Heidis akvariehjørne (side 2)

Prøvde å gi coryyngelen mikroorm idag, men tror ikke de skjønte det var mat. Noen av dem svinset litt rundt de vrikkende krypene bare. Mulig de smakte litt, men var ikke den store interessen akkurat. Regner med de begynner å bli sultne iløpet av morgendagen.

De er individualister allerede nå. Noen liker seg i høyden, mens andre søker ly i skyggen. Noen svømmer endel, mens andre holder seg mest i ro. Tok bilde av en liten gjeng som tok livet med ro oppå eikebladet som fløt i overflaten.

Ved opptelling er de 24 stk, pluss en med en liten knekk på halen som svømmer rart. Har ikke rare håpet for at den skal overleve, dessverre..

Kjøpte noen amanoreker til trådalgekaret. Håper apistoene lar dem være ifred. Satte inn tre til i karet under med de bolivianske sommerfuglciklidene. Var litt i tvil, for kunne virke som de hadde gravd grop og pusset litt på rota si. De har en spesiell plass de bruker å legge egg. Jaja, rekene var alt kjøpt, så satte dem inn likevel. Håper ikke de ødelegger for dem da.. Utvidet også stimen med rasbora espei i kar#4 og stimen med ildtetra i kjøkkenkaret. Hadde de hatt mer enn tre øksefisk så hadde jeg kjøpt en stim til kar#1, men med så få syns jeg det var bedre å vente litt.

Målte ph i karene før jeg koppet inn fiskene. Oj.. Ph var lav! Kjøkkenkaret var lavest med 4,75. #4 hadde 5.0 og de andre bittelitt høyere. Byttet litt vann i en fei, og fikk ph på ca 5,7 i alle kar. Teit at ikke jeg sjekket før jeg kom hjem med fisk..

Tror jeg burde kalibrere ph-pennen for sikkerhetsskyld. Har aldri gjort det før, men hvor vanskelig kan det være? Fikk med noe sånn væske da jeg kjøpte pennen, men tror ikke det fulgte med noen bruksanvisning. Er kanskje lurt å kjøpe noen nye dråpetester for å kontrollteste med iblandt. Har bare noen gamle Sera dråpetester liggende her. Vet ikke hvor lenge de er pålitelige?

Vet ikke hvorfor ph plutselig har droppet. Mellomlagrer vannet i 30-liters dunker, og tilsetter samme mengde ph-minus hver gang. Får begynne å måle ph i dunken før jeg har det over i karene.. Regner med kh er rimelig lav og, uten at jeg har målt. Da jeg hadde plantekar tilsatte jeg natron som buffer og pøste på med hjemmelaget co2 for å senke ph og øke planteveksten. Men klarte jo ikke å holde ph særlig stabil da.. Usikker på om jeg skal tukle for mye med vannverdiene. Det viktigste er vel at det er stabilt..
Kom hjem til to bolivianske sommerfuglsciklider i leksfarger, og iløpet av kvelden var eggene lagt. Mor står pliktoppfyllende og passer på. Håper hun klarer å få noen til å leve opp denne gangen.

Coryyngelen jakter mikroorm, og i kar#4 og kjøkkenkaret virker både rasbora espei og ildtetraene lykkelige for å ha fått flere venner.

Kjøkkenkaret hadde igrunn trengt en makeover snart.. Men slik ser det nå ut for tiden.
Syns det karet på siste bildet var frodig og pent!

Men hvordan gikk det med å kalibrere ph pennen? Jeg har nemlig en sånn penn liggende urørt, bare fordi jeg tror det er kjempevanskelig å gjøre den klar til bruk...
Har ikke kommet så langt som å se på ph-pennen ennå. Blitt satt litt tilbake av en dundrende hodepine et par dager. Hvis den gir seg snart så skal jeg prøve meg ikveld. Pennen bør ihvertfall kalibreres før jeg tør stole helt på den igjen. Kjekk sak, da.. Skal rapportere i detalj senere

Kjøkkenkaret er plaget med teite sorte algetuster dessverre, men stilkplantene vokser som ugress oppi der - tilsynelatende algefrie. Luker stadig ut en bøtte derfra. Algene trives godt på pumpe og varmekolbe, vallisneriaen, rota og en stakkars anubias i hjørnet. Plager meg egentlig ikke så veldig da.. Plukker bort det verste ved vannbytter bare.
Ph-penn kalibrering
I bruksanvisningen står det at man skal kalibrere pennen hvis ikke den har vært i bruk på en stund, og minst hver 6. måned. Har hatt mine penner en god stund lengre enn det, så da er det vel på høy tid da.. Bruksanvisningene er pent sagt litt "tynne", og for meg som kanskje hadde hatt behov for dummies-versjonen var dette ikke heelt enkelt, men men.

Først skal man skylle pennen i destillert vann. Sånt har man jo ikke i hus, så jeg tok litt vann fra vanntønna isteden. Greit..

Deretter senke pennen i kalibreringsvæske med ph 6,86 og riste forsiktig. Væsken skulle holde en temperatur på 25 grader, noe den nesten gjorde. Helte litt væske i korken på pennen og ristet ivei. Pennen stabiliserte seg på ca en halv grad lavere enn den burde. Jaha..
Da var det frem med skrutrekkeren og justere på den bittelille skruen på baksiden. Dette var igrunn ganske plundrete, men tilslutt viste da pennen 6,86.

Jeg har to penner, så gjentok operasjonen med den minste. Den viste omtrent samme startverdi og ble justert på samme måte med skrutrekkeren. Den minste pennen virket ikke like nøyaktig som den røde, og spratt mellom ulike verdier +-0,2 fra målet. Greit nok..

Etterpå skulle pennen senkes i kalibreringsvæsken med ph 4,0. Her er bruksanvisningen veldig uklar, men slik jeg tolket den skulle pennen etter omtrent et minutt vise korrekt ph.

Vet ikke om jeg gjorde noe feil underveis eller hva, men uansett hvor lenge jeg ventet og ristet på pennen kom ikke verdien helt ned på 4. Den røde pennen stoppet på 4,11 og den lille på 4,19.

Konklusjon: Kontrollmåle med dråpetest iblandt. Dette virker ikke som noen eksakt vitenskap akkurat.. Kommer til å forsøke kalibreringen igjen når jeg får kjøpt nye dråpetester så jeg har noe å sammenligne med.
Takk for at du gadd å beskrive prosessen

Men nå fikk jeg ikke mere lyst å få min i gang

Jeg er så klønete på sånne greier.........
Sommerfuglhunnen passer fortsatt eggene, og det virker faktisk som at hannen passer på han også. Det har jeg ikke lagt merke til før. Jeg var litt brå når jeg nærmet meg karet og skremte henne visst. Hun skvatt unna og gjemte seg bak en rot - og da steppet jaggu hannen inn og passet eggene videre. Han skygget banen da hunnen kom tilbake, men virker tydelig interessert i farsrollen. Da maten kom dalende fra oven spiste han først litt selv, og byttet så plass med fruen så hun kunne spise litt også. Det er endel hvite egg denne gangen, men fortsatt mange med fin farge på. Spent på om de klarer å passe yngelen mer enn en uke denne gangen, nå som de deler på ansvaret. Går jo an å håpe på at farsfølelsen holder lengre enn eggestadiet Spennende å følge med på er det ihvertfall!

Corybarna spiser og vokser. De svinser rundt med hvite mikoormmager og tar livet med knusende ro. Så langt har det ikke vært dødsfall i boksen, selvom jeg mener jeg telte en mer etter klekking. Ved kontrolltelling isted kom jeg til 24 stk inkludert Haleknekken, en liten tass med knekk på halen. Trodde ikke han kom til å klare seg, men ser ut som han henger med enn så lenge. Spiser og har lært seg å svømme rett. Ser tydelig forskjell på størrelsen på barna. Er noen få som er endel mindre enn resten. Kanskje det er de som klekte halvannet døgn senere? Holder på å kjøre inn et lite filter så jeg kan sette dem over i et 12liters kar etterhvert. Regner med de er store nok til å spise litt annet enn mikroorm innen den tid

Hos A. cf. eunotus er det lite å rapportere. Kongen er fortsatt sjef i karet, og mellomsten gjemmer seg i buskene stakkar. Minsten, som snart er like stor som mellomsten, ser mer og mer ut som en hunn. Hun har også begynt å jage mellomsten når han er litt for nærgående, og holder seg mye i nærheten av Kongen. Han er veldig oppmerksom på meg, så tror han har skjønt at jeg betyr mat. Ellers er de igrunn litt sky. Et par av rekene jobber med trådalgene, mens resten sitter på filteret og later som de ikke er der.. Satser på at jeg slipper å se de flagrende trådene igjen. Rekene holder seg unna apistoene, sikkert med god grunn. Har ikke sett noe jaging, men de holder seg høyt i karet og ute av syne. Har faktisk ikke sett dem på sanden i det hele tatt.

Kjøpte noen små eplesnegler på auksjon i Larvik. Noen av dem begynner å bli ganske store etterhvert. Tydelig at det fins godt med alger og annet snacks å knaske på i karene her. Kjekke vaktmestere de der.. Håper ikke de blir så veldig mye større bare - og ikke tygger for mye på plantene!
Tror eggene til bolivianerne holder på å klekke. Det er nesten bare hannen som vokter dem nå. Hunnen holder seg tett ved, men han er den som står og vifter mest. Ser ut som at de hvite eggene holder på å mugne nå. Hunnen har gravd masse groper på ulike steder i karet. Slik har hun ikke gjort tidligere når de har hatt egg. Kanskje det er fordi hannen deltar denne gangen? Kan ikke se noen yngel, så håper ikke hannen har plukket dem etterhvert som de har klekket.. Tør ikke gå så nært for å se siden hunnen virker stresset når jeg nærmer meg. De får få være ifred, så får jeg krysse fingrene for at alt går bra..

Tror jeg må kjøpe meg en bok eller to om dvergciklider og apistogramma så jeg kan lære litt mer om dem. Har vært fasinert av de små hissigproppene i flere år, men hadde vært artig å visst litt mer om hvorfor de gjør som de gjør osv. Veldig spennende å følge med på dette her.

Luket litt i kar#3 idag. En av flyteplantene dekket halvparten av overflaten i karet. Skummelt som de vokser.. Tenker resten av plantene blir glad for å få litt mer lys når den forsvant. La inn litt mer mose mellom røttene i midten, bare sånn tilfelle smykketetraene har tenkt å leke. Blir ikke lei meg hvis dvergtetraene leker heller Med mer mose i karet ser jeg for meg at eventuell yngel både får matpakke og skjul for sultne munner.

Angrer litt for at jeg ikke satte inn hmf-matten da jeg startet opp karet på nytt. Hadde ikke 12/16 slange liggende, så satte inn et filter i hjørnet så lenge. Men men.. Skal vel alltids klare å sette den på plass senere, lister og alt er jo på plass allerede. Blir bare litt mer plundrete med fisk i karet sikkert.

[External Image]
De hvite eggene som sto igjen på rota var borte i morges, trolig har eplesneglene eller de andre fiskene ryddet opp i løpet av natten. Bolivianerhunnen hadde gravd en megagrop i andre enden av karet, helt inntil hjørnefilteret. Ble gravd mange groper igår før hun tydeligvis ble fornøyd. Hun står og vifter, og er veldig oppmerksom, så regner med det er småtroll nedi der. Ser jo ingenting når hun har gjemt seg bort slik da men.. Hannen sto lenge og voktet en mindre grop nært inntil, men isted var han på tur rundt i karet som vanlig igjen. Om det var yngel han passet på, så er det vel ikke fler igjen hos han da sikkert.. Var det den lille farsfølelsen han klarte å oppvise mon tro?

Jeg følger med på dramaet, men på god avstand så de ikke skal bli for skremt. Vanskelig å ikke bli for nærgående, altså. Spent på om det dukker opp noen småtasser etterhvert De blir vel ikke sultne før om en dag eller to, så får sette en ekstra mikroormkultur idag da tenker jeg.
Fiskene fikk søndagsmiddagen servert for litt siden. Dagens meny var frossen artemia - snaddermat, selvom mygglarver er storfavoritten. Tok noen bilder mens maten svevde ned fra oven. Er gjerne da man ser mest til fisken. Rart det der

Apistogramma cf. eunotus "babyface" hannen har farget mer ut i det siste, men ikke søren om jeg får tatt bilde av han når han stritter med finnene og flasher skikkelig. Så fort jeg kommer med kameraet kutter han jo tvert.

[External Image]

Men, hva skuer mitt øye? Gul hue i nøtta?!? Minsten har jammen farget ut hun også. Og nå er hun jammen ikke minst lengre heller. Lurer nå fælt på hva de kan ha på gang, ihvertfall når jeg ser hannen vokte nøtta hennes slik Kom ut og spiste litt hun også, men var kjapt tilbake på plass.

[External Image]

Dårlige bilder, men skitt au..
Har prøvd å få et glimt av bolivianeryngel, men hunnen passer for godt på. Satt med maks zoom på kameraet, men ingenting.. Gropen er for dyp og skjult bak planter til at jeg kan se noe, og de er vel godt kamuflert i sanden også. Hadde jo vært morro å sett hvor mange hun har der da

Rivalinnen holder seg klokelig på avstand i andre enden av karet. Der munnbryter hun litt med hannen innimellom, og dulter borti hodet og på siden av kroppen hans. Skjønner ikke helt hva de driver med da men. Hannen viker unna hver gang, mens hun strutter med finnene og brisker seg. Er ikke helt sikker på at hun er en hunn, men hu er mindre og har ikke de samme lange strålene på halefinnen som hannen har.

Mor jager alt som nærmer seg - hannen og ottoene får virkelig gjennomgå. De stakkars ottoene har yndlingssverdplanten sin rett ved gropen hennes, der de hviler på bladene og pusler på ottovis. Der skal de visst ikke få lov å oppholde seg lengre. Ihvertfall ikke på de nederste bladene..

Tenkte å gi yngelen litt mikroorm imorra rett ved siden av gropen. Regner med de begynner å bli sultne snart..

Har mistet et par corybarn, deriblandt Haleknekken. Er nok ikke ideelt å la dem vokse opp i halvannen liter vann med luftestein, selvom jeg bytter isboks hver dag. Kanskje jeg heller burde ha byttet boks to ganger for dagen.. Har begynt å sette opp 12-literen til dem, så kanskje jeg flytter dem imorra allerede. Hadde tenkt å vente til filteret var ferdig innkjørt i et annet kar, men alt er vel bedre enn seigt belegg i isboksen.. Vanskelig å slamme med så små yngel på sandbunn da men. Kanskje jeg skal sette oppi en eplesnegle og håpe at den spiser mer rester enn sandsneglene..

De har vokst masse, selvom det er et par som er pinglete og små fortsatt. De største er vel 4 ganger større enn de minste tenker jeg. Mat har de god tilgang på. Mater med litt mikroorm 3-4 ganger for dagen, og har sandsnegler i boksen for å ta matrestene. De har et eikeblad, et par mosetråder og et par små flyteplanter å skjule seg under. 10 dager gamle småtroll. Søte små og vimsete. Håper ikke jeg mister så mange flere..
Og så var det hele over.. Bolivianerparet svømmer omkring sammen som om ingenting hadde hendt. En tur bort i cryptocorynelunden for å sjekke utsikten mot sofaen, henge litt i grotten under røttene, bortom egglegginstedet for å se an stemningen, leke gjemmeleken bak rota med mose på - og ikke en bitteliten yngel å se noe sted.

Håper jo nesten at jeg bare trenger briller, men dette var igrunn litt skuffende altså.. Men men, kanskje de får det til neste gang da. Hadde jo vært morro å fått med seg yngelpass også.. Har ihvertfall fått med meg flørting og eggepassing om ikke annet. Ganske spennende det også, selvom det ventede resultatet tilslutt uteble.

Kanskje jeg rekker å lese meg opp på kunnskap til de setter igang neste gang da. Har igrunn ikke vært så interessant med oppdrett tidligere, men kjenner jeg har veldig lyst til å få til dette her også. Fiskene har jo ynglet iblandt, og noen yngel har jo vokst opp sammen med foreldrene helt av seg selv. Bare noen få, men dog Har nok mye å lære på dette området..

Corybarna har fått nye bokser med litt større volum. Disse er gjennomsiktige, så ser jo faktisk hvor mye de har vokst. Tok et par bilder, men disse er jo gjennom både akvarieglass og kakeboksplast, så er ikke den beste kvaliteten akkurat. Begynner å bli fisk utav dem ihvertfall, selvom mikroormene ser ut som hvite mygglarver i forhold Rumpetrollstadiet er definitivt over!
Da var helgens vannbytter unnagjort i alle kar. Lite nytt som har skjedd. Savner cacatoideshannen, så spørs om ikke han har dradd inn årene. Hadde ikke trodd at han skulle bli stresset ihjel av coryene, men.. Har ikke funnet noe lik, så sandsneglene har vel tatt seg av ryddejobben sikkert. Tok et 50% vannbytte for sikkerhetsskyld, og får følge med på nitritten fremover.

A. cf. eunotushunnen er fortsatt gul og opptatt av nøtta si. Vet ikke når de blir kjønnsmodne jeg, men hun er sikkert for ung til å gjøre annet enn å øve seg. Den andre hannen våger seg frem iblandt, spesielt ved spisetid. Han blir jaget etter en stund av både hunnen og hannen. Det er vel bare slik det er å være tredje hjulet på vognen.. Ser hannen stadig patruljerer i karet for å jage den andre litt ekstra også. Er heldigvis litt gjemmesteder

Amanorekene holder trådalgene i sjakk. Ser fortsatt spor etter alger på bakveggen, men sålenge de ikke vokser i lange tråder er jeg fornøyd Har lyst til å bytte ut de hurtigvoksende plantene med noe mer spennende snart. Er auksjon til helgen, så får se om det dukker opp noen interessante planter der. Så lenge aggressjonen til apistoene ikke er verre enn den er, så kjenner jeg lysten til å lage litt plantekar fortsatt er tilstede.

Studerte rasboraene i kar#4 litt ekstra idag, i håp om å få tatt et brukbart bilde eller to av dem. Av 29 bilder var dise to utsnittene de beste.. Kunne de bare holdt seg i ro Har hatt en mistanke til at rasboraene kanskje ikke er arten jeg kjøpte dem som, så laget en egen tråd hvor jeg håper noen kan bekrefe / avkrefte mine mistanker. De er fine da, disse nye - men syns fortsatt de gamle er finest.

Disse to kan da ikke være samme slag?
[External Image]
En fra gamlegjengen
[External Image]
En fra nyegjengen.

Kjenner jeg må kjempe litt mot litersyken for tiden. Fins så utrolig mange flotte apistoer og andre dvergciklider jeg ønsker meg.. Sukk..
Pokker! Sykdom i #4..

Ga de et 50% vannbytte i går og satt lenge og studerte rasboraene.. Men hvorfor glante jeg ikke litt lengre ned og tittet på coryene samtidig? De har vært stille noen dager, men kommet fram ved spisetid og vimset som vanlig. Men når jeg ser nærmere etter så er flere av dem ganske bleke og virker slappe. Noen har også litt "stirrende øyne"- Klarer ikke helt forklare de øynene, men de er ikke som de bruker være ihvertfall. Og når jeg ser enda nøyere etter så ser jeg et par som er litt rødlige på siden av kroppen. Usj.. Hva kan dette være da?

Målte nitritten, som ikke var alarmerende på noe vis. Bittelitt gulere enn den burde, så byttet kjapt tre bøtter. Målte litt mer verdier når jeg først var igang.

Ph: 5,67. Litt lav kanskje, så når jeg byttet vann tilsatte jeg nytt med ph 6,5.
Kh: Skifter farge på første dråpen.. Risikerer vel ph-dropp da. Kanskje derfor jeg har hatt litt lav ph i det siste..
Temp: 26,9. Da har lysene stått på hele dagen og varmet opp litt ekstra.

Etter vannbyttet stimer rasboraene skikkelig, skikkelig hypre ble de. Det gjør forøvrig en del av coryene også. Ser eggerester på bakveggen av akvariet, så helt galt kan da ikke ting være..

Avsluttet seansen med å gi de medisin. Easy life Multicura, som skal være bredspektret og ta det meste av sykdom står det. Skal visst kunne brukes forebyggende også, og virker visst positivt på veldig mye. Jaja.. En tredagers kur. Får følge med nitritten underveis, men skal jo egentlig ikke bytte vann før kuren er over da..

Usj altså. Er lissom "reste- og karantenekar" dette her, men er aldri noe morsomt med sykdom..
Coryene er fortsatt slappe og utilpasse, mens rasboraene virker helt uberørte. Ga de en ny dose medisin og krysser fingrene.. Fant en død C. adolfoi i kjøkkenkaret også. Hva skjer??? Kan det være noe med vannet? Men hvorfor er da bare coryene berørt? Disse to karene er de eneste med fin biltemasand, og de eneste jeg har coryer i. Ikke at jeg tror sanden har så mye med saken å gjøre, men alle andre fisk virker jo fine.. Ikke kan jeg komme på at jeg har gjort noe annerledes i det siste heller, bortsett fra å utvide rasbora- og tetrastimene. Og puttet oppi et par eplesnegler, men det har jo de andre karene fått også. Krysser fingrene for at medisinen har funket til imorgen.

Hos A. cf. eunotus har hunnen begynt å jage hannen bort fra reviret sitt. Den lille gule har blitt ei hissig råtass. Det virker som hun har hovedbasen sin ute av nøtta og bak en rot. Mystisk.. Kan de virkelig ha fått til noe allerede? Klarer ikke se noe mellom røtter og planter, men vurderer å gi litt mikroorm bak der imorgen for sikkerhetsskyld. En hyggelig overaskelse isåfall, oppi all elendigheten i nabokaret. Hannen patruljerer flittig karet, og jeg har såvidt fått et glimt av halen på lillehannen idet han skvatt unna eunotuskongens hogg. Han gjemmer seg godt, den stakkaren.

Karene trenger desperat litt luking snart. Det er ulempen med hurtigvoksende planter. De er flotte til å ta næring fra alger, men vokser jo så hurtig at karet gror igjen. Får kanskje gjøre en innsats til helgen. Bør sikkert ikke luke så veldig hos apistoene når jeg tenker meg om, lillehannen trenger jo planter å gjemme seg bak. Og hvis det virkelig er yngel i karet bør jeg vel heller ikke romstere så veldig.. Jaja, er lenge til helgen. Finner vel ut av ting til da.
Det er artig å se corybarna stupdykker i mikroorm. Ga dem kveldsmat etter vannbyttet ikveld, og ble stående lenge og småflire av hvor ivrige de. De eldste er 19 dager gamle, og har vokst masse siden de klekket. Er vel over centimeteren de fleste nå.

De får ny boks og 100% vannbytte hver dag. Temperaturen på det rene vannet er tilnærmet lik det gamle, ca. 26,5 grader etter at lampen har varmet hele dagen. Som skjul har de et eikeløv, et par tråder javamose og et par flyteplanteavleggere. Et par pestsnegler og sandsnegler hjelper til med renholdet i boksen. En luftesten står og putrer forsiktig i et hjørne og lager sirkulasjon. Gir de mikroorm tre ganger for dagen. Har forsøkt å gi de litt finknust yngelfor, men så langt har de knapt snust på det. Bortskjemte småtasser

Fisket ut to døde aeneus i #4, og ga tredje og siste dose medisin. I morgen skal de få et massivt vannbytte og litt mat. Har ikke matet de siste dagene. Håper medisinen har tatt knekken på hva det nå er som plager dem..
Sukk.. Fisket ut to lik til da jeg kom fra jobb. Nå blir det vannbytte før foreldremøte ikveld. Tar og har oppi litt HappyLife flytende filtermedium etter byttet for å fjerne medisinrestene. Så får jeg se om jeg kjører igang en ny kur i morgen, filtermediet fjerner vel effekten av medisinen hvis jeg har i for tidlig sikkert. Syns jeg ser hvite prikker på en ryggfinne, så neste stopp blir vel Esha exit.. Er kun C. aeneus som er berørt av sykdommen, alle andre ser fine ut. Merkelige greier.. Dette er sikkert straffen for å ha vært mer eller mindre sykdomsfri i årevis..

[External Image]
Tok bilde av den ene døde C. aeneusen jeg fisket opp idag. Se hvor rød den er på siden av bakkroppen. Den har også litt fillete finner og virket slimete. Æsj..

[External Image]
De to hannene A. cf. eunotus har et lite møte i hjørnet. Kongen signaliserer sikkert "Stikk av du din pingle, her er jeg sjef." Det var ikke så mange steder å stikke av akkurat der, bare.
Blir litt motløs av all motgangen de siste dagene. Sykdom kan skje hvemsomhelst, men likevel Jeg var liksom så klar for å ta hobbyen ett skritt videre - til oppdrett og yngelpass. Istedenfor sitter jeg hjelpeløs og ser på at fiskene dør. Men - får forsøke å fokusere på det positive. Har fire andre kar hvor fiskene er friske og glade, enn så lenge. Får satse på at det fortsetter slik

Syns jeg så hvite prikker på noen av fiskene i corykaret, men tror jeg så feil. Finner ihvertfall ingen nå. Men er fortsatt coryer som sliter, så tror jeg skal gi dem et vannbytte senere ikveld, og prøve med Aquafuran. Kan være at det røde på kroppen skyldes en bakterieinfeksjon, og da burde vel virkestoffet nifurpirinol ta kverken på bakteriene? Syns ihvertfall jeg kan kjenne igjen noen av symptomene når jeg leser på pakken. Da må filteret bo i bøtte mens medisinen er i karet. Kjøpte en luftpumpe idag, så fisken får nødvendig oksygen under behandlingen. Håper jeg slipper flere dødsfall nå..

Corybarna har blitt litt færre også pga sopp. Nå er de bare 13 stykker igjen. De får nå ny boks og 99% vannskift to ganger for dagen, og 2-3 dråper med medisin i vannet hver gang. Er også litt mer tilbakeholden med mikroormene. Det er vanskelig å beregne passelig mengde, må bare prøve seg litt fram.

A. cf. eunotushua er ikke lengre gul, og hannen har begynt å jage henne igjen. Lillehannen er også mer fremme og blir ikke jaget like heftig lengre. Kan tyde på at det virkelig har vært småtasser på gang, men at de nå er borte. Bedre lykke neste gang!

Uffda, håper ting ordner seg, og at ingen flere coryer faller fra.

Det er ikke så greit når man møter motgang, med sykdom og slikt, men som du sier må man i slike tilfeller fokusere på de positive tingene. Snart går det oppover igjen mot lysere akva-tider, og da har du med deg mer erfaring som akvarist enn du hadde før motgangen.

Krysser fingrene for at sykdommen raskt slipper taket på coryene dine, slik at du kan glede deg over oppdrett og yngelpass igjen!
Ja jeg håper sykdommen snart er knekket. De skal nå gå i tre døgn med medisin og jeg krysser fingrene for at ingen fler faller fra. Får satse på at jeg valgte rett kur.. Må bare la alt gå sin gang, og passe på å ikke bruke slanger, håver etc. fra dette karet i andre kar.

Sitter ellers og planlegger en reol med tre eller fire 54-litere til soverommet. Trenger virkelig et karantenekar som kun er nettopp det. Og slike småkar kan man jo ellers ha mye annet spennende i Porsa er allerede i hus, må bare få svoger til å hjelpe meg å skjære til platene karene skal stå på. Så må det males litt. Karene kommer forhåpentligvis på plass i påsken. Gleder meg

Så gir ikke opp her, må bare ta et skritt tilbake og ta tiden til hjelp. Det er i motgang man vokser, sies det. Det føles bare ikke slik når det stormer som verst
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap