Hva er vitsen med denne tjenesten på akvaforum? (side 2)

Jeg synes at dersom listen ikke stemmer med hva som faktisk PASSER SAMMEN, så bør den endres på !

Hvis vi skal kunne ta utgangspunkt i en slik liste, så må man kunne stole på at de som har lagt inn fiskene i den, vet hva de gjør.

En liste hvor man kan sortere ut fisk som har de samme behovene hadde vært supert.

På Canis.no, et hundeforum, kan man legge inn personlige ønsker og svar på en liste med spørsmål - og så få opp hunderaser som passer med disse kriteriene.

Hvis jeg søker på gullfisk, dvs slørhale, så bør det ikke komme opp masse fisker som liker varmt vann. Gullfisken kan fint klare seg i vann som står i romtemperatur, trenger ikke varmekolbe en gang. Da blir det feil å sette den sammen med varmekrevende fisker.

En liste som er gjennomgått og rensket opp i er ikke så dum. Men da må de som kan greiene sine sette sammen fiskene som passer sammen.
Plussmedlem
Funksjonen heter jo da faktisk "Andre har fisken sammen med" og ikke "Hva passer den sammen med" eller "Hva bør den gå sammen med"

Det er det ingen som betviler. Men når en nybegynner som er helt grønn, ser at andre brukere (som i gjennomsnitt er mer erfarne enn grønnskollinger) har fisken sammen med visse arter, hvordan tror du nybegynneren tolker dette?
For å si det slik
Hva er vitsen med den funksjonen da? "andre har fisken sammen med ..." Hvis dette er helt villedende?

Plussmedlem
Jeg har nevnt det før, og jeg har fortsatt ikke forandret mening.
Ordet "akvarievenner" er lite gjennomtenkt. Platy er absolutt ingen venn av piraya osv...
Syns den har fungert grei nok slik vi har brukt den. Funnet noen forslag vi kan tenke oss som står som akvarievenner men så sjekket vannverdier og miljø. Da dette har sett greit ut har vi satset på det. På den måten har ikke vi reagert på noen store avvik men så har vi ikke sett så nøye på "vennene" ut over de vi selv har valgt.
Men det bør kanskje vurderes å gjøre noe om det er sånne avvik/feil.
liker den funksjonen...
så lenge man vet at det er kunn akvaristers erfaringer, og kan være i enkelt tilfeller...
synes det er greit å se=)
Plussmedlem
milo
Funksjonen heter jo da faktisk "Andre har fisken sammen med" og ikke "Hva passer den sammen med" eller "Hva bør den gå sammen med"


Funksjonen ligger under fiskens profil og "Akvarievenner" - Disse artene er registrert i samme akvarium som ...

Dette tolkes av de fleste som hva passer den sammen med.
Venner passer sammen? Gjør de ikke..?
Jeg er enig i at denne funksjonen bør vekk eller i det minste bytte navn eller ha en tydelig advarsel. (Har prøvd å finne på et nytt navn, men ikke kommet på noe som er tydelig og hindrer misforståelser.)

En annen ting man kan gjøre er å angi i hvor mange akvarier gitt art er holdt sammen med sin "akvarievenn". Dersom disse bor sammen i mange tilfeller er det mer sannsynlig at dette faktisk går bra.

Forøvrig mener jeg at det hadde vært en stor hjelp om det hadde vært mulig å se hva som faktisk passer sammen med en gitt art. Dette burde kunne løses på samme måte som informasjonen i fiskebasen ved at medlemmene legger inn fisk som de med hell har holdt sammen med gitt art. Men der er det virkelig viktig med moderatorer med bred og meget god kompetanse... Og det må være mulig å legge inn protester der om man har erfaring med at fisk som er listet som passende kamerater i praksis ikke er det.
Oj da. Jeg ser nå at jeg er med på å villede informasjons-søkende, via denne funksjonen.
I profilen min har jeg lagt inn et tulle-akvarium og lenket til diverse dyr som har navn som begynner på 'glass-'. (Er vel lov å ha det litt artig også)?
Jeg tenkte ikke på at de kommer på ei liste og at noen kan tolke det som at dette er dyr som passer sammen. Det var jo ikke bra.


Vel om noen kan veilede nybegynnerne med å finne riktige fisker, kan man jo si ar dem må gå inn i fiskebasen og skrive inn kriteriene sine på avansert søk. Hvor stort akvarium man har, om de er plantespisere eller omnivore osv. Da kommer det jo opp en liste over fisker som passe de ulike kriteriene. Men hadde ikke gjort noe om det ble laget en liste på alle fiskene som forteller hvilke typer som passer best sammen, og ikke minst hvor mange som kan gå i lag. Men ser for meg at det er en tidkrevende jobb å få lagt en slik liste til alle fiskene.
Shiramor
I profilen min har jeg lagt inn et tulle-akvarium og lenket til diverse dyr som har navn som begynner på 'glass-'. (Er vel lov å ha det litt artig også)?


Hehe

Men det er jo akkurat det som er. Så fort noen registrerer karet sitt og sine fisk så havner disse på denne lista
Maja Morling
Vel om noen kan veilede nybegynnerne med å finne riktige fisker, kan man jo si ar dem må gå inn i fiskebasen og skrive inn kriteriene sine på avansert søk. Hvor stort akvarium man har, om de er plantespisere eller omnivore osv. Da kommer det jo opp en liste over fisker som passe de ulike kriteriene.


Dette gjør vi jo også i dag, men syns ikke det har noe å gjøre med akkurat denne lista vi diskuterer her
Lisbeth
Hva med administratorene, har de noen kommentar? :)


Bumper denne litt. Ingen kommentar fra akvaforum?
For meg som er nybegynner,så hadde vært greit med en liste som fortalte hvilke fisk som går sammen,da jeg på forhånd har bestemt meg for minst 1.type fisk jeg vil ha.
Hadde vært flott om jeg bare kunne ha brukt navnet på denne fisken og funnet ut hav ellers jeg kunne ha hatt i Akvariet...
Enig med Lisbeth, denne listen har forundret meg lenge, den er klart villedende for nybegynnere.

Jeg har ingen problemer med å se at denne funksjonen kan bære feilt av sted. Listen er autogenerert og dermed ligger det ingen "høyere" intelligens bak den enn at medlemmene holder disse fiskene sammen, rett eller galt.

Det å lage en slik liste mest mulig korrekt er rett og slett ikke gjennomførbart da dette vil være skikkelig ressurskrevende. Bedre teksting i tilknyttning til funskjonen der man advarer mot å bruke dette rått kan være en vei å gå.

Det bør absolutt vurderes om denne funskjonen gjør mere skade enn godt. Jeg legger opp en tråd på bakrommet så får vi vurdere hva som skal gjøres. AF sine moderatorer og webmaster er ennå i sommermodus så ting tar tid.

Ettrsom listen er autogenerert som du sier Geir, kan man tenke seg gjøre oppføringen avhengig av året man ble medlem? Grunnen er at dersom det lages en liste basert på f.eks. tre års medlemsskap, så kan man anta at de som kommer med på listen, har en viss erfaring og har luket vekk det som ikke går sammen.

Som det er nå vil alle ville forsøk og snodige anbefalinger fra butikker i nybegynneres kar tas som sannhetsvitne på hva som er mulig å ha i samme kar.
Meget bra forslag 530!

Og takk for svar fra moderator
Jøss, kan man ikke stole på den lista? Den har jeg benyttet selv opptil flere ganger. Skandale at de legger ut en slik liste om den ikke kan benyttes.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap