Må! corydoras-maller absolutt ha finkornet sand?? (side 2)

Tarjei Aasen
[QUOTE=Sparesset]Den sølvhaien kan nok bli litt stor til en 120 liter etter hvert :)

ja :P, den har vert for stor i 12 år! :S

Hvorfor ikke bare gi den vekk?
Sanda er engelsk, fra D-PAC Limited i Northhamton, og merket Unipac Pet Care Aqua Sand white. Har kjøpt den i dyrebutikk i Norge.

Mulig coryene ikke vet sitt eget beste. I så fall kan man jo nesten ikke ha annet enn fin sand og planter i cory-kar. For de farer over all dekoren med bartene sine.

Jeg forer på sanda med egen algetablett for cory. Det er heller ikke skarp grus i resten av karet, men bunnen er litt for grov til at de kan borre hodet nedi den og grave seg ned i den.

Inaktiv bruker
carassius
Hvorfor ikke bare gi den vekk?

glad i den

mona o
Hjørnet med sand er vel strengt tatt best for akvaristen, som trøster seg med at "se hva jeg har gjort for fiskene mine" ;-)

har byttet til sand i hele akvariet nå, så diskusjonen er egentlig over
gurimalle
Mulig coryene ikke vet sitt eget beste. I så fall kan man jo nesten ikke ha annet enn fin sand og planter i cory-kar.

Nei. Nettopp! Sand er det de skal ha.

gurimalle
Jeg forer på sanda med egen algetablett for cory.

Algetablett??
Jeg syns ærlig talt du har satt deg litt for lite inn i hva den typen fisk trenger.
De trenger sand. Og de spiser ikke alger....! Algetabletter kan du gi til Ancistrus og andre grøntspisende L-maller. For Corydoras er det helt feil diett.
Tarjei Aasen
glad i den :)

Hvis du er glad i den burde du vel heller gi den videre til noen som kan gi den plass nok -og noen flere sølvhai den kan svømme sammen med. Sølvhai er en aktiv stimfisk som krever stor plass. Å skryte av at den har vært for stor i 12 år er jo bare tragisk.

Det er så mange som på liv og død skal ha fisk eller andre dyr under vilkår som ikke er bra for dem fordi "de er så glad i dem"

Blir veldig feil spør du meg
Inaktiv bruker
Når en sølvhai er 13 år er det som regel et tegn på at han har det bra... Og når han har vert i en 120l hele livet, vet han ikke om noe annet liv. å btw eg skryter ikke av at han har vert får stor i 12 år.. og vist det er noen som er tragisk her er det du.. Eg trur alle fisker som bor i et akvarium hadde heller foretrekt og leve "der dei hører hjemme" eller i et svært akvarium, vist dei hadde vist om et annet liv, en i det akvarie dei bor i...
Inaktiv bruker
såg også at du hadde f.eks 6 Hara hara fisker i en 63 liter. dei skal minimum ha 100l... DET ER JO DYREPLAGERI!!! ;S
Har du arvet den sølvhaien fra noen? Du er jo ikke gamle fyren selv, og jeg tviler på at det er du som har hatt den siden du var 4 år... :p
Tarjei Aasen
såg også at du hadde f.eks 6 Hara hara fisker i en 63 liter. dei skal minimum ha 100l... DET ER JO DYREPLAGERI!!! ;S

Det er karantenekaret mitt... De bor nå i en 450L. har tydeligvis glemt å fjerne dem fra lista på 63 literen

Du er 16 år? Da ble jeg også litt nyskjerrig på om du har hatt den sølvhaien i 120 litern siden du var 4 hehe

Du får gjerne mene jeg er tragisk, men jeg står på at det ikke passer å ha en sølvhai i en 120L. Det som er synd er at veldig mange har fisk som dette i små kar og ikke vet bedre. Eller som du påstår at den ikke har vondt av det fordi den ikke vet bedre...

Dyrebutikkene burde ha fått juling for å selge disse og mange andre fisk som blir store -til små akvarier. Det er de som sørger for at fiskehold som dette bare fortsetter og fortsetter...
Lisbeth
[QUOTE=Tarjei Aasen]såg også at du hadde f.eks 6 Hara hara fisker i en 63 liter. dei skal minimum ha 100l... DET ER JO DYREPLAGERI!!! ;S

Det er karantenekaret mitt... De bor nå i en 450L. har tydeligvis glemt å fjerne dem fra lista på 63 literen

Du er 16 år? Da ble jeg også litt nyskjerrig på om du har hatt den sølvhaien i 120 litern siden du var 4 hehe

Du får gjerne mene jeg er tragisk, men jeg står på at det ikke passer å ha en sølvhai i en 120L. Det som er synd er at veldig mange har fisk som dette i små kar og ikke vet bedre. Eller som du påstår at den ikke har vondt av det fordi den ikke vet bedre...

Dyrebutikkene burde ha fått juling for å selge disse og mange andre fisk som blir store -til små akvarier. Det er de som sørger for at fiskehold som dette bare fortsetter og fortsetter...

vet dere hva ? Jeg skjønner at du sikkert mener godt *for fisken* og føler deg berettet til å være så ekkel med andre på nettet, siden du påstår at fisken blir dyreplaget. Men jeg ser ingen grunn til å bedrevite så til de grader over nettet.

Det eneste dette fører til er å skape sur stemning, klasseskille mellom "oss som vet" og "idiotiske nybegynnere" Og merk mine ord, dette fører igjen til at folk ikke gidder å spørre. Hvem orker å bli belært av snobbete frekke folk ? Med andre ord, flere fisker som ikke har det optimalt.

Akvaforum er gone to the dogs, stemningen er direkte kvalm, og noen folk her inne tror tydeligvis at de er jesus og kan tillate seg hva som helst. Har det noensinne slått folk at det kansje ikke er en mal som er fasit, og thats it?

Om profilen min blir slettet av dette, so be it, jeg blåser i det. Kulturen på AF skaper bare mer og mer kvalme. Tenkt på at det man skriver på nettet kan forme tankegangen og tonen til barn og unge? Jeg nekter å ta del i en skammelig kultur, Min bestemor hadde jult meg til blods om jeg var så nedlatende i tonen til folk, bare fordi de ikke var like "dreven" i en _hobby_ som meg....

Og ingen tar ansvar, ingen vil inrømme at nå var jeg ekkel, og AFs moderatorer lar folk lire av seg hvasomhelst, bortsett fra kritikk mot seg selv, og sine "oh so dyrebare" plussmedlemmer.
Tror vi stopper her.
Synes det er rart det ikke har vært en moderator her inne og lukket denne tråden da jeg mener ting går litt over streken. Men jeg synes vi skal stoppe her, for nå viser vi bare den dårlige siden av akvaforum som bare skremmer nybegynere vekk fra denne hobbyen.

Bedre vitere bør vite bedre enn å hakke og nybegynere bør respektere de som har mest erfaring uten å krangle.

Kan si det rett ut, Mona er en av de som har mest erfaring her inne når det gjelder corydoras. Men er ikke akkurat den flinkeste med nybegynere. Spes de som har falt for den standard feilen av å bli lurt av butikken.

Mona, kan du ikke skrive en tråd som er enkel om at corydoras må ha sand, skal værer minimum 5 stykk. Og hvilken fisker som ikke passer med dem i det hele tatt? At grus absolutt ikke kan brukes, hvorfor ikke og hvorfor sand er "must" for dem.
Be en av moderatorene klistre den som hoved emne 1 i corydoras tråden med tittel Corydoras for nybegynere. Slipper du å svare noe spes til nybegynere som er vanskelige, men bare henviser dem til den siden.

Når det gjelder det at trådstarter tviholder så hardt på denne fisken sin så sier jeg bare la han. Vil han ikke forstå, så vil han ikke gjøre det. Han lærer mer av å være på siden uten å føle seg uvelkommen enn at vi hakker på han og gjør han sta. Han kommer uansett ikke til å gi bort fisken og sånn er det bare. Som sagt før, så ser vi det her hos nybegynere hele tiden. Butikken sa jeg kunne ha det og det, og fisken ser så lykkelig ut i bollen/karet mitt. Det som vi kan la skje når de kommer hit er å rådføre dem uten å være bedre vitere. Når fisken bare dør hele tiden, så gir de enten opp eller leser til seg kunnskap.

MinIris
vet dere hva ? Jeg skjønner at du sikkert mener godt *for fisken* og føler deg berettet til å være så ekkel med andre på nettet, siden du påstår at fisken blir dyreplaget. Men jeg ser ingen grunn til å bedrevite så til de grader over nettet.

Så ekkel var jeg da vel ikke. Det må gå an å si fra til folk at fisk ikke passer uten at det skal bli hyl og skrik. Jeg kommer ikke til å la være å si fra i fremtiden heller bare for at jeg skal unngå og tråkke på tær.

Det skal mye til for at jeg bruker ordet dyreplageri så ikke dytt den på meg, har ikke nevnt dyreplageri.

Mitt siste ord om dette da jeg tydeligvis sklei ut helt OT...

Forresten legger atter en gang ut denne artikkelen: Akvarium for fiskenes skyld? den bør leses av alle som driver med akvarium!
juventus
Mona, kan du ikke skrive en tråd som er enkel om at corydoras må ha sand, skal værer minimum 5 stykk.

Mona har gjort mere enn som så.
Hun har skrevet noen artikler om corydoras.
Bl.a. denne.
MinIris
Min bestemor hadde jult meg til blods om jeg var så nedlatende i tonen til folk, bare fordi de ikke var like "dreven" i en _hobby_ som meg.

Til blods...Det håper jeg da virkelig ikke.
Mulig din bestemor hadde blitt skuffet hvis hun hadde lest slikt om seg selv på internett.
juventus
Synes det er rart det ikke har vært en moderator her inne og lukket denne tråden da jeg mener ting går litt over streken. .... Kan si det rett ut, Mona er en av de som har mest erfaring her inne når det gjelder corydoras. Men er ikke akkurat den flinkeste med nybegynere.

Jeg kan garantere deg en sak:
jeg fikk så flettene føyk da jeg selv var nybegynner og gjorde skikkelige tabber. Sette seg ned og sutre ligger ikke i min natur! Fiskenes velbefinnende var det viktigste, ikke om jeg ble fornærmet.
Min reaksjon på dette var å ta det til meg, lære av feilene og virkelig anstrenge meg for å lære og finne ut mer! Jeg satte meg ikke ned og sutret over at folk fortalte meg sannheten og påpekte feilene jeg gjorde! Og det bør ingen gjøre. Legg stoltheten til side et øyeblikk og svelg heller faktumet at man kanskje har gjort en tabbe, kanskje kjøpt en fisk som overhodet ikke burde vært i akvariet eller hva som helst det nå måtte være.

Det jeg aldri kommer til å endre på, er sannheten! Det spiller ingen rolle at du mener jeg burde holde kjeft fordi sannheten er "uffameg" for nybegynnere.

Det jeg gjorde her i tråden, var rett og slett å kalle en spade for en spade. Jeg fortalte at Corydoras må ha sand. Det er fakta.

Så dette gjør altså at når jeg skriver denne sannheten, "Corydoras må ha sand!", så hopper en annen inn på banen og sier "fy deg Mona, nå var du ikke flink med en STAKKARS nybegynner!"

Hva i huleste skal man egentlig si og gjøre?
Ingen har bedt deg holde kjeft. Kun å ikke gå så hardt ut mot nybegynnere. Det er ikke første gang du er blitt fortalt det og kommer ikke til å være siste gang heller. Hadde du likt at hver gang noen lærer deg noe så sto de over deg og bare skrek til deg til du skjønte? Er sånn det føles for nybegynnere. Du kan hjemme deg så hardt du vil med at du bare sier "sannheten".

Du har skrivet masse artikler og det er kjempe bra. Jeg har lest dem og har faktisk lært mye via dem. Men de må søkes opp og man må være kjent med siden. Men setter du en en tråd med "corydoras for dummies" som det ikke kan diskuteres på, så kan alle henvise til den. Det er manualen til den fisken. Det er ikke noen annen måte. Kun den. Da slipper du å forholde deg til nybegynnere som har spørsmål som du egentlig burde slippe. Din kunnskap burde brukes på de litt dypere spørmålene om corydorasene.
Det jeg spurt deg ganske tydelig om Juventus, har du omhyggelig dreid unna.
Kan du konkret komme med hva det var jeg skrev lenger oppe i denne tråden som du mente var galt? Har jeg kjeftet på noen? Nei. Har jeg sagt noe som ikke er sant? Nei. Har jeg kun fortalt fakta? Ja.

Ikke begynn å spa opp gamle lik, jeg ser du har veldig lyst til det. Hold deg til saken, og denne tråden. Det var innhold i denne tråden som gjorde at du postet her til å begynne med, og nevnte meg. Så igjen; hva sa jeg som var galt her?

Hvis du har sitter der og lest mellom linjene og funnet hentydninger og meninger som ikke finnes der, er det din feil, ikke min.
Må si ting blir plutselig veldig personlige på dette forumet :O.
Har dere besøkt andre forumer? heftig diskusjoner er jo dagligdags kost å noe de fleste tåler, meninger mot meninger er da greit, men ikke vits å lage det til person til person.
Diskuter til busta fyker! forumer er for å diskutere, men dropp å lage person angrep ut av det...

Når man har sett forskjellen på atferd hos Corydoras i kar med grus og kar med sand så skjønner man fort at sand er et must skal man holde Corydoras.

Jeg hadde lenge Corydoras i et 528 liters discuskar med engelsk elvegrus med rimelig stor diameter. Dete fungerte greit med tanke på barter og Coryene fikk i seg nok mat. Har man grus som har kvasse kanter så fungerer dette skikkelig dårlig.

Når det gjelder den generelle holdningen i denne tråden så har jeg kun en ting å si og det er at samtlige skjerper seg. En enkel diskusjon med et enkelt svar utarter seg til drittkasting.
Jeg har bare hatt corydoras i en ukes tid, merket forskjell på dem i grus og sand, vi hadde vell 2-3 stykk vi fikk tak i og plasserte i 70 literen hvor det er sand, mens en var umulig å få tak i og måtte bli oppi 240 liter karet med grus ( byttet til sand i dag) og den oppi med grusen oppførte seg mye mer ufredet nede i grusen, vriket ikke til å trives med å putte snuten der svømte kjapt rundt over alt og små plukket litt.
Mens de i sanden de holdt seg gjerne rolig lenge på nesten samme sted og koste seg med snuten nede i sanden, så den spiste noe av sanden og spyttet denne ut igjen, nytter ikke med grus slik.

Jeg føler i alle fall merket forskjell på sand og grus, virket som sakt ikke som den fant freden med seg selv den som var i grus.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap