Macrobrachium - reker (side 2)

Lars Jamne
Jeg har en annen Macrobrachium art, disse er blå/røde i fargen og noen av hannene får helt blå fangarmer når de er helt utvokst. Bilde #1: fullvoksen hann fra oppdretteren

Nææ den var jo fantastisk flott! Hvor store blir de?
Hannen blir 7cm lang og hunnen 5 cm, uten klør selvsagt. Mine hunner er utvokst nå men jeg har enda ikke fått frem "alfahannen" enda, hannene jeg fikk var ganske unge. Men det er flere av dem som har fått betydelig blåfarget fangarmer selv om det fortsatt er langt fra ferdig utvokst, mine hanner er vel rundt 5cm nå....

Yngelet her vokser fryktelig tregt, fra å ha hele bunnen fult av 3-5 mm små yngel til 15-20mm nå så tok det glatt 4-5 mnd. Men når jeg begynte med artemia så gikk alt litt raskere…

Disse liker helt klart best rotete og gjengrodde akvarier. Når jeg stelte karet og holdt planter og alt ved like så var de aldri fremme nå som det er relativt gjenngrodd og "skittent" så er de fremme hele tiden, og det er nå massevis av gjemmesteder og huler. Har borret flere store hull i røttene i nedre kant slik at de har hver sine huler osv... Det fungerer tydeligvis.

Ellers ser de ut til å være ganske hardfør mht vannkvalitet, testet 5 yngel oppi en 3l beholder med vannkvalitet for sulawesisnegler og de lever i beste vellgående så vell som vann fra et mallekar med ph 5,5. Ingen frefall nå etter 4 mnd i hver sine små beholdere... Han jeg kjøpte fra mente de var fornøyd så lenge de fikk mat og bodde under vann.
Sjekk den frekke hannreka som stakk av med malletabletten som jeg ga til kuhliiene i kveld :P
Og når jeg så på videosnutten etterpå så jeg jo at det var en hunn i bakgrunnen som også gjorde et aldri så lite stunt. Stilig!

<embed src="http://www.youtube.com/v/fmaObwDhFqM?hl=nb&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="344"></embed>
Etterhvert kom det en sulten kuhlii inn i hula. Ligger rett under reka og spiser av støvet fra tabletten

<embed src="http://www.youtube.com/v/tA7F4eID7lY?fs=1&;hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="385"></embed>

Heldigvis ble reka mett og overlot resten til kuhliiene

<embed src="http://www.youtube.com/v/rpvNWLTl5cU?fs=1&;hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="385"></embed>
Kjempeflott at dere deler både info om videoer om rekene deres! For de som måtte vurdere å skaffe seg slike, er sikkert denne tråden grei å få med seg

Lisbeth: Den filmen med reka som stikker avgårde med maten er jo bare helt fantastisk! Det at han først ryggen et godt stykke, for så å rygge inn i hula, det er jo bare artig. Og så det hunnen gjør i bakgrunnen Veldig bra fanget.
Anna U.
Det at han først ryggen et godt stykke, for så å rygge inn i hula, det er jo bare artig. Og så det hunnen gjør i bakgrunnen:-) Veldig bra fanget.

Hadde litt flaks der
Næmmen se hva jeg fant i dag, små kloreker
De er små men større enn forventet, de må ha gått en stund. Bare så pussig at jeg ikke har sett dem før, 4 stk dukket bare plutselig opp under foringa i kveld. Like glupske som sine foreldre

<embed src="http://www.youtube.com/v/oH7OCVEk-bM?fs=1&;hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="385"></embed>

<embed src="http://www.youtube.com/v/g26jjHbsLtM?fs=1&;hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="385"></embed>
I min personlige tråd har jeg kommet med mine bekymringer rund det å få for mange kloreker. Jeg syns Anna (trådstarter her) har kommet med noen gode råd og spørsmål rundt feks antall kloreker (hvor mange hanner?) i hvor store kar.
Jeg lenker til innleggene, starter i innlegg 456

Fint om hvis noen har noen erfaringer, noe å legge til, kan gjøre det i denne tråden?
Her er det lengste innlegget mitt fra før i dag:

Jeg har inntrykk av at det skal mere til for å overbefolke med reker enn det skal til for å overbefolke med fisk. Selv har jeg 90 krystallreker(ikke medregnet yngel) i 28 literen, og syns ikke det er mange i det hele tatt. Vil vente lenge enda før jeg begynner å selge av dem. Men når det er sagt så er det nok litt annerledes med kloreker. De krever mere plass pga størrelsen, og de tar også mere plass med adferden sin. Jeg har jo ikke noe særlig lengre erfaring enn deg med klorekene, så her vil jeg si at det gjelder å prøve seg frem. Observere nøye(er det ikke gøy!?) og ta overveide beslutninger om hvordan man best kan holde dem både med hensyn til deg selv og rekene. Jeg er absolutt i en utprøvingsfase selv, hvor jeg tester om jeg og dem trives best i lite eller stort kar.

