(...abonnement på tråd ble til) Labyrintoppdrett (side 2)

Hmmm... denne tråden har jeg ikke titta innom fordi temaet ikke interesserte meg... men den handler jo ikke om å abbonere på en tråd i det hele tatt jo!
Flott artikkel om din erfaring så langt med oppdrett av Sphaerichthys osphromenoides. Den gjorde meg egentlig litt mer tent på å prøve!

Jeg har et karantenekar på 63L ledig i perioder, som har nesten identiske vannverdier med 450 literen (som mine Sphaerichthys osphromenoides går i) Jeg kunne feks latt en hunne spytte ungene der? Jeg kunne også byttet vannet helt ut med vann fra 450L for å få det helt identisk vann første dagen?

Men jeg ser man bruker oppvekstkar som er uten særlig innredning. Min 63L er full av flyteplanter, mose, cattapablader og et tykt lag med sand på bunn. Jeg vil kanskje ikke ha særlig god kontroll over yngel i et sånt innredet oppvekstakvarie? Men jeg ser for meg at yngel ville trives med en sånn innredning og vokse raskt i et akvarie på 63 liter?

Men mitt problem er vel at jeg har Sphaerichthys osphromenoides gående sammen med Sphaerichthys selatanensis. Risiko for krysning kan vel forekomme og det vil jeg jo ikke være skyld i.

Men egentlig er jeg i tvil om at osphromenoides vil krysse seg med selatanensis, etter min korte erfaring med å ha dem sammen. De holder ofte sammen, men de er absolutt mere opptatt av sin egne. Feks hvis det er jaging dem i mellom er det alltid mellom sine egne, veldig sjelden selatanensis jager osphromenoides eller omvendt.

Jeg syns forresten selatanensis virker litt mer mer aggresiv seg i mellom enn osphromenoidesene. Jeg kan se ganske stor forksjell på disse sjokoladeguramiene som jeg trodde var nesten identiske i oppførsel.

Liz H
Hmmm... denne tråden har jeg ikke titta innom fordi temaet ikke interesserte meg... men den handler jo ikke om å abbonere på en tråd i det hele tatt jo! :)


Den startet med å handle om å abbonere på tråd, men har utviklet seg litt ja

Burde nok få endret tittelen på tråden, så flere får den med seg
#22: Om S. selatanensis og S. osphromenoides vil krydse, kan jeg ikke sige, selvom jeg tvivler på at det er muligt. Selv har jeg mine fisk gående for sig, så den risiko har jeg ikke. Jeg ville foretrække en løsning, hvor du tager et tomt akvarium og fylder med vand fra 450 literen. Det tager ikke lang tid at gøre sådan et akvarium klart, og du kan bare smide nogen løse planter deri. Selv bruger jeg meget Ceratophyllum demersum, en dejlig akvarieplante fra den danske natur. Hvis jeg skal ændre i overskriften, ved du så hvordan jeg gør?
Heisann!
Fikk heldigvis tips om denne tråden fra Lisbeth!
Labyrintfisk er absolutt fisk som fasinerer meg og det er disse fiskene jeg fokuserer mest på i mitt akvarium.
Jeg har selv 7 S. osphromenoides, 2 Trichogaster leerii og 4 Lakrisgurami av med forskellige opphav. Jeg får snart den 5.

Jeg skulle gjerne ha hatt oppdrett på Lakrisene, men vil helst da ha en "ren" stamme, noe som er vanskelig nå.

Av de 7 S. osphromenoides har jeg kun 1 hunn og 6 hanner! Hunnen har tygd flere ganger, men antagelig spyttet for tidlig de fleste gangene.
Jeg har fått inntrykk av at disse er veldig vanskelig å få drettet med yngel som vokser opp og har derfor ikke lagt til rette for at det skal bli noe mer enn det har vært.

Jeg skulle så gjerne ha hatt flere guramier, spes av typen sjokoladeguramier, men jeg har ikke nok plass. Mine går i 240Liter og jeg 1 Lakrisgurami i 22Litern nå i karantene. En 33Liter og 62Liter står for tida tom.

Det er en ting jeg lurer litt på...
Jeg ser at S. osphromenoides ofte leker hos meg med en PH mellom 6,3-6,8. Om yngel skal gå i samme vann som foreldrene i ett annet kar, vil ikke det da bli en litt for høy PH? Om jeg ikke har misforstått helt, så har de større overlevelsesevne jo laver PH`n er?

Jeg må også nevne at Panda+ har vært til god hjelp flere ganger tidligere!

Jeg har også vært innom danske forum da jeg tror dere har kommet mye lengre enn vi i Norge når det kommer til labyrintfisk!

Jeg vet ikke om du er ny her på AF eller har vært medlem en stund, men jeg er uansett veldig glad for å ha deg her! Det trengs fok med skikkelig kompetanse når det kommer til disse fiskene.
Denne tråden må jeg selvsagt abonnere på blir nok en interessant og lærerik tråd!

Selv har jeg flere ulike labyrintfisker, bl.a. de store flotte perlegurami og de søte små Parosphromenus nagyi. Betta channoides hannen min tygger og skal spytte snart, spennende

Sjokkodilla!... bare må¨ha.... de er kanon-flotte
Så nå, ut med store kar og inn med små!
Hvor dejligt at erfare (hvad man jo vidste på forhånd), at der overalt er mennesker, der brænder for labyrintfiskene. Noget af det, der facinerer mig er, at selvom de har fællestræk, så er de så utroligt forskellige. Fra kun et par centimeter til vel omkring meterstørrelse. Fra arter der kræver alkalisk vand, til arter som lever i vand med pH 3-4, mundrugende arter, fritgydende arter, skumredebyggere (nogle i huler, andre i overfladen)....i sandhed en rig variation.

#25: Maren tak for din varme velkomst, jeg er helt ny her på siden. Ja vi vil altid gerne have lige et par arter mere . Med hensyn til chokoladedyrene, så har du jo et tomt 63 liters ser jeg. Det ville du kunne holde både Sphaerichtys osphromenoides og S. acrostoma i. Jeg ved ikke om du har læst min artikel om chokoladeguramien, ellers se link i #20. De erfaringer jeg der beskriver er med en gruppe 3,3 VF S. osphromenoides i et 54 liters akvarium. Mine S. selatanensis går ligeledes alene i et 85 liters akvarium, og de kommende S. vaillanti kommer ligeledes til at gå alene i et 85 liters.

Det overrasker mig, at dine chokoladeguramier trives og leger ved så høj pH, men det er da kun positivt. Jeg tror imidlertid man skal være uhyre varsom med ændringer i vandværdierne de første mange uger regnet fra tidspunktet for legen. Du har sikkert ret i at ungerne vil have større chance for overlevelse ved lavere pH, men det klarer du ikke ved at ændre vandværdier umiddelbart efter leg. Du må simpelthen holde forældrefiskene ved en lavere pH tror jeg. Det ville utvivlsomt være en berigelse for din flok med nogle flere hunkønsvæsner....er det i øvrigt ikke altid tilfældet ?

Fint, du allerede har kontakt til Karsten (panda+). Har du noget specielt fra Karsten, som du ønsker, kan jeg oplyse at jeg træffer ham i den kommende weekend. Jeg er gerne behjælpelig overfor jer labyrintelskere, og kan gerne hjælpe med at søge fisk i DK, da jeg kender de fleste af de mennesker, der sysler med de fisk, man ikke ser i forretningerne. På grund af min nærhed til både Hirtshals og Frederikshavn, vil jeg nemt kunne komme til en norgesbåd med fisk.

#26: Janne du er inde på et dilemma: små artsakvarier eller store familieakvarier. Nu har du jo trods alt en af de virkelig smukke, perleguramien, så noget plads skal du vel beholde . Desværre bliver der også "leget" med denne fisks gener. Det er tilsyneladende lykkedes at isolere noget genmateriale som giver gullige, blege og anæmisk udseende fisk. I øjeblikket går nogle af mine unger i en akvarieforretning sammen med nogle af den type fisk, jeg har en klar holdning til hvad som er pænest. Ellers har det hidtil hovedsagelig Trichogaster trichopterus, der har været i den "genetiske blender". Jeg håber, du får held med dine B. channoides.

Ved nogen af jer, hvordan det ser ud med Makropoder i Norge? Jeg har de tre af arterne, men "mangler" M. ocellatus og M. hongkongensis. På den anden side, så skal man nok også undgå at have alt for mange hundreder af denne fisk på fast kost, da de er uhyggelig sultne.
Nå har jeg lest artikkelen din, og må si meg ening med Lisbeth, blir fristet til å forsøke oppdrett på disse fiskene!

Grunnen til at mine går i PH 6,3 er at de går sammen med coryer som ikke liker PH under 6.
Ellers så er det Lakrisgurami VF, Perlegurami VF og et par ungfisk av pygmegurami (trichopsis pumila), som gjemte seg når jeg solgte foreldrene og 1 søsken for noen uker siden, i samme kar.

Jeg har annonse her på AF hvor jeg er ute etter hunner til min gruppe med Sphaerichthys osphromenoides, men har ikke fått noe respons enda. Det er jo ikke veldig mange som har denne fisken her på AF, så det er mest Lisbeth jeg har delt erfaringer med.

Sjokoladene mine er tror jeg må være drettet, for de er så utrolig kontaktsøkende og sosiale av seg. Jeg har kjøpt disse i 2 omganger, så 1 av de 7 jeg har er eldre enn de andre. Han har vært litt sjef i karet over en god tid, men nå har alle blitt fullvokste og han er ikke riktig så tøff av seg lengre

Jeg kan selvfølgelig ha sjokoladene i den tomme 62Literen, men jeg synes det ser ut til at de trives så mye bedre i 240Liter enn i det karet. Det er mye mer ro i flokken der og de er som sagt, veldig nysgjerrige, sosiale og kontaktsøkende etter hva jeg opplever!

Et annet alternativ er å ha de der for en lengre periode 62Litern og se hvordan det går, ev slippe hunnen i et mindre kar (9, 22 eller 33L?) når hun skal spytte. Jeg tror jeg må ha fler hunner om jeg skal kunne ha 6stk sammen i et så lite kar.

Du skriver hva du fôrer med i artikkelen, men det er vel levendefôr og ikke frossen? Jeg tror det er mye vanligere i Danmark med levendefôr enn i Norge!?! Jeg har kun micoorm som jeg bruker "aktivt" og prøver å få til en kultur med Dafnia Magna, men det går tregt....

Kjempesnilt at du kan være behjelpelig med å skaffe labyrinter fra DK, noe jeg sikkert vil benytte meg av senere om mulig!
Det hadde vært veldig spennende å møte dere en gang i fremtiden og fått høre deres erfaringer personlig og ikke bare fra nettet!! Kanskje dere kan tenke på å komme til Norge for å holde fåredreg en gang? Jeg bor i Trondheim, så om dere kommer hit kan kanskje hele labyrintgjengen på forumet komme etter så blir vi samlet!

Legger ved en snutt med min tyggende-hunne

<embed src="http://www.youtube.com/v/slv_KF3rRaA&hl=en&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>
Stærk film må jeg sige, hvem kan modstå chokoladeguramier efter at have set den? Jeg giver dig ret i at dine chokoladedyr ser meget tillidsfulde ud, og at det måske ville være synd at flytte rundt på dem, når de fungerer så godt. Jeg kan desværre endnu ikke kønsbestemme mine de største unger, så jeg kan ikke tilbyde dig at supplere din bestand med hunner. En anden mulighed er at du kan anskaffe en ny gruppe til det 62 liters, og så lade dem gå ved en lavere pH. Når/hvis der kommer leg ud af det, kunne du lave et mindre akvarium (22 eller 33 liter) til "spytbakke".

Mit foretrukne foder er ganske rigtigt myggelarver, dafnier og cyclops, levende og fanget i den frie natur. Jeg anvender meget store mængder, og der er så mange fordele ved det. jeg føler mig 100% sikker på at det er en meget sikker trigger til at få de fleste fisk i leg, og under alle omstændigheder findes der ikke alternativer, som sikrer en lige høj tilvækst på yngel.

Pudsigt du nævner det med foredrag, for jeg skal i næste uge holde foredrag I Hjørring Dyreland om labyrintfisk og opdræt af samme. Samtidig forsøger jeg at opdrage dem til at etablere en lille sortvandsafdeling, så de kan tilbyde f. eks. chokoladeguramier, som ikke allerede er ødelagte, når man får dem hjem i sit eget akvarium. Om jeg nogensinde kommer til Trondheim skal jeg lade være usagt, jeg var der i tresserne, hvor jeg spillede for en kendt kommandørkaptajn (Bergersen tror jeg) som blev 80, stout gammel mand for øvrigt . Skulle der vise sig en mulighed for at afholde foredrag i Norge (transporten er dyr?), stiller jeg helt sikkert op. Skulle du selv komme til det eksotiske syd en gang, må du sige til, så kan vi helt sikkert udveksle erfaringer live.

Jeg glemte at skrive, at den nok førende indenfor vildformer af Betta bor i Frederikshavn, han har altid yngel af et eller andet specielt, så mon ikke det også kunne være interessant? En anden kilde til at finde interessante og ikke helt almindelige labyrintfisk, er det tyske forum IGL, som holder to årlige møder, forår og efterår. Her mødes medlemmer og udveksler fisk. Med vanlig germansk grundighed er det hele meget organiseret, og man kan på forhånd tilmelde fisk man har med, samt efterlyse fisk, man ønsker.
flyvefisk
#22: Om S. selatanensis og S. osphromenoides vil krydse, kan jeg ikke sige, selvom jeg tvivler på at det er muligt. Selv har jeg mine fisk gående for sig, så den risiko har jeg ikke. Jeg ville foretrække en løsning, hvor du tager et tomt akvarium og fylder med vand fra 450 literen. Det tager ikke lang tid at gøre sådan et akvarium klart, og du kan bare smide nogen løse planter deri. Selv bruger jeg meget Ceratophyllum demersum, en dejlig akvarieplante fra den danske natur. Hvis jeg skal ændre i overskriften, ved du så hvordan jeg gør?


Ja, det høres jo ikke så innviklet ut å sette opp et tomt akvarie for å spytte i. Jeg har fryktelig dårlig plass, men en 20L kan jeg få presset inn i bokhylla eller på badet. Det holder vel? Så hvis jeg får yngel til å leve opp kan de flytte over i den innredede 63L ?

Jeg driver og prøver meg på en del kulturer med levendefor som faktisk ser ut til å fungere. Dette vil jeg egentlig bare ha for å gjøre mine voksne fisk happy, men skulle det bli yngel er jeg vel godt forberedt med de kulturene jeg har?: meksikansk ferskvannstangloppe, japanske dafnier, stor dafnie og masse microorm.

Hadde vært kjempe om du hadde kommet over til oss og holdt et foredrag om labyrinter. Hehe, men da må du snakke s a k t e og t y d e l i g. Det er noe helt annet å lese dansk enn å høre dansk

Maren har noen virkelig flotte sjokolader som jeg missunner henne for. Kan ikke vente til mine er utvokst!

Etter endret: du må kontakte moderator så endrer de tittelen på tråden din til det du ønsker
Her er det forresten en til jeg kom på driver med labyrinter!
Mvjnz
Hva med å starte en tråd under oppdrett slik at andre folk finne dere, trådtittel nå er jo helt på tryne om et så aktuelt tema Eller Moderator endrer tittel og fjerner det som ike hører med i ny tråd ?

Mvh Per
Jeg har tipset flyvefisken om å kontakte moderator for å få endret tittel på tråden, så det skjer nok snart
....så, nu har jeg bedt en moderator om at ændre titlen en smule, så den bliver lidt mere dækkende. Egentlig var det jo noget helt andet end opdræt, tråden handlede om, men så var Lisbeth så skarp, at hun genkendte et foto af en lille chokobabe, og tråden tog en anden retning.

#30: Lisbeth dine kulturer vil gøre stor gavn, også til yngel. Jeg beundrer dem, som formår at vedligeholde en kultur. Jeg har selv startet flere, men når jeg får brug for dem, er de ikke blevet vedligeholdt. Så har jeg heldigvis naturen. Kan I ikke anvende den i Norge? Der må da være både dafnier og myggelarver, og måske endda cyclops. Du kan godt anvende et akvarium på 20 liter som spytbakke, men må være meget omhyggelig med identiske vandværdier ved overflytning fra et akvarium til det andet.

#32: Per jeg har ændret trådteksten, så ordet labyrintopdræt indgår. Håber det går .

Da der nu tilsyneladende er samlet en del labyrintfolk omkring denneher tråd, vil jeg lige linke til en artikel, jeg har skrevet på et dansk akvarieforum. måske det kan give lidt inspiration til en og anden opdrætter:

Venlig hilsen John
flyvefisk
Så har jeg heldigvis naturen. Kan I ikke anvende den i Norge? Der må da være både dafnier og myggelarver, og måske endda cyclops.


Jo selvfølgelig, det er flere som henter fra naturen i Norge også
Jeg har prøvd, men finner ingen ting. Men så har jeg ikke gjort meg kjent med marka i Oslo. Eneste dammen jeg vet om ligger et par timer oppover i marka. Da blir jeg lat... Håper jeg skal klare å orientere meg til neste sesong.
Men hva gjør du om vinteren for å finne levendefor?
#35: Når søerne fryser til for vinteren opgiver jeg anvendelse af levende foder. Fordi mit forbrug er så heftigt, kan jeg simpelthen ikke forsyne mig fra en kultur. Da jeg havde Parosphromenus, klækkede jeg artemia....jeg er næsten allergisk ved tanken nu . Jeg har forsynet en akvarieveninde med salt og artemiaæg, og hun er i gang med at lære processen med at opfodre de små artemia til større rejer. Når hun har styr på denne proces, suger jeg som en anden snylter hendes viden fra hende, og måske kommer jeg atter til at klække artemia til vinter.

Flere timer til en fodersø er for meget efter min smag, da jeg normalt fanger hver dag. Jeg har altid et net med mig i bilen, og kommer jeg forbi en sø prøvefisker jeg den. Kommer ejeren, er det som regel klogt at sige, at man søger myggelarver, for dem vil de fleste gerne af med.

Det vedhæftede foto viser en spand med cirka 14 liter vand. Sådan en bruger jeg på en dag, når hjulene spinner. Tro mig: fiskene kvitterer med en uhyre legelyst. Indholdet er hvide myggelarver og dafnier.
flyvefisk
Jeg har forsynet en akvarieveninde med salt og artemiaæg, og hun er i gang med at lære processen med at opfodre de små artemia til større rejer. Når hun har styr på denne proces, suger jeg som en anden snylter hendes viden fra hende, og måske kommer jeg atter til at klække artemia til vinter.


Ahh! Første og siste gang jeg klekket artemia var det nettopp for å fore dem opp til voksne dyr. For å gi mine voksne fisk. Siden jeg ikke driver med oppdrett ville jeg ha jo dem store. Men jeg ga opp prosjektet rimelig kjapt. Det ble litt styr med riktig salinitet og bråkete luftpumpe. Derfor prøver jeg alt som kan være mulig å få til uten salt og luft. Foreløpig fungerer det. men jeg vil veldig gjerne høre hvordan din venninne får til dette. Har ikke gitt opp helt og stillegående luftpumpe er i hus
#27
Takk for at du er så hjelpsom, jeg kommer nok til å benytte meg av tilbudet senere om det er greit!?! Jeg må i tenkeboksen tror jeg
Jeg må i alle fall prøve å få tak i et par hunner til min sjokoladegruppe, men det er vanskelig da de som er i butikkene ofte er for små til å kunne skille kjønnene

Om du kunne ha holdt fåredrag hadde det vært supert! Må snakke litt med akvarieklubben tror jeg!

Ang yngel ser at mitt problem blir fôringen av ev yngel da jeg har så lite levendefôr. Jeg sitter i rullestol, så det er desverre vanskelig å gå ut i skogen og hente fôr.
Jeg tenker å bestille noen kulturer fra DK, så mulig det kan bli bedre på lang sikt, men det vil nok ikke komme i nærheten av det du har av fôr!
Jeg har aldri hatt stor suksess ved artemiaklekking, men jeg skal snart starte et nytt og bedre klekkeri og håper på det beste, men er svært interessert i flere forslag!

Det som er fordelen m for eksempel dafnia er at de faktisk lever i akvariet og ikke dør i løped av et døgn slik artemia og micoorm gjør. Derfor hadde det vært greit å kunne fôre yngel med en type som ikke vil ødelegge vannkvaliteten unødig

Hvilke levendefôr vil du anbefale at jeg holder om jeg kun kan holde noen få?

Jeg må bare si at sjokoladeguramien jeg har er absolutt min favorittfisk! Det kan godt være fordi de har blitt så tamme og sosiale av seg, men de er i tillegg utrolig fine når de blir skikkelig mørke og man ser stripene blir "gull-aktig" og halefinnene får sterke fine farger!

Den siste artikkelen din var kjempebra! Jeg har lest det du skriver tidligere, men folk skriver på så forskjellige måter og man må derfor tolke deretter. Jeg synes dine er veldig lette og fine og du skriver det slik at det er lett å forstå!

Jeg har litt lyst å prøve å få yngel på perleguramien etter hvert, men regner med at 62L blir for lite?

Du skriver litt om Makropoder. Har ikke vært særlig borti de…. Blir litt nysgjerrig!
Du skal høre, hvis det falder heldigt ud. Jeg har også noget elektronisk materiale om emnet, men det er desværre for "tungt" for en email. Det der tiltaler mig i forhold til f. eks. moina kulturer og tilsvarende er, at jeg har en fornemmelse af at man kan producere meget større mængder på kortere tid. Foruden et kuld Trichogaster trichopterus og et kuld T. leeri på 5-8 centimeter, har jeg et kuld macropodus opercularis på omkring 200 stk, foruden to kuld Macropodus spechti. Det er alle meget krævende fisk, hvad fodermængder angår (særligt makropoderne), så det ville være fint at kunne lave nogle artemiarejer på 8-10 m.m. til disse fisk. Så kunne bettaungerne, trichopsisungerne og selvfølgelig mine chokoer få hvad jeg ellers kan skaffe. i øjeblikket døjer jeg lidt med en gammel motorcykelskade i det ene ben, så jeg kommer ikke til fodersøen lige nu. I stedet køber jeg lidt levende myggelarver til dem. de er ikke særlig dyre, hvis man køber en pæn mængde, og så kan de holde sig i live i 3 uger i køleskabet .
Det er der DK er forskjellig fra Norge. Vi får ikke kjøpt levende mygglarver her, i alle fall ikke hvor jeg bor...
Tilfeldig bekjentskap
© T.K.
Reklame for plussmedlemskap