- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Bettina's akvarier (side 2)
Bettina's akvarier (side 2)
Postet 20.04.10 kl 13:49
Holder dem på ph 6. Jeg vil faktisk prøve å holde de såpass høyt for å se om det kan fungere. Er jo kjekt å kunne ha dem uten å måtte ha så forferdelig surt vann. I og med at Dahls mente de kom fra et sted det ikke var så surt vann ville jeg prøve.
Men når de kommer over i paludariumet kommer nok vannet automatisk til å holde seg surt enten jeg vil eller ikke. Kokosplater og torvplater på veggene kommer til å påvirke vannet.
Det kan jo egentlig ikke være noe bedre fisk å ha i sånne paludarium enn små labyrinter og bettaer
Men du, jeg så plutselig den laaange lista over labyrinter du hadde lagt ut på labyrintfisk.no og så at du har Parasphaerichthys ocellatus?
Har du hatt den lenge nok til å fortelle litt om hvordan den er å ha?
Men når de kommer over i paludariumet kommer nok vannet automatisk til å holde seg surt enten jeg vil eller ikke. Kokosplater og torvplater på veggene kommer til å påvirke vannet.
Det kan jo egentlig ikke være noe bedre fisk å ha i sånne paludarium enn små labyrinter og bettaer
Men du, jeg så plutselig den laaange lista over labyrinter du hadde lagt ut på labyrintfisk.no og så at du har Parasphaerichthys ocellatus?
Har du hatt den lenge nok til å fortelle litt om hvordan den er å ha?
Postet 20.04.10 kl 14:02
Jeg har denne arten. De er så vakre, men veldig sensitive og kanskje ikke av det enkleste å holde. Har mistet 3 stk og har 3 igjen. Skal legge ut bilder og film av de. Nå må jeg dra på jobb. Kommer tilbake til disse fiskene c") Hvis du har eller finner noe info om disse blir jeg glad, tror ikke alltid at det jeg hører om de er riktig. Er andre ganger jeg prøver disse nå.
Postet 20.04.10 kl 14:11
Parasphaerichthys ocellatus
Jeg har funnet litt info om fisken. Det er ikke mange steder det står noe, men dette er bare et lite sammendrag
Parasphaerichthys ocellatus har blitt funnet i små gjørmete vann og elver, og i gjørmete bekker i gruver langs Kamaing Jade distriktet og ganske høyt oppe i fjellet.
I akvarium trives fisken i tettbeplantede områder og liker også derfor at det finnes en del flyteplanter i karet og dempet belysning. Det er mest optimalt å holde fisken i et artskar, men den kan være sky og gjemme seg mye. Den liker også en god del gjemmeplasser som røtter/huler. For at Parasphaerichthys ocellatus skal overvinne sin skyhet kan man holde den sammen med andre små og rolige arter, da vil den føle mer trygghet og være mer fremme.
Den trives best i en temp rundt 21-22 grader.
Når fisken er glad og fornøyd og har optimale forhold, vil den vise den sorte flekken på kroppen. Hvis den blir redd eller noe annet er galt, vil denne flekken bli borte og fisken bli lysere.
Parasphaerichthys ocellatus kan være noe aggressiv mot andre artsfrender.
De er ganske følsomme for forurenset vann. Så her kreves god filtrering og vannbytter.
I fht fôr er den ganske kresen. Maten den får servert i akvarium bør være smått levendefôr, ex sorte mygglarver og saltlake reker. Tørrmat spiser den ikke, men kan mulig akseptere frossenfôr. Tubifex og røde mygglarver bør unngås.
Det er få eller ingen som har drettet denne arten i akvarium, det eneste man vet er at denne arten er en munnruger.
Parasphaerichthys ocellatus har blitt funnet i små gjørmete vann og elver, og i gjørmete bekker i gruver langs Kamaing Jade distriktet og ganske høyt oppe i fjellet.
I akvarium trives fisken i tettbeplantede områder og liker også derfor at det finnes en del flyteplanter i karet og dempet belysning. Det er mest optimalt å holde fisken i et artskar, men den kan være sky og gjemme seg mye. Den liker også en god del gjemmeplasser som røtter/huler. For at Parasphaerichthys ocellatus skal overvinne sin skyhet kan man holde den sammen med andre små og rolige arter, da vil den føle mer trygghet og være mer fremme.
Den trives best i en temp rundt 21-22 grader.
Når fisken er glad og fornøyd og har optimale forhold, vil den vise den sorte flekken på kroppen. Hvis den blir redd eller noe annet er galt, vil denne flekken bli borte og fisken bli lysere.
Parasphaerichthys ocellatus kan være noe aggressiv mot andre artsfrender.
De er ganske følsomme for forurenset vann. Så her kreves god filtrering og vannbytter.
I fht fôr er den ganske kresen. Maten den får servert i akvarium bør være smått levendefôr, ex sorte mygglarver og saltlake reker. Tørrmat spiser den ikke, men kan mulig akseptere frossenfôr. Tubifex og røde mygglarver bør unngås.
Det er få eller ingen som har drettet denne arten i akvarium, det eneste man vet er at denne arten er en munnruger.
Postet 20.04.10 kl 20:07
Postet 20.04.10 kl 23:09
Postet 21.04.10 kl 08:59
mine viser denne flekken, men karet er i utgangspunktet for varmt ja. Derfor tenkte jeg å flytte de over til 70 literen min, i den har jeg ikke så mye lys og karet skal flyttes til soverommet, der er det mye kaldere. Så i går kveld at det ikke er noe som helt bra eksemplarer det jeg har, men de lever ennå, veldig vanskelig å holde. Mulig man bare må lære av feilene her etter flere runder med denne fisken.
Postet 21.04.10 kl 09:59
Parasphaerichthys ocellatus video
<embed src="http://www.youtube.com/v/RvdTScpjqkA&hl=en_US&fs=1&color1=0x3a3a3a&color2=0x999999" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed>
På denne lille filmen fôrer jeg med spirulina granulat, og ser tydelig at den spiser dette! Så tydelig at den spiser det som blir servert. Men alikevel velger jeg å ikke gi røde mygg til de.
På denne lille filmen fôrer jeg med spirulina granulat, og ser tydelig at den spiser dette! Så tydelig at den spiser det som blir servert. Men alikevel velger jeg å ikke gi røde mygg til de.
Postet 21.04.10 kl 20:00
Endret: 21.04.10 kl 20:02
Postet 21.04.10 kl 22:08
Postet 21.04.10 kl 22:41
Postet 22.04.10 kl 08:34
Jeg husker ikke helt hva fôret helt eksakt heter. Er på jobb nå, men kan finne det ut når jeg kommer hjem. Kjøpt det på dahls, men de har det flere steder også.
Ja denne guramien er superfin, det som ikke synes på bilder og film er at den skinner i litt metallisk gullfarge også. Jeg har flyttet de i går over til 70 literen, og det ser ut til at de tar livet litt mer med ro nå. Jeg må få igang en god kultur lev dapnier igjen. Tror det står høyt på ernæringslista hos dem. Jeg har frossne røde daphnier, vet ikke om jeg kan fôre med dette, men det var jo bare røde mygg og tybifex den ikke mått få. Thor sier at de frossne intensiv rød daphniene er superbra fôr til alt, og at de alle fiskene har veldig godt av å spise det.
Ja denne guramien er superfin, det som ikke synes på bilder og film er at den skinner i litt metallisk gullfarge også. Jeg har flyttet de i går over til 70 literen, og det ser ut til at de tar livet litt mer med ro nå. Jeg må få igang en god kultur lev dapnier igjen. Tror det står høyt på ernæringslista hos dem. Jeg har frossne røde daphnier, vet ikke om jeg kan fôre med dette, men det var jo bare røde mygg og tybifex den ikke mått få. Thor sier at de frossne intensiv rød daphniene er superbra fôr til alt, og at de alle fiskene har veldig godt av å spise det.
Postet 22.04.10 kl 10:23
Postet 22.04.10 kl 16:06
Postet 22.04.10 kl 16:09
Endret: 22.04.10 kl 16:11
Scalare
Var hos noen å hentet noen planter på fredag, samtidig fikk jeg med meg en gjeng på 7 stk små scalarer. Har alltid likt scalarer, men det er lenge siden jeg har hatt scalarer nå.
Disse er utrolig vakre. Veldig høystrakte og lange finner, men fisken er bare rundt 4 cm. Utrolig morsomt å se på dem, de stimer sammen rundt i karet.
Disse er utrolig vakre. Veldig høystrakte og lange finner, men fisken er bare rundt 4 cm. Utrolig morsomt å se på dem, de stimer sammen rundt i karet.
Postet 25.04.10 kl 15:10
Akkurat nå om dagen nyter jeg akvariene. Har jo som nevnt tidligere lagt ned noen akvarier da det ble litt for mange og alt for mye jobb til at det ikke ble noe kos, men mer stress! Siden jeg i tillegg til 100% turnus jobb, har 2 unger, blir det fort litt mye.
Jeg har hatt en runde hvor jeg har ordnet litt i alle kar, og fått rydda opp litt. Alle kar ser fine ut nå, og nå bruker jeg bare tid på å "dulle" med fiskene. Prøver å ta bilder og filme litt også. Det krever en del når man har fisker fra surt vann til hardt vann og passe på at alt er som det skal i disse karene.
Malawikaret har fått noen nye beboere, P. scolofi og av en annen fikk jeg som nevnt over 7 scalarer. Har byttet bort de 2 største artene jeg hadde med betta i 325 literen, betta enisae og betta simorum.
Etterhvert nå skal jeg ikke gjøre så mye. Jeg venter på en kommode, slik at jeg får flytta 70 literen, andre planer er å skaffe noen blå og gule guramier, samt et par perleguramier til.
Jeg vurderer å kjøpe et omvendt osmose anlegg, det tror jeg flere eller alle kar her kan dra nytte av. Hele prosessen er så latterlig enkel, at det burde egentlig vært på plass for lenge siden. Tar jo som oftes bare litt tid til å finne ut av det.
Postet 25.04.10 kl 15:23
Nydelig kar og veldig flotte scalarer. Var da vannvittig høye ryggfinner på dem? Så jo nesten ut som altum?
Kan du forklare litt om omvendt osmose? Jeg har aldri satt meg inn i det men skjønt at flere labyrintfolk bruker det. Hva gjør osmoseanlegget med vannet egentlig, gjør det bløtt bare?? Siden du sier at det er så enkelt, er det også billig?
Kan du forklare litt om omvendt osmose? Jeg har aldri satt meg inn i det men skjønt at flere labyrintfolk bruker det. Hva gjør osmoseanlegget med vannet egentlig, gjør det bløtt bare?? Siden du sier at det er så enkelt, er det også billig?
Postet 25.04.10 kl 18:19
LisbethNydelig kar og veldig flotte scalarer. Var da vannvittig høye ryggfinner på dem? Så jo nesten ut som altum? Kan du forklare litt om omvendt osmose? Jeg har aldri satt meg inn i det men skjønt at flere labyrintfolk bruker det. Hva gjør osmoseanlegget med vannet egentlig, gjør det bløtt bare?? Siden du sier at det er så enkelt, er det også billig?
Da jeg begynte å tenke over omvendt osmose, var egentlig når Elisabeth (eddiedahl) fortalte meg om reker, fordi jeg nesten ikke får til kirsebærreker engang, så sa hun at til reker lykkes man mer med osmosevann enn vanlig vann vi lager til akvariene. Hun bruker det til alle karene sine selv, dvs stort sett bare maller. Betta og labyrinter yter godt av osmosevann også. Osmosevann er helt rent vann, dvs at det ikke er noe annet enn helt rent for alt og helt nøytralt. Eneste som ikke endres på i prosessen gjennom anlegget er ph'n. Men det er like greit, siden mange har kar de har forskjellige verdier i uansett.
Vet noen monterer anlegget på vaskerommet, men jeg har en kran i kjelleren, og tenkte å montere det der og i tillegg ha en stor dunk som rommer noen hundre liter stående. Når anlegget settes på, ordner det seg selv, jeg tenkte å kjøpe den som produserer 90 liter pr døgn. Vannbytter må mest sannsynlig planlegges en del bedre da, men det kan nok stå lagret litt også, med en luftestein eller noe???
Ang scalarene sies det at de har et snev av altumhormoner i seg. Jeg fikk de av en mann på Jeløya, men de er kjøpt på Dahls visst nok, også spurte jeg Marie som jobber der. Ja di er kjempefine, veldig glad i disse små.
Postet 25.04.10 kl 19:14
Video av scalarene
<embed src="http://www.youtube.com/v/_91_qvPgGCY&hl=en_US&fs=1&color1=0x3a3a3a&color2=0x999999" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed>
Ikke så enkelt å få til en bra film hele tiden, har noen litt for fotogene perleguramier som hele tiden kommer forbi linsa :o)
Ikke så enkelt å få til en bra film hele tiden, har noen litt for fotogene perleguramier som hele tiden kommer forbi linsa :o)
Postet 25.04.10 kl 21:10
Ennå et bilde....
De er så fine, måtte bare legge inn et bilde til!!! Hvis noen vet hva slags type scalare det er, blir jeg glad for en tilbakemld!
Postet 25.04.10 kl 21:39
Endret: 25.04.10 kl 21:40