Å ha flere voksne hanner kan bli et problem vil jeg tro. Spesielt i et lite kar. Men ditt er vel på 60 liter, og da vil jeg tro det skal være nok plass for to hanner å utfolde seg. Jeg tror ikke det var nok plass for mine to i 28 literen, og tror det var derfor jeg mistet en av dem. En 60 liter skal i følge det jeg har klart å lese meg frem til være nok for to eller kanskje tre par. Ei hule til hver vil jeg tro er lurt hvis man skal forsøke.

Spørsmålet om du skal selge unna eller beholde noen til voksen alder selv er også noe å ta hensyn til. Tror ikke det er plass til så veldig mange flere voksne hannreker enn det vi allerede har i våre henholdsvis 60 og 100 liter, men hunner tror jeg man kan ha en del flere av. Men hvor mange som skal få vokse seg voksne i karet må også avhenge av hvor mange små man har lyst til å huse. Plutselig en dag har de overtatt karet! Jeg ser for meg at jeg får mareritt om små monsterreker som sitter og napper til seg fisk hele tiden, usj..

Nå fikk jeg også noe å tenke på... Har jo egentlig hatt lyst til å la noen av de jeg har nå vokse opp og bli voksne hos meg, men jeg vet sannelig ikke om jeg vil ha flere enn to hunner så mange yngel som dem produserer! Der fikk jeg noe å tenke på, hehe.

Kjempe interessant tråd Anna U!

Bare FYI, du nevte at du hadde blå tigerreke og krystal red i samme kar, viste du at de kan pare seg?
Nytt hjem og nye bilder - fargeskifte?
Jeg har flyttet rekene til 100 literen min. I dag tok jeg noen bilder av den for første gang i sitt nye hjem. Syns de har skiftet farge til å bli mere lik Bettina sine? Spesielt på dette bildet. Det er tatt uten blits og jeg synes bilder uten blits viser farger bedre.
[External Image]
Disse to bildene er tatt med blits.
[External Image]
[External Image]
Kan se ut som at jeg har mistet den voksne hann-reka mi

Ville bare dra opp denne tråden. Håper flere vil dele sine erfaringer om Macro-reker!
I dag fikk jeg se noe artig i karet med rekene. Første gang jeg kikket inn til dem oppdaget jeg at ene hunnen satt høyt opp i ei plante, noe som er unormal oppførsel da de vanligvis holder seg lavt i karet. Da jeg ei stund etter kom å satte meg foran med kameraet klart fikk jeg se dette:

[External Image]

Tydelig at det var skallskifte som fikk henne til å trekke opp i høyden. Hadde flaks at jeg fikk knipset skallet mens det hang for ikke lenge etter gled det ned til bunnen.

Ene hunnen var fotogen i dag og satt lenge nært frontglasset så jeg fikk knipset. Her er de to beste bildene jeg fikk tatt:

Hun er tom for egg og jg lurer på om det er fordi hannen min er borte. At de venter med å produsere nye egg til det er en forplantningsdyktig hann i nærheten av dem? Kanskje jeg får svaret for det blir nok lenge til jeg får en slik hann igjen.

[External Image]

[External Image]
For en tid tilbake døde den ene hunnen min, og forrige uke fant jeg hannen død. Jeg aner ikke hvorfor de døde, kanskje de var gamle? Går en voksen hunn igjen og hun har tydeligvis nylig sluppet yngel for det spankulerer pittesmå kloreker rundt om kring Det er ganske mange små der nå, i mange aldre tydeligvis. Noen begynner å nå amanorekene i størelse. Så alt fra 3 cm til noen mm. Nå blir det ikke flere yngel der siden hannen har dødd, så jeg skal la de som er der få noen uker på seg til å vokse så jeg finner alle sammen når jeg tømmer karet.

De skal selges, jeg vil tilbake til opprinnelig oppsett som var. Men jeg husker ikke hva jeg betalte for de jeg kjøpte. 70-80 kr pr stk kanskje? Høres det ut som en grei pris å selge de små for 40 kr +/-?

Jeg har egentlig veldig lyst til å beholde rekene, men jeg verken kan eller vil sette opp enda et kar som må passes på..
Du husker kanskje ikke om dine er viltfanga?

Synd at de døde. Med min erfaring som bakgrunn vil jeg tro at det ikke nødvendigvis var noe galt som gjorde at de døde. Kanskje de var viltfanga og gamle rett og slett?

Får nesten litt lyst å ta en telefon til Dahls for å spørre om disse rekene. Er flere ting jeg lurer på.

Jeg ville satt pris etter størrelse når du selger. Jeg tar utgangspunkt i 30 kr for 2-3 cm store. 70-80 kr vil jeg tro er greit for bortimot fullvoksne.

Jeg har heller ikke noe formering på mine for tiden, hannen døde for en tid tilbake. Men etter erfaring fra ei som kjøpte kloreker hos meg starter de formeringen lenge før de er fullvoksne.
Spennende tråd.

Jeg motokk forrige uke en sending med Viltfangede klorereker fra Peru. Dette er; i hvertfall for meg, første gang jeg har hatt disse i fangesnaksp. Jeg husker jeg fanget noen i Peru, men det var liksom ikke like spennede da, fordi det også var så mye fin fisk!

Håper disse viser seg å være enkle å holde, samt at de lart seg formere.

E
Hei Erlend, så hyggelig at du la igjen noen ord i denne tråden du også!

Ble umiddelbart nysgjerrig på rekene dine. For det første synes jeg er artig å høre om langarmsreker fra andre steder enn mine er fra. Også blir jeg da veldig nysgjerrig på hvordan dem ser ut, og om de er beskrevet?

Så jeg blir altså veldig glad for bilder av rekene fra Peru, og etterhvert som du får erfaring med dem er det kjempeinteressant om du skriver litt her. Er det denne tråden er ment som fra min side Spesielt formering syns jeg er interessant ved macrobrachium-rekene.
Drar opp denne tråden igjen. Det var kanskje de rekene Black_flys skriver om i sin tråd (innlegg 671) Erlend snakker om her? Macrobrachium sp. 'Peru'?
ohr
flott tråd Anna.

Hyggelig at du synes det!

Jeg klarte ikke å dy meg lengre i går og sendte en mail til Dahls dyrerike der rekene mine ble kjøpt. Jeg bare måtte få bekreftet at den infoen jeg sitter på om dem er riktig. Jeg fikk lokasjonen dems: Central Kalimantan nær Palangkaraya. Jeg fikk også bekreftet at det ikke kan bekreftes om rekene mine er M. pilimanus eller en ubeskrevet art. I butikken blir de kalt Macrobrachium sp. "Borneo Red Claw".

M. pilimanus er den reka med profil her på AF som ligner mest på mine. Derfor har det blitt til at jeg må innom profilen til M. pilimanus for å sammenligne infoen med den infoen jeg har om min reke. Etter at jeg fikk lokasjonen på mine måtte jeg sammenligne med M. pilimanus' lokasjon som er: Kalimantan Barat og Kalimantan Timur. Nå har jo ikke jeg akkurat lokalkunnskap fra dette området, men det kan jo se ut til å være en annen plass enn Central Kalimantan. Om det har noe å si fra eller til på hvilken art kan man vel bare spekulere i...

Bettina har i denne tråden oppgitt sine M. pilimanus til å være 6-7 cm lang(virket noe usikker der?) og jeg er definitivt sikker på at min hann var akkurat 5 cm lang i kroppen(uten klør). Jeg trodde han var 8-10 cm på øyemål så jeg har fått litt respekt for bruk av dette verktøyet og holder meg til linjal heretter.. Hvis noen kan gi et sikkert svar på størrelse på M. pilimanus både hann og hunn hadde jeg blitt kjempeglad; fordi jeg synes mine har ulikheter med den infoen jeg har sett på M. pilimanus både når det gjelder farge på kropp og klørnes utseende.

Ellers må jeg si at jeg synes det er artig å undersøke litt i det små for å finne ut mer om disse rekene. Jeg har lært veldig mye av det! Å observere rekene ser jeg også på som nyttig når det gjelder å skaffe seg erfaring og kunnskap om disse dyrene.

Vil også si at jeg setter pris på alle som har bidratt med sine bilder og erfaringer og innspill i denne tråden. Har bladd litt gjennom den i går og syntes absolutt den har vært nyttig så langt. Håper det fortsetter slik!
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap