Spørsmål ang uv filter. (side 2)

Hva med Aqua medic sin?

Den kan jeg koble på utvending filter?

Ser at kyllingen nevner noe om den...
MarenB
Har lest at de kan fort gå tett...!?!


Svampen er så lett tilgjengelig at det tar 10sekunder å rense den. Sitter på utsiden av selve enheten.


-Tim
Jeg tenkte 24W ble litt for mye... 9W er jo anbefalt, man mulig det ikke gjør noe. De har den på Tropefisk også Tar den mye plass i karet (om du har den selv og ser det)?
24W varianten er ganske lang, men bygger lite i bredden.

Den lille som jeg har synes jeg ikke gjør så mye av seg i 170 literen.


-Tim
Jeg har brukt Aqua Medic sin 11 watt tidligere og synes den var helt grei, men byggkvaliteten var heller dårlig. Selv om Tetra sin er dobbelt så dyr er den bedre balansert enn AM sin, og jeg vil heller anbefale deg å kjøpe den eller De Bary.

Jeg ser også at svaret mitt under lett kan misforståes. En kan godt bruke 24watt på et 240 liter, men det er IMO bortkastede penger. Det er vannstrømmen forbi pæren som er avgjørende for hvor stor den må være. Veldig forenklet kan en si at reglene er: >200 l/t per watt for alger, >100 l/t per watt for bakterier og >50 l/t for soppsporer er. Det er bakterier og alger vi stort sett er ute etter og som de fleste akvarie UV filtere er beregnet for.

Fluval 405 reklamerer med 1000 liter gjennomstrøming i timen, så 1000 / 100 = 10 watt. Jeg tviler på at Fluval 405 faktisk har 1000 liter effektiv gjennomstrømning, og gjetter den er nærmere halvparten, så da sitter vi igjen med 5 watt som passende størrelse. Velger du 9 watt kan du også senke gjennomstrømningen litt og ta knekken på diverse sykdommer også.
OK. Da skal jeg prøve meg og se om jeg klarer det. Jeg tror det var fluval 305 og ikke 405 du regnet på i innlegget over mitt.

Fluval 405 reklamerer med 1300L/t, så om jeg halverer for å få ett mer riktig svar så blir det 7500L/t. Da deler jeg dette på 1000 og får 7,5W som passende størrelse.
Om jeg da kjøper De Bary 11 watt Elektronisk så vil det være stort nok til å kunne ta knekken på div parasitter og sykdommer også? Jo mer UV, jo mer effektiv v tanke på sykdommer osv?

Jeg har som sagt 305 å gå ut over da det skal kjøres sammen med Juwel sitt invendige filter. Da bør De Bary 11W holde i massevis? Det blir sansynligvis sakte gjennomstrøm også da det blir en del labyrintfisk

Men hvorfor dele på 1000? Er det slik man generelt regner ut W?

Jørgen R. Du skrev:

Veldig forenklet kan en si at reglene er: >200 l/t per watt for alger, >100 l/t per watt for bakterier og >50 l/t for soppsporer er. Det er bakterier og alger vi stort sett er ute etter og som de fleste akvarie UV filtere er beregnet for.

Gjelder dette uansett hvor stort karet er? Tallene er jo så små....?

Mulig jeg er treg her, men jeg vil så gjerne lære meg dette!
For et UV filter så er det gjennomstrømningen som bestemmer effektiviteten i forhold til en wattstyrke. Det må likevel skaleres til akvariet det skal brukes i.

Det blir vanligvis opgitt annbefalt størrelse, akkurat som med vanlige filterpumper.


-Tim
MarenB
OK. Da skal jeg prøve meg og se om jeg klarer det. Jeg tror det var fluval 305 og ikke 405 du regnet på i innlegget over mitt. Fluval 405 reklamerer med 1300L/t, så om jeg halverer for å få ett mer riktig svar så blir det 7500L/t. Da deler jeg dette på 1000 og får 7,5W som passende størrelse. Om jeg da kjøper [URLBLOCK1] så vil det være stort nok til å kunne ta knekken på div parasitter og sykdommer også? Jo mer UV, jo mer effektiv v tanke på sykdommer osv? Jeg har som sagt 305 å gå ut over da det skal kjøres sammen med Juwel sitt invendige filter. Da bør De Bary 11W holde i massevis? Det blir sansynligvis sakte gjennomstrøm også da det blir en del labyrintfisk:) Men hvorfor dele på 1000? Er det slik man generelt regner ut W? [B]Jørgen R. Du skrev:[/B] Veldig forenklet kan en si at reglene er: >200 l/t per watt for alger, >100 l/t per watt for bakterier og >50 l/t for soppsporer er. Det er bakterier og alger vi stort sett er ute etter og som de fleste akvarie UV filtere er beregnet for. Gjelder dette uansett hvor stort karet er? Tallene er jo så små....? Mulig jeg er treg her, men jeg vil så gjerne lære meg dette!:)


Dette gjelder uansett hvor stort karet er, med ganske mange unntak.

Jeg tror kanskje jeg forvirrer deg med litt mye irrelevant informasjon

Der er vanskelig å beregne riktig UV bestråling, men det vanlige for akvarium er litt under 100 liter i timen per watt. Altså har du et filter som pumper 100 liter i timen trenger du 1 watts UV, er gjennomstrømningen 200 liter i timen blir det 2 watt osv.

Så tommelfingerregelen er å finne filter kapasiteten som er 1300L/t. Jeg trodde det var 1000 l/t for fluval405, jeg så feil både på filteret du hadde og ytelese på det. Men la oss bruke 1300 l/t Da en trenger 1 watt per 100 liter per time finner en pærestørrelsen ved å dele gjennomstrømingen på 100. 1300 (filterkapasitet, liter i timen)/ 100 (liter i timen for hver watt) = 13watt.

Denne formelen er ikke helt korrekt. Dersom du vet gjennomstrømingen med sikkerhet og ikke bare hva som er oppgitt av produsenten er det bedre og regne 70-90 liter i timen per watt, men siden produsentene runder oppover gjør vi det også.

Men det er flere andre ting som spiller inn. Dersom vannet er 2 cm fra UV kilden i et filter, men bare 1 cm i et annet vil det første filteret trenge en dobbelt så sterk pære dersom alle andre faktorer er like. Det er derfor Tetra filteret med bare 5 watts pære er mer effektiv en Aquamedic sin 9watt.

På fluval 305 er en 11 watts De Bary mer en nok. Jeg er ganske sikker på at du er godt over nivået for protozoer/bakterier. Med litt kjapp hodereging kommer jeg fram til at et sted mellom 4/20 og 6/18 intervaller vil være passe, så da får du jo ganske lang levetid på pæren.

Når det gjelder størrelsen på karet har ikke det noen direkte sammenheng med størrelsen på UV filteret da filtreringen kun skjer i det vannet passerer lampen. Det er en sekundær sammenheng i det at et UV filter som prosesserer 50 liter i timen ikke vil ha noen effekt i et 1000 liter kar, men det er på grunn av at vannet ikke blir sirkulert. For at UV skal ha effekt må sirkulasjonen være ca 1-1,5 ganger størrelsen på tanken i timen. Da akvariefiltere ligger mye høyere enn dette er det ikke noe en vanligvis trenger å tenke på.

Jeg har sett oppsett som bruker 5 watt på på over 1500 liter i timen effektivt, men så tok det mye plass også. Dette var en kasse hvor vannet passerte pæren fire ganger.
OK. Da tror jeg det begynner å nøste seg opp hos meg, men jeg må studere det du skriver mange ganger og grundig!
Jeg tror jeg vil kjøpe det UV-filteret, men må nok spare litt for å ha penger til det. Det er litt dumt iom at jeg tenker det hadde vært greit å ha nå da karet blir kjørt igang nå til uka m guramier.

Hvordan er det å kjøpe slikt brukt?
Tar opp denne tråden igjen. Har blitt tipset om å prøve uv-filter i min 450L. Mot BGA.
BGA er jo en bakterie og det skal uv-filteret kunne ta? Noen som har erfaringer med å bruke dette til BGA?

Disse filterne er jo svinedyre i Norge, men fant en på ebay og en på amazon til grei pris. men kan de anbefales?
Uv-filter hjelp!!
jeg trenger også litt hjelp^^

jeg har et 540 liters malawi kar som jeg vil få blankere og rene vann i. Jeg har tetratec 1200 sin utvendig pumpe. Hvor mange W uv-filter trenger jeg? jeg lurer også på om gule kuleskjell har den samme effekten som uv-filter? ble nevnt en plass her inne at de kunne filtrere mellom 15000-20000 liter i døgnet/timen (usikker). har sett mest på 11w aqua medic sitt uv-filter fungerer det eller blir det for stort/lite?
Jøran Kvalvaag


Matte er ikke min sterke side, så jeg prøver en litt annen taktikk.

Jeg har et Trigon 350L som jeg har fjernet den invendige Juwel pumpen, så kanskje kan jeg få rundt 400L i det (- diverse røtter og sand). Jeg kom over en billig pumpe på 24W. Jeg visste ikke noe særligt om UV annet enn at det ble brukt til å fjerne bakterier og andre uhumskheter. Har jo nå lest det som du skriver og det var meget opplysende. Men, med den største JBL pumpen "JBL CristalProfi e1501 GL" som skal gi 1400L/t. Hvor mye den egentlig kommer til å gi, har jeg ikke noen slags erfaring nok til å tippe dette.

Hvor lenge, og i hvilke interval skal jeg kjøre dette 24W røret for å drepe de skadelige tingene, mens forhåpentligvis slippe igjennom "guffe" som reker, fisk og planter trenger av en eller annen grunn.

Må legge til at jeg klarte å få dette UV systemet for under 300kr, så da slo jeg til, men muligt jeg må selge eller bytte i noe mindre??

Setter stor pris på svar.

Mvh
"Moellar"
Gammel tråd, men her var det mye bra informasjon.

Utifra det jeg har forstått, så regner jeg med at jeg kan koble en eheim classic 600 til en eheim reeflex uv800 11w.

Det er vel 1000 liter i timen pumpen sirkulerer, og med 11w uv lys, så skal dette være greit.

Skal benyttes i et 720 liters kar.
Hovedfiltrering blir via fluval fx6.

Eheim 600 classic har riktige mål på slange og gjennomstrømmning at den vil passe til uv lampen.

Er det noen som mener dette ikke vil fungere?
Med dette UV-oppsettet (1000l/t og 11W) vil du nok få et filter som er effektivt mot alger og også noen sykdommer/parasitter. da bruker jeg tommelfinger-regelen at man tar gjennomstrømming og deler på 50-100 for å komme frem til nødvendig lampestyrke. Så det burde fungere bra, under forutsetning av at vannet er fritt for makro-partikler når det går til UV-filteret.
Tviler på at vannet er fritt for makropartikler, selv med fx6 og seachem purigen.

Vil det ikke være slike partikler i vannet uansett?
skal jeg fokusere på mekanisk filtering i eheimen før det når uv lyset?
Ja, det ville jeg absolutt gjort ! Partikler i vannet reduserer effekten av UV-belysningen ganske mye, fordi partiklene absorberer UVc-strålene. Det vil også raskere føre til at du får påleiringer på lyskilde-huset.

Noe som også sjelden snakkes om, er temperaturen i UV-beholderen. Den optimale arbeidstemperaturen er 40C, derfor bør UV-kilden være godt isolert fra vannet (som ellers vil kjøle ned kilden for mye).

Noe annet som også reduserer effektiviteten er opphopning av organiske komponenter i vannet i form av brunt vann...noe vi ofte får med røtter i karet. For å hindre dette kan man faktisk bruke et kullfilter i filteret foran UV-røret (som naturligvis bør byttes ofte).

Sier dette med noenlunde sikkerhet siden jeg tok kontakt med TMC angående den UV-enheten jeg selv har (30W). Fikk tilbake et ganske utfyllende svar.
Setter pris på kunnskapen din.

Istedenfor kullfilter, velger jeg å bruke purigen fra seachem, har evne til å absorbere misfarger i vannet. Har mange av fordelene til kullfilter, men trengs ikke å bytte ut, bare gå gjennom en renseprossess for å benyttes igjen.

Har 500 ml som jeg fordeler mellom begge filterene.

Uten å finne mye erfaringer fra andre av eheim sitt uv filter, så velger jeg det pga enkle tilkobling til filter.

Men til filter i eheim, tenker jeg å fylle 2/3 med grov svamp og 1/3 fin filter med purigen på topp eller mellom fin og grov.
Det høres ganske klokt ut Men jeg ville nok brukt både grov, medium og fin svamp, med finfilter på toppen og purigen under finfilteret. Er jo plass til det. Mulig jeg hadde dyttet et lag Mech Pro inn der over grovfilteret også.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap