Algin-exstra - død og pine.. (side 2)

Det er forferdelig at private må bruke egne fisk som prøvekaniner for dette middelet, siden de antagelig ikke har testet det godt nok ut selv. Jeg sitter egentlig litt stille ute i kulissene uten å si noen ting, men siden jeg faktisk har anbefalt dette algemiddelet så vet jeg ikke helt hvordan jeg skal forholde meg...

Det som undrer meg er at middelet kan virke som ikke passer til skjelløs fisk. Jeg har brukt begge typer i et kar med 15 velvoksne kuhliiål -og ingen av dem har vist noe tegn for mistrivsel under kuren, og i alle fall ikke dødd! Jeg blir kjempefrustert av dette, det er skummelt at det kan gå så galt
Men jeg er faktisk fortsatt en som stoler på disse midlene..

Ser ph,en stig ved bruken av dette middelet. Er litt nervøs at den kan bli for høg.
den har vore javnt på 6,5 og no bikka den 7,0
Lurer på å avbryte kuren, men det er litt dumt det og. Ser ut som det hjelp for BGA.
det er ikke enkelt alltid å vite va man skal gjøre,men store svininger i ph gjør ikke det bedre det heller.

Kuren er no fullført. Plantene veks som ugras.
4 Botia og 2 SAE kosta dette livet.
Så no lurer eg på når det er trygt å sette tilbake dei 2 Botiane eg berga, pluss har kjøpt 5 nye.
Har hatt et delevannsbytte etter at kuren var fullført, men regna med eg må skifte nokre gonger først så rester av dette middelet er vekk.
Er det andre som har prøvd ut Algin og opplevd fiskedød ved bruk?
Jeg er usikker på om jeg tør å bruke dette....

Jeg har tilbakevendende trådalger i et kar, og sitter nå og elle-meller om jeg skal ty til flaska eller ut og handle Amano-reker.

Hadde kanskje vært greiest med Amanonreker, den naturlige algebekjemperen. Noen som kan anbefale et passelig antall av den reka til et 160 liters kar?
Har prøvd Amanoreker mot alger( 15 stk i 150 liters), de var veldig effektive, men når de var ferdig med algene begynte de å spise planter, anbefaler ikke mere en fem-seks, det går nok litt senere men de rører nok ikke plantene da. Jeg har også prøvd Protalon -707 (esha) , det er et algemiddel som er svært effektiv fjerner algene fort, men er ikke å anbefale om du har sneiler i karret. Midlet var så effektivt at det har gått ett år uten at jeg har sett en trådalge.
Ok, så de kan ta planter også, disse amanorekene? Det visste jeg ikke. Takk for tipset!
Jeg hadde forresten den Esha algekuren liggende ubrukt i årevis (pga jeg hadde reker som ikke tålte det) og til slutt kasta jeg den. Nå er det ikke reker i karet så da har jeg muligheten å få brukt den likevel, men da er den borte!:p
Hææeeeææhh?? Tar amanorekene planter?! Nå som jeg endelig har funnet en effektiv kur mot trådalger! Jeg har vel 9 stk i en 60L.......

Jaja, jeg får bare se det an. Har masse anubias som bør ha for harde blader til å bli spist. Og masse mose som vokser så kraftig at den bør klare å holde seg selv om den blir spist på
Ja Amanorekene spiser planter selv om de fikk annen mat, det er ikke bare hos meg de spiste planter. Men du kan nok være trygg for at Anubias rører de nok ikke. De er spesielt interesert i skuddene på stilkplanter. Mose har jeg ikke prøvet sammens med rekene.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap