Får du noen gang dårlig samvittighet av å ha fisk? (side 2)

Jeg har ikke så dårlig samvittighet for de fiskene jeg holder selv, de får god plass, riktig vann og stell og lever lenge. Det som virkelig plager meg er at jeg gjennom å kjøpe fisk og utstyr støtter en bransje hvor fiskevelferd ikke akkurat står øverst på på dagsordenen. Det er faktisk en medvirkende årsak til at jeg driver og trapper ned.

Jeg spiser ikke kjøtt heller pga av at jeg ved selvsyn har sett hvordan dyrevelferd lider under profittjaget. Jeg spiser derimot fisk og skalldyr og økologiske egg så perfekt er jeg ikke
Tatt befolkningsveksten i betraktning - hvor skal alt dyrelivet gjøre av seg etterhvert i alle fall... om vi ikke lar noen av artene flyte inn i hjemmene våre...?

Bor nær sagt mennesker over alt, og bedre blir det ikke.
Jeg er en av de som gir goood plass til fiskene, og får til å holde fisk som blant flere går som vanskelig Det gjør at jeg føler meg trygg på at mine fisk har det godt i sin lille verden de lever hos meg, ikke dårlig samvittighet

Men når jeg ser filmen om Nemo, da får jeg dårlig samvittighet.. kan ikke se den filmen!
Noen ganger får jeg dårlig samvittighet for å ha fisk, siden de ikke kan bevege seg som feks. ei katt. Men når jeg tenker på at jeg har klart å legge godt til rette for fiskene og de ikke misstrives (sett fra et mennesklig ståsted, siden det er vankelig å spørre fiksen selv) så vil jeg ikke si at jeg får dårlig samvittighet.

Angående høns som er frittgående vs. høns som er økologiske:
Frittgående høns er bare høns som får "gå" fritt sammen med en hundre eller mer høns på et murgulv. De står såpass tett opp i hverandre at mange ikke får rørt seg.
Økologiske høns er høns som får gå fritt ute og bare spise økologisk mat.

Så det at det står "egg fra frittgående høns" på eggpakken, betyr ikke at de har det bra. Kjøper heller økologiske egg når jeg kan velge.
Jeg har jobbet i del del kufjøs og har følgende filosofi:

Hvis husdyrene våre fikk evnen til å resonere logisk, hva ville de velge? Et liv i frihet, med sultperioder, predatorer, kulde/varme, parasitter og andre følger av ett fritt liv, eller ville de velge bort friheten framfor tryggheten ved å være husdyr? Tilgang på mat og vann, beskyttelse mot kulde, varme, rovdyr og parasitter?

Vi bør tilby husdyr og kjæledyr så gode forhold at hvis de for et øyeblikk fikk evnen til å tenke som oss, så ville de velge å bli hos oss. Et langt (eller kort) liv i fangenskap og trygghet framfor en uviss sjebne i det fri.

Hvor høyt verdsetter vi frihet? Er DU et fritt individ, eller trives du best i den komfortable tilværelsen som et sivilisert menneske og alle kravene som følger med?

hmmm...

:o)
kan ha dårlig samvittihet for mye rart, men ikke for mitt fiskehold, er gla i de og bryr meg om deres vell å ve..

Men virker mer som folk vil diskutere høner,egg,gnagere å katter her, det er noe jeg ikke ville hatt i karet mitt
cara79
Jeg har jobbet i del del kufjøs og har følgende filosofi: Hvis husdyrene våre fikk evnen til å resonere logisk, hva ville de velge? Et liv i frihet, med sultperioder, predatorer, kulde/varme, parasitter og andre følger av ett fritt liv, eller ville de velge bort friheten framfor tryggheten ved å være husdyr? Tilgang på mat og vann, beskyttelse mot kulde, varme, rovdyr og parasitter? Vi bør tilby husdyr og kjæledyr så gode forhold at hvis de for et øyeblikk fikk evnen til å tenke som oss, så ville de velge å bli hos oss. Et langt (eller kort) liv i fangenskap og trygghet framfor en uviss sjebne i det fri. Hvor høyt verdsetter vi frihet? Er DU et fritt individ, eller trives du best i den komfortable tilværelsen som et sivilisert menneske og alle kravene som følger med? hmmm... :o)

Vi mennesker ER frie, selv om vi velger å være inne mesteparten av tiden. Poenget er at vi kan reise hvor vi vil når vi vil, og når vi ikke vil, kan vi sitte hjemme og kose oss der.

Kyr har som oftest ikke noe valg. Kanskje de ville valgt å stå i fjøset på kalde dager, men jeg skal vedde på at på fine dager ville de foretrukket å kunne bevege seg ute, gresse, osv. Det er det som er naturlig for dem.

Og selv når de står i fjøs ville de nok trives bedre dersom de kunne røre seg og i det minste uttrykke sosial adferd, istedenfor å få et par kvadratmeter hvor de kan bevege seg noen cm frem og tilbake, og legge seg ned i egen møkk og aldri kunne ha normal kontakt med andre av sin egen art. Kyr er veldig sosiale dyr.

Og hvis jeg hadde de to valgene, få være ute og bevege meg fritt, men med fare for å bli kald og våt og muligens jaktet på, og å være innestengt mesteparten av livet uten mulighet for å prate med andre og måtte ligge i egen møkk i halvmørke, da vet jeg hva jeg ville valgt. Og nei, det er ikke det sistnevnte.
kan vi komme oss tilbake til tema her?
som er: får du noen gang dårlig samvittighet av å ha FISK.

er dere bekymra for husdyr som kuer,katter,høner osv så finnes det sikkert forum for det også, men dette forume heter akvaforum sist jeg så :p
eg har ikkje dårlig samvittighet for at eg holder fisk i akvarium, eg er kjempe glad i fiskane mine og vil gjera alt eg kan for at dei skal ha det bra.
Det er og heldigvis lett å sjå på enkelte fiskar korleis dei har det, og alle fiskane mine som eg ser forskjell på har fått namn. Så eg blir skikkelig knytt til dei.

Men når nokon dør blir eg kjempe lei meg for det er jo tross alt min feil at dei døde.
Jeg orker ikke å gå og ha dårlig samvittighet for alt mulig. De fiskene jeg har i akvariene mine, har jeg jo 'reddet' fra en tilværelse i butikkakvarier. Det jeg kan gjøre for dem er å gi dem så godt stell som mulig, og aldri glemme at de er levende vesener.

Hold av akvariefisk gir stor glede for veldig mange, og er en fin måte å skaffe seg kunnskap om både dyrevern, naturvern, kjemi, botanikk, geografi osv. Akvariet skal ikke først å fremst være en dekorativ gjenstand man har i stua, det får man på kjøpet dersom det stelles riktig, og motsatt: blir det ikke stelt som det skal. er det ikke noe å vise fram heller.

Har man først en hobby som dette, kan man jo også prøve å få interessen for forsvarlig akvariehold til å smitte over på andre. Vi på dette forumet er jo egentlig 'misjonærer' for dyrevern.
Hva med fiskene som dør under transporten til dyrebutikkene, eller i dyrebutikkene, eller rett etter at de har blitt flyttet til et akvarium i et hjem? Jeg har absolutt ingen oversikt over hvor mange det er snakk om, men noen er jo. Det er lett å si at det bare er en fisk, og at sånt skjer, men et fiskeliv er også et liv, og for oss som ikke tror på himmelen og reinkarnasjon og den slags er det ganske deprimerende å tenke på hvor mange fiskeliv som er bortkastet for at vi skal ha noe pent å se på, for å sette det på spissen.

Jeg har sett flere tråder her inne hvor folk spør hvor mange fisker de skal kjøpe, og noen svarer at det er lurt å kjøpe et par-fem stykker mer enn man skal ha pga frafall den første tiden etter at fiskene er kjøpt. Det er litt brutalt...

Sånne ting har jeg dårlig samvittighet for... Det er kanskje feil å tenke sånn, og det finnes sikkert motargumenter, men sånn er det i alle fall for meg.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap