Silje og marens "betta-tråd" (side 2)

Tror det ikeabordet er mer enn solid nok til det lille karet ditt
Håper det, for det hadde vært helt supert! Jeg skal ringe IKEA i mogen, ev stikke innom for å høre!

Jeg har sett på finn.no også, men blir litt forvirret i mengden av møbler:p
Det bordet så solid ut Maren. Skikkelig heltre og kraftige skruer.
Tror nok dette skal tåle kar sikkert opp til 50-60liter opp til 100kg.

Fra matematikk.org
1 liter er det samme som en kubikkdesimeter, altså en terning med sidekant en desimeter.
Vekten av 1 kubikkdesimeter vann er 1 kg.
Når vi skal gjøre en viss mengde av et stoff som er oppgitt i kubikkdesimeter, om til kg, eller omvendt må vi vite densiteten eller massetettheten til det aktuelle stoffet, dvs hvor mye 1 kubikkdesimeter veier.

Densitet er vekt dividert med volum.
Hvis vi får oppgitt at densiteten til et stoff er 2 kg/dm3, og vil vite hvor mye 3 dm3 (3 liter) av dette stoffet veier, får vi

3dm3 * 2 kg/dm3 = 6 kg

Densiteten til vann er 1. Det betyr at stoffer som har lavere densitet enn 1, flyter på vann, og de som har høyere densitet enn 1, vil synke.
Maren hvis valg af filter nu giver dig for store bekymninger, kunne du så ikke tænke dig at undlade det? Af mine 30 akvarier har jeg et filter i kun ét, og det akvarium kører absolut ikke bedre end de 29 øvrige. Du vil altid senere kunne tilføje et filter, hvis du ønsker det, og dine fisk bliver 5-10 W "grønnere" .

Har fået unger af Betta mahachai og Macropodus erythropterus i weekenden, uden filtre, uden luft og uden varmelegemer.
Hvordan i klarer du det uten å få nitritt i vannet? Regner med at det ikke er så hyppige vannbytter heller?
Dersom belastningen er veldig lav og man har en del grus så kan det gå, men er ikke å annbefale dersom man er veldig nøye på ting.

Det skal også legges til at formering kan trigges av dårlige forhold. Dette for å sikre videreføring av genene.

-Tim
Flyvefisk kan virkelig disse tingene, så jeg tror nok han vet hva han gjør
Hadde vært interesant å vite hvordan man går frem!

Dette karet skal jo stå på soverommet, så hva temp blir om natta vet jeg ikke. Jeg har jo ei veldig varm leilighet, så på dagtid blir ikke dette noe problem i alle fall.
Håper på at det nattbordet passer for akvariet, så jeg kan begynne å tenke på fortsettelsen. Må vel ha ha et substrat, men om den skal være mørk eller lys?
#25: Maren jeg kender ikke til niveauet af nitrit eller andre kemiske forbindelser i mit akvarievand. Den eneste vandanalyse, jeg nogensinde har lavet, er en pH måling hos mine chokoladeguramier. Et filter filtrerer jo ikke ligefrem kemien ud af vandet, selvom jeg er obsmærksom på hvad filterets bakteriekultur udretter. De samme bakterier findes også andre steder i akvariet. Skal akvarierne køre uden hjælpemidler, er en god beplantning imidlertid nødvendig. En anden ting, der har indflydelse på kvælstofomsætningen i akvariet er snegle. Jeg skal finde et link til dig en anden dag, som beskriver dette.

#26: Jeg kan se, at du selv har en del erfaring med at køre akvarier uden vandfiltrering. Jeg vil dog sige, at mine akvarier med størst belastning (opvækstakvarierne) kører ligesådan. Grusmængden i mine akvarier varierer fra 3-8 cm.
At dårlig trivsel skulle være en farbar vej til opdræt er mig ubekendt, og det er nok ikke en vej, jeg vil anbefale til seriøse opdrættere.
[QUOTE=flyvefiskAt dårlig trivsel skulle være en farbar vej til opdræt er mig ubekendt, og det er nok ikke en vej, jeg vil anbefale til seriøse opdrættere.

Det var ikke det jeg mente. Bare at yngling ikke nødvendigvis kan tolkes som ett tegn på trivsel.

-Tim
Maren hvis valg af filter nu giver dig for store bekymninger, kunne du så ikke tænke dig at undlade det? Af mine 30 akvarier har jeg et filter i kun ét, og det akvarium kører absolut ikke bedre end de 29 øvrige. Du vil altid senere kunne tilføje et filter, hvis du ønsker det, og dine fisk bliver 5-10 W "grønnere" .

Jeg skulle til å si det samme i går, at du trenger ikke filter i et kar med god plantevekst og liten belastning. I mangel på nitrat bruker mange planter ammoniakk isteden.

Jeg har to ufiltrerte kar med henholdsvis en kampfisk og 4 pygmeguramier, begge kar har hurtigvoksende planter og javamose og noen få pestsnegler, og selv når jeg slurver med vannbyttene har jeg ingen problemer med vannverdiene, ingen utslag på verken ammoniakk eller nitritt.

Jeg har nå kommet til at det er greit å utelate filtrene, forutsatt at man har god plantevekst og liten belastning, og har planer om to nye 50 litre som ikke skal ha noe filter, kun varmekolbe.

Det er jo veldig greit for bettaer også, som helst vil ha stillestående vann.
Spennende å høre om filterløse kar. Men hvordan går det å holde denne berømte proteinhinna unna på sånne kar? Eller den kommer kanskje ikke nettopp pga liten belastning?
Har aldri hatt noe proteinhinne her...
Jeg var på IKEA i dag for å se på dette bordet i dag. Jeg tror nok den tåler vekta til karet, men jeg var ikke forberedt på at det var så lavt... Glemte å lese det på nette før jeg dro.
Jeg har slike forhøyere for å ha under stolben,bord,seng osv som jeg kan bruke, men det blir litt rart da. På en annen side så skal dette karet være for meg da, så det blir ikke noe alle skal se på (og det er jo på soverommet:p).
Så jeg er i tenkeboksen og har fortsatt annonse på rubrikken
46 cm var ikke så høyt nei. Men egentlig en grei høyde når man sitter vel?
Går denne til et par små betta?
Ikea vase

Mål
Diameter: 27 cm
Høyde: 65 cm

r: d/2 = 13,5 cm
d: 65 cm

Sylinderens grunnflate etter formelen ?r²: 3,14 * (13,5)² = 3,14 * 182,25 = 572,265 cm²

Volumet = grunnflate * høyde: 572,265 * 63 = 36052,695 cm³
1 liter er 10 * 10 * 10 = 1000 cm³

Volumet er altså 36,053 liter.

Blir flaten for liten for Betta uberis?

Espen
Lisbeth
46 cm var ikke så høyt nei. Men egentlig en grei høyde når man sitter vel?

Jeg bruker en elektrisk rullestol som har "stå-funksjon" og pga den så blir stolen ganske høy, så jeg ble sittende og se ned på bordet som var litt i laveste laget. Jeg vil jo ikke bare se de ovenfra Men som sagt så kan det kanskje ordnes med slike klosser for å heve den litt

Black_Flys
Blir flaten for liten for Betta uberis? Espen

Så artig, Espen! Du planlegger betta du også jo! Har du sett på glasset?
Tenker på om det blir for skjørt?

Veldig fin Betta forresten!!

Edit:"Vasen" veier 6,8kg!
Hva skal jeg satse på når jeg er helt fersk på betta, pumpe eller ikke?
Betta Coccina skal jo ha PH rundt 4, så jeg vet ikke hvor mye snegler som tåler den PH`n...
Jeg har jo liggende, så det kan jo kanskje være greit for sikkerhets skyld eller?

Jeg lurer også på hvilket substrat jeg skal ha. Jeg kommer ikke til å ha noe ordentlig akvarie-lampe, bare ei vanlig, så det trenger ikke å bli så lyst nedi der. Blir det for mørkt med svart? Sand/grus/stein?
Jeg mener å huske at du har lys sand til dine Betta Coccina, Mvjnz!?!
Hva med en sånn lampe som jeg bruker på dafnie og tangloppekaret mitt? Koster 150 på clas ohlsson. Plantene trives tydeligvis i dette lyset og jeg syns det gir et pent lys, litt gulere enn det ser ut som på bildet. Du kan justere høyden på stanga. Tror det kunne vært fint i ditt kar med feks lys bare på den ene sida, så kunne de hatt et mørkt hjørne de kan trekke seg unna lyset hvis de vil. Planter på lyssiden og blader i en haug på den mørke siden feks?

Se lampa i innlegg 1141
Ingen dum ide!
Jeg har en slik lampe jeg har brukt til yngelkar, men den er fra IKEA og de selger den ikke lengre. Har vært på jakt etter en slik etter at min ble ødelagt, så nå blir det en tur til clasern i morgen når jeg får penger! Den jeg har nå driver jeg og lapper med teip for å kunne bruke:p

Den er justerbar i høyden, ikke sant? Genial lampe!

Jeg må også en tur på TAM for å se på den nye lista til IMAZO. Krysser fingrene for at min betta er på den!
Jepp, jeg har lys sand til mine, men gjør opp for det med andemat som demper lyset og mye planter og catappaløv som dekker deler av bunnen.

De liker litt dempet lys, men man vil ikke ha det for mørkt heller, for da ser men jo ikke fiskene. De er faktisk ganske mørke når de er på sitt mest fargerike, en mørk vinrød farge, så man vil ikke at alt i karet skal være mørkt/svart heller.

Jeg mener jeg leste et sted at det er sandbunn som er anbefalt til coccina, fordi de naturlig lever med slambunn, men det er jo ikke noe særlig å putte slam/gjørme i et akvarium....
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap