Ny og helt grønn (side 2)

Inaktiv bruker
530
"Et lite spm om filter(igjen): et sånt utvendig filter, er det stor sjanse for at det kan lekke? Kanskje smart å ha det i et plastkopp under karet? Så det ikke regner tropevann i stua til leieboer'n...2 Jeg hadde samme oppfatning som deg da jeg startet i februar 2009, men ble møtt med at det var bare tøys. Jeg har allikevel filtertønna oppe i en plastdunk på ca 30 liter for sikkerhets skyld. (Det er filter som passer til et akvarium på 530 liter.) Det er vanskelig å unngå alt vannsøl når man skal ta av slangene for å rengjøre filteret, i alle fall er det slik for meg. Ellers synes jeg det er en god ide å sjekke slangetilkoblingene fra tid til annen. Jeg monterte et utblåsningssystem for filteret fra Eheim på det store karet for et par måneder siden. Jeg burde ha etterstrammet skrutilkoblingen, for sist tirsdag oppdaget jeg at det i løpet av natten hadde rent ut ca 5o liter vann fra slangetilkoblingen! Nå har jeg fått skaden taksert og i morgen kjøper jeg fliser etc. for å bytte tregulvet med fliser, eller granitt. (Karene står i kjellerstua og det er betong under tregulvet.)


Ja, det er nok lurt dersom man er redd for gulvet i det rommet man har akvariet. Klart det blir vannsøl når man skal koble fra pumpa for å rense slangene/pumpa. Det hender seg jo at man glemmer å trekke ut kontakten, og selv om pumpa er avslått, så fosser det ut litt vann når man så skal løsne slangedelen. Det har jeg opplevet noen ganger. Men, jeg er litt for kjapp. Spesielt en periode hvor slangene måtte renses hver 4e dag omtrent. Det var når jeg hadde masse yngel, og yngel i karret er jo koselig helt til man skjønner at de bittesmå fiskene kan overbelaste karr og filterpumpe enormt.

50 liter vann på gulvet høres ikke så morsomt ut nei... Men, det kunne jo vært verre. Det kunne vært 530 liter

Livredd for å drukne leieboeren, samt for vannskade på kåken. Hvordan stiller forsikringsselskap seg til vannskade? Om pumpa/karet lekker?

Nå har jeg sittet å kikka gjennom endel kjempeflotte(!) bilder av diverse kar, og funnet ut at jeg nok er et selskapskar-menneske. Liker mange fisketyper. Har derfor satt meg opp en liste over hva jeg kunne tenkt meg å putte oppi karet mitt, av både fisk og planter.

Se, vurdèr og kom gjerne med tips og råd for å få riktig sammensetting. Gjerne også på antall. Og si endelig ifra om det er noen som ikke går sammen.

Bli nok sand i bunnen, med noen steinrøyser, røtter og huler.
Karet er på 720 liter

PLANTER:
- Javabregne
- Aponogeton ulvaceus
- Sverdplante
- Anubias
- Gulrotgress

FISK:
- Kardinaltetra(evnt annen lignende stimfisk) 20 stk
- Platy(falt litt for denne typen fisk, mest pga fargen) 10 stk
- Scalare 4 stk(de lever i par, er det så?)
- En eller annen form for sugemalle(den mest vanlige tenker jeg) 2 stk
- Messingbarbe (spiser den finnene av scalarene?)10 stk
Går det å blande siclider inn i dette? Evnt type/antall?

Må jeg ha noen som "roter" i sanden? Ser noen har snegler evnt sånne "rotefisk"(husker ikke navnet, botia?) Går de overens med de andre?
Og hvordan går det å putte kampfiskhann og -hunn inn i dette?

Blir det lite fisk i en 720-liter? Vil heller ha litt størrelse på fisken, isteden for å ha mange typer.
Er så mye flott fisk!!

Takker alle som har svart på mine "grønne" spm.

Jeg ville kanskje droppet messingbarbene. Barber er generelt litt begeistret for å "prøvesmake" på andre fiskers lange, viftende finner. Så scalarene kan gå en usikker fremtid i møte der. Men på den annen side, karet er stort, så det er mulig det vil gå greit likevel siden de ikke trenger å "stå opp i trynet" på hverandre i et lite kar.

Scalarene lever ikke i par. De er ikke monogame, og de parer og legger egg med den som til enhver tid måtte passe. Det er en misforståelse ute og går, for jeg ser flere som tror at scalarene danner par og forblir par. Det gjør de ikke. De danner par for en kort periode med èn hensikt; å legge egg sammen og passe eggene og yngelen til de kan klare seg selv etter noen uker. Så er det slutt på parforholdet. Men de kan selvfølgelig gå sammen fremdeles. Det hender at det blir litt kjekling mellom dem, f.eks. hvis hannen syns hunnen gjør en dårlig jobb med eggpassingen, men stort sett jobber de "sammen mot røkla" for å beskytte eggene.
Med sugemaller i akvariet, vil imidlertid eggene fort bli spist. Det skjer gjerne om natten, for mallene er nattaktive og det er ikke ciklidene. Men dette er selvfølgelig ikke noe du trenger å tenke på nå Ville bare nevne det.

Scalarer kan du heller ikke se forskjell på kjønn på, så det nytter ikke å gå i butikken og be om "2 par". De kan heller ikke se det (garantert ikke, så ikke tro dem om de tør å påstå noe annet!)
Du kan kjøpe fire, og håpe på flaks selvfølgelig. Kanskje det er begge kjønn tilstede i den gruppen. Øker du antallet til 6, øker sjansene (statistisk sett) drastisk for at du har minst en av hvert kjønn der (selv om det kanskje kan bli 5 hunner og en hann eller noe sånn

Jeg syns det er flott at du velger scalarer til et så romslig kar! Endelig noen som har den plassen de trenger å tilby! Ser altfor mange tragiske tilfeller der folk kjøper scalarer til altfor små akvarier på kanskje 60 og 100 liter.... huff. De trenger mer, mye mer, plass! Så det er flott at du har sett deg ut dem, de er nydelige og artige fisker.
Scalarer var/er nok en av mine favoritter. Jeg har oppdrettet en del hundre scalarer (skrev en artikkel om det også), men kuttet dem ut etterhvert til fordel for Corydoras. Jeg ville ikke lenger ha så store kar som de trenger (200+) pga jeg ville ha plass til mange artskar for Corydoras istedet, men jeg savner egentlig litt det å ha scalarer

Lykke til!
Inaktiv bruker
Flotte planter du har valgt, men både javabregne og anubias må festes på en rot.
Jeg ville kjøpt en lavere plante, til å ha forran i karet? For eks. dvergsverdplante?
Jeg ser du har valgt sverdplanter. Godt valg! De er lette å ha med å gjøre, vokser ganske fort (så de holder alger på avstand), og har en flott grønnfarge! Men de må få gjødsel via røttene. Dvs. at du må stappe en liten tablett ned i sanda under den 2-4 ganger i året. Hehe, kanskje ikke allverdens arbeid, men bare sånn at du vet det Det samme gjelder dvergsverdplanter.

Platy og kardinaltetra ville jeg ikke hatt i samme kar. Først og fremst for at kardinaltetra skal ha ph 4-6, og platy skal ha 7-8, men også fordi det kan bli litt fullt i midten og toppen av karet. Ville kuttet ut platyene jeg, og heller hatt en stoor stim kardinaltetra

Lykke til! og gratulerer med din nye hobby!
Hvis du går for scalare og kardinaltetra, så hver obs på at scalarene kan spise kardinalene, slik de gjør i vill tilstand.
For å motarbeide det, er det viktig at kardinalene kommer først og får en god strl før scalarene kommer oppi.
Scalarer er vel egentlig stimfisk slik som discus?

Du kan fint ha et lite par med chiklider på bunnen, med mindre du ønsker og holde corydoras.
De skjønner ikke å holde seg vekk når ciklidene leker og hevder revir.
Dermed kan de bli utsatt for skader og burde derfor ikke holdes sammen.

Ang vannskade, så burde du snakke med forsikringselskapet ditt om hvordan akkurat de forholder seg til dette. Har man et stort karr kan det kanskje være greit å spesialforsikre dette. Man har gjerne brukt mye penger på det i utgangspunktet
Samme hvis man har mange karr eller dyre fisker, annet.

Bare å spørre hvis det er mer du lurer på, bedre føre var sier alltid jeg.
Vannskade...

Jeg sjekket med forsikringsselskapet da jeg startet med akvarier (har med tilsammen ca 1100 liter) og fikk bekreftet at vanlig villa- og innboforsikring dekker skader pga. lekkasje. Det stemmer! De godtok skaden uten å blunke, sendte en takstmann siste fredag (to dager etter at jeg meldte om skaden) og i går var erstatningsbeløpet på konto! Ville nok allikevel sjekket med ditt selskap hvordan de forholder seg.
Galemor
Du kan fint ha et lite par med chiklider på bunnen, med mindre du ønsker og holde corydoras. De skjønner ikke å holde seg vekk når ciklidene leker og hevder revir. Dermed kan de bli utsatt for skader og burde derfor ikke holdes sammen.


Var ikke dette snakk om en 720 liter? Der er det en del romsligere forhold enn hva folk flest prøver å true fiskene nedi, så "vanlige" anbefalinger gjelder ikke like mye her, syns jeg.

Jeg ville uten å nøle hatt Apistogramma og Corydoras sammen hvis jeg hadde så stor plass som 720 liter! Masse mangroverøtter!
Joda, det er 720 liter. Så plassen er det vel ingenting å si på.

Oppdatert fiskeliste:

- Kardinaltetra(eller annen tilsvarende stimfisk) 20-25 stk
- Scalare 6-8 stk(favorittfisk i "utforming")
- Ancistrus 2 stk
- Siclider (golden, kakadue eller boliviansk sommerfugl. Disse er små og relativt rolige sto det "i boka") 4-5 stk

Kommer til å bli nok plass til alt dette vel? Forhåpentligvis kommer det ikke til å bli massakre med kardinaler/scalare. Annen stimfisk som ikke blir spist(noen større kanskje?)

Ser for meg masse røtter, steinrøyser og grønt.
Leser og snuser på andre tråder/bilder for å få inspirasjon, men når jeg finner noe jeg syns er flott, kommer jeg over noe enda flottere! Håpløst.....

Takker for innspill med frontplante, fant ingen selv.
Og takk igjen til alle som svarer, mine kampfisk hadde nok fortsatt rusla rundt i en bolle, hadde det ikke vært for at jeg kom over dette forumet!

Bare 1 dag igjen, så kommer karet i hus. Et lite spm til bare: hvordan iallverden får jeg karet inn uten å knuse det? Det er 2 m langt og sikkert tungt. Må minst være 2 stk vel? Evnt 3?
Gleeeeeeder meeeeg

EvilWoman
Kardinaltetra(eller annen tilsvarende stimfisk) 20-25 stk .... - Siclider (golden, kakadue eller boliviansk sommerfugl.


Forslag til annen stimfisk, som jeg personlig syns er en av de flotteste tetraene :
Keisertetra. Øynene deres glitrer som edelsteiner; hannene har safirblå og hunnene har smaragdgrønne øyne. Nydelige! Se bare på alle de flotte bildene av den på google!

De blir også noe større enn kardinaltetra, så de står ikke i fare for å bli spist av scalarene. Jeg har hatt keisertetra og scalarer (store!) sammen ganske lenge, og det fungerte glimrende!

Et lite tips ; det staves "ciklider"
Golden hører ikke hjemme i de vannverdiene dine andre fisk vil ha. Golden skal ha hardt vann med høy ph, høy gh og kh.
De øvrige fiskene vil ha det stikk motsatte, så Golden passer nok ikke inn der. Det er en fisk fra de store afrikanske innsjøene, mens de andre fiskene dine kommer fra Sør-Amerikas jungelelver.
Der ser du; jeg ER helt grønn.

Tenkte bare på størrelse på fisk/akvarie og farge jeg.

Og ok, ciclide er notert(blander sikkert med scalare). Mye c'er og s'er i de, for meg, ukjente navna.

Da må jeg lete videre.
Men keiserteraen, den var flott!
kunne ikke se at noen har nevnt dette, men jeg leste fort gjennom så unnskyld hvis jeg har oversett det.

Men i og med at du er fersk i dette er det verd å nevne at når du nå kjøper ny pumpe må den innkjøres før du kan ha fisk i akvariet.
Husker nå ikke helt hvor lang tid det er anbefalt, men det kan du lese deg til her inne, og at du forer med mat i vannet under innkjøring gir pumpa noe å gjøre.

I et kar som er så stort som ditt er der ikke mye begrensninger på fiskene.
Om du velger dvergciklider og platyer kan du vel ha 50 av hver uten problem

Velger du større fisk blir det mindre antall
Jeg hadde et på 250 l og mange fler fisk enn du har på din liste
Har du sett på kongotetra som stimfisk? Den er helt nydelig, og har også litt størrelse.
Det viktigste er å lese disse linkene:
Oppstart av akvarium
Vannverdier
Akvarium for fiskenes skyld
Akvarieskolen
dessuten sjekke at fiskene krever like vannverdier og går fint med andre fisk.

En gruppe med scalarer (er i ciklidefamilien), en stim med kongotetra, et par med ciklider på bunnen, sammen med en stim corydoraser høres veldig pent ut.
Sjekker du ut her, så kan du sette inn de verdiene du har i vannet (ph, gh og kh) og finne ut fra det hvilke fisker som passer i karret ditt.
Akvariet ditt er jo så stort at du nesten ikke trenger sjekke hverken hvor store fiskene blir, eller hvor stort karr de trenger.

Istedetfor å ha mange forskjellige typer fisk vil jeg anbefale og gå for flere av en art, og i ditt karr kan du jo ha store flotte stimer av feks kongetetra.
Det tror jeg vil bli et helt utrolig vakkert og behagelig syn.
Skulle gjerne fått gjort dette selv.
Det med innkjøring av pumpe vet jeg. Men som jeg leste en eller annen plass her på forumet, kunne man bruke ventetiden på at pumpa ble innkjørt til å planlegge fisker og innredning. Det er det jeg holder på med nå.

Vil egentlig ha mange av noen få typer fisk, isteden for noen få av mange. Men det må være noen i alle lagene i karet.
Så jeg kan ha noen Platy da? Tenkte å starte med stimfiskene, og bunnfiskene, og vente med "hovedatraksjonen" til slutt.

Venter på testene jeg har bestilt. De ble sendt for 5 dager siden, og jeg har ikke sett noe til dem ennå. Da kan jeg teste springvannet mitt, så se hvordan det ligger an. Samt vannet i "bassenget" når jeg kommer så langt.

Underlige greier, jeg har både hest, hund og katt, men dette er det mest spennende jeg har vært borti på dyrefronten. Skulle begynt for leeeenge siden hadde jeg visst det.

Gjerne kom med flere fiskesorter, så jeg ikke ender opp med torsk og makrell som stimfisk......

Hva med denne som stimfisk ? Har denne selv, kan sitte og se på i mange timer. Stimer bra gjør den også
Ny i faget
Hei.
Har nettopp fått meg eit juwel 180 rio med ei am-top professional utvendig pumpe. Fins det ein kjapp måte å tømme/fylle akvariet, eller er det 10 liters bøtta som gjelder. ( Kan bruke pumpa til å pumpe inn/ut vatnet). Akvariet har vore brukt før og lurer på kor lang innkøyringstida er?
Om nokon har tips om kvar eg kan finne brukermanual til pumpa så hadde det vore supert. Tek gjerne imot tips innredning.
Galemor
[B]Woi galskapen lenge leve ;D[/B] He he, sjekk bjelkene i gulvet slik at du setter akvariet der det er bæring for det. Nå burde du lese og kose deg masse før du begynner leke deg i 720l. Feks: Hva slags bunnsubstrat har du tenkt og bruke? Hvilke fisk ønsker du deg? Hva slags bunnsubstrat trenger fiskene du ønsker deg? Hvilke verdier trenger fiskene dine? Hvilke verdier får du naturlig i akvariet? Hvordan vil du at karret skal se ut, mye planter, mye stein, eller røtter. Hva liker fiskene du ønsker deg? Hvor stort filter burde du skaffe deg? Og mye mer. Det er mye man trenger tenke på før man starter opp. Så les og kos deg som sagt. Dette er en utrolig spennende og givende hobby, så velkommen i klubben :)


nei du sijer ikke det velkomen i klubben. gikk fra et 380L til en reol men 9 73 L

etter det kom 720 L

du bør vite vilke fisker som går opp i med de ander fiskene
Alle fiskene du har på lista de liker bløtt (lav kh og gh) og surt vann (ph under 7), mens platy skal ha stikk motsatt, nemlig hardt vann(høy kh og gh) og ph over 7.
Det vil da krasje, så vil du ha platy som hovedfisk, vel da må du droppe de andre fiskene og heller finne andre typer fisk som trives i samme verdier som platyene gjør.
Det kan du finne ut ved og føre inn de verdiene platyene trenger i linken i det forrige innlegget mitt.

Men platy er vel egentlig en fisk som befinner i hele akvariet, ikke noe bestemt topp, midt eller bunn lissom. De er beregnet på å spise mat som flyter i overflaten, men de svømmer gjerne i hele karret på leting uannsett.

Det kunne jo vært kult med 720l, kun fylt med platy av forskjellige varianter.
Da er karet i hus. Det har tatt 12 timer fra jeg kjørte hjemmefra i morges og til karet står på stua. Men gubben som solgte meg det, må ha lurt meg på ant liter. Det var "bare" 660 ifølge kalkulatoren her. Men det er stort nok, bevares.
Alt gikk greit, hele turen fem til døra. Vi bar det inn og satte det på stativet. Så skulle jeg sette på lystoppen.....hele greia datt ned i karet, rev av begge midtstagene og havna med et brak på bunnen! Heldigvis lå det en stor kveil med hageslange nede i karet, så jeg unngikk at det gikk i knas.
Undrer på om det blir en smule "gigantisk" på stua, og at jeg må flytte det ut i gangen. Der er det dessuten betonggulv og ingen leilighet under.

Jeg har kommet frem til at jeg kan holde platyer i 72litern. Der kan de kose seg.
Håper på å få tak i ei pumpe snart, så jeg kan begynne å kjøre inn. Vanskelig å få tak i slike brukte antar jeg? Kikker litt på rubrikksidene her, men det er ikke mange å finne, og de som er, forsvinner fort. Nye koster de vel 2500-3000? Tror jeg går for eheim.

En annen god nyhet er at pakken med vanntesterne kom i dag, så nå er alt bare velstand i crazy town.

Dette har vært en lang dag, og nå skal det bli godt med et stort glass pi....eh, vann!
Hei og gratulerer med nytt karr.

Jeg og mannen fikk selv i hus et nytt akvarie nå i sommerferien.
di målene jeg fikk oppgi stemete heller ikke for når det kom i hus så var jeg inne på tanken og flytte litt på det så da tengte jeg og dobbelt kontrolere målene. trodde frem til den dagen at karret var på 240l men det viste seg og være 30l større.

Det at disse stagene har falt av høres ikke bra ut.
Du må få dem på plass igjen før du begynnet og fylle opp karret. Det sies at den egentlig kan fylle det halvt opp men siden det og ikke r nytt så ville jeg ikke tatt den sjansen.

Det sammen skjedde oss og det resulterte i at det ble masse fisker som måtte flyttes middlertidig.
Fikk hjelp til og fikkse det og når det kom tilbake var det sterkere og stødigere en det hadde vært før. Det ble satt på en jernstang over glassstanga som også er sånn at den går over og litt ned på sidene av karret.

Uansett så får du ha lykketil videre.

Stikker nok innom og ser etter hvordan det går videre.



Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap