Spørsmål angående innkjøring her også! (side 2)

Linda & Ove
Hurraaa for Lisbeth!


Hehe
Mhm, jeg kom fram til det jeg også, at steinene ikke egner seg noe særlig til disse fine bunnfiskene. Så planen er å gå for sand i stedet, og kanskje dytte all grusen borti den ene halvdelen/hjørnet og ha sand på resten - tenker jo at det vil se ganske fint ut det også, om ikke finere

Vil bartefiskene da velge å være ved sanden og ikke skade seg på steinene?

Og hvordan skal jeg enklest gjøre det når jeg får sanden i hus? Jeg ser jo for meg at det aller beste ville vært å ha sanden i karet før vannet, men det vil jo bli innmari plundrete for min del nå, samt stress for yngelen (og stress for meg som må fange 15 lynraske småtasser). Vil det funke å hive sanden rett oppi og krysse fingrene for at den legger seg riktig, eller vil den bare fyke rundt på grunn av strømningene pumpa lager?

Også har jeg et tilleggsspørsmål. Selv om jeg nå har fått litt drahjelp i akvariet med filtergrumset, burde jeg fortsatt foreta hyppige vannbytter? NH4- og NO2-test er bestilt, men aner ikke når det kommer i posten, og jeg regner med at det da funker fint å teste vannverdiene og gå for vannbytter etter hva resultatet viser.
La yngelen være der, men gjør jobben litt forsiktig. Dra unna grusen sakte, dit du skal ha den. Tapp ut noe vann og hell sanda forsiktig ned i karet, ikke for mye på en gang. Sanda synker med en gang, er tyngre enn vann

Pumpa slår du av før du begynner å helle oppi sanda

Så lenge "bartefiskene" ikke er tvunget til å gå på den skarpe grusen mener jeg det skal gå helt fint om de kan velge, at du har en liten del av karet med grus og resten sand
Så fint at Lisbeth kunne hjelpe!

Jeg ville for sikkerhets skyld fortsatt med vannbytter til du får testene, ville være dumt å gi seg nå som du virkelig har stått på for å redde fiskene dine.

En måte å skifte fra grus til sand på er:

1. kjøp den groveste sanda fra Bilteme. Det skal stå på posen (16 kilo) at den bl.a. passer for akvariebruk. Hvis det ikke står det, er det feil type (Biltema har også en som er beregnet for sandblåsing, en olivinsand, som du ikke vil ha i karet ditt.

2. Ta ut fiskene og la dem gå i en bøtte. Dette vil selvsagt stresse fiskene noe, men mindre enn om du roter masse med grus og sand mens de er i karet.

3. Ta ut eller flytt grus (oftest vil disse blande seg, så det er kanskje like godt å ta den ut med det samme. La vannet bli i karet.

3. Hell i sanda. Biltemas sand trenger du ikke skylle, den er absolutt ren nok.

5. La alt roe seg noen få minutter.

5. Sett fiskene tilbake.

Om du velger helt finkornet sand fra akvariebutikken, må du skylde den gjentatte ganger med vann før du har den i karet. Bruk en ny, ren bøtte. (Alle bøtter som skal brukes til akvariet må være nye, dvs. ikke ha vært brukt til rengjøring da rester av rengjøringsmidler og fisk er en svært dårlig kombinasjon
Høres fint ut

Da blir det ut og kjøpe sand i morgen, og jeg lurer på om jeg må gå for sand kjøpt i dyrebutikk siden Biltema ligger langt ute på Alnabru. Har ikke bil, og må si det frister veeeldig lite å drasse på en 16 kg sekk på to-tre busser. Da får jeg heller belage meg på skylling av sanden

Må si at AF og alle dere flinke folk her inne har vært redning! Tusen takk for alle fine råd og tips, og ikke minst hjelp
Den nest fineste rådasanda fra dyresjappa, de har den som oftest på Oslo zoosenter

Ja, den må skylles godt
Takk, da er det skrevet ned på huskelapp, så tar jeg turen dit i morgen
5,5 kg nyinnkjøpt sand; check.
Skylling av sand x25 (!); check.
Dagens vannbytte; check.
Fiske ut 15 småtasser; check.
Skyve grus til side og fylle på sand; check.
Ikke altfor mye støv i vannet; check!
Ominnrede planter; check.
La siste støvrester legge seg litt; check.
På med pumpe igjen, og oppi med småtassene; check.

Åh fy flate, for en jobb! Jeg er utslitt, badet mitt ser ut som et katastrofeområde og det er sandkorn i hele dusjen (pluss en del under neglene mine), for ikke å snakke om alt rotet og vannsølet som har oppstått rundt akvariet.

Men vet dere, det er så verdt det! Jeg er storfornøyd med hvordan akvariet ser ut nå Siste finishen blir å få tak i noen flate steiner som jeg kan legge lagvis oppå hverandre inne i buen med planter (se bilde 2).

Vannet er fortsatt litt dosete på bildene, men ser bedre ut allerede nå mens jeg skriver dette.

Gøy!
Til og med yngelen synes det er spennende med dette "nye greiene" som har havnet på bunnen
Gratulerer med vel utført jobb.

Minner meg veldig tydelig på hvorfor jeg valgte Biltemasand da jeg skulle skifte sand i min 530 liter! -;

Nå står du veldig fritt i valg av fisk fremover.
Har nettopp lest gjennom denne tråden og nesten fått tårer i øya av hvor hjelpsomme folk er. Ønsker lykke til videre med akvariet ditt! Ser ut som om du er veldig godt i gang!
Gratulerer med større akvarium. Det er godt du er kommet så langt på veg.
Lykke til videre
Se der ja, ble frodig og fint

Ha gjerne et mørkt ark, søppelsekk eller noe festet bak karet. Gjør seg mye bedre med en mørk bakgrunn enn å se gjennom til en lys vegg

Og den smalblada javabregna bør ikke graves ned, den trives best om den får vokse på ei rot eller noe. Jeg har bare lagt mine pent oppå ei liggende rot, så har plantene festet seg selv. Men jeg har veldig lite strøm i karet så de blir også liggende i ro, du får prøve deg litt fram

Etter endret; ser du har en vanlig javabregne også. Samme gjelder for den som den smalblada

Takk alle sammen Og som Lachris sier; jeg blir selv rørt over all den gode hjelpen jeg har fått her!
Nå begynner jeg å kjenne at ting går i riktig retning også, og det er en skikkelig god følelse! Det blir deilig når filteret er skikkelig tipptopp, yngelen vokser seg større og jeg har valgt ut de jeg vil beholde selv, og jeg kan begynne å myse litt i fiskebasen Jeg vil jo trenge en algespiser, og det står mellom en ancistrus eller disse fancy otocinclusene.

Aha, det var en lur idé med svart bakgrunn. Vet jeg har en rull med søplesekker innerst i boden som jeg får gå på letingstokt etter i morgen
Og takk for infoen om javabregnene. Jeg har en mangrove-trerot liggende som egentlig var litt for stor for akvariet mitt, og jeg kan se om jeg får til å hakke litt løs på den og få av noen passende biter. Flyter plantene avgårde får jeg trikse og ordne litt.
Flink har du vært! Vannsøl får du dreisen på, det finnes ufattelig mange festlige metoder for å få til slikt. Akkurat når du har fått rutine nok til å klappe deg selv på skulderen og tenke "flink jente" velter for eksempel katten bøtta fordi bøtta ikke var helt full, akvarievann er nemlig mye bedre enn rent springvann. Gleder meg til et artig bidrag eller tre i denne tråden ;o)
Takk

Hahahahah, for en herlig tråd! Må se å få lest igjennom den for å se om min egen lille seanse allerede er listet opp eller ikke. Det var aller første dagen når jeg skulle fylle akvariet med vann, og innebærer en altfor full 5 liters bøtte og meg som skal opp på en kontorstol med hjul (akvariet står oppå bokhylla mi). Man kan jo bare gjette hva som skjedde.. :P
Oppdatering!
Nå har vanntestene (NH4, NO2, pH) mine dumpet ned i postkassa mi - hurra!
Satte selvfølgelig i gang med å teste vannet, med følgende resultat.

NH4: 7, KH 6. Men pH på denne viste ~6,8 - betyr det at hele greia er litt så som så, og ikke helt til å stole på (siden dråpetesten viste mye høyere)?

Det blir jo selvsagt daglige vannbytter i tiden fremover, men når vil man regne med at ting har stabilisert seg, sånn grovt sett? Og hvor ofte burde jeg teste vannet?
Agh! Det skjedde noe galt med det forrige innlegget mitt og dråpetestverdiene ble borte! Prøver igjen..

NH4 er under 0,05 (lykke!).
NO2 ligger mellom 0,025 og 0,05 (nærmere 0,05 - skal bytte vann nå).
pH er mellom 7,5 og 8,0 (nærmere 7,5).

Også er det GH som er under 7 (ved stripstest), altså ikke "NH4:"
Kommenterte ikke forrige innlegg fordi noe måtte være galt. Med NH4 ville neppe fiskene dine virket som de trivdes, for å si det forsiktig.

Det du har målt nå er helt bra. Om pH er bra, avhenger av hvilke fisk du ønsker. For mange kan det være en helt topp pH, for andre enten for høy eller fo lav, alt ettersom. I alle fall et fint utgangspunkt.

Hehe, ja, det var litt flaks for min del at jeg oppdaget feilen. Gudene vet hva som skjedde, men den inneholdt en feil uansett, så det var greit at den ble helt tullete. Jeg hadde nemlig fått hakeslipp over NO2 fordi jeg blingset på verdiene og leste 0,05 som 0,5 og hoppet til med å skifte vannet med det samme.

Jeg har guppy nå (disse 15 små yngelene mine), og jeg har planer om å beholde ca 5 av disse (bare hanner) når de vokser opp. Vil jo ha en annen type fisk oppi, men så langt har jeg bare falt for arter som krever andre verdier enn guppy, så jeg får lete litt videre. I framtiden vil jeg nok "starte på scratch" og ikke ha med guppy.
Har jo planer om å få lagt oppi trebiter for å få javabregnene til å feste seg (fikk både kutt og en nesten ødelagt kjøkkenkniv da jeg prøvde å kutte opp den store roten jeg allerede har, så faren min tar med bedre redskap til helgen), og jeg har lest at disse kan senke pH noe.

Åh, som jeg gleder meg til alt av verdier og rask har stabilisert seg. Heh, det er jo ikke bare bare for en fersking å sette seg inn i alt dette, for jeg hadde ingen anelse om hvor mye man på passe på. Og da er det jo fint at det finnes et sted som dette
Dette er noe av det som gjør hobbyen interessant.

Hvis den roten du har er temmelig massiv, mørk brun og kjøpt i akvariebutikk, er den nok av hardtre. Det passer til navnet og er ikke lett å sage i heller, men det går.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap