annet aner jeg jo ikke . Synes det er så vanskelig når jeg ikke ser noe konkret .
Postet 18.05.09 kl 23:55
Postet 19.05.09 kl 00:21
Ny yngel
Nå har det kommet ny pygmeyngel, så i morgentidlig blir det rett ned på dyrebutikken og kjøpe ett midlertidig yngelnett for å prøve å holde de i live denne gangen! *SPENNENDE!*
Postet 21.05.09 kl 23:26