Human avliving (side 2)

JAG
[QUOTE=Lisbeth]



De dør på sekundet.Meget effektivt ved sykdom og du må avlive mye fisk.Er fisken stor, 15cm og større ville nok jeg også vudert noe annet.jo varmere jo bedre. Mitt vvann holder ca 65 grader og dette fungerer godt.

Å slippe levende fisk på 15cm og mer i varmt vann for avlivning er ikke humant. Den kommer til å føle smerte og dør ikke på sekundet. Prøv selv å fylle badekaret med 65 graders vann og jump oppi. Jeg skal vedde på at du kommer deg opp igjen fortere enn svint!

Innlegg nr 2, 5, 6, 7, 8 og 9 gir akseptable svar på trådstarters spørsmål, og siden tråden er postet under nybegynner, synes jeg at "rådet" om bruk av varmt vann ikke bør stå uimotsagt bakerst i tråden. En nybegynner som finner dette "rådet" kan kanskje tro att dette er en vanlig måte å avlive fisk på, (hvilket jeg håper det ikke er).

Selv bruker jeg ikke varmt vann til avlivning av små fisk heller, her er det kniv og fjøl som gjelder.
Takk Lisbeth, for et fint innlegg.

Takket være noen greie damer på dyrebutikken på Sørlandssenteret i Kristiansand fikk jeg levere tilbake bolle og slørhaler.
De ble ikke avlivet, og jeg får mulighet til å "starte på ny" med bedre fisker og et 54 liters akvarium, som jeg får låne av en kompis (for å se om jeg liker akvarium).
Hvis jeg noen gang måtte ta livet av fisk, tror jeg at jeg går for "kniv mot hode"-versjonen, siden den høres mest human ut.
JAG


Jeg prøvde avlive en litt større ciklide engang, på denne måten du beskriver... Varmet vann i en kjele, hev fisken oppi og satte på lokk. Den sprellet lenge... Noe av det mest grusomme jeg har opplevd i hele mitt liv i grunn. Så det vil jeg ikke anbefalle på større fisker i alle fall...

Men når man først skal gjøre noe sånt, så finnes det flere humane metoder. Bare sørg for å bruk en som gjør at det går fort.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap