Ferksvannsnålefisk, doryichthys martensii -erfaringer? (side 2)

Jeg har funnet to sider med litt info om nålefisken:
en på engelsk og en på tysk


Ellers kan jeg nevne at jeg for en uke siden skaffet meg 4 nye nålefisker. Tydelig at de liker seg bedre nå som de er 6 stk.
Har ikke sett at det har vært oppdateringer her. Fikk litt lesestoff nå

Jeg fant en død hanne i dag. Det er første døde på 2 mnd. Håper ikke det fortsetter...
Har fortsatt 8 igjen da
Mulig dere har lest den men her er en interesant tråd!
Hvordan går det med nålefiskene til folk her på forumet?

Jeg har mistet alle de 8 jeg hadde igjen
saken med alle ferskvannsnålefisker er vel at de er avhengig av å bli foret med levende for, og det ofte. Sluntrer man unna, dør de.
De fleste akvariefisk klarer seg dersom eieren feks drar på ferie, det gjør ikke disse.
Personlig synes jeg ikke man skal ha disse i akvarium. Statistikken på hvor lenge de klarer seg i fangenskap er altfor trist.
TK
saken med alle ferskvannsnålefisker er vel at de er avhengig av å bli foret med levende for, og det ofte. Sluntrer man unna, dør de. De fleste akvariefisk klarer seg dersom eieren feks drar på ferie, det gjør ikke disse. Personlig synes jeg ikke man skal ha disse i akvarium. Statistikken på hvor lenge de klarer seg i fangenskap er altfor trist.


Du har nok helt rett. Dette er tydeligvis fisk som må ha tilgang på levendefor hele tiden. Og for å få til det må man klare å sette opp et akvarium som har store kolonier av diverse levende småtteri som lever i selve akvariet og ikke i egne kulturer som man henter fra av og til. Og akkurat det er nok veldig vanskelig. Smått levende vil feks forsvinne inn i filter.
Og å klare å holde kolonier sterke som jevnt blir beitet på er ser jeg på som umulig.

Mine nålefisk sultet rett og slett i hjel og det var selv om de daglig fikk levendefor som microorm, to typer dafnier og ferskvannstanglopper
De trenger fisk (yngel opptil 1cm) i tillegg. Ulovligheten av dette har allerede blitt diskutert tilstrekkelig her på forum.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap