- Hjem
- Forum
- Identifikasjon av fisk
- Småfisk i en liten bekk! (side 2)
Småfisk i en liten bekk! (side 2)
Kine KristineDet med at du ikke fikk lov å fange ål, er nok helt sant. Ålen er jo fredet siden den er utryddningstruet, så den er det ikke lov å fange. Laks er jeg usikker på siden det er restriksjoner på disse.
Stemmer det noe jeg overhode ikke var klar over og med samvittighet slapp ut igjen.
Litt usikker på Laksen selv og Tore:- Dette høres nytt ut for meg men spennende Kjekt å høre.
Jeg er ikke en tyran som Må har rett vel å vite å tåler å ta feil hehe det er derfor jeg er her Lære og feile gjere man alle
Postet 23.08.10 kl 18:54
Ble ikke resultatet på en slik diskusjon som dette at man har lov til å fange en mindre mengde rumpetroll o.l. til "eget bruk" og at man ble oppfordret til å slippe dem ut igjen der man fant dem?
Selv om det ikke er lov å fange småfisk i en bekk, gjelder dette forbudet først og fremst komersiell virksomhet. Ikke at man har noen få i et akvarie - gjerne kun i noen dager.
Selv om det ikke er lov å fange småfisk i en bekk, gjelder dette forbudet først og fremst komersiell virksomhet. Ikke at man har noen få i et akvarie - gjerne kun i noen dager.
Postet 23.08.10 kl 19:25
Det er ikke lov å slippe ut fisk igjen etter å ha hatt de i akvarium! Dette fordi de kan få med seg parasitter og bakterier som kan ta over og drepe store bestander. Hvis man skal fange rumpetroll må man søke om dette hos mattilsynet. (Det er forskjell på å ta fisker i ei bøtte for å se på de, og å putte de i ett akvarium)
Til trådstarter: Du kan ikke flytte fiskene til en annen lokasjon heller. Selv om du har veldig lyst for å berge livet til de. Dette kan få katastrofale følger!
Da ville jeg heller prøvd å ta de inn i ett akvarium.
(I følge norsk lov, skal man også desinfisere fiskeutstyr for å forhindre smitte fra ett vassdrag til ett annet).
Til trådstarter: Du kan ikke flytte fiskene til en annen lokasjon heller. Selv om du har veldig lyst for å berge livet til de. Dette kan få katastrofale følger!
Da ville jeg heller prøvd å ta de inn i ett akvarium.
(I følge norsk lov, skal man også desinfisere fiskeutstyr for å forhindre smitte fra ett vassdrag til ett annet).
Postet 23.08.10 kl 19:36
Postet 29.08.10 kl 16:58
Postet 29.08.10 kl 17:21
Postet 29.08.10 kl 17:23
Postet 29.08.10 kl 17:42
Nipigget stingsild (Pungitius pungitius)?
Postet 29.08.10 kl 18:46
Postet 29.08.10 kl 22:17
Postet 29.08.10 kl 22:50
Kine KristineHvis man skal fange rumpetroll må man søke om dette hos mattilsynet.
Og jeg som trodde at enhver fritt kunne samle inn egg og rumpetroll av vanlig frosk for forsknings-, undervisnings- og opplysningsformål...
Postet 29.08.10 kl 23:14
Postet 30.08.10 kl 01:52
Det er tre pigget stingsild du har fanget. Nipigget blir litt lengre i kroppen. Er også lett og skille ved og telle de frittståede piggene på ryggen. Jeg fanget mange av dem mens jeg bodde i Arendal der trådstarter holder til. Hos meg bygde hannen rede av javamose. De la egg, men jeg fikk ikke yngelen til og vokse opp. Hadde jeg hatt artemia den gangen hadde det nok gått fint. Ellers så finnes det mange forskjellige arter fisk i Arendals område. Men dette er kaldt vanns arter og de bør ha en kulde periode om vinteren. Det løste jeg ved og sette de i ett kaldt rom om vinteren. Hadde følgende arter: Trepigget stingsild, nipigget stingsild, ørret, røye, gjedde, abbor og ål. Senere har jeg hatt vederbuk, sørv og mort. Men de var fanget andre steder.
Postet 30.08.10 kl 09:54
Postet 30.08.10 kl 10:33
shineeDette trigget nysgjerrigheten min. Noen som vet om man kan finne disse i hele landet, og evnt hvor da? Hadde vert morro å prøve å ha disse. Fant ut at de var lette å få lek på og at de lever bare i 3 år.
finnes nok i de fleste bekker hvor vannet føret ut til større områder den bekken jeg fanget de i var fra 6 - 10 cm dyp. og en vei må de jo komme ut, ellers frosser de jo isammen med isen om vinteren
Postet 30.08.10 kl 17:07
I Hans Frey, Praktisk akvarieteknikk (1969) står det om Stingsild:
"Liten, og, i alle fall i lekeperioden, med prektige farger." ...
"Har vi et lite akvarium, kan vi bare holde en hann og to hunner. I et større akvarium kan vi, hvis vi skaffer skjulesteder for dem, holde flere hanner og hunner. Akvariet stiler vi slik at det ikke får alt for meget sol, ikke varmere enn 21 - 22°. Innredning: ikke for grov sand, noen flate steiner, små røtter og bambus. ...
Planter: Myriophyllum, vannpest, hornblad o.l. Enkelte steder plantes tett for å skaffe skjul, men det må sørges for nok svømmeplass.
Stingsild må ha levende fór, de rører ikke tørrfór i særlig grad, men rått skrapet kjøtt, hjerte og lever, tas gjerne. Om våren, med en vanntemperatur på ca. 17-19°, anlegger hannen sin parringsdrakt. Hunnen kan vi lett se er rognmoden. Hver hann tilkjemper seg et område som han forsvarer mot alle innbrytere. Her bygger han sitt rede. Den trepiggete bygger på bunnen, den nipiggete henger redet mellom plantene. Inn i dette redet, som er åpent i begge ender, tvinger hannen inn alle hunnene som den kan få tak i. Her legger hunnen rognen som befruktes av hannen. Etterpå må vi ta ut hunnen og gi den friheten, da hannen nå ikke finner seg i noen tilnærmelser. Hannen står foran redet og vifter vann gjennom det til yngelen er klekket. Han gjeter sitt kull med små til de greier seg selv."
"Liten, og, i alle fall i lekeperioden, med prektige farger." ...
"Har vi et lite akvarium, kan vi bare holde en hann og to hunner. I et større akvarium kan vi, hvis vi skaffer skjulesteder for dem, holde flere hanner og hunner. Akvariet stiler vi slik at det ikke får alt for meget sol, ikke varmere enn 21 - 22°. Innredning: ikke for grov sand, noen flate steiner, små røtter og bambus. ...
Planter: Myriophyllum, vannpest, hornblad o.l. Enkelte steder plantes tett for å skaffe skjul, men det må sørges for nok svømmeplass.
Stingsild må ha levende fór, de rører ikke tørrfór i særlig grad, men rått skrapet kjøtt, hjerte og lever, tas gjerne. Om våren, med en vanntemperatur på ca. 17-19°, anlegger hannen sin parringsdrakt. Hunnen kan vi lett se er rognmoden. Hver hann tilkjemper seg et område som han forsvarer mot alle innbrytere. Her bygger han sitt rede. Den trepiggete bygger på bunnen, den nipiggete henger redet mellom plantene. Inn i dette redet, som er åpent i begge ender, tvinger hannen inn alle hunnene som den kan få tak i. Her legger hunnen rognen som befruktes av hannen. Etterpå må vi ta ut hunnen og gi den friheten, da hannen nå ikke finner seg i noen tilnærmelser. Hannen står foran redet og vifter vann gjennom det til yngelen er klekket. Han gjeter sitt kull med små til de greier seg selv."
Postet 30.08.10 kl 17:50
Postet 30.08.10 kl 19:06