Nybegynner, alt ble muligens feil :( (side 2)

mkleppes
Er det for mye å spørre dere om hvordan jeg skal forsøke å fordele disse fiskene i 3 grupper (en gruppe i mitt 40 liters, en gruppe til min søsters 120 l inkl. hennes 5 platy, og en gruppe tilbake til dyrebutikken) Fiskene til fordeling er : - 1 stim (10 stk), den minste stimen, sansynligvis en tetra-art. - 1 stim (10 stk) stimfisk jeg ikke har klart å plassere - 4 stk lys orange/hvite muligens tigerbarbe (de jeg kaller "Nemo" - 2 stk. slamspisere, kanskje Ancistrus sp. oppdrettsvariant. - 9 stk Mollyer, 4 stk av en art og 5 stk av en annen art - 5 stk. Platy (min søsters) Jeg skal spørre fiskebutikken om filtermateriale!


Siden søsteren din jo har greit med plass, og innkjørt filtermateriale, kan du jo egentlig beholde de du vil ha, og gi resten til henne? Et alternativ er å beholde fiskene som ungene plukket ut. Det synes de sikkert er stas.
Anbefalte bunfisker fra min kant vil være kuhlii (søte lange fisker med artig fjes, absolutt ikke "ål") og evt kanskje anskaffe noen eplesnegler? De er jo kjempesøte, og formerer seg ikke lett i det hele tatt. (jobber med saken...) De er helt rå på algespising her hos meg ihvertfall. Jeg har ikke algespisere i mine kar. Sneglene gjør jobben. Se i rubrikkannonsene her på forumet. Der finnes billige snegler.
Jeg tenkte egentlig bare høyt her nå. Tipper du er glad for all synsing.
Carinus
[QUOTE=mkleppes]Er det for mye å spørre dere om hvordan jeg skal forsøke å fordele disse fiskene i 3 grupper (en gruppe i mitt 40 liters, en gruppe til min søsters 120 l inkl. hennes 5 platy, og en gruppe tilbake til dyrebutikken) Fiskene til fordeling er : - 1 stim (10 stk), den minste stimen, sansynligvis en tetra-art. - 1 stim (10 stk) stimfisk jeg ikke har klart å plassere - 4 stk lys orange/hvite muligens tigerbarbe (de jeg kaller "Nemo" - 2 stk. slamspisere, kanskje Ancistrus sp. oppdrettsvariant. - 9 stk Mollyer, 4 stk av en art og 5 stk av en annen art - 5 stk. Platy (min søsters) Jeg skal spørre fiskebutikken om filtermateriale!


Siden søsteren din jo har greit med plass, og innkjørt filtermateriale, kan du jo egentlig beholde de du vil ha, og gi resten til henne? Et alternativ er å beholde fiskene som ungene plukket ut. Det synes de sikkert er stas.
Anbefalte bunfisker fra min kant vil være kuhlii (søte lange fisker med artig fjes, absolutt ikke "ål") og evt kanskje anskaffe noen eplesnegler? De er jo kjempesøte, og formerer seg ikke lett i det hele tatt. (jobber med saken...) De er helt rå på algespising her hos meg ihvertfall. Jeg har ikke algespisere i mine kar. Sneglene gjør jobben. Se i rubrikkannonsene her på forumet. Der finnes billige snegler.
Jeg tenkte egentlig bare høyt her nå. Tipper du er glad for all synsing.

Veldig glad for all "synsing", tusen takk Har ikke ringt butikken enda, leter litt rundt om kring på nettet for flere tips, vil jo att alle blir fornøyd, først og fremst fiskene, og ungene mine (De har jo funnet navn på "sine" (thomas, Emma, Leo og Ariell bl.a hi, hi), og satt lenge og pratet med de både i går og i dag tidlig.
Nytt
Da har jeg vært i dyrebutikken. Jeg fikk start pluss, men inisterte på at jeg måtte ha filtermateriale. Jeg fikk da ett helt, innkjørt filter fra samme type akvarie som jeg har. Det så brukt ut, så jeg tipper det har vært der en god stund.

Dro rett hjem og la i "det nye" filtret, så nå håper jeg fiskene mine får det bra.

Nå prøver jeg å artsbestemme alle fiskene, + finne ut kjønn. Siden søsteren min skal få en god del, synes jeg det er viktig å være helt sikker på art/kjønn.

Jeg tror jeg lager en ny tråd om dette på "artsbestemmelsestråden". Har nemlig funnet ut at noen som ble tippet som Molly, mest sannsynlig er sverddrage hunner (sjekket i dyrebutikken i dag). Har også funnet ut att jeg har 6 platyer isdedet for 5, en av de må derfor være enten sverddrager eller Molly!

Tusen takk for all hjelp til nå! Takket være dere får forhåpentligvis både mine og gjestefiskene mine en større sjanse til å klare seg
heisann

bare lurer på du sier du fikk litt filtermateriale fra butikken?
Eller fikk du ett brukt filter? Langt til butikken fra der du bor?

bakteriene begynner jo å dø innen en time etter pumpen er slått av, så de tok ett fra dems kar?


så de prøvde presse på deg sånn start pluss greier ja. hehe

Lykke til !
Trond Stegarud
heisann:) bare lurer på du sier du fikk litt filtermateriale fra butikken? Eller fikk du ett brukt filter? Langt til butikken fra der du bor? bakteriene begynner jo å dø innen en time etter pumpen er slått av, så de tok ett fra dems kar? så de prøvde presse på deg sånn start pluss greier ja. hehe Lykke til !


Hei!
Jeg fikk filtret som lå i ett tilsvarende akvarie i butikken (med fisk- jeg så selv att hun tok det ut), hun puttet det i en tett plastpose og det var på plass i mitt akvarie etter ca 30 min. Jeg ble først tildelt ett middel "start pluss", som jeg kjøpte siden hun var så snill å gi meg det brukte filtret (håper hun husker å fikse "nytt" filtret på akvariet jeg fikk fra). Antall fisker synes hun var greit, men anbefalte meg å ikke kjøpe fler - dette var en annen dame enn de jeg først kjøpte avkarie og fisker av. Hun hadde nok litt mere peil enn "ferievikarene" for hun forklarte litt mer og viste meg hvordan jeg skulle slamsuge osv.
Inaktiv bruker
Flott! Det var da veldig snilt av butikken.
Håper fiskene klarer seg.
Det gikk visst bra!
Hei mkleppes.

Jeg ble så nysgjerrig på hvordan det gikk med feriefiskene dine, men det står det ingenting om i denne tråden. Derfor kikket jeg i profilen din og så at du nettopp har registrert 2 nye akvarier, så det må ha gått bra med fiskene. Derimot virker det som om du selv er angrepet av galopperende litersyke!
Er det her på AF du har fått smitten?

Jeg ønsker deg lykke til med hobbyen!
Oppdatering
evoT
Hei mkleppes. Jeg ble så nysgjerrig på hvordan det gikk med feriefiskene dine, men det står det ingenting om i denne tråden. Derfor kikket jeg i profilen din og så at du nettopp har registrert 2 nye akvarier, så det må ha gått bra med fiskene. Derimot virker det som om du selv er angrepet av galopperende litersyke! Er det her på AF du har fått smitten? Jeg ønsker deg lykke til med hobbyen!


Hei og takk for hyggelig melding
Det er nok her jeg er blitt smittet ja! For 3 ukersiden hadde jeg kun en "lasangebolle" med 5 platyer på sommerferie på kjøkkenbenken og 0 interesse og kunnskap om fisk. I dag har jeg 275L+150L+42L+18L ! En galloperende litersyke kan man nok trygt kalle det Tror nemlig ikke det stopper her, ser daglig etter flere kar i diverse bruktmarked.

Alle karene mine er oppe å går, da jeg kjøpte brukte med innkjørte filter + att mitt "nye" fikk filterguffe fra de brukte. Alle vannverdier er der de burde være og feriefiskene (som skal leveres til søndag), lever i beste velgående, sammen med sine nye "100vis" venner

Søsteren min kommer nok til å bli noe overasket når hun kommer for å hente fiskene sine og ser invasjonen av kar i stua mi

Nå venter jeg spent på om jeg blir "fiskemamma" snart! De fleste fiskene mine er levendefødere (Molly, Guppy, Platy og Sverddrager), så sjansen til familieforøkelse burde være til stede. Yngelkaret står klart, håper jeg klarer å "fange" evnt yngel før den blir spist opp.

Ungene synes det er kjempegøy og har fått velge både fisker og "nydelig akvariepynt" som er deres. Så her heter fisker både Langemann, Sabeltann, Ariel og Askepott osv.

Jeg leser og leser for å lære mer, veldig spennende dette her!
mkleppes
[QUOTE=evoT]Hei mkleppes. Jeg ble så nysgjerrig på hvordan det gikk med feriefiskene dine, men det står det ingenting om i denne tråden. Derfor kikket jeg i profilen din og så at du nettopp har registrert 2 nye akvarier, så det må ha gått bra med fiskene. Derimot virker det som om du selv er angrepet av galopperende litersyke! Er det her på AF du har fått smitten? Jeg ønsker deg lykke til med hobbyen!


Hei og takk for hyggelig melding
Det er nok her jeg er blitt smittet ja! For 3 ukersiden hadde jeg kun en "lasangebolle" med 5 platyer på sommerferie på kjøkkenbenken og 0 interesse og kunnskap om fisk. I dag har jeg 275L+150L+42L+18L ! En galloperende litersyke kan man nok trygt kalle det Tror nemlig ikke det stopper her, ser daglig etter flere kar i diverse bruktmarked.

Alle karene mine er oppe å går, da jeg kjøpte brukte med innkjørte filter + att mitt "nye" fikk filterguffe fra de brukte. Alle vannverdier er der de burde være og feriefiskene (som skal leveres til søndag), lever i beste velgående, sammen med sine nye "100vis" venner

Søsteren min kommer nok til å bli noe overasket når hun kommer for å hente fiskene sine og ser invasjonen av kar i stua mi

Nå venter jeg spent på om jeg blir "fiskemamma" snart! De fleste fiskene mine er levendefødere (Molly, Guppy, Platy og Sverddrager), så sjansen til familieforøkelse burde være til stede. Yngelkaret står klart, håper jeg klarer å "fange" evnt yngel før den blir spist opp.

Ungene synes det er kjempegøy og har fått velge både fisker og "nydelig akvariepynt" som er deres. Så her heter fisker både Langemann, Sabeltann, Ariel og Askepott osv.

Jeg leser og leser for å lære mer, veldig spennende dette her!

Så gøy dette var å lese da! Jeg har ikke tenkt til å ønske deg god bedring fra litersyke ihvertfall. Lykke til videre med en fantastisk hobby!

Så gøy dette var å lese da! Jeg har ikke tenkt til å ønske deg god bedring fra litersyke ihvertfall. Lykke til videre med en fantastisk hobby!


Tusen takk for det, man kan vel si att det har tatt litt av her ja......Nesten litt flaut.... Har for øyeblikket 8 kar med fisk og 4 eller 5 som venter på å bli innkjørt

Sånn ser den ene delen av stua ut for øyeblikket (bildet)
mkleppes
[QUOTE] Så gøy dette var å lese da! Jeg har ikke tenkt til å ønske deg god bedring fra litersyke ihvertfall. ;) Lykke til videre med en fantastisk hobby!


Tusen takk for det, man kan vel si att det har tatt litt av her ja......Nesten litt flaut.... Har for øyeblikket 8 kar med fisk og 4 eller 5 som venter på å bli innkjørt

Sånn ser den ene delen av stua ut for øyeblikket (bildet)
Det der er jo bare herlig. Dere utnytter plassen godt iallefall! Ungene har det sikkert kjempegøy, når mor er så interessert i noe dere kan dele på den måten. Absolutt herlig. Jeg gleder meg til snuppa her blir gammel nok til å skjønne noe av dette.
det der må jeg si er å være hardt angrepet av litersyka
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap